Gå til innhold

førstegangsgravid og rare spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snart termin og lurer på diverse..

Begynner babyen å bæsje "med en gang" skjønner jo at det ikke er en kattunge altså,men ja!

?

Hvor mange bleier tok du med til føden?

Hvor mange bleiepakker går det i uken ca?

Vet jo at det er forskjell på alle babyer altså..

Har ikke planer om å drikke alkohol med det første,men:

Hvis jeg skal ta meg en øl da.. når kan jeg "pumpe den vekk"

?

Dere tror sikkert jeg er dum og rar.. er oppegående,men dette lurer jeg så på!

Anonymous poster hash: 6924a...62e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, begge mine bæsjet ikke før de hadde fått i seg råmelk. Da kom det masse skikkelig seig grønn svart bæsj som var helt umulig å få ordentlig bort uten å bruke babyolje og snar bading i vasken.

Når det gjaldt bleier på sykehuset, så lå det allerede prementur og vanlig bleie str 0 og 1 klær til bruk. Siden begge mine la seg fort på med morsmelk, brukte jeg lite av nr 1. Mener vi brukte maks 2 ok av nr 1, før vi hoppet over til bleie størrelse 2.

Jeg rørte ikke alkohol før jeg sluttet å amme, så jeg har ikke peiling :)

Lykke til med siste innspurten :)

Anonymous poster hash: f9989...a65

Skrevet

Argh, autokorrekt på mobilen, sorry for 'skriveleifene'.

Anonymous poster hash: f9989...a65

Skrevet

Vet ikke med bleiene enda, da jeg er i din situasjon, men alkoholen forsvinner fra melka på lik linje med det som er i blodet ditt. Du trenger altså ikke å "pumpe bort" alkoholen, den forsvinner sammen med promillen.

Anonymous poster hash: 89f33...27d

Skrevet

Babyens første avføring kommer som oftest noen timer etter fødselen, og kalles bek. Den er svart og seig. Deretter blir avføringen tynnere og gul (dersom babyen får morsmelk). Mine barn har hatt avføring veldig hyppig i nyfødt-perioden, dvs tre til fire ganger i døgnet. Hadde ikke med bleier til sykehuset. Det trenger man ikke på Ahus, men mulig dette varierer fra sykehus til sykehus. Har aldri regnet ut hvor mye bleier som går, men vi skifter ca hver tredje time på dagtid, og av og til en på natten i nyfødt-perioden.

Anonymous poster hash: 5257e...f4f

Skrevet

Babyer bæsjer som oss, når de må. Min bæsjet etter en time eller noe etter fødsel og bæsjet flere ganger mens vi var på sykehuset. Hvor mange bæsjebleier det ble om dagen varierte fra ingen til MANGE.

Hvor mange bleier som går for dag er individuelt, men det er greit å ha en ekstra pakke liggende når du åpner en ny slik at du er "safe".

På sykehuset trenger du ikke bleier. De fleste har dette og hvis de ikke har det burde de sendt deg ett skriv om at du må ta med egne.

Alkohol er som med blodet. Når promillen forsvinner fra blodet, forsvinner den også fra melken. Men jeg fikk beskjed av jordmor (selv om jeg er avholds) at melken er alkoholfri i max en halv time etter inntak. Altså det tar ca en time for alkoholen å gå over i melken, så ikke amm eller bruk/ta vare på melken etter det, frem til du er promillefri.

Lykke til. Det er mye å lære, men du lærer underveis og babyen hjelper deg med å "fortelle" deg hva den trenger :)

Anonymous poster hash: b2815...b8e

Skrevet

Takk for gode svar her jenter ♡

Anonymous poster hash: 6924a...62e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...