Gå til innhold

Ja, vi "vant"! Lærerstreiken over - MED fleksibel arbeidstid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glad og lettet nå :)

Anonymous poster hash: 24d5a...f95
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Anonymous poster hash: 64765...ab6
Skrevet

Det er da ingen vinnere her - kun tapere.

Elevene har tapt verdigfull undervisningstid

Både lærerne og KS har tapt i form av et nå hardere klima - forhandlingene blir ikke lettere fremover

Lærerne har tapt kampen om sympatien i befolkningen generelt.

KS har tapt sympatikampen i kommunene.

Bare se hvor mye "dritt" som har blitt slengt runt i kommentarfeltene, hvor mange sinte kronikker som er blitt skrevet og ikke minst hvordan enkelte lærere selv har opptrådt med netthets på facebooksiden til arbeidstidsforhandlignene!

Nei, streik har sjelden noen "vinnere"!

Anonymous poster hash: 69bc6...633
Skrevet

Hva er i praksiss forskjellen på det det ble enighet om først og denne avtalen?

Det legges fortsatt opp til at ledelsen kan lage ordninger der lærerene er mer på skolen. Det vil nok fungere for de fleste. Om et par år kommer det til å være så selvsagt at skoleledelsen kan styre dette at forbeholdet om at lærerene kan nekte etter mekling nok faller bort.

Anonymous poster hash: d7c43...9ab
Skrevet

Gratulerer lærere, har støttet dere hele veien! Dere har nok myye støtte, det er jo slik at hetsen får mest plass i media.

Anonymous poster hash: e65f0...658
Skrevet

Dere vant ingenting på dette. Fler og fler oppfatter dere som lite samarbeidsvillige og feige som tyr til streik for å få det som dere vil. Det var etter denne type Stein jeg begynte å miste respekten for lærerne og siden har inntrykket blitt bekreftet ved hver streik. Flere tenker nok som meg. Dere har fått det som dere vil og mistet enda mer yrkesstolthet og respekt.

Anonymous poster hash: 9c2b3...107

Skrevet

Det legges fortsatt opp til at ledelsen kan lage ordninger der lærerene er mer på skolen. Det vil nok fungere for de fleste. Om et par år kommer det til å være så selvsagt at skoleledelsen kan styre dette at forbeholdet om at lærerene kan nekte etter mekling nok faller bort.

Nå har jeg jo ikke fått studert den nye avtalen grundig, men forskjellen er at skoleleder ikke kan pålegge mer bunden tid med mindre lærerne på skolen er enig. Dersom lærerne og skoleleder er uenige og tar saken oppover i systemet, vil alltid den gamle avtalen bli stående (om jeg forstod det riktig). Ledelsen kan dermed ikke overkjøre lærerne sine slik det var lagt opp til i et par av forslagene underveis.

Jeg håper virkelig ikke at det som du skisserer vil bli en realitet, for det er nettopp dette som vil ødelegge en allerede skakkjørt skole helt.

HI

Anonymous poster hash: 19c11...703

Skrevet

Dere vant ingenting på dette. Fler og fler oppfatter dere som lite samarbeidsvillige og feige som tyr til streik for å få det som dere vil. Det var etter denne type Stein jeg begynte å miste respekten for lærerne og siden har inntrykket blitt bekreftet ved hver streik. Flere tenker nok som meg. Dere har fått det som dere vil og mistet enda mer yrkesstolthet og respekt.

Du kan tenke hva du veil, men som mamma er jeg veldig glad for avtalen som sikrer mine barn fleksible lærere som fortsatt får mulighet til å tilrettelegge, rette og legge opp til god undervisning. Jeg tenker at de som fortsatt hetser lærere, slik som du, enda ikke helt har forstått hvordan et annet utfall ville rammet dine barn hardt. Lærerne streiket for elevene og skolen denne gangen, bare synd at så mange ikke er i stand til å forstå det.

HI

Skrevet

Det betyr jo bare at du og dine meningsfeller ikke er videre opptatt av at elevene skal ha et best mulig undervisningstilbud. Og det sier jo mest om dere.

