Gå til innhold

Tankevekkende lesing - kvinner som er voldelige i hjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefaler å lese dette. En voksen kvinne som forteller om hvordan det var å leve med en voldelig mor. Og hvorfor far ikke gjorde noe med det.

http://www.dagbladet.no/2014/08/29/kultur/meninger/overgrep/voldelige_modre/debatt/35032679/

Jeg tror dette er mer utbredt enn det samfunnet (vi) er villige til å innrømme. Siden kvinners vold (fysisk eller psykisk) ofte ikke er like opplagt eller like synlig som menns vold, så blir det gjerne bagatellisert som mindre farlig. Det er det ikke.

Anonymous poster hash: f4b9d...646
Videoannonse
Annonse
Skrevet

bra de tar det opp,er ikke bare syke menn ,finnes også damer. 

Stakkars barn ;(

Skrevet

Veldig bra og viktig at det taes opp!

Anonymous poster hash: 13caf...8f3

Skrevet

bra de tar det opp,er ikke bare syke menn ,finnes også damer. 

Stakkars barn ;(

Ja, det er fælt!

Har tenkt litt på dette, og jeg kommer ikke på noen kvinner jeg kjenner som jeg kan mistenke gjør noe slikt. Kjenner du til noen?

Jeg er vokst opp med en mor som nok i perioder (hun var/er ustabil) kunne gått under psykisk vold. Ingen ville ha mistenkt henne for det. Hun er så god til å skjule det at ikke en gang en av de som var sammen med henne i flere år har fått med seg hva hun gjorde mot meg.

Min erfaring, eller mitt inntrykk, er at kvinner ofte gjør mer av den psykiske volden, som jo er vanskeligst å avsløre - men kanskje vel så skadelig som den fysiske?

Hva er andres inntrykk? Er dette noe man snakker om blant venninner?

Eller er det for tabubelagt "for man elsker da barna sine og vil dem ikke noe vondt"?

Skrevet

Sterkt skrevet. Må være helt grusomt for et barn å vokse opp slik. Nesten like ille at far ikke tok tak i det, og at lærere og barnevern ikke trodde henne.

Leser man kommentarfeltet mister man troen på menn(eskeheten). Hvilken Stein kryper alle disse kvinnehaterene frem fra? Heldigvis er alle menn jeg kjenner langt mer oppegående.

Anonymous poster hash: c14d9...180

Skrevet

Det finnes mange bøker om grusomme mødre som har mishandlet sine barn og menn. Det er selvfølgelig like viktig som når menn utøver voldt. Det er godt det blir satt fokus på. Den videoen som de hadde laget i England? med en kvinne som ble utsatt for grove ord og dytting fra mannen hvor flere brøt inn og ringte politiet, og etterpå illustrerte de samme greia snudd på hodet: folk lo. Det er akkurat som at folk tenker at menn kan beskytte seg selv, mens kvinner er svake og må hjelpes. Det er økende antall menn på krisesenteret, men likevel langt fra mange nok til at det viser hvor mange som egentlig burde ha vært der.

Kommentarfeltet er bare skremmende!

Anonymous poster hash: daed2...4ab
Skrevet

Det finnes mange bøker om grusomme mødre som har mishandlet sine barn og menn. Det er selvfølgelig like viktig som når menn utøver voldt. Det er godt det blir satt fokus på. Den videoen som de hadde laget i England? med en kvinne som ble utsatt for grove ord og dytting fra mannen hvor flere brøt inn og ringte politiet, og etterpå illustrerte de samme greia snudd på hodet: folk lo. Det er akkurat som at folk tenker at menn kan beskytte seg selv, mens kvinner er svake og må hjelpes. Det er økende antall menn på krisesenteret, men likevel langt fra mange nok til at det viser hvor mange som egentlig burde ha vært der.

Kommentarfeltet er bare skremmende!

Anonymous poster hash: daed2...4ab

Det er egentlig helt horribelt at man ler av det når kvinner utøver samme vold som man hos en mann ville anmeldt!

Hvorfor er det slik?

Det er jo også skremmende å tenke på at med så mange kvinner som vi er på dette forumet så er det trolig en del av oss som gjør slikt mot partner og barn.

Er det noen som kjenner seg igjen, som ser at de gjør ting mot mann og barn som ikke er bra?

Skrevet

Er det ikke litt pussig at så få vil diskutere det at også kvinner utøver vold mot sine barn og mann?

Hvorfor er det slik? Vil vi ikke innrømme at det er slik, eller foregår det så skjult at vi tror ingen i våre omgivelser gjør slikt?

Menn som mishandles av sine partnere møter ofte et tabu fordi mannen liksom skal være den sterke, og i tillegg så kommer dilemmaet som nevnet i artikkelen at menn sjeldent får hovedomsorg. Så en mann som varsler risikerer at barna blir boende mest hos sin ustabile, voldelige mor. Da kan jeg forstå at en del velger å bli.

Men hva med disse kvinnene, hva får kvinner til å slå og være psykisk mishandlende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...