Gå til innhold

Veldig småspist 7-åring - what to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli både lei, stressa og bekymret når det gjelder jenta mi på 7 år og mat. Hun har alltid vært en liten småspist frøken, og som baby var vi på helsestasjonen og målte og veide annenhver uke i lange perioder. Da hun stoppet opp på 60cm i flere mnd ble vi henvist til Haukeland for å ta prøver av henne for å se om noe kunne være galt. De var det heldigvis ikke. Legen sa hun bare var lita og at noen vokste i rykk og napp selv om det var uvanlig at det var en såpass lang periode uten vekst på en såpass liten unge. I hvertfall, alt ok og hun begynte etterhvert å følge sin egen vekstkurve (om enn dog heeeelt på grensen til å falle ut av skjemaet). Hun har alltid vært aktiv og flink ift utvikling både motorisk og på annen måte. Hun har alltid vært en utfordring å få mat i. I perioder da hun var mindre (rundt halvannet - to år) kunne hun ende opp med å brekke seg og kaste opp pga hun ikke fikk i seg nok mat - så det å si at alle unger spiser så lenge de er sultne nok, stemmer ikke på jenta vår... 

I barnehagen var de obs på dette og fulgte med og sa i fra til oss hvordan matdagen hadde vært. Inni mellom kunne hun plutselig finne på å spise masse, type tre skiver til lunsj, for så å la det gå tre nye uker med pirkespising.

Nå er hun skolejente og lunsj på skolen er et stort problem. Stort sett spiser hun så godt som ingenting. Kanskje en liten gulerotbit eller noen mandler. Skiver, knekkebrød elelr hva det nå er "hovedlunsjen" kommer som regel hjem urørt....dårlig på å spise frokost er hun også. Vi gir henne selvsagt valget mellom det vi har tilgjengenlig å spise og hun sier alltid noe hun vil ha - men når det kommer til stykke går det sjelden ned...virker som hun suger på bitene hun tar og sliter med å få maten ned. Ser ut som om det vokser i munnen på henne...

Middag går som regel litt enklere, men det tror jeg har å gjøre med at hun er så sulten etter en lang dag uten så mye mat...? Aner ikke...Hun er selvsagt kresen (som så mange andre barn), og det går fryktelig sent, men får som regel i henne en ok porsjon. Selv om vi noen ganger må regelrett mate henne eller mase i henne hver bit.

Hun har inni mellom perioder der hun kan spise greit og plutselig finner noe hun liker. Da skal hun bare ha det og så går det plutselig over...så er det tilbake til start.

Hun har noe lunde tatt igjen de fleste jevnaldrene ift høyde, men er fremdeles mindre og smalere enn de fleste. Nå syns jeg hun er regelrett tynn. Det er liksom bare ribben på henne når hun kler av seg. Hun er frisk og fin, en veldig gløgg og skoleflink jente med masse energi som elsker å spille fotball og sykle, så det virker heldigvis ikke som om hun lider sånn sett av at hun spiser dårlig.  

Har snakket med læreren hennes om dette, og hun sier hun skal prøve å passe på i mattimen, men det er jo ikke så enkelt i en stor klasse...

Noen som har slitt med eller sliter med det samme som har en mirakelkur på lur eller gode tips? Jeg kjenner jeg blir veldig oppgitt over dette, og bekymret. Hun er jo såpass stor nå at hun burde skjønne at hun må spise....skulle man tro...

Anonymous poster hash: 18c80...5e3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venninne som alltid har slitt med å få i seg mat, hun liker det rett og slett ikke. Løsningen har vært sånne shaker og smoothies med diverse oppi. Det ble prøvd ut fullkornsbarer, og diverse andre greier som må tygges, men det endte opp med at hun spiste en kvart, og ville ikke ha mer. 

Tenker at hvis hun spiser middag noenlunde ok så kan kanskje smoothies og proteinshaker (noe i den duren) være ok?