Anonymous poster hash: fb620...79e

Skrevet

Whatever... dere er noe late folk

Anonymous poster hash: a4c84...c86
Skrevet

var på tide, er enig med de som skriver at ingen vant og det er elevene dette har gått utover

Skrevet

Som mamma til skolebarn er jeg veldig glad for at lærerne vant! På sikt vil elevene vinne MYE på at lærerne tok denne kampen :)

Hurra!!

Anonymous poster hash: 02ca6...6f2
Skrevet

Nå har jeg jo ikke fått studert den nye avtalen grundig, men forskjellen er at skoleleder ikke kan pålegge mer bunden tid med mindre lærerne på skolen er enig. Dersom lærerne og skoleleder er uenige og tar saken oppover i systemet, vil alltid den gamle avtalen bli stående (om jeg forstod det riktig). Ledelsen kan dermed ikke overkjøre lærerne sine slik det var lagt opp til i et par av forslagene underveis.

Jeg håper virkelig ikke at det som du skisserer vil bli en realitet, for det er nettopp dette som vil ødelegge en allerede skakkjørt skole helt.

HI

Ta frem tråden om 4 år så får vi se. Jeg er ganske sikker på at de da har blitt enige om å fjerne den reglen om at lærerene skal ha vetorett mot økt tid på skolen. Om lærerene ved de ulike skolene legger opp til å føye seg i de aller fleste tilfeller kan den nok bli stående, men om reglen blir brukt mye kommer den nok til å falle om noen år.

Skrevet

Puster lettet ut...

Jeg er ikke lærer, men har skolebarn. Har støttet lærerene i denne streiken.

Anonymous poster hash: a6cb3...a27

Skrevet

HI

Ta frem tråden om 4 år så får vi se. Jeg er ganske sikker på at de da har blitt enige om å fjerne den reglen om at lærerene skal ha vetorett mot økt tid på skolen. Om lærerene ved de ulike skolene legger opp til å føye seg i de aller fleste tilfeller kan den nok bli stående, men om reglen blir brukt mye kommer den nok til å falle om noen år.

Ja, det er det vi frykter, en snikinnføring, men jeg tror ærlig talt dette er så langt som vi kunne komme i dette oppgjøret. Nå blir det veldig spennende å se om KS for fortsette å ha forhandlingsansvaret, eller om det blir tilbakeført til staten (noe vi håper på). Før KS overtok var det ganske sjeldent streiker fordi avtalene pleide å være litt mer rimelige, mens etter KS overtok har det vært nødvendig å streike hver gang. Nå har vi en sittende regjering som er for fleksibel arbeidstid og har vunnet valget pga skolepolitikk, og da bør de virkelig slutte å gjemme seg bak skjørtene til KS og ta ansvar selv for å endre hele skolestrukturen slik at vi kan få en bedre skole. Mitt håp er at de klarer å se mot f.eks. Finland.

HI

Skrevet

var på tide, er enig med de som skriver at ingen vant og det er elevene dette har gått utover

Klart i "vant", og ikke for oss, men nettopp for elevene. Dere som sier at streiken har gått utover elevene, har virkelig ikke forstått hva vi streiket for. Om den forrige arbeidstidsavtalen hadde blitt stående, ville det gått veldig, veldig mye mer utover elevene i mangfoldige år. Det nytter jo ikke å bare tenke her og nå, men langsiktig.

HI

Skrevet

Ja, det er det vi frykter, en snikinnføring, men jeg tror ærlig talt dette er så langt som vi kunne komme i dette oppgjøret. Nå blir det veldig spennende å se om KS for fortsette å ha forhandlingsansvaret, eller om det blir tilbakeført til staten (noe vi håper på). Før KS overtok var det ganske sjeldent streiker fordi avtalene pleide å være litt mer rimelige, mens etter KS overtok har det vært nødvendig å streike hver gang. Nå har vi en sittende regjering som er for fleksibel arbeidstid og har vunnet valget pga skolepolitikk, og da bør de virkelig slutte å gjemme seg bak skjørtene til KS og ta ansvar selv for å endre hele skolestrukturen slik at vi kan få en bedre skole. Mitt håp er at de klarer å se mot f.eks. Finland.

