Gå til innhold

Har endelig klippet 1 av 3 kredittkort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt 3 kredittkort, og tilsammen gjeld på nesten 35.000 på disse.

Jeg har betalt de nesten helt ned i perioder, for så å bruke de opp igjen.

Det er jo fryktelig uøkonomisk med den høye renten, og jeg har vurdert å klippe alle 3, men jeg får litt panikk ved tanken på å ikke ha noe som helt tilgjengelig i tilfelle "krise". Problemet er jo bare at de stort sett er fullbelastet likevel, så det er ikke mye å hente...

I dag tok jeg meg sammen og klippet det ene tvers av. Synes selv jeg er teit som ikke bare gjør kort prosess med alle 3.

Flere som har jobbet seg ut av kredittfella her?

Og før noen kommer med pekefinger, sparekonto og bufferkortet: jeg er student på sjette året, så familien vår lever på 1 middels inntekt, derav manglende sparing. Regner med lønna når jeg er ferdig utdannet kommer til å veie opp for disse småkjipe årene... :)

Anonymous poster hash: c382e...d7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg havnet for noen år siden i kredittkort gjørma. Jeg hadde bare 1 kort, men med en grense på 50.000

Fungerte greit da jeg fikk kortet, jobbet jo og brukte kortet slik det var ment.

Så ble jeg syk, sluttet å jobbe og livet kolapset rundt meg.

For å overleve brukte jeg mer og mer på kredittkortet, uten å egentlig ha noen sjanser for å klare å betale det ned igjen. Ikke det lureste valget jeg tok altså...

Det ble en evig hodepine og magevondt det kortet. Prøve jo så godt jeg kunne å betale på det, og de stakkars få pengene jeg fikk gikk jo inn der. Men måtte som regel ta ut igjen for å klare meg.

Tilslutt var jeg veldig langt nede, skjønte at eneste som kunne berge meg var å kvitte meg med kortet.

Så jeg hentet saksen og klippet det i småbiter! Var en deilig følelse! ! :)

Jeg klarte jo ikke å betale fort nok dessverre, så alt ble sendt til inkasso.

Ble dobbelt så dyrt og jeg hadde jo fortsatt liten mulighet å få nedbetalt noe særlig. :(

Prøvde å ordne avtaler, men inkasso selskapet syntes jeg kunne betale for lite...

Tok i grunnen flere år dette. Bidro ikke til at helsen min ble bedre for å si det sånn :(

Hadde jo 100.000 i gjeld og liten mulighet til å ordne opp

Så traff jeg en fantastisk mann, ble forelsket og vi flyttet sammen.

Da fikk jeg jo bedre økonomi (delte utgifter ;) )

Han syntes det var for ille at jeg skulle ha dette hengende over meg, så han stilte som kausjonist for meg slik at jeg fikk lån. Banken var veldig ok.

Jeg fikk betalt ut inkassobyrået, lånet betalte jeg på 5 år og er nå helt gjeldfri :D

Det var en lang og tung vei å komme hit. Jeg skal ALDRI hit igjen!!!

Så klipp kortene dine og betal de ned mens du kan ;)

Anonymous poster hash: feee0...283

Skrevet

Spørsmålet er jo hva du anser som "krise", jeg er 40 år og har aldri hatt en krise hvor jeg er nødt til å bruke kredittkort (selv ikke da jeg var student), mens søsteren min har en krise når hun ikke vet hva slags sko hun skal ha på seg til lørdag og må bruke kredittkortet for å kjøpe seg noen nye.

Det jeg vil frem til er at en krise kan være veldig forskjellige ting, vi er forskjellige. Jeg tenker at en krise er å ikke ha råd til mat eller medisiner, men det har vi alltid klart å betale. Andre ting kan vi spare til, trenger du ny jakke er det bedre å spare 200 kr måneden til du kommer over et godt tilbud enn å bruke kredittkortet også betale ned 200 kr i måneden etterpå.

Jeg har et kredittkort liggende i kjøkkenskuffen, men har aldri brukt det. Er gratis å ha og jeg tenker det kan være greit å ta med seg på ferie for da har man et ekstra kort om Visakortet skulle kræsje, men ellers har jeg aldri trengt bruke det.

Anonymous poster hash: 9680f...114
Skrevet

Tusen takk for svar begge to!

Ja, jeg vet jeg burde ta meg sammen og klippe de to siste også. Har også vurdert å ta opp lån for å betale de ned, klippe dem og heller betale på det lånet et par års tid... Det hadde blitt lavere rente.

Med krise mener jeg absolutt ikke nye sko eller ny jakke. Det er som oftest snakk om drivstoff i slutten av måneden, uforutsette veterinærutgifter, et eller annet barnet MÅ ha osv. Men jeg vet jo at dette er en ond sirkel...

Anonymous poster hash: c382e...d7c

Skrevet

Jeg har to kredittkort med ganske høy grense på begge. Har noe utestående på det ene, men under 5000. Jeg tror du gjør lurt i å klippe i allefall 2 av dem. Kanskje det kan være greit å beholde det tredje i en skuff til kriser?

MEN krisen bør ikke være mangel på penger til drivstoff i slutten av mnd. Dette må dere som familie sette opp et bedre budsjett på slik at pengene faktisk rekker hele mnd. Hvilke andre områder kan/må dere kutte på for å unngå en slik situasjon? Og så må dere vurdere om dere har råd til å ha dyr....Om dere ikke evner å betale for løpende kostnader uten å sette dere i gjeld, mener jeg. 

Lykke til HI :)

Anonymous poster hash: bbcad...348

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...