Gå til innhold

Eggløsning/prøving etter MA

Anbefalte innlegg

Hei jenter☺

Luer på hvor lenge dere ventet med sex etter us etter ma? Hadde us forrige tirsdag, blødd veldig lite.. ikke blødd noe siden lørdagen☺

Fikk ikke noe svar fra legen ang dette når jeg spurte.

Han sa både 14 dager og når jeg sluttet og blø om det ble før..

Hadde us nå grunnet rester om det har noe å si☺

Fortsetter under...

Ble sex her også etter to dager uten blødninger. Men da kom det igjen kvelden etter, så har jeg blødd litt et par dager igjen, men i morra tenker jeg det er tiden igjen ;) evt onsdag, antagelig nærmere EL.

Fikk beskjed om å vente til det sluttet å blø, enkelt og greit.

Utålmodig82: uff, det hørtes ikke noe gøy ut.. Håper dagene fremover blir bedre og at du slipper flere gratulasjoner-før neste spire sitter da ;)

Mari10: vi ventet ca 2uker. Jeg blødde lite til å begynne med, men fikk plutselig en kraftig blødning etter ca en uke. Var livredd for å få infeksjon, så ville ikke ga sex før det hadde gått to uker.

Chachi: Synes det er så dårlig at man ikke kan velge å få us. Selv gråt jeg meg til det, og mannen måtte forklare at vi har gått igjennom så mye at vi ikke orket å bli sendt hjem for med.abort. Men sånn sett er det jo fint at du får være på sykehuset, slik at du har helsepersonell og smertestillende tilgjengelig hvis du trenger. Ønsker deg all lykke til :)

Ang å fortelle datteren din, har ikke jeg barn selv, men en venninne fortalte sønnen sin om at akkurat som med frø man planter i jorden, så er det ikke alle frø som klarer å vokse og bli en blomst, og sånn er det med noen av frøene i magen til mamma. Synes det var en fin måte å forklare det på :)

Annonse

missdec: Så bra. Jeg er superklar for å komme igang ja. Spotting ga seg her igår, så heiv oss rundt og begynte å legge inn aksjer med en gang, siden mensen varte i 7 dager og jeg ikke aner når EL blir. 

ChaChi: Så vondt at du ikke fikk utskrapning når du ønsket det. Håper allikevel den medisinske går så smertefritt og greit som mulig for deg på sykehuset. Ta godt vare på deg selv og ta den tiden du trenger, bra du har en lege som er villig til å gi deg noen ekstra dager ved behov.

utålmodig83: Så kjipt å høre om oppstarten din på jobb igjen. Synes det var tøft å komme tilbake på jobb selv, selv om jula gjorde at jeg fikk ekstra lang tid å komme meg på. Hadde også tenkt å fortelle alle på nyåret, så kjenner meg igjen i det. Litt sårt å måtte fortelle de få som visste det at det gikk galt istedenfor å dele gladnyheten med alle, men men. Har du sluttet å blø igjen forresten?

mari10: Jeg ventet til dag 18, men det var fordi jeg blødde og spotta i litt over 2 uker etter min MA. Hadde medisinsk, ikke kirurgisk, men tror det er greit hvis du har sluttet å blø. Er du usikker så venter du et par dager ekstra, men det er du som kjenner kroppen din best og hvis det føles riktig, ikke er vondt og du har sluttet å blø er det sikkert i orden. 

CurlySue: GRATULERER, fin hcg stigning!!! Kjempeglad på dine vegne, denne spiren sitter skal du se. <3 Hvor langt er du tror du?

missdec: Så bra. Jeg er superklar for å komme igang ja. Spotting ga seg her igår, så heiv oss rundt og begynte å legge inn aksjer med en gang, siden mensen varte i 7 dager og jeg ikke aner når EL blir.

ChaChi: Så vondt at du ikke fikk utskrapning når du ønsket det. Håper allikevel den medisinske går så smertefritt og greit som mulig for deg på sykehuset. Ta godt vare på deg selv og ta den tiden du trenger, bra du har en lege som er villig til å gi deg noen ekstra dager ved behov.

utålmodig83: Så kjipt å høre om oppstarten din på jobb igjen. Synes det var tøft å komme tilbake på jobb selv, selv om jula gjorde at jeg fikk ekstra lang tid å komme meg på. Hadde også tenkt å fortelle alle på nyåret, så kjenner meg igjen i det. Litt sårt å måtte fortelle de få som visste det at det gikk galt istedenfor å dele gladnyheten med alle, men men. Har du sluttet å blø igjen forresten?

mari10: Jeg ventet til dag 18, men det var fordi jeg blødde og spotta i litt over 2 uker etter min MA. Hadde medisinsk, ikke kirurgisk, men tror det er greit hvis du har sluttet å blø. Er du usikker så venter du et par dager ekstra, men det er du som kjenner kroppen din best og hvis det føles riktig, ikke er vondt og du har sluttet å blø er det sikkert i orden.

