Gå til innhold

Feire jul i eget hjem for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år vil mannen min feire jul i eget hus. Jeg vil egentlig ikke, men har gitt etter fordi det faktisk blir utrolig mye styr med pakker og barn og penklær og kjøring hit og dit, så saken er ferdig diskutert. Tross dette kjenner jeg at jeg gruer meg. Vi blir bare oss og barnet vårt på 1,5 år, det er ikke aktuelt å be noen. Jeg har enorme forventninger og store følelser knyttet opp til høytider, og jeg er så redd for at det ikke skal bli en fin og minnerik dag. Det er liksom bare vårt ansvar at det blir juleaften, tidligere har jo noen andre stått for tradisjonene og matlaginga og stemninga! Hvordan feriet du jul i eget hjem for første gang? Har du noen tips som gjør det lettere? Jeg er voksen ellers altså, men akkurat i julehøytiden elsker jeg å komme hjem til mamma og pappa og bare ta i mot. Jeg har feiret jul borte før, så det er ikke det, det er det at jeg plutselig skal være ansvarlig for dagen...

Anonymous poster hash: d6f9c...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Me ska feira hjemma i år, e vertfall planen. Blir bare mg,min mann og datter på 3 år. Eg glede med... ska styra ka som ska skje og ka ti! Me starta litt med noe egne tradisjoner for 2 år siden. Eks. Me har kalkun som julemiddag, på lille julaften lese eg "kvelden før kvelden"på julaften: ser julefilmer om morgenen som eg e vokst opp med. Tenke å innføra spillstund før eller itte mat. Litt brettspill,puslespill... el.l. lure på om eg ska lese et eventyr før me åpne pakker...kansje snekker andersen? Mer har eg ikkje tenkt ut ennå.... :) eg elske jul!

Skrevet

Vi er alene vi 4. Av og til kommer svigers.

Lillejulaften har vi søsken med familie på koldtbord hos oss. Kjempekoselig. De går i 20 tiden og da rydder vi huset og legger alle gaver under treet!

Julaften står vi opp tidlig og barna åpner kalenderen og en ekstra pakke fra nissen. Der er det en ny pysjamas, et puslespill og en liten leke. Pysjen tar de på og går i hele dagen!

Frokost er rester fra kvelden før. Tenner sterinlys og har duk på bordet. Dagen går med til lek, tven står på, vi tar en tur ut i snøen. Til lunsj spises grøt med mandel.

Foreldrene mine og svigers kommer alltid innom i løpet av dagen. Da serverer vi småkaker og marsipankake. De har tid til ungene, spiller kort eller pusler med dem.

Pinnekjøttet koker seg selv. Svigermor kommer med hjemmelaget kålrabistappe (mannen min som insisterer, greit for meg)

Lager riskrem av grøtrester.

I 17 tida tar vi på oss finklær. Da er bordet dekket! Spiser og koser oss. Ungene ser barnetv (julekalenderen) mens vi rydder.

Så kommer nissen (en nabo) og mannen er nisse hos naboen. De deler ut en liten gave til hver.

Så åpner vi gaver. En og en gave. Vil ungene leke litt så gjør vi det. Godteri og frukt på bordene, mye sterinlys!

Ungene er våkne så lenge de vil. Et år sovnet han ene på sofaen. Når ungene er i seng tar vi et glass vin. Sitter sammen i sofaen og ser en film.

Hyggelig og stressfri jul! :-)

Resten av juledagene er det familieselskaper!

Anonymous poster hash: 4c7bb...01f

Skrevet

Vi skal være alene i år, og jeg gleeeeder med! Det gir en helt spesiell samhørighet å pynte seg bare for oss!

Første gangen snakket vi litt igjennom hva slags tradisjoner vi ønsket i eget hjem. Plukket litt fra begge familier. Gjør akkurat det samme hvis vi har familie på besøk, de får versågod følge våre tradisjoner i vårt hus.

Skrevet

Har feiret én jul hjemme i eget hus. Svigermor var her. Koste meg ikke. Vi hadde lite å snakke om, og hun var for dominerende angående hva vi og barna skulle gjøre og når. Ble for dumt. Vi var passert 30 og vel så det... Liker best å dra til andre ;)

Anonymous poster hash: bc624...7b0

Skrevet

Har feiret én jul hjemme i eget hus. Svigermor var her. Koste meg ikke. Vi hadde lite å snakke om, og hun var for dominerende angående hva vi og barna skulle gjøre og når. Ble for dumt. Vi var passert 30 og vel så det... Liker best å dra til andre ;)Anonymous poster hash: bc624...7b0

Synd du hadde ein skjip opplevelse av å feira jul i eget hjem. :(

Skrevet

Har feiret én jul hjemme i eget hus. Svigermor var her. Koste meg ikke. Vi hadde lite å snakke om, og hun var for dominerende angående hva vi og barna skulle gjøre og når. Ble for dumt. Vi var passert 30 og vel så det... Liker best å dra til andre ;)Anonymous poster hash: bc624...7b0

Synd du hadde ein skjip opplevelse av å feira jul i eget hjem. :(

Ja, men jeg liker jul likevel. Det hadde nok vært koseligere om det var med mine foreldre som ikke er så sjefete. Eller bare oss alene. Svigermor koste seg ikke så veldig hun heller, da. Denne julen skal jeg feire på jobb ;) Får lage litt jul en annen kveld.

Anonymous poster hash: bc624...7b0

Skrevet

Takk for fine svar. Dere får det til å høres hyggelig ut :) det er nok lurt å snakke litt om hva slags tradisjoner man vil ha med ja...!

