Gå til innhold

Hvorfor går 2-3 åringer rundt med smokk i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har du en 2 åring eller? Hehe må le...en haug med 2 åringer som kommuniserer.. Jadda! :D

Unnskyld meg, men har du barn selv? Min eldste snarvisitt som en foss i to års alder, språket var på plass og han kommuniserte med alle rundt seg. Tviler på at han er et vidunderbarn og spesiell? Min yngste er 14 mnd og han også kommuniserer med de rundt. Han har bare 20-30 ord enda, men tydelig at han snakker og kommuniserer, prøver si ting. Han er nok heller ikke ekstraordinær. Med smokk ville dette bli forhindret.

 

Anonymous poster hash: ebbc3...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De klarer fint å snakke med smokk i munnen. Forstår ikke hvorfor smokk blir sett på som et stort problem for enkelte. De er allerede avhengige, de har et medfødt sugebehov. Etterhvert går avhengigheten bort av seg selv, og skulle den ikke gjøre det bør man slutte innen de mister melketennene. Men man bør selvsagt ta hensyn til hva som er akseptabelt i samfunnet. Så her har mine fått hatt smokk til de har blitt 3 år. Fått bruke ved soving, hjemme og i bilen.

 

Man hører tydelig på språket hvilke unger som bruker mye smokk. Sugebehovet forsvinner rundt 12 mnd, etter det er det uvane, og foreldrenes ønske om mindre jobb som overtar.

 

Anonymous poster hash: ebbc3...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du en 2 åring eller? Hehe må le...en haug med 2 åringer som kommuniserer.. Jadda! :D

Unnskyld meg, men har du barn selv? Min eldste snarvisitt som en foss i to års alder, språket var på plass og han kommuniserte med alle rundt seg. Tviler på at han er et vidunderbarn og spesiell? Min yngste er 14 mnd og han også kommuniserer med de rundt. Han har bare 20-30 ord enda, men tydelig at han snakker og kommuniserer, prøver si ting. Han er nok heller ikke ekstraordinær. Med smokk ville dette bli forhindret.

 

Anonymous poster hash: ebbc3...8ce

 

 

Ville det? Hva baserer du den påstanden på? Mitt barn snakket også som en foss ved to års alder, enda hun hadde fri tilgang på smokk hjemme...

 

Anonymous poster hash: a36b3...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du en 2 åring eller? Hehe må le...en haug med 2 åringer som kommuniserer.. Jadda! :D

Unnskyld meg, men har du barn selv? Min eldste snarvisitt som en foss i to års alder, språket var på plass og han kommuniserte med alle rundt seg. Tviler på at han er et vidunderbarn og spesiell? Min yngste er 14 mnd og han også kommuniserer med de rundt. Han har bare 20-30 ord enda, men tydelig at han snakker og kommuniserer, prøver si ting. Han er nok heller ikke ekstraordinær. Med smokk ville dette bli forhindret.

 

Anonymous poster hash: ebbc3...8ce

 

Ja FIRE stykken også, men alle var / er forskjellige faktisk ang når de begynte å prate! Det som snakket mest klokkerent & som en foss fra han var 2 år, brukte smokk til han var 3 år. Og ei heller feil tannstilling!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle 2-åringer kommunisert like mye som min 2-åring, hadde du gitt dem smokken bare for å få noen minutters fred fra 100 spørsmål 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min slutta med smekk da han var 3 år, da var han klar til å gi den til gravemaskinen (ikke alle gir den til Sabeltann;)

 

Han fikk bruke den når han sov og hvis han slo seg.

 

Dere må jo forstå at alle barn har ulike behov. Hva som er riktig for én, er ikke riktig for alle. Som ei sa over her: "barn er ikke maskiner". Nei, nemlig. Noen finner mye trøst i smokken, andre kunne ikke brydd seg mindre og er klar til å gi avkall på den tidlig.

 

Jeg er også Ped-leder i bhg, og her får ikke barna gå rundt med smokk. Kun når de sover el er lei seg. Det handler om å skape trygghet for barnet. Ei på 3 år er ferdig å sove i vogna, men pleier å spørre erter smokken og koser når de andre legger seg. Først sa vi nei, men hun roet seg ned, ble salig og fikk dekket sitt behov for ro og kos. La deg på sofaen i 14-20 min, og etter det kom vi å hentet smokken og kosen. Nå spør hun sjelden, og dette pågikk for få uker siden.

 

Så, slutt å bland dere!

 

Anonymous poster hash: 27ac4...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er det et barn på fire som sitter i sandkassa med smokk.

Har ALDRI sett guttungen uten smokk.

Da snakker vi HVORFOR?

 

 

Anonymous poster hash: 61952...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her: litt mange skrivefeil..!

 

Og 15-20 min, 14 min var vel litt pirkete, he he:)

 

Anonymous poster hash: 27ac4...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De klarer fint å snakke med smokk i munnen. Forstår ikke hvorfor smokk blir sett på som et stort problem for enkelte. De er allerede avhengige, de har et medfødt sugebehov. Etterhvert går avhengigheten bort av seg selv, og skulle den ikke gjøre det bør man slutte innen de mister melketennene. Men man bør selvsagt ta hensyn til hva som er akseptabelt i samfunnet. Så her har mine fått hatt smokk til de har blitt 3 år. Fått bruke ved soving, hjemme og i bilen.

Man hører tydelig på språket hvilke unger som bruker mye smokk. Sugebehovet forsvinner rundt 12 mnd, etter det er det uvane, og foreldrenes ønske om mindre jobb som overtar.Anonymous poster hash: ebbc3...8ce

gutten min brukte smokk til han var tre år. Han snakket helt tydelig sånn som meg og deg da han var to.

 

Anonymous poster hash: 7a11f...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarer fint å snakke med smokk i munnen. Forstår ikke hvorfor smokk blir sett på som et stort problem for enkelte. De er allerede avhengige, de har et medfødt sugebehov. Etterhvert går avhengigheten bort av seg selv, og skulle den ikke gjøre det bør man slutte innen de mister melketennene. Men man bør selvsagt ta hensyn til hva som er akseptabelt i samfunnet. Så her har mine fått hatt smokk til de har blitt 3 år. Fått bruke ved soving, hjemme og i bilen.


Man hører tydelig på språket hvilke unger som bruker mye smokk. Sugebehovet forsvinner rundt 12 mnd, etter det er det uvane, og foreldrenes ønske om mindre jobb som overtar.Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: ebbc3cd0b00abd316665d5bf3f17a8ce"] ebbc3...8ce [/acronym]
gutten min brukte smokk til han var tre år. Han snakket helt tydelig sånn som meg og deg da han var to. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 7a11f77ea2f106545316b1bcbc62905a"] 7a11f...05a [/acronym]
(han hadde smokka egentlig hele tiden)

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 7a11f77ea2f106545316b1bcbc62905a"] 7a11f...05a [/acronym]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble vi rådet til å la ungen på tre ha smokk siden han hadde fått søsken. Ble litt vanskelig å slutte når baby fikk smokk og kunne skape mer sjalusi om ikke han fikk beholde den på det tidspunktet.

 

Anonymous poster hash: fcaa0...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hvordan skal det gå med alle disse barna etterhvert?! De kommer jo ikke til å overleve verden, når jeg ser hvor mye folk bekymrer seg på andres vegne enten det er å bruke smokk etter fylte første år eller at de sover i foreldrenes seng når de får mareritt. De må jo lære å bli selvstendige må vite!

 

Er jo helt på trynet alt folk skal legge seg opp i om dagen. Joda, noe kan være mer bekymringsfullt enn andre ting, men la nå folk få oppdra barna sine på måten de føler funker best selv. Så lenge det ikke er negativt for barnets helse og velvære ser jeg ikke problemet. De trenger ikke bli presidentkandidater hele gjengen. Er sikker på mange av deres (dere som bekymrer dere så mye over andre barn) foreldre også gjorde et par ting andre reagerte på. De gikk ikke til avisene med det fordi om. :)



Anonymous poster hash: 97522...368
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

De klarer fint å snakke med smokk i munnen. Forstår ikke hvorfor smokk blir sett på som et stort problem for enkelte. De er allerede avhengige, de har et medfødt sugebehov. Etterhvert går avhengigheten bort av seg selv, og skulle den ikke gjøre det bør man slutte innen de mister melketennene. Men man bør selvsagt ta hensyn til hva som er akseptabelt i samfunnet. Så her har mine fått hatt smokk til de har blitt 3 år. Fått bruke ved soving, hjemme og i bilen.

