Gå til innhold

Stor sjanse for flere barn med eksem?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har et barn med atopisk eksem, hvor stor sjanse er det for at neste barn også har atopisk eksem? Eller har du flere barn med atopisk eksem? Hverken jeg eller samboer har/har hatt atpoisk eksem, heller ingen av våre foreldre og søsken. Men det er absolutt det sønnen vår har.



Anonymous poster hash: 76756...09c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fire barn, og alle har atopisk hud, men det er bare et av dem som har eksem.

 

Eldste hadde eksem som baby/barn, men har vokst av seg det. Han har fremdeles atopisk hud, blir lett tørr om vinteren, klør lett og blir lett irritert i huden, tåler ikke ull, men har ikke eksem.

 

Nest eldste har aldri hatt eksem, men har hud som lett blir rødflammet og irritert, er hypersensitiv og tåler overhodet ikke ull.

 

Nest yngste har heller aldri hatt eksem, men har også ømfintlig hud som lett klør og blir irritert.

 

Yngste på 5 år har eksem, og er veldig sensitiv og ømfintlig. Rødflammet, klør lett.

 

Jeg har også atopisk hud, sjelden eksem, men får litt innimellom. Er allergisk, rødflammet, klør lett og er veldig sensitiv (tåler ikke sminke, parfymerte kremer o.l.)



Anonymous poster hash: 65d59...a09
Skrevet

Jeg har tre barn. Alle er atopikere, men det slår ulikt ut på dem. En har atopi på luftveiene, og bruker inhalator. Den andre har svært tørr og kløende hud, mens bare en av dem har klassisk eksem.

 

De er alle allergiske mot samme matvarer, og slår også ut på perioder med lite søvn og stress.

 

Anonymous poster hash: 0164f...0f7

Skrevet

Tror dessverre det er en ganske stor sjanse for at nestemann får det også, men det trenger slett ikke å være i samme grad.

 

Jeg og min bror hadde atopisk eksem da vi var barn, jeg vet ikke om han har noe nå i voksen alder, men hos meg kommer og går det litt fortsatt. Han hadde mye mer eksem enn meg.

 

Vet at døtrene hans er plaget, særlig en av dem. Og min eldste får av og til eksem i lysken eller bak øret. Ikke særlig alvorlig, med andre ord, men jeg passer på at han ikke dusjer for ofte eller bruker for mye såpe.

 

Han blir også veldig tørr på hendene, særlig om vinteren.

 

Minstemann har ikke hatt noe ennå, men jeg er litt spent på hvordan det går til vinteren.

 

Jeg har alltid fått høre at verken moren eller faren min har eksem av noe slag. Men så viser det seg jo at faren min plages av kløende og tørr hodebunn og tørr hud generelt, og moren min har nikkelallergi. Så kanskje de ikke er helt 'uskyldige' likevel, mht hva slags arvemateriale de har videreformidla.

 

Eksem er noe herk, men synes det hjelper å være forsiktig med å dusje og vaske for mye. Hvis vi ikke MÅ bruke såpe, så vasker vi bare med vann.

Skrevet

Jeg har selv atopisk eksem, astma og allergi. En av de verste tilfellene på Ullevåll sykehus. Men ingen av mine 3 barn har atopisk eksem. En av de har bjørke pollen allergi. Men ellers har de ikke eksem, allergi eller astma. Tror sånt er litt tilfeldig jeg.

 

Jeg gikk på 2 av oslos verste skoler da det kommer til inneklima, så vet ikke om det er derfor jeg fikk det.



Anonymous poster hash: b4440...f82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...