HI

Det håper jeg også. Enda mer fleksibel arbeidstid og LANGT flere spesialpedagoger inn i skolen. Da blir elevene vinnere, også de elevene som har spesielle utfordringer.

Hilsen mammaen litt lengre opp

Skrevet

HI

Det håper jeg også. Enda mer fleksibel arbeidstid og LANGT flere spesialpedagoger inn i skolen. Da blir elevene vinnere, også de elevene som har spesielle utfordringer.

Hilsen mammaen litt lengre opp

Det hadde vært en drømmesituasjon! Jeg er selv mamma til et barn som trenger ekstra tilrettelegging, så jeg ble helt kald av frykt da den første avtalen ble lagt fram. Takk og pris for at det kom en endring nå, og det skulle jo egentlig bare mangle...

HI

Skrevet

Hvor mange av dere som mener lærerene er late har selv prøvd yrke? Jeg har tidligere jobbet som lærer, me det var alt for mye jobb i forhold til lønna. Nå jobber jeg vanlige dagtid. Deilig å komme hjem klokka 15:30 og slippe å tenke på hjemmearbeid, forberedelser, retting, ringe til foreldrene til Kari som ikke forstår at det er noe galt osv. Dere som innbiller dere at læreryrke er et latmannsliv "vet ikkje kva dokker snakkar om" ;)

Anonymous poster hash: 84aa0...3c5
Skrevet

Gratulerer!

Og jeg er sjeleglad jeg slipper å høre mer på sytinga - dette året iallefall. 

Anonymous poster hash: f84bc...486
Skrevet

Nei, lærerene vant ingenting.

De har mistet mye sympati i befolkningen, og vil tro at lærere er mer upopulære enn noen sinne.

Men som vanlig kan lærerene fint takke seg selv.

Anonymous poster hash: ebf5e...c17

Skrevet

De har mistet mye sympati i befolkningen, og vil tro at lærere er mer upopulære enn noen sinne.

Det er bedre å bli upopulær og kjempe for noe viktig (ditt barn f.eks.!) selv om de det gjelder ikke forstår det selv, enn å være nikkedukker som lar seg føye inn i noe man vet at kommer til å ødelegge barna. Vi vant ikke fram med noe av de vi opprinnelig ville, f.eks. redusert undervisningsplikt, men vi "vant" retten til å beholde avtalen vår. Så joda, vi vant ikke sånn sett, men denne kampen vant vi.

HI

Skrevet

6 av 10 har støttet lærerne i denne kampen. Min opplevelse er at de eneste som syter er de som syter over lærerne.....

Er ikke rart at mange elever har lite respekt for skolen og gjør det dårlig på skolen når så mange foreldre har null respekt for skolen. Jeg ser på det som en selvfølge at foreldre støtter lærerne i å ville skape en bedre skole for barna våre!

Skrevet

Tragisk at dere vant!

Anonymous poster hash: 5c8db...c03

Skrevet

6 av 10 har støttet lærerne i denne kampen. Min opplevelse er at de eneste som syter er de som syter over lærerne.....

Er ikke rart at mange elever har lite respekt for skolen og gjør det dårlig på skolen når så mange foreldre har null respekt for skolen. Jeg ser på det som en selvfølge at foreldre støtter lærerne i å ville skape en bedre skole for barna våre!

Takk, og du har dessverre helt rett. Jeg har selv opplevd å ha en elev (14 år) som jeg måtte irettesette og som slenger tilbake: "Ja, bare ring pappa du, han kommer ikke til å bry seg for han sier bare at lærere er sytekopper som ikke kan noe og skolen er dritt!". Dette er det verste eksempelet, men ikke enestående. Klart elever tar etter foreldrene.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...