Gå til innhold

Lærere og arbeidstid


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan bare ikke begripe at lærerens jobber så mye som de sier. Retting på barnetrinnet kan da ikke ta lange tida. Med all den avspaseringen de har så må de jo sitte hele kvelder stort sett hele uka. Det gjør ikke de lærerens jeg kjenner...

 

Anonymous poster hash: 15088...4b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om retting kanskje ikke tar så lang tid (selv om mine barn får rettet 2-3 lekser hver uke. Gang det med 25 og du har noen timer der) så tar forberedelse av timer desto lenger tid. Du skal ha et velfungerende opplegg fra halv ni til to hver dag. Det krever faktisk ganske mye forberedelse.

 

I tillegg har man møter ++

 

Barneskolelærere har 33 t/u på arbeidsplassen, og i disse timene er det lite tid til eget arbeid. Så de resterende 10 timene som man kan velge å ta med hjem regner jeg faktisk med at de trenger. Men de fleste sitter nok lenger enn 33 timer på jobb for å få gjort en del ting der.

 

Jeg jobber på vgs. Jeg har færre undervisningstimer, sikkert omtrent like mye forberedelse og mer retting. Et år talt jeg timer - da jeg kom til april var all den ubundne tiden for arbeidsåret brukt opp. Da gjensto tentamensrettingen...

 

De lærerne du kjenner sitter kanskje ikke kvelder hele uka. Det gjør jeg. Jeg har sjelden en frikveld.

 

Men jeg klager ikke, for jeg får nemlig avspasere denne tiden når barna mine har fri. Og jeg ser at det gagner elevene mine at jeg jobber så komprimert. Det er nettopp derfor jeg vil fortsette å ha det sånn, selv om jeg drømmer om matteoppgaver enkelte ganger.



Anonymous poster hash: a766b...82e
Skrevet

Jeg har noen resere av noen elever. De gjør glatt 10 sider matematikk hver i uka, og jeg har 45 matematikkelever. Blir 450 sider å rette der, pluss alt i norsk, engelsk, RLE og samfunnsfag/naturfag. Rette må jeg gjøre hjemme, da arbeidsdagen 8-16 går til undervisning, møter, planleging i teamet, kopiering, veiledning mm.

Skrevet

I barneskolen er det også et større dokumenteringskrav og flere ting som skal noteres, ringes hjem om og løses av konflikter. Det er sånt man har noe mindre av på ungdomsskolen og enda mindre på vgs.

Men tiden flyr, det kan jeg love deg!

Skrevet

Lærere har allerede 33 timer bundet tid på arbeidsplassen. Da gjenstår 10 timer i uka som kan fordeles slik man ønsker det selv. Svært få lærere drar hjem etter bundet tid, men er på skolen også noen eller alle de 10 resterende timene. Da gjenstår det ikke så veldig mange timer til hjemmearbeid før timeantallet er brukt. Mange lærere obber enda mer enn 43 timer i uka i perioder med utviklingssamtaler, møter, tentamen og eksamensretting ol. for så å ha roligere perioder.

 

Dessuten er mye av bundet tid samarbeidstid som fellesmøter, teammøter, utviklingsarbeid og ikke minst møter med foreldre og andre instanser som ppt og barnevern. Det er derfor mer enn nok å fylle de 43 timene med, også på barneskolen hvor retting ikke er like tidkrevende som høyere opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...