CurlySue: GRATULERER, fin hcg stigning!!! Kjempeglad på dine vegne, denne spiren sitter skal du se. <3 Hvor langt er du tror du?

Tusen takk! 😊❤️

Jeg tror jeg er 4+5 i dag, men jeg er ikke helt sikker. Hadde SAen 14. des, tok aldri noen el tester og ble gravid før mensen kom igjen 😊 Har fått henvisning til tidlig UL, så håper de kan se ca hvor langt jeg er på vei da 😊

Chachi: nå sier du ikke noe om hvilke sykehus dette gjelder men jeg er rett og slett sjokkert over det du forteller! Hvorfor kan du ikke få us? Og hvertfall etter det du har opplevd tidligere?! Til syvende og sist så er det vel ditt valg! Jeg tror jeg hadde nektet og stått på mitt! Men det er no bra at du "fikk lov" å gjennomføre aborten på sykehuset da,håper du får snille og gode pleiere rundt deg! Ønsker deg masse lykke til og sender varme tanker og gode klemmer på din vei <3

Utålmodige82: huff, for en fæl og sår opplevelse det må ha vært, godt at du i det minste hadde fått fortalt det til kollegaen din først da! Synes det er uhørt hvis sjefen din har sagt dette videre til noen andre, uten at du har gitt tillatelse for det. Jeg hadde sagt i fra om det til sjefen, men det er meg da! Synes du er tøff jeg som klarte å holde ut på jobb ! Krysser fingrene for at du snart er i rute igjen og at EL er rett rundt hjørnet <3

Mari10:jeg ventet til 2 uker etter at blødningene hadde gitt seg, dette var fordi jeg verken var var psykisk eller fysisk klar for samleie etter aborten!

Curlysue: GRTULERER SÅ MASSE, denne spiren holder nok mål :)

Gratulerer Curlysue! Så gøy! Håper virkelig at det går bra nå!

Krysser alle fingre for deg!

UL vil jo vise hvor langt på vei du er, så det er ikke noe å stresse med.

Legene blir gjerne stresset, men man kan i teorien bare gi de en passende dato. Fasit kommer uansett på UL.

Pæreblomst: Ingen friske blødninger lenger, men brun utflod som jeg ikke vet helt hvordan jeg skal tolke. Er sex safe eller ikke? Er litt mer enn lett spotting dessverre, men bare brunt. Et truseinnlegg holder i massevis da, så såååå mye er det jo ikke. Har så utrolig lyst til å ha sex i kveld, men får ikke bestemt meg for om vi tar sjansen eller ikke. Er på CD14 etter aborten, to uker siden i morgen. EL kan i teorien dukke opp når som helst, selv om den trolig drøyer en stund til. Er frustrert av å vente på å legge inn flere aksjer.

FruMille: Jeg tok det opp med sjefen min, som sa han kun hadde fortalt det til avd.leder av organisatoriske årsaker (snakk om litt for tidlig planlegging!) men gjort det helt klart at det var uoffisielt. Får vel tro han. Så er vel i neste ledd det har glippet tror jeg. Men, han som sto for den lite hyggelige gratulasjonen på mandag kom i går og ba om unnskyldning. Han visste ikke at det var uoff, og ikke at det hadde gått galt. Men var veldig lei seg for at han tråkket i salaten. Satte pris på unnskyldningen, selv om det kanskje ikke var hans feil helt. Må vel regne med slik. Men jeg sa at det bekymrer meg at man ikke kan være ærlig med nærmeste leder uten at ryktene spres på hele huset. Noe han var litt enig i. Dette var nemlig personalsjefen av alle ting, så det var relevant å ta opp bekymringen på alles vegne på en måte. Jeg er ikke like ærlig om det blir en neste gang for å si det sånn. For de kan vel ikke planlegge ut i fra mistanke om at jeg sikkert er gravid igjen får jeg tro. Kommer ikke til å si et ord før jeg må uansett hvor dårlig jeg blir. Så får de spekulere i vei. 

Måtte det bare bli en neste gang og måtte det blir snart...

Klapp på skulderen for at du gav beskjed utålmodig82 :)

Og som du sier,neste gang så får de bare spekulere i vei hvis du skulle være borte pga sykdom. Men jeg tenker at de har lært en lekse nå og at det ikke vil gjenta seg!

Hei mine venner.

Ser at mange har kommet til siden sist. Leit at det er så mange som må oppleve å miste, men samtidig så håper jeg at dere finner info, støtte og oppmuntring i denne tråden. Den støtten jeg har fått her inne var helt avgjørende for meg den første tiden etter MA'en. Stor klem til alle sammen!

Her skurer og går det. Kjenner at det går litt bedre for hver dag. Siden utskrapningen den 1. September så har tiden gått både fort og sakte. Måtte vente hele 12 uker på mensen, og alle sykluser siden har vært bare kluss :( Jeg kunne tidligere stille klokken etter syklusen og det har vært sinnsykt irriterende.

Først og fremst så har jeg hatt mye lengre mensen enn tidligere, ca 8-9 dager blødning mot 4 dager før. I tillegg har jeg hatt en blødning midt i syklusen (dvs rundt det jeg trodde skulle være eggløsning.). Da har jeg blødd rikelig i 3-4 dager.

Har vært veldig frustrerende og ikke minst sårt at det har tatt sånn tid å få kroppen på plass igjen. Vanskelig å prøve å bli gravid når kroppen ikke spiller på lag altså.

Men, til det positive, for noen uker siden oppsøkte jeg fastlegen for å få en utredning av syklusen med gyn-undersøkelse, ultralyd av eggstokkene og hormonprøver av blod på forskjellige dager igjennom syklusen. Det var først når jeg søkte hjelp at syklusen endelig så ut til å normalisere seg (typisk!)! Så dette betyr at jeg først nå (etter 4,5 mnd etter ma'en) faktisk er inne i den første NORMALE syklusen og derav ENDELIG den første prøveperioden. Så nå har jeg nettopp hatt eggløsning, og venter spent på å se om det har klaffet denne måneden.

Uansett så føler jeg meg så mye bedre nå, og vet at hvis spiren ikke sitter denne mnd så er det bare et tidsspørsmål nå som syklusen er på track igjen. Så HURRA for det, også får dere krysse fingrene for meg alle sammen :)

Stor klem til alle sammen, gleder meg veldig sammen med dere som er gravide igjen - det er så fortjent <3

Endret av Mari_83

Annonse

Forresten, et annet spsm ang koffein...

Etter å ha opplevd MA nå så har jeg lest tusen tips om hvordan å øke fruktbarhet osv. Er jo vant til å ikke drikke alkohol nå, så det lar jeg i størst mulig grad være de første prøveperiodene videre. Null problem. Men KAFFE derimot... Jeg kuttet ikke koffein helt da jeg var gravid, men holdt meg godt innenfor anbefalt mengde. Nå leser jeg om hvordan koffein også kan påvirke fruktbarheten negativt. Jeg drakk MYE kaffe i de 5 mnd det tok før det klaffet sist. Nå kutter jeg drastisk ned. Kutter kaffe helt tror jeg. Vurderer også å kutte ut te, og kun drikke koffeinfritt og urtete. Om jeg blir gravid igjen vil jeg også gjerne vite med enda større sikkerhet at det ikke var noe jeg gjorde feil (selv om jeg er 99% sikker på at det ikke var noe jeg kunne gjort annerledes sist...er kun kaffen faktisk, og sjansen er liten for at det påvirket resultatet vil jeg si).

Men, er det andre her som har kuttet koffein helt etter å ha opplevd MA/SA?

Eg hadde en spontanabort i uke 8+6, og eg fekk beskjed om at eg kunne prøve igjen etter eg hadde hatt en mens. Sikker forskjellig info fra plass til plass....virker det som. Vi hadde da prøvd i nesten 2 år da vi mistet, men neste spire satt etter bare 2 forsøk :) Skal sjå det går bra for deg og. Her prøver vi på nr 3, men rekner ikkje med at det skjer så fort igjen.

Etter å ha opplevd MA nå så har jeg lest tusen tips om hvordan å øke fruktbarhet osv. Er jo vant til å ikke drikke alkohol nå, så det lar jeg i størst mulig grad være de første prøveperiodene videre. Null problem. Men KAFFE derimot... Jeg kuttet ikke koffein helt da jeg var gravid, men holdt meg godt innenfor anbefalt mengde. Nå leser jeg om hvordan koffein også kan påvirke fruktbarheten negativt. Jeg drakk MYE kaffe i de 5 mnd det tok før det klaffet sist. Nå kutter jeg drastisk ned. Kutter kaffe helt tror jeg. Vurderer også å kutte ut te, og kun drikke koffeinfritt og urtete. Om jeg blir gravid igjen vil jeg også gjerne vite med enda større sikkerhet at det ikke var noe jeg gjorde feil (selv om jeg er 99% sikker på at det ikke var noe jeg kunne gjort annerledes sist...er kun kaffen faktisk, og sjansen er liten for at det påvirket resultatet vil jeg si).

Jeg har drukket mye kaffe de siste åra. Jeg tror ikke det skal ha noen virkning altså, men kommer nok selvfølgelig an på mengden. Hvor går den anbefalte grensen? Jeg har fint drukket en 4-5 kopper dagen i prøvetida jeg, men nå som jeg er gravid stopper jeg på to, helst fordelt utover dagen :)

Sitter å tenker på om det er noe vi kunne gjort annerledes, da vil jeg bare skrive litt.

Jeg var røyker i mange år (ikke mens jeg har vært gravid), men sluttet å røyke og gikk over til snus i 2012.

Da jeg ble gravid i sommer snakket jeg med legen om snusen, og fikk beskjed om at det ikke var noe skadelig i særlig grad.

Jeg trappet ned, og tok siste snus 3 dager før UL og påvist MA.

1 uke etter skrives det på forsiden av VG og på ulike sosiale medier hvor skadelig snus er i svangerskapet..

Fy søren jeg følte meg dritt.. Jeg tror ærlig talt ikke at det tok livet av babyen min, men tankene forblir der uansett.

Nå er jeg gravid og snuser igjen, men Onicon denne gang, altså nikotinfri og som en tepose ;) Jeg tror aldri jeg kommer til å bruke noe som inneholder nikotin igjen :) 

Koffein er en annen ting, men enkelt å begrense heldigvis :)

Hei mine venner.

Ser at mange har kommet til siden sist. Leit at det er så mange som må oppleve å miste, men samtidig så håper jeg at dere finner info, støtte og oppmuntring i denne tråden. Den støtten jeg har fått her inne var helt avgjørende for meg den første tiden etter MA'en. Stor klem til alle sammen!

Her skurer og går det. Kjenner at det går litt bedre for hver dag. Siden utskrapningen den 1. September så har tiden gått både fort og sakte. Måtte vente hele 12 uker på mensen, og alle sykluser siden har vært bare kluss :( Jeg kunne tidligere stille klokken etter syklusen og det har vært sinnsykt irriterende.

Først og fremst så har jeg hatt mye lengre mensen enn tidligere, ca 8-9 dager blødning mot 4 dager før. I tillegg har jeg hatt en blødning midt i syklusen (dvs rundt det jeg trodde skulle være eggløsning.). Da har jeg blødd rikelig i 3-4 dager.

Har vært veldig frustrerende og ikke minst sårt at det har tatt sånn tid å få kroppen på plass igjen. Vanskelig å prøve å bli gravid når kroppen ikke spiller på lag altså.

Men, til det positive, for noen uker siden oppsøkte jeg fastlegen for å få en utredning av syklusen med gyn-undersøkelse, ultralyd av eggstokkene og hormonprøver av blod på forskjellige dager igjennom syklusen. Det var først når jeg søkte hjelp at syklusen endelig så ut til å normalisere seg (typisk!)! Så dette betyr at jeg først nå (etter 4,5 mnd etter ma'en) faktisk er inne i den første NORMALE syklusen og derav ENDELIG den første prøveperioden. Så nå har jeg nettopp hatt eggløsning, og venter spent på å se om det har klaffet denne måneden.

Uansett så føler jeg meg så mye bedre nå, og vet at hvis spiren ikke sitter denne mnd så er det bare et tidsspørsmål nå som syklusen er på track igjen. Så HURRA for det, også får dere krysse fingrene for meg alle sammen :)

Stor klem til alle sammen, gleder meg veldig sammen med dere som er gravide igjen - det er så fortjent <3

Så utrolig gøy å høre fra deg Mari :) Og ikke minst at du har det bra!!

Det høres litt ut som meg su beskriver med lenge menser(:P) og syklustull.

