Gå til innhold

Dere som har gått gjennom en spontanabort

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. I hvilken uke skjedde det?

2. Ordna kroppen opp selv, eller måtte du gjennom en medisinsk abort, utskrapning,...?

3. Hvor fort prøvde dere å bli gravid igjen (f.eks før første mens)?

4. Hvor fort klarte dere å bli gravide igjen?

Har nettopp vært gjennom en sa, og vi lurer på om vi skal prøve igjen med det samme eller vente litt. Akkurat nå føler vi oss klare for å prøve med det samme.

Anonymous poster hash: 43216...bc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mistet uke 8 og ble gravid igjen på første forsøk, dvs ca 3 uker etter sa. Mistet igjen ca uke 8 og måtte da ha utskraping. Bestemte meg da for å vente 1 periode og ble da gravid igjen på første forsøk ved 2 eggløsning etter ma (ca 7 uker etter ma). Den spiren sitter i sofaen og ser barnetv nå :)

Anonymous poster hash: 94af8...dc7

Skrevet

VAr på UL i uke 8 (var i utlandet, vanlig der) men det var ingen liv der inne.fikk to orale tabletter og en vaginal,og alt kom ut av seg selv to dager senere(i trusa mi...)

Bestemte da at vi ikke skulle prøve å bli gravide fordi det ikke passet der vi var i livene våre.

Legene er jo litt uenige i dette spørsmålet;når man skal bli gravid igjen etter en sa. Noen sier stå på,noen sier man skal vente tre mnd og andre sier vent til etter neste mensen.(har mange rundt meg som har mista og deres leger har sagt dette)

Så de lærde strides,så jeg tror dere må gjøre hva som er best for dere.

Anonymous poster hash: 30334...3d8
Skrevet

Det skjedde uke 6-8. Vet ikke om det var mine uker eller fosterets uker, men den hadde sorte prikker til øyne da den kom ut. Blødde i ca en måned, kroppen ordnet opp alt selv, forsøkte ikke å bli gravide igjen siden det var uhell. Gikk tre år før jeg fikk barn.

Anonymous poster hash: 53afd...290

Skrevet

Jeg har mistet flere ganger, og kropoen har alltid ordnet opp selv. 18 uker på vei trodde legen jeg mistet første gang. Jeg viste ikke jeg var gravid, så sjokket var stort da det lå ett foster i do. Etter str jeg fortalte til legen ville han anslå det til 18uker.

Sist jeg mistet var jeg rundt 8uker, og jeg ble gravid med en gang. Vi prøvde ikke, men brukte ikke prevansjon så da ble minstejenta laget like etter jeg mistet.

Har i ettrtid funnet ut at vi har en arvelig sykdom i familien som gjør at vi mister desverre. Jeg har vært heldig å miste tidlig, uten om det første men siden jeg ikke viste jeg var gravid så var det ikke så trist. Rakk ikke å ha tanker på at en barn var på vei. Ingen glede hadde startet osv. Jaja, det var bare sånn liksom. Litt anderledes de gangene jeg viste jeg var gravid, og begynt å glede meg over at det vokste en liten spire i meg.

Min bestemor mistet flere ganger hun også, hun mistet også sent noe som satte store spor hos henne. Vi fikk ikke vite dette etter flere barnebarn var født. For oss hadde det vært litt enklere om vi hadde vist dette litt tidligere. Både meg og min søster har denne sykdommen. Heldigvis er det ikke oe farlig på noen måte, men mine ungere kommer til å få vite om dette før de er i alderen til å få barn. For skulle de ha denne sykdommen, og skulle de miste vil jeg de skal være litt forberedt.

Anonymous poster hash: c421b...13b

Skrevet

Fosteret utviklet seg ikke, og i uke 7 ble det etablert at det var en BO (Blighted Ovum). Kroppen ordnet opp selv, og det var bare litt vondere enn en vanlig mens. Legen ba oss vente minst to mndr. slik at kroppen kunne komme seg. Etter det ble vi raskt gravide, men det ble oppdaget at det var MA (Missed Abortion) under kontroll Fosteret 8 uker, trodde jeg var 12). Etter utskrapingen sa legen at kroppen trengte hvile, og etter tre mndr. ble vi straks gravide igjen, og det gikk fint.

