Gå til innhold

Kan/bør jeg si noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2. klassingen min har en venn som tar mye plass. Gutten vår forteller at denne vennene stadig forstyrrer og timene og aldri klarer å være stille eller i ro. Når vi har gutten hjemme hos oss merker vi det samme. Han er en helt nydelig liten gutt med masse humor, en sånn som man bare må bli glad i, men det er også tydelig at han strever med sitt. Tydelig for meg. Jeg har nemlig selv et eldre barn med ADHD og er spesialpedagog, og denne lille gutten har absolutt alle trekk på diagnosen. Ikke bare de åpenbare som uro, dårlig impulskontroll og totalt fraværende konsentrasjon, men også småting som kanskje bare de som kjenner til diagnosene ser godt.

Jeg snakker litt med moren og vi har en god tone, men jeg har ikke helt klart å få meg til å spørre. Hun og mannen har bare denne gutten, og moren nevner at hun ser at han er aktiv, men det virker ikke som om hun legger helt merke til alle de andre tingene. I følge gutten min har det nå gått så langt på skolen at denne gutten stadig må ut av timen og får veldig mye tilsnakk. Jeg regner jo med at læreren har sagt noe til moren, men jeg aner ikke hva. Nå kjenner jeg at jeg har litt lyst til å lufte tanken på om de kanskje har tenkt på at det kan være noe mer (adhd), men jeg aner ikke om jeg bør gjøre det, og i så fall hvordan man skal gå fram. Jeg vet bare at jeg skulle ønske noen hadde sagt noe til meg da min eldste sønn var yngre og vi ikke helt selv forstod hva som gjorde ham så urolig og ukonsentrert. Da kunne vi kanskje begynt utredningen tidligere og fått hjelp fortere.

Uff, det ble nok litt rotete dette, men hva tenker dere?

Anonymous poster hash: fbc11...5ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. For å svare på overskriften. Utfra det du beskriver er nok skolen rimelig klar over at det knytter seg noen ekstra utfordringer til akkurat denne gutten og med det vil jeg tro at samtaler, henvisninger, utredning osv vil gå sin gang, uten innblanding fra andre foreldre. Husk på at det er fagfolk på skolen også ;-) Unntaket, hvor du kan ta det opp, er om guttens oppførsel går direkte ut over ditt eller andres barn. Og da mer enn bare det som er vanlig i en barnegruppe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...