Gå til innhold

Når barn har cøliaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår skal invitere til barnehagebursdag, og to av 20 barn har cøliaki. Yndlingskaka hennes passer ikke for dem med cøliaki, men hun vil gjerne ha den på dagen sin. Hva gjør jeg da? Prioriterer jenta og lager noe annet til de to det gjelder, eller kjører "likt for alle" og baker noe som alle kan spise?

Anonymous poster hash: ff38d...dd8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste kaker kan lages med glutenfritt mel. Hvis det er helt umulig med den kaka, så ville jeg lagd andre kaker til barneselskapet og den kaka til familieselskapet.

Skrevet

Hvilken kake er dette?

Anonymous poster hash: d4732...7a8
Skrevet

Bak yndlings kaken og en kake til som alle kan spise. Men ikke en egen bare til de to så de skiller seg ut.

Skrevet

Hva slags kake er det da? Hvis ikke kan du kanskjesmelle sammen en Toro Langpanne sjokoladekake i tillegg? Den erglutenfri og tar 3 min å smelle sammen og 20 min å steke ;) da har du noe til alle :D

som mor til et barn med Cøliaki hadde jeg syntes det var fryktelig trist at barnet også i bursdag skal føle seg anderledes...

Skrevet

Som mor til allergikerbarn spør jeg alltid om jeg skal sende med egen mat, for jeg regner ikke med at alle kan ta hensyn til andres allergier. Som regel laget likevel de som har bursdag noe som alle tåler, og det er selvfølgelig mye hyggeligere for barna. Om de ikke tåler alt, så er det ikke noe problem, de er vant til å ikke kunne spise alt. Så jeg støtter forslaget om å bake yndlingskaken og noe glutenfritt i tillegg. Toro langpannemix liker alle. Kanskje pynte den glutenfrie som «hovedkake» og ha favoritten som «tilleggskake»?

Anonymous poster hash: f07e5...dc4

Skrevet

Jenta vår skal invitere til barnehagebursdag, og to av 20 barn har cøliaki. Yndlingskaka hennes passer ikke for dem med cøliaki, men hun vil gjerne ha den på dagen sin. Hva gjør jeg da? Prioriterer jenta og lager noe annet til de to det gjelder, eller kjører "likt for alle" og baker noe som alle kan spise?

Jeg hadde kjørt likt for alle, men bakt kaka jenta di vil ha på selve dagen (eller om morgenen hvis selskapet skal være samme dag) og så kan hun få kaken hun vil ha når besteforeldre ev. kommer for å feire også :)

Anonymous poster hash: d9879...8e2

Skrevet

Hva slags kake er det da? Hvis ikke kan du kanskjesmelle sammen en Toro Langpanne sjokoladekake i tillegg? Den erglutenfri og tar 3 min å smelle sammen og 20 min å steke ;) da har du noe til alle :D

som mor til et barn med Cøliaki hadde jeg syntes det var fryktelig trist at barnet også i bursdag skal føle seg anderledes...

Barn med allergier er annerledes på den måten at de ikke kan spise alt, sånn er det bare! Synes du det er fryktelig trist, så synes nok barnet også det. Jeg prøver å lære mine barn at «sånn er det bare, men det er ikke synd på deg av den grunn». Kanskje tåler de ikke kaken på bordet, men da har jeg med annen kake som de tåler og de får også noe godt. Synes ærlig talt at mange allergikere forventer altfor mye når det gjelder at andre skal ta hensyn til dem (vet ikke om det gjelder deg, selvfølgelig :-) )

Anonymous poster hash: f07e5...dc4

Skrevet

Det er en gammel familieoppskrift som jeg har prøvd å lage glutenfri før uten hell, så den må bli som den alltid har vært.

Det blir sikkert en kake alle kan spise, og sjokoladekake liker jo alle. Den andre får jeg ta i familieselskapet, lurt.

HI

Skrevet

Hva slags kake er det da? Hvis ikke kan du kanskjesmelle sammen en Toro Langpanne sjokoladekake i tillegg? Den erglutenfri og tar 3 min å smelle sammen og 20 min å steke ;) da har du noe til alle :biggrin:som mor til et barn med Cøliaki hadde jeg syntes det var fryktelig trist at barnet også i bursdag skal føle seg anderledes...

Det er en gammel familieoppskrift som jeg har prøvd å lage glutenfri før uten hell, så den må bli som den alltid har vært. Det blir sikkert en kake alle kan spise, og sjokoladekake liker jo alle. Den andre får jeg ta i familieselskapet, lurt. HI Anonymous poster hash: ff38d...dd8
Ok ;) men hvis du noengang ville ha prøvd deg igjen... Vet jo ikke hva slags kake det er, men Semper Mix er som regel alltid en vinner i kaker ;)

Det med den Toro kaka er GENIALT ;) faktisk veldig god også ;)

Og så fint at du tenker på de glutenfrie barna! Ikke alle som gjør det, og det betyr mer enn du aner ;)

Skrevet

Jeg har cøliaki selv, og det har mitt barn og. Jeg pleier alltid høre hva de skal ha i bursdager - så sier jeg at jeg sender meg "tilsvarende" glutenfri mat. De fleste synes det er greit. 

Det er så mange allergier... for det første kan det være litt skummelt å bake når man ikke har peiling på diverse alergier... og for det andre så har man jo NOK å gjøre når man skal ha selskap ;) 

Mitt barn fikk i forrige uke beskjed om at ALT var glutenfritt i en bursdag hun skulle i. Jeg ble helt rørt ;) og mitt barn syntes det var så stas å slippe ha med matboksen (selv om hun er litt stolt av den og da ;) ). 

Som mange skriver, kan du ikke lage to kaker? Toro sjokoladekake er jo den letteste kaka i verden å smelle sammen ;) 

Gjest vinterbrud
Skrevet

Hvis du baker til barn med cøliaki, så husk at da må kjøkkenmaskinen være helt ren for mel, og de andre redskapene også.Barn med cøliaki blir syke av bare en liten bit av gluten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...