Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #1 Skrevet 1. september 2014 Lurer på hvordan prosessen er? Jeg har blitt klagd inn av en person. Bør man sende inn beviser, eller kan man ta det med seg når man blir kalt inn? Anonymous poster hash: 68d81...85e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #2 Skrevet 1. september 2014 Ja var der i forbindelse med setningsskader på huset etter utglindinger pga graving. Inngikk forlik med firmaet som gravde. Vi hadde med oss advokat som la frem bevisene våre muntlig (hadde på forhånd sendt inn takstrapport samt bilder tatt av utglindinger). Tror de må ha dette på forhånd da alle leser samme rapport. Tilstede på møtet var lensmann, 3 fra forliksrådet, firmaet vi klagde på og oss med advokat. Trenger ikke å ha med advokat men for oss var det gull verdt! Anonymous poster hash: 8bb93...790
Anonym bruker Skrevet 2. september 2014 #3 Skrevet 2. september 2014 Jobber i et stort forliksråd, så har god erfaring derfra. Nye dokumenter/bevis i saken bør sendes inn senest en uke før rettsmøtet. Dette av hensyn til kontradiksjon - at motparten skal få anledning til å i møtegå det du legger frem i saken. Dette gjelder jo selvsagt begge parter. Dommerne leser gjennom saksdokumentene på forhånd for å få et oversikt over saken og for å vite hva de skal spørre om/avklare nærmere for å prøve å løse tvisten eller skrive dom. Det kan ofte være større sannsynlighet for at en sak løses dersom det er godt med dokumentasjon i saken på forhånd. Et forliksrådsmøte er muntlig - dvs at partene legger frem sin sak muntlig etter tur før dommerne spør dem ut. Dokumenter ol legges frem som bevis i saken. Dersom det ikke blir forlik kan dommerne avsi dom. Dokumentbevisene som det kan legges vekt på da er det som er lagt frem i saken. Det man ikke kan legge frem skriftlig er vitneuttalelser - dvs uttalelser i anledning saken. Disse kan kun legges frem dersom vedkommende blir ført som vitne. Dersom man ønsker å føre noen som vitne skal dette varsles om en uke før rettsmøtet (hvem som skal vitne med navn og hvorfor dette vitnet innkalles). Vitne møter etter frivillig innkallelse av parten som ønsker å føre vitnet (dvs at vitnet blir ikke pålagt å møte av forliksrådet) Dersom man ønsker å ha prosessfullmektig som er advokat og at denne skal møte sammen med en under rettsmøtet skal motparten og forliksrådet ha melding om dette minst en uke før møtet - dersom dette ikke skjer må motparten godta at han/hun er til stede som prosessfullmektig. Alt dette får en også info om i inkallingsbrevet til rettsmøtet. Anonymous poster hash: cdbc8...e40
Anonym bruker Skrevet 2. september 2014 #4 Skrevet 2. september 2014 Men det betyr altså at jeg ikke trenger å sende med beviser i det brevet der jeg må svare på om jeg godtar klagen eller ikke? Om klager ikke trekker saken, så blir jeg kalt inn, og kan sende inn bevis før møtet? Anonymous poster hash: 68d81...85e
Anonym bruker Skrevet 2. september 2014 #5 Skrevet 2. september 2014 Nei, trenger du ikke - det holder at du tar standpunkt i saken - dvs krysser av på skjemaet som følger med og signerer på dette eller skriver et tilsvar hvor det går tydelig frtem om du godtar eller ikke godtar klagers krav/påstand. Dersom du bestrider kravet vil dere begge bli kalt inn til rettsmøte med ca tre ukers varsel og da kan du sende inn dokumentbevis frem til en uke før møtet. Anonymous poster hash: cdbc8...e40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå