Gå til innhold

Pålegg til ettåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips til pålegg? Gir leverpostei (vanlig og ovnsbakt) makrell i tomat, kaviar, ost..

I f.eks salami er det vel veldig mye salt?

Anonymous poster hash: 52b6d...887

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville i så stor grad som mulig unngått pålegg med natriumnitritt (også merket som e250).

Økologisk leverpostei fra Gilde er den eneste leverposteien som ikke inneholder det. alt av salami inneholder dessverre natriumnitritt. Makrell i tomat er bra, også stabburlaks (en slags laksepostei), ost osv.

Anonymous poster hash: f988c...803

Skrevet

Min liker godt smøreost, banan, ost

Skrevet

Skinkeost, kvitost, brunost, egg, og sinke

Anonymous poster hash: abf44...9b9

Skrevet

Prim.

Anonymous poster hash: dd6e7...763
Skrevet

Prim.

Anonymous poster hash: dd6e7...763

Prim er vel nærmest godteri? :)

Skrevet

Jeg gir alt vi spiser selv. Favoritten er krydder og hvitløksoster, leverpostei og makrell

Anonymous poster hash: 08e53...013

Skrevet

Mi er to nå.. men husker jeg ga mye.. ost og skinke, leverpostei, makrell i tomat, egg, bacon/skinke ost. Ost med kaviar på, ost med agurkskiver, noen ganger brunost eller prim. Hun likte også godt fiskepudding skåret tynt oppå skiven;)

Anonymous poster hash: 77117...2d5

Skrevet

Ville unngått skinke og bacon da det inneholder natriumnitritt. Det samme gjelder dessverre kalkun/kyllingpålegg.. Det er ikke så helseskadelig om det kun inntas en sjelden gang, men ville likevel unngått det helt for små barn :)

Skrevet

Akkurat som oss. Hvitost og makrell i tomat, av og til brunost eller Prim. Veldig sjeldent kjøttpålegg pga natriumnitritt, har tarmkreft i familien og er veldig forsiktig med vårt konsum kjøttpålegg og kjøtt generelt. En gang iblant økologisk leverpostei eller økologisk skinke.

Anonymous poster hash: 04b6b...79f

Skrevet

Her går det kun prim og makrell.

Anonymous poster hash: 4230a...6b6

Skrevet

Smøremyk brunost er en hit her. Smøreoster, peanøttsmør, makrell i tomat, laks med sitronpepper, leverpostei, ost, kaviar....

Skrevet

Vi gir Kremost i forskjellige smaker (sånn som passer godt til f.eks Ritz-kjeks). Det liker hun, og i tillegg er det litt "fet" mat, så er bra for vår småspiste jente, som trenger å vedlikeholde fettlagrene sine... 

Anonymous poster hash: a8db3...ff6
Skrevet

Hvorfor er dere så opptatte av nitritt? Billeskall? Ikke farlig, forskning tar "alltid" feil, dvs om fem år er det ikke farlig lenger og da er det egg som er livsfarlig og kreftfremkallende. Jeg tror ikke på sånt ;)

Det jeg bryr meg om er næringsinnhold, saltinnhold osv :)

Skrevet

Min er glad i markell i tomat. prim, brun ost , kalkun/kylling pålegg, leverpostei, egg og smøroster spesielt skinkeost og paprika ost

Skrevet

Smør og most banan er et godt alternativ som minsten her i huset elsker! Smørost er bare feil fett og salt:-/

Anonymous poster hash: b6b51...a0d

Skrevet

Hvorfor er dere så opptatte av nitritt? Billeskall? Ikke farlig, forskning tar "alltid" feil, dvs om fem år er det ikke farlig lenger og da er det egg som er livsfarlig og kreftfremkallende. Jeg tror ikke på sånt ;)

Det jeg bryr meg om er næringsinnhold, saltinnhold osv :)Anonymous poster hash: 52b6d...887

Mye forskning de siste førti årene har vist at nitritt fører til flere polypper i tarmene, som igjen kan føre til kreft.

Det ble sendt en dokumentar om dette for et par uker side på NRK (med Michael Mosley). Akkurat som transfett kommer også nitritt til å bli forbudt, da det fint kan erstattes av vanlig salt. De bruker det kun pga. konservering. Kreftforeningen anbefaler at man holder seg unna behandlet kjøtt (og spesifiserer at det er nitritt som er problemet med behandlet kjøtt) og Mattilsynet sier at barn under 1 år ikke skal ha nitritt i det hele tatt.. Men for all del, svigermoren min har samme holdning til sigaretter som du har til nitritt, og røyker rullings som en skorstein. Vi kan ikke gjøre noe med det, det er hennes valg. På samme måte er det ditt valg om du vil spise store mengder nitritt (der er mengde som er et problem, spiser man litt av og til er det ikke så farlig). Jeg velger å la være

Skrevet

Avocadomos (mine likar det diverre ikkje).

Skrevet

Jeg har gitt alt fra prim, makrell, brunsost, skinkeost, hvitost, prim og skinke til banan, eple (raspet), pære (veldig myke), egg, hjemmelaget fiskekake, omelett osv. Det meste vi spiste bortsett fra pålegg med ekstremt mye salt eller sukker (nugatti, hapå, sjokade, syltetøy...).

Anonymous poster hash: bd597...07a

Skrevet

Jeg ville i så stor grad som mulig unngått pålegg med natriumnitritt (også merket som e250).

Økologisk leverpostei fra Gilde er den eneste leverposteien som ikke inneholder det. alt av salami inneholder dessverre natriumnitritt. Makrell i tomat er bra, også stabburlaks (en slags laksepostei), ost osv.

Hva er natriumnitritt?

Anonymous poster hash: 04dd2...8b0

Skrevet

Økologisk leverpostei fra Gilde er den eneste leverposteien som ikke inneholder det. alt av salami inneholder dessverre natriumnitritt. Makrell i tomat er bra, også stabburlaks (en slags laksepostei), ost osv. Anonymous poster hash: f988c...803

Hva er natriumnitritt?Anonymous poster hash: 04dd2...8b0

Se denne dokumentaren innen i morgen (da er den ikke lenger tilgjengelig), så får du svar :)http://tv.nrk.no/program/KOID23007914/boer-eg-ete-kjoett Det er en type salt utvinner av salpeter. Også kalt e250

Skrevet

Ungene mine pleier bare å spise pålegget og la skiva ligge, så jeg pleier å servere pålegg og brød hver for seg. F.eks. små terninger med brødskive og små terninger med ost, fiskekake, kjøttboller eller falaffelboller ved siden av. Pleier også å rive opp brødskiva i biter og ha i youghurt eller fruktmos, som de får med skje :) når de bare må få en skive i lanken på farten pleier de å få peanøttsmør eller smøreost :)

Anonymous poster hash: 04dd2...8b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...