Gå til innhold

iritabel tarm. Noen med det her, og kan dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har det, jeg har iallefall symtomene.

Men ser vi bør holde oss unna brokkoli, og løk, det var fæle nyheter, for det spiser jeg mye av.

Og så bør jeg begynne bruke spelt mel, og maismel i baking da....?

Anonymous poster hash: e743c...3b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det avhebger fra person til person hva man reagerer på.

Jeg reagerer ikke på løk eller brokkoli. men på sterke sauser, barbecuesaus, det meste av kinamat og indisk mat. Også store måltider, særlig om fett kjøtt er involvert. Broren min sliter også med irritabel tarm og han reagerer på tomatpurée og tomatsaus, som ikke plager meg i det hele tatt.

Også har jeg ei venninne som må være veldig forsiktig med bakervarer (brød og gluten særlig), som jeg kan spise så mye jeg vil av.

Så prøv deg fram! Finn ut hva du tåler og ikke

Anonymous poster hash: 18034...ad4

Skrevet

Ev. kan du også sjekke om du har noen matintoleranser som gir utslag.

Sjekk ut de testene som Lab1.no har.

Anonymous poster hash: aa3fb...be2
Skrevet

Jeg reagerer heller ikke på brokkoli og løk, det spiser jeg mange ganger i uken.

Men jeg reagerer på hvete og gluten, kan ikke spise for mye melkeprodukter og magen min liker heller ikke veldig fete ting som potetgull. Spiser jeg potetgull har jeg garantert en romlete og bråkete mage med eksplosiv diare dagen etter, hver eneste gang. Reagerer på samme måte om jeg spiser fin hvetebakst.

Anonymous poster hash: b2ed8...0d0
Skrevet

Søk etter info om fodmap-dietten. Dette har hjulpet min mann som har irritabel tarm.

Skrevet

Jeg er under utredning for sykdom i tarmen. Har slitt mye med magen, både smerter og diaré. Kan se ut som UC eller chrons. Uansett, jeg har nå begynt å drikke en kopp varmt vann med fersk sitron og et par skiver fersk ingefær i hver eneste morgen FØR jeg drikker og spiser noe annet. Merker at magen mine mye bedre. Fikk ikke gjort dette noen dager forrige uke pga flytting og magen ble dårligere med en gang. Begynte med dette etter at jeg leste mye om del beroligende effekten av dette. Reduserer betennelse virker det som. Iallefall verdt et forsøk?

Gjest thricane
Skrevet

Det er fire forskjellige karbohydrater du kan reagere på. Det er stor forskjell hvem som reagerer på hvilke. Oligos, fructose, polyols, laktose. Løk inneholder hun Oligos, ikke noen av de andre. Det er ikke umulig at du kun reagerer på noen av de andre.

Brokkoli er "friskmeldt" i følge appen min, det har endret seg etter siste oppdatering.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar.

Jeg tror helt sikkert eg reagerer på brokkoli, for når jeg prøver å gå ned i vekt så spiser jeg mye brokkoli, og da får jeg mye lift, riktig illeluktende luft i magen.

Det er så ille at man kan ikkeslippe en smygar engang.

Men hvetemel, tja, det er vel kanskje noe der. Litt av en jobb det der. Å finne ut av ting,

Fod map diett.....................det skal gogles :)

Anonymous poster hash: e743c...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...