Gå til innhold

Sykling i 1.klasse sammen med foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit at en 1.klassing sykler til skolen hvis en av foreldrene sykler sammen med barnet? 

Anonymous poster hash: 7a24a...7d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får de ikke lov til å sykle til skolen før i 5. klasse, uansett hvem de sykler sammen med.

Anonymous poster hash: b87da...da0
Skrevet

Strenge greier. Når jeg gikk på skolen så brydde ikke skolen seg om hvordan vi kom oss dit, det var foreldrene sin avgjørelse og ansvar. Men nå bestemmer faktisk skolen. Jeg var vikar nettopp i 2 år på en skole og der måtte de ta "sykkellapen" for å få lov å sykle til skolen og det fra tredje klasse. Så du må nok ringe skolen og spørre om lov!

Anonymous poster hash: 03dcf...c62

Skrevet

Vi fikk ikke lov før 3.klasse (nå 4.) og selv da var det kun de som bodde minst 1.5km fra skolen som fikk lov. (Mange som ble irritert på nabobarna som bodde på rett side av grensa, mens de selv bodde på feil).

Anonymous poster hash: 67bb5...317

Skrevet

Vi fikk ikke lov før 3.klasse (nå 4.) og selv da var det kun de som bodde minst 1.5km fra skolen som fikk lov. (Mange som ble irritert på nabobarna som bodde på rett side av grensa, mens de selv bodde på feil).

Anonymous poster hash: 67bb5...317

Helt sykt at skolen får lov å bestemme dette.

Anonymous poster hash: 03dcf...c62

Skrevet

Jeg mener at skolen ikke kan hindre deg i å sykle barnet ditt til og fra skolen. Sørg for å låse sykkelen med en lås du har nøkkel til. Så henter du barnet på samme måte.

MEN regelen om at de ikke kan sykle alene før de er ca 10 år er faktisk veldig fornuftig. Det er først da sidesynet er ordentlig utviklet. Test barnet ditt og se hvor langt ut til siden det kan se når det har hodet rett frem og gjør det samme med deg selv, så vil du se forskjellen!  (datteren min lurer på hvordan jeg kan se at hun biter seg i leppa når hun sitter ved siden av meg i sofaen og mens jeg leser i boka....hehe)

Anonymous poster hash: 68bb6...90e
Skrevet

Det samme gjelder forresten oppfattelsen av hvor lyd kommer fra.

Anonymous poster hash: 68bb6...90e
Skrevet

Det skolen som har ansvaret for barnet på skoleveien, skjer det noe er skolen erstatningspliktig og det er skolens forsikring på barnet som gjelder fra barnet forlater hjemmet sitt om morgenen. Derfor kan skolen sette regler på dette.

Her vi bor er det ikke lov å sykle før 5.klasse.

Anonymous poster hash: 56d84...39a
Skrevet

Her er det ingen regler. Mange sykler fra 1 klasse. Gjerne med foreldre eller noen eldre elever den første tiden.

Nå er det en relativ trygg skolevei, og ei lita bygd. Kan godt forstå at reglene er litt strengere i byer og der skoleveien ikke er så trygg.

Anonymous poster hash: 38f64...f60

Skrevet

Hos oss har de lov å sykle alene fra 4. eller 5. klasse etter å ha tatt sykkellappen, men sammen med foreldre har de lov å sykle fra 1.klasse.

Anonymous poster hash: 75075...bce
Skrevet

Trygg trafikk anbefaler ikke noen å ferdes på sykkel i trafikken alene før fylte ti år. Når elevene begynner i 5. Klasse har alle blitt ti år.

Skolen kan ikke si at det ikke er lov, men de kan anbefale og si at elevene ikke BØR sykle til skolen før dette. De kan heller ikke tvinge noen til ha på hjelm, men komme med anbefalingen om at de BØR.

Det er ikke noe problem å sykle sammen med en voksen.

Foreldre må ta ansvar for det barna gjør.

Anonymous poster hash: 31224...657

Skrevet

Her sykles det alene fra 1 klasse. Om det er trygt kommer jo helt an på hvor man bor og man kan ikke gi et klar ja eller nei på det spørsmålet.

Men om man sykler sammen med barnet er det vel ingen som kan legge seg i?

Anonymous poster hash: f6dbb...43e

Skrevet

Her får de ikke lov til å sykle til skolen før i 5. klasse, uansett hvem de sykler sammen med.

Anonymous poster hash: b87da...da0

Tull! Da har du misforstått veldig.

Anonymous poster hash: ae994...28a

Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være greit?

Anonymous poster hash: e593a...188

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...