Man hører tydelig på språket hvilke unger som bruker mye smokk. Sugebehovet forsvinner rundt 12 mnd, etter det er det uvane, og foreldrenes ønske om mindre jobb som overtar.

 

Anonymous poster hash: ebbc3...8ce

 

Jeg ser ikke på smokk som en uvane, men de har blitt avhengige. Ikke fysisk, men mentalt. Så får folk selv velge når de vil avvende, men for oss har det ikke hatt noe hast. Har ikke merket forskjell på språket til mine barn, har hatt både smokkbrukere og de som ikke har tatt smokk. Men så det tydelig på tennene deres. De med smokk hadde mellomrom, de andre ikke. Men det gikk seg veldig fort til da de sluttet.

Endret av Elsker livet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde smokk til rundt 4 år (aner ikke hvor ofte den siste tida, jeg gikk ikke i barnehage eller dagmamma da min mamma var hjemmeværende). Jaggu kan jeg snakke den dag idag.



Anonymous poster hash: 97522...368
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

heter det smekk, smikk, smukk, smokke eller smokk? Ser mange varianter her gitt....

 

Anonymous poster hash: 7ac60...576

 

Det heter enten sutt eller tutt ;)

Endret av Elsker livet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at de er noen bortskjemte trassesnørunger med udugelige foreldre?!?!!!!     Det var vel det du ville høre..... Anonymous poster hash: e5ac5...d3e

På seg sjøl kjenner man andre sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

De klarer fint å snakke med smokk i munnen. Forstår ikke hvorfor smokk blir sett på som et stort problem for enkelte. De er allerede avhengige, de har et medfødt sugebehov. Etterhvert går avhengigheten bort av seg selv, og skulle den ikke gjøre det bør man slutte innen de mister melketennene. Men man bør selvsagt ta hensyn til hva som er akseptabelt i samfunnet. Så her har mine fått hatt smokk til de har blitt 3 år. Fått bruke ved soving, hjemme og i bilen.

Man hører tydelig på språket hvilke unger som bruker mye smokk. Sugebehovet forsvinner rundt 12 mnd, etter det er det uvane, og foreldrenes ønske om mindre jobb som overtar.

 

Anonymous poster hash: ebbc3...8ce

Jeg ser ikke på smokk som en uvane, men de har blitt avhengige. Ikke fysisk, men mentalt. Så får folk selv velge når de vil avvende, men for oss har det ikke hatt noe hast. Har ikke merket forskjell på språket til mine barn, har hatt både smokkbrukere og de som ikke har tatt smokk. Men så det tydelig på tennene deres. De med smokk hadde mellomrom, de andre ikke. Men det gikk seg veldig fort til da de sluttet.

Det samme med mine barn. Vi er ganske avslappet mtp smokk, men de får ikke leke med smokk så sant de ikke er syke eller veldig trøtte.

 

Når det gjelder smokk og snakking så har jeg en som snakket rent be 15 mnd alder, en rundt to år og siste som enda ikke har knekt koden til tross for at hun har rundet to år. Alle tre (eller de to eldste da, yngste er ikke der enda) hadde/har smokk til treårsaldern.

 

Så min erfaring er at smokk ikke hemmer talen i det hele.

 

Men at de ikke trenger å ha den i munnen hele døgnet er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det, min gjør det ikke,han er 19mnd og har ikke brukt smokk på dagtid siden han var 9mnd,bare hvis han er syk da,men ikke ellers, kun til og sove og trøst når han er syk. men neste år skal smokkene bort,da skal vi til kristiansand og gi det til sabeltann,da er han 2 år og 5mnd ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...