Gå til innhold

8-åringer: hva gjør deres barn selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusser de tenner selv?

Smører matpakka?

Legger seg selv?

Har de oppgaver i huset?

Disker og vasker de seg selv?

Vil bare finne ut hva som er "normalt".

Min 8-åring (jente) vil helst at jeg skal bli med på badet og pusse tenner på henne. Jeg sier det klarer hun fint sjøl, og det gjør hun jo. Jeg må mase for at hun skal gjøre det selv.

Har et par oppgaver i huset:er opp senga hver dag, holde rommet ryddig og gi mat og vann til katten hver dag. Hun har fått 30 kr i uka for å gjøre det. Nå gjør hun det sjelden (har kun rommer ryddig), og hun får derav ingen ukepenger.

Jeg må væte klut til henne, men hun vasker seg selv. Vil at jeg skal dusje med henne, men jeg sier jeg kan hjelpe henne med håret(veldig tjukt og langt hår). Gidder ikke stå naken i dusjen med henne nå lenger. Grensa har kommet for det, føler jeg..

Jeg må mase om å lage matpakke. Hun gjør det etter mye om og men, men vil at jeg skal skjære frukten/grønnsakene.

Hun er veldig "hormonell" om dagen og alt er "nei". Jeg må mase om alt og jeg blir helt matt! Svarer nebbete og irriterer på seg broren (det er jo ikke akkurat unormalt). Hun spør om kjeks/tyggis/is, et eller annet hver dag. I butikken er det mas om ALT og jeg orker ikke ha henne med i butikken mer.

Vi har er flott forhold, men nå for tiden virker det som hun har pms hver dag!

Anonymous poster hash: 89555...61d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min snart 9 åring har siden 1.klasse dusjet alene. Men vi voksne pusser alltid tennene hennes på kvelden og så pusser hun selv på morgenen. Det er mest fordi hun har hatt et par hull allerede enda vi alltid har hjulpet henne men regner med hun har arvet mine dårlige tenner. Så vi har fått beskjed av tannlegen at vi Bør følge de vanlige retningslinjene som er at foreldre Bør bidra med tannpuss til barna er 12 år. Men at hun kan pusse selv på morgenen.

På morgenen kan hun fint lage frokost og matpakke selv men det er noe jeg pleier å Gjøre fordi jeg liker det. Men vis vi har forsovet oss eller jeg er syk så Gjør hun det. Hun finner hver morgen klær seg, pakker gymbag o.l men må minnes på å Gjøre det.

Hun går på badet hver morgen alene og steller seg og kler på seg. Så hygienen tar hun selv men hun må ofte minnes på at hun Bør dusje. Hun rydder rommet ca en gang i uka men må også minnes på det. Får ingen lommepenger ennå. Men hun får alltid en del penger av besteforeldre og familie så hun har alltid penger i lommeboken sin.

Så vil si hun er flink til å Gjøre ting når hun først blir bedt om det. Men hun er dårlig på å Gjøre ting av eget initiativ. Er nesten sikker på at hun kunne gått 1 uke uten å dusje vis jeg ikke hadde minnet henne på det. Hun er veldig distre for tiden. Det eneste som betyr noe er venninner.

Anonymous poster hash: 4e454...978

Skrevet

Min snart 9 åring har siden 1.klasse dusjet alene. Men vi voksne pusser alltid tennene hennes på kvelden og så pusser hun selv på morgenen. Det er mest fordi hun har hatt et par hull allerede enda vi alltid har hjulpet henne men regner med hun har arvet mine dårlige tenner. Så vi har fått beskjed av tannlegen at vi Bør følge de vanlige retningslinjene som er at foreldre Bør bidra med tannpuss til barna er 12 år. Men at hun kan pusse selv på morgenen.

På morgenen kan hun fint lage frokost og matpakke selv men det er noe jeg pleier å Gjøre fordi jeg liker det. Men vis vi har forsovet oss eller jeg er syk så Gjør hun det. Hun finner hver morgen klær seg, pakker gymbag o.l men må minnes på å Gjøre det.

Hun går på badet hver morgen alene og steller seg og kler på seg. Så hygienen tar hun selv men hun må ofte minnes på at hun Bør dusje. Hun rydder rommet ca en gang i uka men må også minnes på det. Får ingen lommepenger ennå. Men hun får alltid en del penger av besteforeldre og familie så hun har alltid penger i lommeboken sin.

Så vil si hun er flink til å Gjøre ting når hun først blir bedt om det. Men hun er dårlig på å Gjøre ting av eget initiativ. Er nesten sikker på at hun kunne gått 1 uke uten å dusje vis jeg ikke hadde minnet henne på det. Hun er veldig distre for tiden. Det eneste som betyr noe er venninner.

Angående leggerutiner så blir en voksen med opp å pusser tenner, så steller hun seg ferdig på badet (dusj evt. Vasker seg ) så tar vi leseleksen på senga og snakker kort om dagen mens jeg smører føttene hennes (hun har en hudsykdom som angriper fotsålene hennes). Nattaklem og setter på musikk og går ned. Dette er vårt kveldsrituale.

Skrevet

Min eldste blir straks åtte og gjør det meste selv.

Finner fram klær, steller seg, vasker seg, dusjer osv gjør hun selvsagt selv. Hun pusser tenner selv, men 9 av 10 kvelder pusser vi over for å være sikker. Dette pga anbefalinger fra tannlege. Hun lager ofte mat selv, både tiner brød eller varmer rester i microen. Kan lage helt enkle middager, type posestappe og pølser. Hun har ansvar for å holde rommet sitt, rydde yttergangen (holde den rygging og fin), dekke på bord og ellers hjelpe til med ting hun blir bedt om ved behov (plukke opp leker på kvelden etter minstemann, rydde av bordet, hjelpe til med middagen). Hun må også rydde opp etter seg selv, type skitne klær i vask, fotballsko og leggbeskyttere på plass ettee trening, matboks opp fra sekken. Hun får 50 kr uken, mest fordi hun skal lære å håndtere penger. Men hi trekker hvis hun ikke følger opp sine oppgaver.

Anonymous poster hash: aafad...4cb

Skrevet

Min 2.klassing (7,5 år) pusser tennene selv annenhver dag. Tannlegen anbefaler jo at vi pusser tennene på barna til de er 10-12 år siden barna ikke har finmotoriske evner til å vri tannbørsten riktig i alle vinkler før den tid. Jeg går derfor over tennene hennes annenhver dag.

Jeg er ikke med henne inn i dusjen, men jeg vasker og skyller håret hennes. Resten av kroppen vasker hun selv.

Når hun ikke dusjer vasker hun hender og ansikt selv.

Hun lager seg frokost selv, men jeg smører matpakka. Vi har fire barn og vi kan rett og slett ikke stå 6 stykker over fjøla samtidig og smøre matpakker, så de smører jeg raskt og effektivt mens barna sitter og spiser frokosten sin. 4 matbokser bortover benken, en haug med brødskiver på fjøla og jeg smører som om det var et samlebånd matpakker til alle fire ;)

Hun rydder opp etter seg selv, både på rommet og i fellesrommene som stuen og kjellerstuen. Har hun rotet ut puslespill, leker, tegnesaker eller hva det måtte være så rydder hun det opp igjen også.

Vet ikke helt hva du mener med legger seg selv, men her går 5 og 7 åringen på badet samtidig, kler av seg og går på do, vasker ansikt og hender og pusser tenner. Så kommer jeg og pusser over tennene etter dem så det er gjort skikkelig før de går til hvert sitt rom. Jeg tar turen innom begge rommene for å dytte dynen rundt, kose og klemme litt og si natta.

De to eldste på 10 og 13 trenger jeg ikke gå etter inn på badet, de steller seg selv og går og legger seg. Så går jeg inn og brer godt rundt de, gir klem og sier natta. Det er koselig og det ser jeg ingen grunn til å slutte med før de ber om det selv.

Anonymous poster hash: d8542...6fa
Skrevet

Hun gjør alt det du ramser opp. Dusjer og vasker håret selv, pakker sekken, går til og fra skole, tar tog til trening, lager mat etter skolen, handler om vi trenger ekstra melk eller liknende (ikke så ofte egentlig ettersom lillesøster elsker den jobben), passer på å levere bibliotekbøker (vi holder litt øye med det. men stort sett har hun kontroll) osv.

Anonymous poster hash: 91900...fbf
Skrevet

Dusjer daglig selv, men jeg hjelper til med hårvask. pusser tenna selv, men jeg sjekker og sender tilbake til vasken om det ikke er bra nok. Hjelper noe til. Rydder bort etter seg og gjør små tjenester. Lekser går av seg selv, men vet vi sjekker daglig. Ordner sekken selv. Smører til tider maten sin, men både frokost og niste blir ordnet. Blir lagt av oss hver dag fordi det er koselig.