Anonymous poster hash: d2d96...249
Skrevet

Har en av samme slaget og jeg lurer inn fett og kalorier der jeg kan. Putter mandelsmør, kokosolje, avocado og egg i smoothien. Blander kokosolje i kjøttkakene, pannekakerøre osv.. I tillegg lager jeg varierte matpakker slik at han har litt å velge i. Er jeg heldig spiser han to av fem ting.

I havregrøt blander jeg inn chiafrø og hampfrø i tillegg til kokosolje og en fløteskvett. Strør nøtter og blåbær på toppen. Han har lagt på seg en kilo i sommer, så jeg er fornøyd.

Anonymous poster hash: 32ed1...a56

Skrevet

Jeg har ingen mirakelkur, men ville bare si at du ikke er alene og at du har min medfølelse. Vi har også et barn som ikke spiser og som er ganske undervektig.

Vi har hatt mye legekontakt og oppfølging av barneleger pga av dette og har desverre ikke funnet noen enkel løsning. Vårt barn har en underutviklet sultfølelse og får rett og slett ikke de kroppslige signalene om å spise like tidlig som vanlige folk.

Vi må derfor hele tiden passe på at det blir spist, i perioder har vi forsøkt å slippe kontrollen litt og se hvordan det går uten vår innblanding / masing / foring og resultatet er hver gang at vekta raser. Vi har nå forsont oss med at det kan ta noen år før dette slutter å være vårt ansvar som foreldre.

Vi gir mye mat med konsentrerte næring og kalorier som nøtter og tørket frukt. Hos oss er det smør under alt pålegg...

Anonymous poster hash: bb6db...0b8

Skrevet

Takk for svar og tips. Nei, er jammen ikke enkelt. hadde som sagt trodd at dette skulle bedre seg når hun ble såpass stor at vi kunne forklare hvorfor hun må spise og at hun forstod dette...

Smør, sauser og "oljete" konsistens er noe hun abslutt ikke liker, så ikke så lett å lure det i henne. Har prøvd ;-) Noen nøtter liker hun, så prøver å få i henne det når hun vil ha (går i bølger hva hun liker og ikke liker...)

Skrevet

Shaker og sånn har vi prøvd uten hell. Eneste hun liker er disse "baby"smoothiene med skrukork. Ikke så fryktelig mye å ble mett av en sånn, men bedre enn ingenting da. Melk er noe vi må "presse" i henne. Yoghurt er bare av og til ok, og det samme med ost. Vil jo at hun skal få i seg alle næringsstoffer hun behøver, men noen ganger er man jo mest opptatt av å i det hele tatt få i henne noe som helst.

Skrevet

Hun høres ut som meg slik jeg var da jeg var lita, veide ikke mye over 20 kg da jeg startet i 1 kl (7 år), veide 45 kg på ungdomsskolen. Nå er jeg 166 høy og veier 56 kg. Min eldste er 8 år, er 130 høy og veier 25-26 kg. Hvis hun ellers er i fin form og blodprøver ikke viser noe unormalt tror jeg jeg ville latt henne være (men selvfølglig passe på at hun få i seg noe mat). Liker hun smoothies kan hun vel få en i matpakka, om ikke hver dag, så annenhver. Er det ingenting av mat hun liker bedre en andre, som ikke er alt for usunn? Jeg baker bananmuffins til mine, veldig populære, og man kan putte alskens sunne greier i (olje, qinoa, nøtter, malt linfrø, mal det opp med stavmixer om hun ikke liker hele frø).

Jeg tror jeg overlevde på brødskive med agurk :) Husker egentlig ikke hva slags middag jeg likte (vet jeg ikke spiste kylling, pizza, sjømat+++ "Alle" husker meg som veldig kresen). Mamma var ingen god kokk, gikk mye i Toro og halvfarikata.

