Gå til innhold

Har du hatt senebetennelse? Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hjemme i snart ett år i mammapermisjon. Onsdag for en uke siden fikk jeg vondt i venstre håndledd, er høyrehent men bruker venstre en del. Foretrekker f.eks å bære ungen min med venstre arm. Smertene var ikke store men plagsomme, ikke konstante, kommer an på hvordan jeg belaster hånden og hvordan jeg vrir den. Bestemte meg for å belaste den minst mulig og regnet med å bli fort bra, men er ikke lett når jeg er en del alene med sønnen vår. I helga ble det litt verre og litt prikking i lillefinger og pekefinger. Men jeg tok det mer med ro med armen og det gikk bedre. Hadde tilfeldigvis en legetime på mandag pga noe helt annet så jeg tok dette og opp med legen og hun sa at det er nok en liten senebetennelse men ikke såpass å få medisin for ennå. Var greit syntes jeg. Hun sa at jeg måtte være obs på om det sprer seg, og komme tilbake om det blir verre eller langvarig. 

Allerede mandagskvelden kjente jeg at det stråle litt mot albuen etter kveldsstell av sønnen vår. Tirsdag gikk det veldig bra, men på ettermiddagen når jeg skiftet bleie så bevegde gutten på bena mens jeg holdt de opp og da fikk venstre hånden en vridning som normalt ikke er vondt men det var veldig vondt, så samboer måtte overta. Da strålte det en del til albuen. Samboer har tilfeldigvis fri denne uken så nå gjør han alt sånt som kan gjøre vondt for meg, som f.eks bleieskifte. Men jeg bruker armen, bare ikke belaster den feil. I dag er jeg bare litt øm i håndleddet. 

Føler ikke at det er verre som selv om det har strålet til albuen. Føler meg bedre enn i helgen. Har aldri hatt senebetennelse før så vet ikke hvor ille det kan være, men helt sikkert mye verre enn sånn som jeg har det.

Hva er deres erfaring med senebetennelse? Har lest at noen blir plaget til og fra resten av livet, håper jeg slipper det. Tips? Jeg tar ibux+paracet i blant. Er støttebandasje lurt å kjøpe? Noe annet?

Anonymous poster hash: 63e3e...259
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legen. Jeg tåler ikke ibux som endel får mot det. Jeg får det gjevnlig, noe dritt. Bruker kun bandasje når jeg ikke klarer å bruke fingrene, viktig å ikke ha den på for stramt.

Anonymous poster hash: 5af04...1c7

Skrevet

Kjøp en støttebandasje. Kjøp voltarol. Gir det seg ikke går du til legen og får voltaren viss du tåler det.

Anonymous poster hash: 1c69a...280

Skrevet

Jeg fikk tips fra legen min å legge en pose med forsene grønnsaker på. Maks 15 min av gangen. Og gjerne med en kopphanduk imellom så slipper man at det blir så kaldt.

Det hjalp meg. Hadde da kraftig betennelse som varte i ca 2 år :-/

Anonymous poster hash: 3889b...42d
Skrevet

Fikk beskjed om å bruke smørbar ibux/lignende. Og at det ellers måtte gå seg til. Gikk seg til etter 1,5 år.

Anonymous poster hash: 0c7e2...bf0

Skrevet

Jeg skal på apoteket når de åpner kl 10 og spørre hva de anbefaler. Jeg tåler ibux og voltarol/ren, har faktisk voltaren liggende som jeg fikk for noe annet tidligere. Har smurt på tigerbalsam og da ble det fort enda bedre, men kan også være ibuxen som begynte å fungere.

Føler ikke for å dra til legen igjen med det første siden det ikke er vondere. Huff håper jeg slipper 1,5-2 år med dette. Har mer enn nok av andre helseproblemer :(

Noen som har prøvd kålomslag? http://www.kjerringrad.com/senebetennelse-296.html

Takk for alle svar! HI

Skrevet

For det første - slutt å belaste og helst bruke armen statisk! Det betyr ikke noe mer bæring av barnet på den armen. Har du bæresele - bruk den mest mulig. Du får heller gå med den på deg.

