Anonym bruker Skrevet 2. september 2014 #1 Skrevet 2. september 2014 I år skal vi for første gang feire jul med svigers. 2 år på rad har vi feiret med min familie, men i år kommer svigers også, så vi blir en stoor gjeng. Problemet er at ene familien har et veldig avslappet forhold til alkohol og kan drikke vin til maten og en avec eller lignende etter maten, mens den andre er kristen og drikker svært lite og aldri fremfor barna. Hvordan løse/gjøre dette? Jeg og mannen har et relativt avslappet forhold til alkohol vi også, men holder også noen prosent med våre egne foreldre selv om. Anonymous poster hash: ced40...9a6
Anonym bruker Skrevet 2. september 2014 #2 Skrevet 2. september 2014 Hm, ikke helt enkel den der. På den ene siden mener jeg at man må tåle at andre drikker selv om man ikke drikker selv - så sant vi ikke snakker om å drikke seg synlig brisen/beruset. På den andre siden mener jeg at det ikke bør være slik at man må drikke alkohol. Hvis det var bare deg og mannen, hva ville dere da ha gjort? Anonymous poster hash: 45003...8d5
Anonym bruker Skrevet 3. september 2014 #3 Skrevet 3. september 2014 Det spørs jo hvor avslappa det er. Du skriver at de har et "veldig avslappet forhold", da virker de som folk som er veldig glad i å ta seg en dram og gjerne drikker seg litt på snurr foran barna. Men så skriver de at de bare tar seg et glass vin til maten og kanskje en avec. Å ta et glass til maten og en aquahvit må jo være lov i det minste.. Resten av kvelden kan man jo møtes på halvveien. Ta noen glass, men ingen rus liksom. Likevel synes jeg da at de kristne må kunne være like tolerante som oss andre og kanskje akseptere at en besteforelder eller onkel som ikke skal kjøre tar seg et par ekstra når barna har lagt seg.. Anonymous poster hash: a1959...dbb
Anonym bruker Skrevet 3. september 2014 #4 Skrevet 3. september 2014 Jeg og mannen hadde drukket det vi måtte ønske så fremst man ikke blir beruset fremfor barna. Med veldig avslappet mener jeg at man godt kan ta både et og to glass vin med barne tilstede, avec til kaffen ol. Di på andre siden drikker en gang i blant 1 glass vin, men Aldri med barn til stede. Jeg tenker, det er julaften, alle barna er lenge oppe, så hvordan gå frem her? Familiene kjenner ikke hverandre noe særlig heller. Hi Anonymous poster hash: ced40...9a6
Anonym bruker Skrevet 3. september 2014 #5 Skrevet 3. september 2014 Jeg ville fulgt det samme som dere ville gjort uten gjestene og servert alkohol ettersom ingen (ut fra det du beskriver) kommer til å bli veldig beruset. Anonymous poster hash: 9eba2...40a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2014 #6 Skrevet 3. september 2014 Lag en skikklig plan for festen, helst skriftlig, der dere skriver ned hva dere skal gjøre, når dere skal spise middag, hva dere skal spise, om dere skal pynte dere, når dere skal åpne gaver, gå rundt juletreet osv. Da kan dere ta med planen for alkohol. Dere er vertskap og bestemmer. Med en slik plan vet alle hva de kan forvente og og hva som forventes av dem. Mange har tradisjoner som er så selvsakte for dem at det ikke faller dem inn at ting kan gjøres på en annen måte. Da oppstår det lett konflikter. Om alle vet planen fra før går det gjerne mye greiere. Anonymous poster hash: 95663...912
*Nøtta* Skrevet 3. september 2014 #7 Skrevet 3. september 2014 Da hadde jeg snakket med gjestene mine på forhånd og forklart situasjonen. At noen er avslappet til alkohol,mens andre er mer restriktive. Og at dere da, som vertskap har bestemt at det vil bli servert øl/vin til maten, men at det stopper der , i respekt for alle på julekvelden.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2014 #8 Skrevet 3. september 2014 Hvor skal dere feire julen? Om dere skal feire hos dine foreldre i deres hus tenker jeg at det er deres "hus regler" som gjelder, og dermed ingen alkohol. Skal dere feire hos svigers, er det dem som bestemer mengden alkohol som de serverer (innen for en hvis grense selvfølgelig). Skal dere feire hos hjemme hos dere selv må dere selv finne ut hva dere ønsker. Prøv da og gjør det dere føler er greit for dere og barna. Har selv kristne foreldre som ikke drikker mye (min far har aldri smakt alkohol, mens min mor kan ta en glass vin i godt selskap). Er vi hos dem er det ikke ok å ta med alkohol, da de har bestemt at de i deres hus serveres det ikke alkohol. Men, de har ingen problemer med å være hos andre som serverer det. God jul Anonymous poster hash: 9d954...457
☆☆☆ Skrevet 3. september 2014 #9 Skrevet 3. september 2014 Den som held festen bestemmer reglane meinar eg.
Kronesis Skrevet 3. september 2014 #10 Skrevet 3. september 2014 Det er alltid litt vanskelig når to mennesker fra ulike familier danne en ny familie. Og når alle skal være sammen. Det kommer særlig til uttrykk i høytider som jul. Jeg og mannen kommer fra veldig forskjellige familier. Vi er vant til julefeiring på ulike måter. Bla annet ulik mat og hva man drikker. For oss ble det viktig å snakke om hvordan VI hadde lyst til å feire jul. Hvilke tradisjoner vi ville beholde og hvilke tradisjoner vi vil at barna våre skal oppleve. Vi hadde vår første jul hjemme i fjor hvor begges familier var hos oss. Vi lagde den maten VI ville ha, vi serverte så mye alkohol som vi syns var greit og hadde regien på hele julaften. VI er familie nå. De som ikke ønsker å feire jul hos oss på vår måte får velge å feire jul et annet sted! Så tilpasser vi oss det stedet vi er kommende jul. Om det er hos svigers med deres tradisjoner eller hos min familie med mine tradisjoner. Mitt råd er at dere tenker litt sånn dere også.
Iiiiik Skrevet 3. september 2014 #11 Skrevet 3. september 2014 Lag en skikklig plan for festen, helst skriftlig, der dere skriver ned hva dere skal gjøre, når dere skal spise middag, hva dere skal spise, om dere skal pynte dere, når dere skal åpne gaver, gå rundt juletreet osv. Da kan dere ta med planen for alkohol. Dere er vertskap og bestemmer. Med en slik plan vet alle hva de kan forvente og og hva som forventes av dem. Mange har tradisjoner som er så selvsakte for dem at det ikke faller dem inn at ting kan gjøres på en annen måte. Da oppstår det lett konflikter. Om alle vet planen fra før går det gjerne mye greiere. Anonymous poster hash: 95663...912 Tuller du, eller? Hadde jeg blitt invitert i julefeiring med skriftlig program med alskens spesifiseringer hadde jeg blitt temmelig avskrekket. Til HI - det høres jo ut som om du også er restriktiv når det gjelder alkohol. Et glass vin eller to og en avec, er ikke bøttevis av alkohol i mine øyne. Det viktigste må derfor være at du og mannen din enes om hva som er akseptabelt med barna til stede. Selv trives jeg ikke med å drikke alkohol sammen med barna og gjør det ytterst sjelden. Synes allikevel ikke at tre-fire alkoholenheter fordelt på en lang kveld med mye mat er uakseptabelt og ville ikke nektet verken min mann eller gjester et slikt inntak.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2014 #12 Skrevet 3. september 2014 Skal det være jul hjemme hos dere, så er det dere som bestemmer, men selvsagt skal man ta hensyn til sine gjester! Jeg foreslår at dere serverer vin til maten og en avec til kaffen. Mannen din eller du er "sjenkeansvarlige". Dvs. har kontroll på vinflaske og avec-en. Det betyr to glass vin max til maten og en avec på hver. Hvis det ikke er bra nok for den ikkedrikkende delen av familien, er det deres problem. Anonymous poster hash: 297a8...e7a
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. september 2014 #13 Skrevet 3. september 2014 Hvis dere skal ha feiringen, bestemmer dere, samtidig som det jo er greit å ta hensyn til sine gjester. D Det viktigste er imidlertid å ta hensyn til barna, og alkoholinntaket bør tilpasses det at det er barn tilstede. Og da er det forskjell på å ha et glass vin til maten og litt avec til kaffen, og det å bøtte nedpå. Spørsmålet er jo da hva du mener med "et avslappet forhold til alkohol".
the amazing spidermamma Skrevet 3. september 2014 #14 Skrevet 3. september 2014 Så lenge ingen har for vane å bli brisne, er det vel ikke noe problem at noen drikker og noen ikke? Er de veldig fordømmende overfor andre, disse svigersene?
Gjest ronja røverdatter Skrevet 3. september 2014 #15 Skrevet 3. september 2014 Du og mannen må finne ut av hvordan dere vil ha det, og da blir det sånn. Men samtidig vil man jo gjerne ta hensyn til dem rundt seg. Om noen i selskapet har tendenser til å ikke klare å stoppe å drikke, ville jeg nok av hensyn til barna og den delen av familien som ikke er komfortabel med alkohol, gått for avhold. Men om alle kan drikke med måte og på en barnevennlig måte, ville jeg ha gjort som anonym i #12 foreslår her: Servert to glass vin til maten (og selv sørget for serveringen) og servert vann, farris og andre alkoholfrie alternativ ved siden av. Og jeg hadde servert EN likør eller cognac til kaffen. Så hadde vi på forhånd gitt vår egen familie beskjed om akkurat det, da er begge forberedt. En skriftlig plan som noen foreslår her, blir for dumt for meg, heldigvis kan vi snakke sammen i våre familier. Om min familie ikke drakk alkohol, ville jeg ha fortalt dem på forhånd at det blir servert to glass vin til maten og et lite glass til kaffen, og mannen ville gitt sin familie beskjed om det samme. Klager noen på at det er lite eller mye, så ville beskjeden vært at vi har bestemt at det blir sånn for å ta best mulig hensyn til begge sider av familien.Aksepterer de ikke det, får de finne seg noen andre å feire jul med.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2014 #16 Skrevet 3. september 2014 Lag en skikklig plan for festen, helst skriftlig, der dere skriver ned hva dere skal gjøre, når dere skal spise middag, hva dere skal spise, om dere skal pynte dere, når dere skal åpne gaver, gå rundt juletreet osv. Da kan dere ta med planen for alkohol. Dere er vertskap og bestemmer. Med en slik plan vet alle hva de kan forvente og og hva som forventes av dem. Mange har tradisjoner som er så selvsakte for dem at det ikke faller dem inn at ting kan gjøres på en annen måte. Da oppstår det lett konflikter. Om alle vet planen fra før går det gjerne mye greiere. Anonymous poster hash: 95663...912 Tuller du, eller? Hadde jeg blitt invitert i julefeiring med skriftlig program med alskens spesifiseringer hadde jeg blitt temmelig avskrekket. Til HI - det høres jo ut som om du også er restriktiv når det gjelder alkohol. Et glass vin eller to og en avec, er ikke bøttevis av alkohol i mine øyne. Det viktigste må derfor være at du og mannen din enes om hva som er akseptabelt med barna til stede. Selv trives jeg ikke med å drikke alkohol sammen med barna og gjør det ytterst sjelden. Synes allikevel ikke at tre-fire alkoholenheter fordelt på en lang kveld med mye mat er uakseptabelt og ville ikke nektet verken min mann eller gjester et slikt inntak. Nei, jeg tuller ikke. Jeg mente å sevfølgelig ikke å levere ut planen som en skriftlig invitasjon, men når det er snakk om en feiring som betyr så mye for mange kan det være greit å ha noe å se på foe å konstatere at man har husket det meste og at alle er enige om hvordan det skulle være. Da er det lettere å gjøre tilpassninger slik at alle får en fin dag enn om man må ta alt på sparket. For min svigermor var det for eksempel kjempeviktig å få multekrem til desert. Når vi da på forhånd hadde fortalt at vi skulle ha karamellpudding var det enkelt å avtale at hun lagde multekrem i tillegg. Hadde vi ikke sakt noe hadde hun blitt veldig overet og skuffet over deserten og akkurat det, som for meg ville vært en filleting, hadde ødelagt mye av julekosen for henne. På samme måte er det lurt å avtale hvordan man gjør med gaveåpning. Det sitter mange frustrerte foreldre rundt omkring som føler seg overkjørt på 1. juledag siden svigerfamilien som en selvfølge kjører på med gaveåpning på sin måte. Anonymous poster hash: 95663...912
Anonym bruker Skrevet 3. september 2014 #17 Skrevet 3. september 2014 Dine foreldre bør jobbe med seg selv og sitt kontrolleringbehov! Kan de ikke greie å akseptere et alkoholforbruk som det du beskriver? Anonymous poster hash: ee2b5...d0a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2014 #18 Skrevet 3. september 2014 Da hadde jeg servert vin til maten, men stoppet der. Evt tatt frem sterkere saker viss/når barna er i seng :-) Anonymous poster hash: ebc3c...ce3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå