Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #1 Skrevet 1. september 2014 Jeg har barn i 3. og 4. klasse. Nå som de nettopp har begynt på nytt skoleår har vi fått tilsendt linker til ulike nettsider med oppgaver i de fleste fag og med oppfordring til at ungene skal jobbe med disse i tillegg til leksene (som fra før tar ca 30-60 minutter hver dag i tillegg til lesing). Hvor mye skolearbeid er det egentlig vanlig at ungene på den alderen skal gjøre etter skoletid og hvordan motiverer man ungene til å begynne reperete stoff på nett etter at leksene er ferdige?? Anonymous poster hash: e4477...6ef
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #2 Skrevet 1. september 2014 Om du allerede bruker mye tid på leksene, så gjør du ikke ekstra. Ekstra er ekstra :-) Jeg har en gutt i 3. han er veldig flink å lese. Leksa er unnagjort på 2 minutt, han leser like raskt som meg, og forstår hva han leser. Svare på et kontroll spm eller to, fort gjort. Han kan godt gjøre litt kstra :-) Har et barn til, som staver seg igjennom, bruker lang tid. Det er slitsomt nok å bli ferdig med må lekse, da gjøres ikke ekstra lekser. Anonymous poster hash: 4009e...393
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #3 Skrevet 1. september 2014 Om barnet ditt allerede bruker en time på leksene og har lesing i tillegg til det trenger du ikke gå på nett for å finne ekstraoppgaver altså. Men snakk med læreren, de har gjerne en mal for hvor mye tid som skal brukes på lekser hvert skoleår, bruker barna mindre tid enn dette kan det få litt ekstraoppgaver. Jeg har en sønn som akkurat begynte i 5.klasse, han er skikkelig klisterhjerne og er veldig flink på skolen, tror aldri han har brukt mer enn 15-20 min på leksene sine. Han kan godt gjøre litt ekstra for å få gode arbeidsrutiner når det kommer til selvstudie og studieteknikk, han har tid til det. Men samtidig skjønner jeg jo problemstillingen, for det er kanskje ikke de skoleflinke elevene som raser gjennom leksene og alltid får alt rett som trenger den øvelsen... Kanskje dere kan sitte litt med oppgaver på nett i helgene, en liten halvtime før middag eller på formiddagen før de skal ut og treffe venner? Anonymous poster hash: 9070d...ef0
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #4 Skrevet 1. september 2014 Om du allerede bruker mye tid på leksene, så gjør du ikke ekstra. Ekstra er ekstra :-) Jeg har en gutt i 3. han er veldig flink å lese. Leksa er unnagjort på 2 minutt, han leser like raskt som meg, og forstår hva han leser. Svare på et kontroll spm eller to, fort gjort. Han kan godt gjøre litt kstra :-) Har et barn til, som staver seg igjennom, bruker lang tid. Det er slitsomt nok å bli ferdig med må lekse, da gjøres ikke ekstra lekser. Anonymous poster hash: 4009e...393 Da har din gutt mindre lekser enn våre unger. Det er ikke mulig å gjøre det unna på 2 minutter. Er du veldig flink kan du muligens klare det på 30 min, men da skal du være skikklig effektiv. Bare lesingen er jo et minimumskraå 20 minutter 7 dager i uka og så kommer norske og engelske gloser, matteoppgaver, norskoppgaver, samfunsfagsoppgaver osv i tillegg. Anonymous poster hash: e4477...6ef
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #5 Skrevet 1. september 2014 Elever i grunnskolen skal aldri sitte mer enn 30 minutter med skolearbeid etter min mening (er lærer). Dersom de bruker lenger tid enn dette, har de for mye skolearbeid, og dette bør tas opp med lærer. Anonymous poster hash: 3afe5...1ff
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #6 Skrevet 1. september 2014 Om du allerede bruker mye tid på leksene, så gjør du ikke ekstra. Ekstra er ekstra :-) Jeg har en gutt i 3. han er veldig flink å lese. Leksa er unnagjort på 2 minutt, han leser like raskt som meg, og forstår hva han leser. Svare på et kontroll spm eller to, fort gjort. Han kan godt gjøre litt kstra :-) Har et barn til, som staver seg igjennom, bruker lang tid. Det er slitsomt nok å bli ferdig med må lekse, da gjøres ikke ekstra lekser. Anonymous poster hash: 4009e...393 Da har din gutt mindre lekser enn våre unger. Det er ikke mulig å gjøre det unna på 2 minutter. Er du veldig flink kan du muligens klare det på 30 min, men da skal du være skikklig effektiv. Bare lesingen er jo et minimumskraå 20 minutter 7 dager i uka og så kommer norske og engelske gloser, matteoppgaver, norskoppgaver, samfunsfagsoppgaver osv i tillegg. Anonymous poster hash: e4477...6ef Det er helt klart forskjell fra lærer til lærere hvor mye lekser de gir på hvert alderstrinn, jeg har en 13-åring også og han hadde mer lekser i 4.klasse enn lillebror f.eks. Nå regnet ikke jeg med de 20 min med lesing i tiden, for de tar min sønn på senga. De leser 20 min i selvvalgt bok hver dag og det er greit å avslutte dagen med. Gloser har han aldri trengt å lese på, for ukens gloser skriver læreren på tavla hver mandag og det holder for min sønn, han kan dem av å ha skrevet de av derfra (tror han hadde en feil i hele fjor på de ukentlige gloseprøvene). Så det han bruker tid på er matteoppgavene og skriveoppgavene som fysisk må gjøres med blyanten, men de er jo fordelt utover uka så det er ikke veldig lang tid han trenger hver dag. Leselekser i samfunnsfag o.l. leser han fort gjennom en gang for stoffet er jo allerede gått gjennom på skolen og han er en heldiggris for det fester seg første gang han hører det. Storebror er ikke sånn da, han bruker mer tid på lekser for han må jobbe litt mer med stoffet før det fester seg. Han er nok litt mer normal, men synes det er blodig urettferdig at han pugger og pugger på gloser og fremdeles får feil, mens lillebror aldri løfter en lillefinger og alltid får rett Verden er ikke alltid rettferdig gitt.. Anonymous poster hash: 9070d...ef0
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #7 Skrevet 1. september 2014 Jeg har to skolebarn og det varierer ikke bare fra skole til skole, men også fra klasse til klasse. 2klassingen har dagslekser på 20-40min hver dag. 5 klassing har ukesplan lekser og sitter 1-3t tre-fire dager i uka, i tillegg har de to leksehjelp timer på skolen. Skal legge til at 5kl ikke er så strukturert og effektiv, litt usikker og treg med lesing. Anonymous poster hash: ea73e...60a
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #8 Skrevet 1. september 2014 Har en unge som gjør leksene fort og en som bruk lang tid. Så etter å ha hørt på foreldremøter om hva som er greit ang tid på lekser har læreren sagt at har de jobbet i en time skal de slutte. Er de ikke ferdige skriver vi det i boka, men de skal ha gjort lekser ikke bare surra. Det fungerte her, når vi sa at er du ikke ferdig etter en time, pakker du sammen og vi skriver i boka at du ikke ble ferdig. Da gikk også motivasjonen opp. Anonymous poster hash: fa0ad...84c
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #9 Skrevet 1. september 2014 Har en unge som gjør leksene fort og en som bruk lang tid. Så etter å ha hørt på foreldremøter om hva som er greit ang tid på lekser har læreren sagt at har de jobbet i en time skal de slutte. Er de ikke ferdige skriver vi det i boka, men de skal ha gjort lekser ikke bare surra. Det fungerte her, når vi sa at er du ikke ferdig etter en time, pakker du sammen og vi skriver i boka at du ikke ble ferdig. Da gikk også motivasjonen opp. Anonymous poster hash: fa0ad...84c Det høres ut som en grei måte å gjøre det på, men hos oss fungerer det desverre ikke. Leksene blir gjennomgått på skolen og det er meget pinlig for dem som ikke har gjort det. I tillegg har de ukestester der det er premiering hvis alle har alt riktig og der det blir offentliggjort hvem som har feil på gloser ol. Det er ikke morsomt å være den som gjør at klassen ikke får premie (kosetime med film når alle har hatt alt riktig 10 ganger). Dette systemet gjør at leksene må gjøres så godt at det sitter uansett hvor lang tid det tar. Anonymous poster hash: e4477...6ef