I desember kom endelig mensen i normal mengde og eggløsningen kom tidligere. Spira sitter enda :)

En kjempeklem til deg og må spira di sitte straks ;) Ikke glem å oppdater oss :)

Jeg vet ikke helt ang. kaffe og te, for jeg drikker ikke det. Jeg liker det ikke ;) Men Pepsi Max derimot.. Det inneholder koffein og jeg drikker kanskje 0,5 l om dagen. Det er ikke så mye da, så har ikke sluttet med det :)

Jeg har aldri røyket, men snuset en del. Jeg sluttet helt å snuse med engang jeg fant ut jeg var gravid med datteren min i 2011.

Ellers så er ikke jeg en av de personene som har hatt totalt alkoholforbud i prøveperiodene. Jeg tror på at å leve mest mulig normalt og stresse minst mulig er den beste måten å bli gravid på :) Bruker aldri å drikke særlig mye da, men har tatt meg en fredagspils eller rødvin til maten :) Med engang jeg fant ut at jeg var gravid har jeg selvfølgelig total forbud :)

Ellers så leste jeg på lommelegen at grensen for inntak av koffein for gravide var 200 mg. Det tilsvarer 1-2 kopper kaffe eller 1 liter cola pr dag. Dette fordi fosteret får mye høyere konsentrasjon av koffein enn moren gjør, og undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein øker faren for spontanabort. Greit å vite 😊

Endret av CurlySue

Så leit bambi :(

Sender deg en klem!

I dag jubler jeg for rimelig blendahvit g-test!

14 dager etter aborten i dag.

Glemte å ta el-test samtidig, må ta en i ettermiddag for å se hva den sier. For en uke siden var alt veldig positivt.

Håper negativ el-test også nå. For så en positiv snart ;)

Så leit bambi :(

Sender deg en klem!

I dag jubler jeg for rimelig blendahvit g-test!

14 dager etter aborten i dag.

Glemte å ta el-test samtidig, må ta en i ettermiddag for å se hva den sier. For en uke siden var alt veldig positivt.

Håper negativ el-test også nå. For så en positiv snart ;)

tenk å juble for negativ graviditetstest da,hehehe ;) masse lykke til med EL jakten,måtte den komme kjapt ;)

Bambi93: god klem til deg <3

Hei jenter. Det er så hyggelig å lese om positive/ negative tester (hvem trodde en ville bli glad for en negativ test midt i prøvinga..) det letter sinnet å se at livet går videre etter MA, og at mange blir gravide igjen :)

Liten oppdatering. Er fortsatt på sykehuset, føler meg supert ivaretatt her, og de tar dette på alvor kjenner jeg. De måler hvor mye blod som kommer (potte i do) og måler jevnlig blodtrykk og blodverdier. Kan ikke sammenlignes med første gang jeg hadde MA og sykepleierne stort sett bare kom inn for å gi meg mer morfin.. blødde mye i går, i natt stoppet det plutselig.. så nå blør jeg mindre enn en vanlig mens.. så nå venter jeg på at legen skal komme å snakke med meg og avgjøre hva som skjer videre.. de har satt meg på faste, så regner med det betyr at jeg kan vente meg en utskrapning om en ul undersøkelse viser at det er mer igjen..

Selv syns jeg jeg blødde MYE mindre i går enn jeg gjorde sist gang, så det får meg jo og til å tenke at ivaretagelsen jeg fikk sist var langt fra bra nok..

Jeg har også lært av JM her at en medisinsk abort ved førstegangs graviditet ofte er vondere enn om en har født et barn eller vært gravid og abortert før. Det er jo greit å vite for sånne som meg som har hatt en fryktelig opplevelse med dette tidligere..

Hei! Hopper inn her fra 1.trimester da jeg var på ul i går og de fant ingen hjertelyd.. Jeg var på tidlig ul for to uker siden og da virket alt i skjønneste orden. Fosteret døde antageligvis i uke 8, nå er jeg 9+5. Fikk med cytotec hjem og ligger nå på sofaen og er ganske trist.. Det var godt å finne trøst i denne tråden, og se at andre har opplevd det samme, selv om det er vondt... ❤️

Jeg har to barn fra før, og vi brukte lang tid på å bestemme oss for nr 3, da var det trist at det skulle ende slik..

Nå ser jeg fram til å få dette overstått og bli meg selv igjen og prøve på en ny spire..

Lykke til alle dere her inne! Takk for en fin tråd! ❤️❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...