Du kan ev også spørre en fysioterapeut om et par øvelser. Noen har effekt av el. behandling hos fysioterapeut.

Beveg armen naturlig, tøy forsiktig.

(fikk senebetennelse i "feil" arm jeg også - pga bæring, men det var et større barn som brakk beinet.)

Etter noen måneder er det over hvis du er flink nå. Hvis du ikke er flink nå, vil det kunne bli kronisk.

Anonymous poster hash: a71af...376
Skrevet

For det første - slutt å belaste og helst bruke armen statisk! Det betyr ikke noe mer bæring av barnet på den armen. Har du bæresele - bruk den mest mulig. Du får heller gå med den på deg.

Du kan ev også spørre en fysioterapeut om et par øvelser. Noen har effekt av el. behandling hos fysioterapeut.

Beveg armen naturlig, tøy forsiktig.

(fikk senebetennelse i "feil" arm jeg også - pga bæring, men det var et større barn som brakk beinet.)

Etter noen måneder er det over hvis du er flink nå. Hvis du ikke er flink nå, vil det kunne bli kronisk.

Anonymous poster hash: a71af...376

Belaster den ikke lenger, samboer har fått det ansvaret for å si det sånn :P Har bæresele men å ta den på for å bære han noen få meter hjemme orker jeg ikke. Borte kan jeg bruke vogn, går aldri rundt å bærer lenge på han uansett, han er 10 kg. Og han krabber rundt så er lett å få han til å f.eks krabbe bort til spisestolen eller dit han skal :)

Takk for tips, skal være forsiktig og nøye! Når jeg er frisk igjen er det noe jeg kan gjøre for å forebygge en ny infeksjon? 

Skrevet

Jeg anbefaler lett styrketrening på armene og god uttøyning i musklene rundt der du har vondt. Og stress ned. Mange blir anspent når de først kjenner at de har vondt, og det gjør det bare verre. La musklene få slappe av når du ikke bruker dem.

Anonymous poster hash: fb41c...a2c

Skrevet

Jeg anbefaler lett styrketrening på armene og god uttøyning i musklene rundt der du har vondt. Og stress ned. Mange blir anspent når de først kjenner at de har vondt, og det gjør det bare verre. La musklene få slappe av når du ikke bruker dem.

Takk, slapper av så mye jeg kan med armen. Bør jeg bli bedre før jeg trener?

Skrevet

Jeg ble anbefalt lett trening mens det var vondt. Bevegelighet er viktigere enn at du blir veldig sterk. Med å slappe av mener jeg at du skal passe på at du ikke spenner musklene når du ikke bruker dem, ikke at du skal sitte mest mulig i ro :-)

Skrevet

Jeg ble anbefalt lett trening mens det var vondt. Bevegelighet er viktigere enn at du blir veldig sterk. Med å slappe av mener jeg at du skal passe på at du ikke spenner musklene når du ikke bruker dem, ikke at du skal sitte mest mulig i ro :-)

Hehe var det jeg og mente, at jeg slapper av i armen/musklene, sitter ikke i ro pga vondt i armen ;) Beveger også armen når jeg trenger det så lenge det ikke gjør vondt, er å vri den som er vondest. 

Skrevet

Hehe var det jeg og mente, at jeg slapper av i armen/musklene, sitter ikke i ro pga vondt i armen ;) Beveger også armen når jeg trenger det så lenge det ikke gjør vondt, er å vri den som er vondest.

Da er vi enige :-) Jeg så bare plutselig at det kunne misforstås.Hvis du har vondt i hånden, anbefaler jeg å tøye håndleddet. Ett minutt i hver retning, gjerne hver dag. Det gjør veldig vondt de første gangene, men gjorde underverker for meg.

Skrevet

1. Kutt ut alt av sukker og raske karbohydrater inntil du er bra.

2. Ta omega3 morgen og kveld.

3. Ta en teskje gurkemeie morgen og kveld (med litt pepper i). Smaker høgg, men bare få det ned. Alternativt kan du kjøpe Inflammin eller Gurkemeie i tablettform på helsekosten.

Sukker og raske karbohydrater trigger betennelse veldig.

Omega3 og gurkemeie reduserer betennelse, pepperen øker opptaket av virkestoffene i gurkemeien.

Ut fra det du beskriver mistenker jeg at du kanskje har vel så mye stivhet i muskulaturen i skulderen som i underarmen, og ofte henger dette sammen. Strålingen i lillefinger/ringfinger stammer ofte fra en muskel på baksiden av skulderen. Så få mannen til å massere deg litt der. Når han står bak deg så kommer han godt til med å ta tak opp mot armhulen din bakfra, mellom overarmen og ryggen, om du forstår. Er du veldig øm der, så la ham massere en del der (ikke noe godt, men gjør godt ;) ).

Tøy også daglig brystmuskelen (begge sider), biceps (gjerne triceps også) og musklene i underarmen.

Hvis du ikke merker tydelig bedring på en ukes tid - halvannen med dette opplegget, så dra til en kiropraktor og få sjekket nakken din, for det hender at det kan stamme fra nakken også. Akupunktur (dry needling/triggerpunkt-behandling) er også veldig effektivt på muskulaturen.

hilsen fysio

Anonymous poster hash: 287da...ec7
Skrevet

Da er vi enige :-) Jeg så bare plutselig at det kunne misforstås.Hvis du har vondt i hånden, anbefaler jeg å tøye håndleddet. Ett minutt i hver retning, gjerne hver dag. Det gjør veldig vondt de første gangene, men gjorde underverker for meg.

Jeg er ikke den beste til å forklare alltid. Har tøyd litt nå, var faktisk ikke så veldig vondt :)

Skrevet

1. Kutt ut alt av sukker og raske karbohydrater inntil du er bra.

2. Ta omega3 morgen og kveld.

3. Ta en teskje gurkemeie morgen og kveld (med litt pepper i). Smaker høgg, men bare få det ned. Alternativt kan du kjøpe Inflammin eller Gurkemeie i tablettform på helsekosten.

Sukker og raske karbohydrater trigger betennelse veldig.

Omega3 og gurkemeie reduserer betennelse, pepperen øker opptaket av virkestoffene i gurkemeien.

Ut fra det du beskriver mistenker jeg at du kanskje har vel så mye stivhet i muskulaturen i skulderen som i underarmen, og ofte henger dette sammen. Strålingen i lillefinger/ringfinger stammer ofte fra en muskel på baksiden av skulderen. Så få mannen til å massere deg litt der. Når han står bak deg så kommer han godt til med å ta tak opp mot armhulen din bakfra, mellom overarmen og ryggen, om du forstår. Er du veldig øm der, så la ham massere en del der (ikke noe godt, men gjør godt ;) ).

Tøy også daglig brystmuskelen (begge sider), biceps (gjerne triceps også) og musklene i underarmen.

Hvis du ikke merker tydelig bedring på en ukes tid - halvannen med dette opplegget, så dra til en kiropraktor og få sjekket nakken din, for det hender at det kan stamme fra nakken også. Akupunktur (dry needling/triggerpunkt-behandling) er også veldig effektivt på muskulaturen.

hilsen fysio

Anonymous poster hash: 287da...ec7

Tusen takk for svaret :) Kan godt hende at jeg er stiv, er ikke den mest fysisk aktive, og løfter stortsett ungen med venstre arm. Skal snakke med mannen ;)

Jeg går 1-2 ganger i året til en manuellterapeut pga låsninger i nakken, men låsningene er alltid på høyre side av nakken. Husker at det sist var ved 4. og 5. nakkevirvel :P Manuellterapeuten min er veldig dyktig. Jeg merker låsingene ved at jeg blir veldig svimmel. Så tenker at dette er noe annet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...