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #10 Skrevet 1. september 2014 Om du allerede bruker mye tid på leksene, så gjør du ikke ekstra. Ekstra er ekstra :-) Jeg har en gutt i 3. han er veldig flink å lese. Leksa er unnagjort på 2 minutt, han leser like raskt som meg, og forstår hva han leser. Svare på et kontroll spm eller to, fort gjort. Han kan godt gjøre litt kstra :-) Har et barn til, som staver seg igjennom, bruker lang tid. Det er slitsomt nok å bli ferdig med må lekse, da gjøres ikke ekstra lekser. Anonymous poster hash: 4009e...393 Da har din gutt mindre lekser enn våre unger. Det er ikke mulig å gjøre det unna på 2 minutter. Er du veldig flink kan du muligens klare det på 30 min, men da skal du være skikklig effektiv. Bare lesingen er jo et minimumskraå 20 minutter 7 dager i uka og så kommer norske og engelske gloser, matteoppgaver, norskoppgaver, samfunsfagsoppgaver osv i tillegg. Anonymous poster hash: e4477...6ef hvor lang tid bruker du på å lese 1-2 sider med store bokstaver? Hvor lang tid bruker du på kontrollsprsmål av typen, "hvilken farge var det på kjolen til Kari"? Hvor lang tid bruker du å farge inn et diagram i matteboka, hvor mange rundinger, hvor mange firkanter og hvor mange trekanter. Hvor lang tid bruker du på å skrive 5-10 gloser på norsk og engelsk? (har ikke gloser hver dag) Det er faktisk ikke en 2-5 minutters jobb. Men som sagt det kommer an på hvor "flink" man er. Har som sagt flere barn, et barn som bruker mye lenger tid, og det er hovedsaklig pga problem med lesing. Dette var en tredje klassing. er barnet eldre er det sikkert med krevende lekser. Anonymous poster hash: 4009e...393
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #11 Skrevet 1. september 2014 Om du allerede bruker mye tid på leksene, så gjør du ikke ekstra. Ekstra er ekstra :-) Jeg har en gutt i 3. han er veldig flink å lese. Leksa er unnagjort på 2 minutt, han leser like raskt som meg, og forstår hva han leser. Svare på et kontroll spm eller to, fort gjort. Han kan godt gjøre litt kstra :-) Har et barn til, som staver seg igjennom, bruker lang tid. Det er slitsomt nok å bli ferdig med må lekse, da gjøres ikke ekstra lekser. Anonymous poster hash: 4009e...393 Da har din gutt mindre lekser enn våre unger. Det er ikke mulig å gjøre det unna på 2 minutter. Er du veldig flink kan du muligens klare det på 30 min, men da skal du være skikklig effektiv. Bare lesingen er jo et minimumskraå 20 minutter 7 dager i uka og så kommer norske og engelske gloser, matteoppgaver, norskoppgaver, samfunsfagsoppgaver osv i tillegg. Anonymous poster hash: e4477...6ef hvor lang tid bruker du på å lese 1-2 sider med store bokstaver? Hvor lang tid bruker du på kontrollsprsmål av typen, "hvilken farge var det på kjolen til Kari"? Hvor lang tid bruker du å farge inn et diagram i matteboka, hvor mange rundinger, hvor mange firkanter og hvor mange trekanter. Hvor lang tid bruker du på å skrive 5-10 gloser på norsk og engelsk? (har ikke gloser hver dag) Det er faktisk ikke en 2-5 minutters jobb. Men som sagt det kommer an på hvor "flink" man er. Har som sagt flere barn, et barn som bruker mye lenger tid, og det er hovedsaklig pga problem med lesing. Dette var en tredje klassing. er barnet eldre er det sikkert med krevende lekser. Anonymous poster hash: 4009e...393 Våre barn har sjelden slike enkle kontrollspørsmål som du beskriver. Det er heller type: "Lag et skjema med en kolonne for stenfrukter, en for belgfrukter, en for bær og en for nøtter. Fyll deretter inn så mange frukter du kan i hver kolonne. Skriv deretter ned minst 4 måter frø kan spres på og nevn eksempler. Skriv pent." Å skrive 10 gloser på norsk og 10 på engelsk tar heller ikke mye tid, men å pugge stavemåten så den sitter bruker jeg også lengre tid på. Anonymous poster hash: e4477...6ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå