Gå til innhold

Menn/gutter må også få HPV-vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå en gutt i 7. klasse og må si jeg er mektig irritert over slik forskjelsbehandling. Om det hadde vært motsatt ville alle ropt på likestilling.

"Gutter får ingenting

Livmorhalskreft er vanligere enn kreft i penis, men viruset diskriminerer ikke mellom kjønnene. Det er like mange menn og kvinner som blir smittet av HPV. Menn blir i større grad enn kvinner rammet av kreft i tungebasis og svelg. Jenter får tilbud om deltakelse i Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft. Gutter får ingenting."

"Overlege Mari Nygård ved Kreftregisteret har nylig beregnet at vi kan forebygge 8.500 tilfeller av gynekologisk kreft og forstadier til kreft ved full dekning av HPV-vaksinen i Skandinavia og på Island. I tillegg forebygges andre typer kreft som er forårsaket av HPV både hos menn og kvinner. Jeg mener at menn og kvinner har samme rett til beskyttelse mot kreft. Det er på tide med kjønnsnøytral HPV-vaksinering i Norge."

http://www.nrk.no/ytring/menn-ma-ogsa-fa-hpv-vaksine-1.11585069

Anonymous poster hash: 862d7...483
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du forstår, slik som med p-piller, så har vaksinen bivirkninger og er lite utprøvd. Menn som sitter og styrer i helsesektoren vil ikke utsette sine medbrødre for bivirkningene, men heller la dem flyte på kjærestens beskyttelse. Skikkelig dumt, mine jenter skal ikke ha HPV-vaksinen.

Skrevet

Det er jo et tilbud så om du ikke ønsker at dine barn skal ha den så er det jo på en måte greit, men litt dumt av deg i mine øyne. Uansett syns jeg at alle bør i alle fall få tilbudet, gutter som jenter.

Anonymous poster hash: 862d7...483

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...