Gå til innhold

Tråd med tips til sunnere erstatninger til godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vært fint om folk kunne dele tips til snacks som er litt sunnere enn vanlig godteri ;)

Selv synes jeg Kesam med vanilje eller lime er supergodt. Spiser også litt rosiner.

Anonymous poster hash: d2b5e...b69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rosiner inneholder store mengder sukker, da (fruktsukker), så det bør du spise lite av.

Hjemmelaget bounty-sjokolade er kjempegodt (google lavkarbo bounty).

Ellers er mørk sjokolade veldig godt - ordentlig mørk, 85-90 % sjokolade.

Jeg bruker også litt bær fra fryseren når jeg ikke har ferske bær. Eller skjærer opp et halvt/ett eple med kanel på.

Anonymous poster hash: f9a91...15d
Skrevet

Rosiner inneholder store mengder sukker, da (fruktsukker), så det bør du spise lite av.

Hjemmelaget bounty-sjokolade er kjempegodt (google lavkarbo bounty).

Ellers er mørk sjokolade veldig godt - ordentlig mørk, 85-90 % sjokolade.

Jeg bruker også litt bær fra fryseren når jeg ikke har ferske bær. Eller skjærer opp et halvt/ett eple med kanel på.

Anonymous poster hash: f9a91...15d

Kjempefine tips! *skriver handleliste*

Skrevet

Mager cottage cheese med en spiseskje eplesyltetøy og et dryss kanel. Smaker som syndig kaloririk dessert :)

Skrevet

Sjekk ut Linda Stuhaug sin blogg, hun har mange sukker, melke og glutenfrie oppskrifter!

Anonymous poster hash: 54621...0fd

Skrevet

Smoothie, kesam med bær eller frukt, mørk sjokolade (da spiser jeg så lite), oppskjært frukt, fruktsalat med litt krem eller sukkerfri vaniljesaus, grønnsaker med dip, bruker kesam til dippen.

Skrevet

I går spiste jeg Skyr for første gang, med blåbær. Ganske godt, og veldig kalori/karbofattig!

Tar gjerne mot flere innspill :D

Skrevet

Var lite flink til å få til nok grønnsaker til middag en periode, så jeg har begynt å skjære opp grønnsaker til, lager et dekorativt fat med masse grønnsaksstaver. Vi spiser det som regel ikke opp, og da setter jeg det bare inn på stua. Ut over kvelden blir det til at vi tar en bit nå og da og knasker på, og søtsuget har helt sluttet å melde seg. 

Bruker gulrøtter, kålrot, blomkål, paprika, agurk, cherrytomater og andre ting jeg får lyst på. Junior hiver innpå og koser seg nesten mer enn oss :) 

Det er riktignok ikke søtt, men det er en erstatning for godteri og stanser søtsuget. 

Lager også en stor mugge med vann med appelsinskiver i, og det er kjempegodt å drikke; søtlig og veldig friskt :) Også veldig godt med agurkskiver, eller selvsagt sitron. 

Anonymous poster hash: a70e6...4f9
Skrevet

Jeg har fått fullstendig dilla på gresk yoghurt (ikke tine) med sure eplebiter og honning. Nammi. Godt som både frokost og mot søtsug.

Skrevet

Hvis man er sugen på sukker, burde man som regel spise mer ordentlig mat- næringsrik mat. Ting med stivelse gjør at blodsukkeret går opp, og raser ned. Da blir man sugen. MAO bør man kutte ned på hvitt brød, poteter, pasta og hvit ris hvis man skal spise mindre godis. 

Vi har hvertfall levd et drøyt år med godiserstatninger- og her er mine favoritter: 

*125g mager kesam + 125g fryste bær (synes bringebær er godt) + evt. søtningsmiddel- mos sammen med stavmikser. Voila Sorbet (linda stuhaug sin oppskrift) 

*Magerkesam med fun light. /evt vaniljekesam. Men jeg har en boks organisk vaniljepulver stående, som jeg tilsetter i div. oppskrifter. :)

* Fun light gelè med f.eks epler. 

* Relativt sunn sjokolademousse. : 50 g mørk sjokolade, 1-2 egg. Visp eggehviten stiv i en bolle og eggegulene kremete i en annen bolle. Smelt sjokoladen. Bland den inn i eggegulene. Bland alt veldig forsiktig sammen, hell i skåler og sett i kjøleskapet. Voila. Bruk selvfølgelig minst 70% kakao sjokolade. Veldig god med bær.

* Jordbær med mørk sjokolade. (hvis man følger lchfs lov om sunt fett, så kan man spise jordbær med fløte/pisket fløte)

* Mango, jordbær, vannmelon etc. søte frukter/bær, ikke bra med for store mengder mango. 

*Bananlapper: 1 banan + 1 egg. Mos. Stek som lapper. Ha litt bær/vaniljekesam etc. etc. på. 

*Linda stuhaug sin hjemmelagde sukkerfrie is eller påskeegg, som er kjempeenkle å lage! + veldig veldig godt :) 

Det var det jeg kom på akkurat nå hvertfall =) 

Skrevet

Jeg også slår et slag for gresk yougurt med Honning. Demper i alle fall mitt søtsug.

Anonymous poster hash: b99ef...3b9

Skrevet

Det derre runde knekkebrødet med kanel, og brunost oppå.

En god del sukker og kalorier, men man blir mett og fornøyd på en helt annen måte.

Popcorn i stedet for potetgull. De små posene med krydrete riskjeks i stedet for potetgull. RiceCrackers?

Marengs i stedet for smågodt om man først skal kose seg med sukker.

Anonymous poster hash: 0c72e...4a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...