Anonymous poster hash: 53b9a...42f
Skrevet

Hun høres ut som meg slik jeg var da jeg var lita, veide ikke mye over 20 kg da jeg startet i 1 kl (7 år), veide 45 kg på ungdomsskolen. Nå er jeg 166 høy og veier 56 kg. Min eldste er 8 år, er 130 høy og veier 25-26 kg. Hvis hun ellers er i fin form og blodprøver ikke viser noe unormalt tror jeg jeg ville latt henne være (men selvfølglig passe på at hun få i seg noe mat). Liker hun smoothies kan hun vel få en i matpakka, om ikke hver dag, så annenhver. Er det ingenting av mat hun liker bedre en andre, som ikke er alt for usunn? Jeg baker bananmuffins til mine, veldig populære, og man kan putte alskens sunne greier i (olje, qinoa, nøtter, malt linfrø, mal det opp med stavmixer om hun ikke liker hele frø).

Jeg tror jeg overlevde på brødskive med agurk :) Husker egentlig ikke hva slags middag jeg likte (vet jeg ikke spiste kylling, pizza, sjømat+++ "Alle" husker meg som veldig kresen). Mamma var ingen god kokk, gikk mye i Toro og halvfarikata.

Anonymous poster hash: 53b9a...42f

"godt" å lese at det er flere småspiste der ute ;-) Misforstå meg rett;-) Hun var nettopp på kontroll hos helsesøster på skolen og var da 118 cm høy og 17 kg, så ikke rare greiene... men er som sagt både kvikk i hodet og aktiv i kroppen. Hadde nok bekymret meg mer dersom det ikke var tilfellet. Får prøve oss frem med egne smoothier og se hva jeg kan lure oppi der og håpe hun vil ha. Hun får stort sett med seg mandler og sånn babysmoothie i matboksen, og som regel drikker hun opp smoothien og pirker litt i mandlene. Gulerot og agurk spiser hun, men bør jo ha mer mat enn det tenker jeg. Trodde hun spiste greit når hun kom hjem med tom matboks en periode, helt til jeg fant ut at hun ga maten sin til andre i klassen... Går endel i Toro her også, men er så uforutsignart hva hun liker. Veldig vanskelig å lage mat til henne. Føler ikke jeg kan stå på krava og si at dette er til middag i dag, så spiser du ikke det får du ikke noe annet, for det bryr hun seg ikke om.

Skrevet

Dytter denne opp og spør om flere råd/synspunkter...

Bakte rundstykker sammen med henne i går etter at hun sa at det hadde hun lyst på til skolemat (når jeg spurte). Fikk rykende ferske rundstykker til kvelds og spiste litt under et halvt...etter mye mas, lokking og trygling...ser for meg nok en dag med full matboks med hjem...

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med lege igjen og forsikret meg om at alt er ok. Kanskje er det ubehagelig å svelge eller noe og det er ikke lett for en som ikke hatt opplevd noe annet å vite at det ikke skal være sånn.

Anonymous poster hash: f721d...db9

Skrevet

Ja, jeg burde jo kanskje det - kan vel ikke skade...? Har tenkt tanken tidligere, om det er noe som gjør det vanskelig/vondt for henne å svenge, men det virker jo ikke sånn siden hun inni mellom kan spise greit og fort - er bare så sjelden det skjer...og får hun lørdagsgodt og chips, så går det jo unna...men kan ikke akkurat fore henne opp på det heller...;-)

Skrevet

Ja, jeg burde jo kanskje det - kan vel ikke skade...? Har tenkt tanken tidligere, om det er noe som gjør det vanskelig/vondt for henne å svenge, men det virker jo ikke sånn siden hun inni mellom kan spise greit og fort - er bare så sjelden det skjer...og får hun lørdagsgodt og chips, så går det jo unna...men kan ikke akkurat fore henne opp på det heller...;-)

Oj, så liten skrift...vet ikke hvorfor det skjedde... :huh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...