Skrevet (endret)

Dusjer vasker seg selv ( alene) rydder rommet sitt, legger seg selv ( går inn og sier god natt, kanskje leser vi litt) hun kan fikse seg mat selv, men jeg gjør det om jeg er på kjøkkenet. Og ja hun pusser tenna selv. Hun finner klær selv.

Hun fikser og sekken selv og går med søppel i søppelkassen

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Han dusjer og vasker seg selv. Pusser tennene selv først, men jeg pusser over tilslutt.

Han rydder rommet sitt, pakker ut og inn av skolesekken hver dag, henter posten og tar ut søpla. I tillegg vasker han trappen til andre etasje hver uke. Dette går han ikke penger for.

Han får muligheten til å gjøre andre jobber for penger og er ivrig på det. Han er en skikkelig onkel Skrue.

Eksempler på jobber han gjør for penger er:

Tørke støv i stuene og spisestuen: 30 kr

Plukke nedfallsfrukt i hagen: 10 kr

Vaske badet: 30 kr.

Måke trappene på alle sider av huset: 20 kr

Anonymous poster hash: 7b9cf...cfc

Skrevet

Hun må holde rommet ryddig, dette får hun ingenting for, men alt som slenger på gulvet hver mandag kastes. Dessuten får hun ikke ha besøk om hun ikke har rommet nogenlunde ryddig.

Hun rydder ut av oppvaskmaskina 2-3 ganger i uka. Dette får hun 30 Kr for i uka

Hun tar morgenstellet selv og vil helst klare seg 100% selv i dusjen også. Pga håret blander jeg meg dog innimellom (hun sliter med å få ut all såpe)

På kvelden pusser jeg tennene hennes (tannlegen sier frem til 12 år). Og jeg "legger henne", dvs synger en sang, hører på henne lese, leser for henne etc. Ett eller annet hyggelig. Klem og natta. Vi har tre stykker, så de fleste bør klare en litt hyggelig avslutning på dagen :)

Ellers er min også ekstremt glad i søtsaker, masete, viktigper og neiete om dagen ;) Går seg nok til.... ;)

Anonymous poster hash: 0a31e...2c1

Skrevet

Min på 8,5 gjør ingenting selv.

Får beskjed det er leggetid, så springer han rundt kjøkken øya, ha ha du får ikke tak i meg.

Når vi skal pusse tennene lukker han munnen. ALDRI! Roper han.

Vi tapper i karet og sier det er badetid, og han raser opp for å bade. Det fikser han selv. Han liker det.

Vi minner på håndvask etter dobesøk, etter å ha lekt ute. Ofte skjer det motvillig, gjerne med fysisk hjelp.

Han kan fint kle på seg selv, men det skjer ikke uten mas, bortsett fra når det er noe han vil. Han knyter skolisser etc. Men som oftes skal han ha føttene nedi uten å åpne, tråkker ned helen, og det blir sinne og frustrasjon.

Hver dag får gan beskjed om å feste bilbelte, må gjerne minne på 10 ganger.

Han finner seg drikke selv, han er flink til å gå i frysen å finne is. Han finner seg en skive, oftest uten pålegg, det krever for mye. Han kan hjelpe til å dekke bordet, eller ta av bordet. Han kan også støvsuge, men da blir det ofte krøll, dytter ting overende, skraper gulvet etc.

Anonymous poster hash: 14e4c...84d

Skrevet

Får beskjed det er leggetid, så springer han rundt kjøkken øya, ha ha du får ikke tak i meg.

Vi tapper i karet og sier det er badetid, og han raser opp for å bade. Det fikser han selv. Han liker det.

Vi minner på håndvask etter dobesøk, etter å ha lekt ute. Ofte skjer det motvillig, gjerne med fysisk hjelp.

Han kan fint kle på seg selv, men det skjer ikke uten mas, bortsett fra når det er noe han vil. Han knyter skolisser etc. Men som oftes skal han ha føttene nedi uten å åpne, tråkker ned helen, og det blir sinne og frustrasjon.

Han finner seg drikke selv, han er flink til å gå i frysen å finne is. Han finner seg en skive, oftest uten pålegg, det krever for mye. Han kan hjelpe til å dekke bordet, eller ta av bordet. Han kan også støvsuge, men da blir det ofte krøll, dytter ting overende, skraper gulvet etc.

Men da er det vel snakk om et barn med diagnose?

Skrevet

Hun gjør alt det du ramser opp. Dusjer og vasker håret selv, pakker sekken, går til og fra skole, tar tog til trening, lager mat etter skolen, handler om vi trenger ekstra melk eller liknende (ikke så ofte egentlig ettersom lillesøster elsker den jobben), passer på å levere bibliotekbøker (vi holder litt øye med det. men stort sett har hun kontroll) osv. Anonymous poster hash: 91900...fbf

Tar tog til trening, leverer bøker på biblioteket og handler?

Oisann, her har ikke hu min nøkkel til huset eller tlf enda engang. (Her er det også 3 km til biblioteket og det ligger ved en trafikkert vei, så forholda er kanskje litt annerledes der du bor:)

Ser nedover her at de fleste 8 -åringer har de samme "oppgavene".

Ang kveldsrituale er jeg da med inn på badet, leser leksa eller i en bok på senga. Vi bytter på å lese. Snakker litt om dagen osv. Hun vil også at jeg skal strikke med henne eller klø henne på ryggen til hun sovner.

I går ble det kranglings før kvelden for hu brukte et kvarter på å kare seg inn på badet "Skal bare, skal bare!". Såvidt hun ville ha kos.

Hun overdriver også alt mulig.

Eks: jeg sa: "Nå kan du gå ut herfra, jeg orker ikke høre mer på den ropinga di". Så går ho ut av døra og stiller seg på utsiden. På utsiden av huset! "Du sa jo at jeg skulle gå ut".

Blir helt matt.

Hun veeeet at det ikke er det jeg mener, men det blir så dumt. Blir helt flau, jeg...

Er mest opptatt av venninner og iPad. Vil ha besøk og overnatting stadig vekk. Har mange venninner, er en veldig god venn, og er veldig sosial. Elsker å være hos andre.

Hi

Skrevet

Men da er det vel snakk om et barn med diagnose?

ingen diagnose, helt normal, snill, flink, litt lat og utålmodig.

(han er utreda, jeg ba om det)

fikk beskjed om å senke forventningene, og at normal begrepet er vidt. dette er mer normalt, enn å være veldig plikt oppfyllende.

å skulle bare, å være utålmodig på gøye ting, å være motstander av kjipe ting er helt normalt.

å måtte minne om håndvask og mase ut døra, ha motstand mot lekselesing, og ikke ha orden i sysakene er helt normalt.

Skrevet

Hmmm.

mi er 8.5 år.

Hun KAN å gjøre masse.  det er ikke noe med det. Men jeg smører jo på frokostbrødskiva hennes mens jeg smører matpakke, og de periodene pappa er hjemme fra platform dekker han på frokostbordet.

Jeg er sammen med henne på badet hver kveld, forde hun ønsker det. Hun poppler, og prater, ser seg i speilet og tuller og tøyser. Jeg sitte for det meste å ser på og prater med ho.

Hun synes det er ekkelt og vanskelig å vaske underlivet sitt selv da, Så jeg hjelper henne med det. Og innimellom er hun sår så jeg hjelper henne med å smøre. Hun får speil og får se selv, og jeg prøver å få henne tilå smøre lit selv, men det er ÆSSSJ.

Jeg kan gå litt til og fra badet og vaskerommet, og jeg tar tiden på tannpussen. 2 minutt oppe og 2 minutt nede, og så 1 minutt forran.

-Gjevnlig tar hun en snn rød tablett for å se hvordan hun får til tannpussen.

Tanntråd og fluxjunior tannskyld nesten hver kveld.

Hun rydder aldrig rommet sitt. hun er aldreig der. Hun leker stort sett på stua. Der har hun eget lekehjørne. Og det er ikke ofte det blir ryddet der, for leiken der er veldig avansert, det er flers hus, og familier, og petshopp, fillyfaries, ponnyer, pollipocketdukker, evy dukker, disneyprinsese firgyrene, og andre småfigurer, de bor der og der, og de har det slikog sånn.

Dette kan ikke ryddes hver kveld, da dette er leik som fortsetter i morra. Jeg pleier å ta en storrydding hver fredag for å få vaske og tørke støv inni alle dukkehusene, både store og små. Men det er stort sett slikt jeg gjør når hun er på skolen.

Hun takker for maten og rydder vekk talerkenen sin, og dersom hun er i godt humør kan hun dekke bordet på forespørsel. Men som regel sitter hun å gjør lekser mens jeg dekker bordet innimellom å hjelpe henne.

Hun blir kjørt til skolen og kjørt hjem, forde det passer med arbeidstider, og hun har lyst, og sånn, men neste år må hun gå, da sfo er ferdig. Hun er innstilt på det.

Hun er 8.5 år, greier det meste selv, selv om hun får mye hjelp, hun er stor og flink.

Når pappa er på nordsjøen sover hun i min seng. Det er deilig det. Kos kos kos.

Summa sumarum, bortsjemt, elsket, stor flink, slipper unna med en del, hun kan masse, får lov til masse, og får hjelp til masse, får mye sørvis, både forde hun vil og forde jeg vil, og gjett hva, hun kommer til å vokse opp og bli en flott ung dame som det mest sannsynlig får ett heilt fint liv.

Hvorvidt jeg skjærer brødskiva hennes innimellom, og kjører ho på skolen, og pakker gymtøyet. DET tror jeg spiller liten rolle.

Hun kommer til å greie seg så fint atte, flinke snille goe jenta mi :)

Anonymous poster hash: f4525...94e
Skrevet

Har en jente i 2. klasse og en gutt i 3. klasse. De kan omtrent det samme. Dusjer og vasker håret selv. Mannen pusser barnas tenner om kvelden, om morgenen pusser de selv. Bruker selv tanntråd og tannskyll. Fikser hårsveisen sin. Jenta må jeg ofte hjelpe fordi hun har vanskelig hår og slite med å få flokene ut midt bak. De kan smøre matpakke, men slik det har vært til nå så gjør jeg det klart om kvelden. De kan ta ut av og sette inn i oppvaskemaskinen, hente posten, hjelpe småsøsken med klærne, gå ut med søppelet, men jeg knytter posen. Vaske trappa, strøvsuge, rydde, må ofte litt peking og forklaring til. Vanne planter og passe småsøsken ute er oppgaver de får. De rer senga si før de går på skolen, det er den nyeste oppgaven. Jeg har en hel skål med mynter og deler ut etterhvert, dette må spares til de har minst 1200 kr. På lørdagen får de penger de kan bruke til hva de vil uten å ha gjort noe for det.

Skrevet

De legger seg ikke selv, men de kan det. De mater og steller også hos huset kjæledyr. Noe har de fat rutine på, andre ting må jeg be dem om. Av og til er det protester, men som oftest går det greit.

Skrevet

Takk for alle svar:)

Hu min er ikke så ille likevel;) Da skal jeg være flinkere til å hjelpe henne med tannpuss og med håret. Pleier å stå å veilede henne utenfor dusjen, men siden hun har så ufattelig tjukt hår, får hun ikke shampoen/balsamen ordentlig inn (eller ut).

Hi

Skrevet

Pusser tenner og vasker seg selv (jeg sjekker tannpussen).

Smører sin egen matpakke.

Pakker sekk og gymklær.

Går frivillig med søppel.

Rer senga si.

Rydder rommet med litt mas ;)

Setter på og rydder ut av oppvaskmaskinen.

Setter på vaskemaskinen og henger opp tøy.

Støvsuger og vasker gulv.

Tørker støv.

+++

Hun kan bake og hun deltar når vi lager middag.

Skal det sies at hun kan alt sammen, men blir dager mellom gjøre målene. Må sjeldent mases på og er utrolig flink :)

Anonymous poster hash: 3b436...18b

Skrevet

Hmm har en skolestarter jeg da....

Vi forventer:

1. Kle på seg om morgnen og legge skittentøy i skittentøyskurven

2. Gre håret/stelle seg

3. Smøre maten i matboksen selv - vi hjelper med brødskjæring og foreløpig å ordne med frukten

4. Legge i ranselen selv

5. Rydde bort tallerken

Tannpussen tar vi selvsagt oss av fremdeles, men hun gjør det litt selv og vi går over etterpå. De må du gjøre ihvertfall til de er 10 år.

5.Når hun kommer hjem: Ta ut av matboksen og vaske den og legge den til tørk

6. Gjøre lekser - vi hjelper selvsagt

7. Være med å rydde av bordet.

8. Rydde sine egne ting - henge opp jakke osv

9. Sørge for kveldsstellet, men vi hjelper med tannpuss. Vi sier i fra når det skal skje.

10. Når vi ber henne om noe/hjelpe til med noe, skal hun gjøre det med et smil!

Når hun forhåpentligvis har fått til dette, skal hun få flere oppgaver og er lovet lommepenger. (hun klarer selvsagt alt dette, men det var det med viljen....)

Når det gjelder dusjing, så gjør hun det selv, men vi hjelper til med hårvasken (langt hår). Det er 0 problem å gjøre det uten å være med i dusjen.

Anonymous poster hash: 26c77...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...