Anonymous poster hash: d6f9c...d6e

Skrevet

Feiret jul hjemme hos meg selv første gang jeg var 19, og har blitt endel hjemmefeiringer siden da (30 år). Er veldig mye styr og stå for alt, vaske hus, lage mat til mange måltider (grøt, julemiddagen, dessert, frokost til dagen etter) og ordne til overnattingsgjester. Høres veldig deilig ut med en stressfri jul med bare familien! Litt misunnelig faktisk. Klart det er deilig å komme til dekket bord, men en gang blir man voksen.. Det er nå du kan lage dine egne tradisjoner for din familie! Senk skuldrene og bare vær tilstedet! Kanskje det blir langt bedre en du tror:)

Anonymous poster hash: 4d05b...be8

Skrevet

Kjenner jeg er misunnelig på deg HI..

Anonymous poster hash: bfbb3...f64

Skrevet

Vi er i akkurat sammebåt, jul hos oss for første gang med junior som da er 16 mnd. Vi har bedt foreldrene våre da, men vet ikke om de kommer. Vi skal lage våre egne tradisjoner, tar med oss fra begge sider oog legger til noe nytt vil jeg tro. De som evt kommer får følge det vi bestemmer - vårt hus vår jul.

Anonymous poster hash: 586e1...942

Skrevet

Vi har laget våre egene tradisjoner. Vi har mine og dine barn, så vi har måtte finne ut ha alle har lyst til og liker. Eller jeg hr fått en slik jul jeg er vant til, og hans unger har fått en slik jul de alltid har hatt lyst på.

Lillejulaften kommer alle ungene hjem, litt etter når de kommer blir treet pyntet og alle gavene blir lagt underr treet. Ungene syns det er så gøy å hente alle som har blirr stablet i kjelleren og legger de under treet. Det er så stas å se hvem det er til, og gjette på hva som er i de. Ungene storkoser seg, og vi voksne rydder litt og koser oss med synet av ungene. Grevinnen og hovmesteren må jeg alltid få med meg, ingen andre skjønner hvorfor jeg må se på den, men for meg blir det ikke julero før den går på tv.

Julaftn henger strømpene på dørene til ungene. Og ungene tar med strømpe og dyna ut i sofaen, der blir de sittende lenge, i strømpa er det litt godt og litt ting. Gjerne litt leker de kan holde på med, ikke store greier men litt. Og vi går alle i pysjen frem til middagstid kl 17. Da har vi det vi har lyst på, litt varierende men noe julemat av noe slag. Kommer litt ann på om mann og barn har spist pinnekjøtt rett før jul eller ei osv. Vi er ikke veldig glad i julemat noen av oss, så holder med en dag av hvert slag.

Vi koser oss med middagen, ungene ser på barnetv selv om de ikke syns det er så gøy, men t må de vist på julaften og da benytter vi anledningen til å rydde av bordet. Koke kaffe og slike ting.

Når ungene er ferdige med tv begynner de på pakkehaugen. Alle hår under treet og finner en pakke, leser lappen og legger den i en haug til den personen den er til. Slik gjør de med alle pakkene. Det er litt gjettekonkuranse underrveis herr også. Når alle pakkene er fordelt setter de seg og begynner å åpne. Det som er så koselig er at de ikke hiv seg over haugen. De åpner en, titter og noen ganger kan de bli sittende å leke med den. De titter også på hverandre, slik at dette kan ta tid og det er helt greit. For de koser seg. Åpner de fort for så å sette seg å åone er det også helt greit, vil de sitte og se de andre åpner er det også helt greit. De får gjøre akkurat slik de vil.

Meg og mannen har ikke dårlig tid, så vi sitterr og titter sammen med barna. Hjelper de med det de ikke får til, setteer i batterier osv. Om vi åpner klokka sju eller tolv er det samme for oss, for julaften er å se gleden til barna.

Svigermor er ofte her, og hun maser og kjaser om at de må forte seg, men nå har hun begynt å ta hintet etter at mannen sa hun enten fikk dra hjem eller tie, for her i huset feires julen slik vi alle i huset vil og hun får innrertte seg etter ungene. Hun er værre enn ungene denne dagen.

Ungene blir sittende å leke rundt omkring i stua. Selv 16åringen sitter på gulvet og leker denne kvelden. Om ikke hun har fått leker, har noen andre fått lekere som kan lekes med og de trengeer evt hjelp til å sette noe sammen. Her ett år gikk de alle ut klokka tolv for å prøve den nye sparken en hadde fått. Så da ble meg og mannen sittene igjen å leke mens vi hørte ungene leke ute. Faktisk veldig koselig.

Julen blir så koselig som du gjør den til selv. Går du inn i den med tanker om at den ikke blir koselig, blir den ikke koselig.

Anonymous poster hash: b07b5...874

Skrevet

Me ska feira hjemma i år, e vertfall planen. Blir bare mg,min mann og datter på 3 år. Eg glede med... ska styra ka som ska skje og ka ti! Me starta litt med noe egne tradisjoner for 2 år siden. Eks. Me har kalkun som julemiddag, på lille julaften lese eg "kvelden før kvelden"på julaften: ser julefilmer om morgenen som eg e vokst opp med. Tenke å innføra spillstund før eller itte mat. Litt brettspill,puslespill... el.l. lure på om eg ska lese et eventyr før me åpne pakker...kansje snekker andersen? Mer har eg ikkje tenkt ut ennå.... :) eg elske jul!

E du fra Sauda?

Anonymous poster hash: aae05...8b2

Skrevet

E du fra Sauda?Anonymous poster hash: aae05...8b2

Nei. Fra stavanger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...