Da hun var to mistet jeg nok en gang i en MA (fosteret 9 uker, trodde jeg var 13) og utskraping. Vi ventet i tre nye mndr., ble gravide med en gang, og endte opp med en frisk jente til. 

Det var skuffende hver gang vi mistet, men slik er livet. Vi endte tilslutt opp med to to jentene jeg alltid har villet ha, og de er helt fantastiske. Jeg er veldig, veldig for at jeg valgte utskraping slik alle legene anbefalte, for venninner har fortalt meg at det er grusomt om det kommer ut hjemme. Veldig vondt og vanskelig.

Lykke til alle sammen! 

Anonymous poster hash: 00372...b6b
Skrevet

Tusen takk for svar dere!

Noen flere som vil dele sine erfaringer?

Hilsen småbekymra førstegangs-prøver.

Skrevet

Oppdaget på ul i uke 9 at fosteret hadde stoppet i uke 6, altså en Missed Abortion.

Ville la kroppen få sjans til å støte ut selv, men det skjedde ikke så da ble det to omganger med medisinsk abort som var mislykket og aborten endte med utskraping! Jeg hadde én mens etter aborten før vi begynte å prøve igjen, men hadde jeg vært psykisk klar for det etter aborten så hadde jeg nok hoppet i prøvingen med det samme. Nå har jeg hatt 2 runder med mensen etter aborten og venter spent på om det vil klaffe igjen denne perioden. Grunnen til at det anbefales å vente en mens er for at kroppen skal være klar for det både psykisk og fysisk før du blir gravid igjen, samt at det er lettere for gyn å stadfeste termin ved en ny graviditet. Dette ble jeg fortalt da vi mistet i hvertfall.

Skrevet

Jeg mistet i uke 10. Hadde vært på ul når jeg var 8+2 og alt sto bra til. hjertet banka, og str var etter syklus. Begynnte så å blø. ny ul, hjertet banka. Men så fikk jeg kraftigere smerter og større blødning.  Ull viste da at hjertet hadde stoppet. 

2. Ordna kroppen opp selv, eller måtte du gjennom en medisinsk abort, utskrapning,...?

- jeg fikk tilbudet. Det å vente og la kroppen ordne opp selv, eller cytotec for å få fortgang. Jeg ville bare få alt ut, og komme meg videre så jeg tok cytotec.

-Prøvde med en gang, før første mens.

- vi har enda ikke klart det. 4 mnd siden min SA. 

Anonymous poster hash: 94a10...95f
Skrevet

Første gangen jeg var gravid visste jeg ikke at jeg var gravid, visste bare at noe var galt. Da jeg gikk til legen, så fikk jeg vite at jeg var gravid men hadde SA, hvor kroppen ordnet opp selv. Like etter ble jeg gravid på nytt, men pga en teit lege, trodde vi at alt var i orden til vi dro på UL og det viste seg at det ikke var noe der, fikk noen tabletter som jeg skulle ta hjemme for å starte SA selv, det var et helvete. Etter det ble jeg gravid igjen, og mistet.

Det gikk 2 mnd før jeg oppdaget at jeg var gravid, men mistet igjen. Etter det ble jeg psykisk syk, og lagt barnprøving på hylla. Sliter med psyken enda, men når jeg blir frisk skal vi prøve å få barn. Det er det eneste jeg drømmer om og det eneste ønsket jeg har, oppleve å bli mamma.

Anonymous poster hash: af7bc...e4a

Skrevet

Mistet uke 5.

Bare som en kraftigere menstruasjon og ble gravid igjen neste mnd.

Anonymous poster hash: f014a...c73

Skrevet

Mistet uke 15.

Måtte legges inn for medisinsk abort, og måtte ha utskrapning i tillegg. Ble veldig dårlig.

Blødde i 14 dager, og måtte vente minimum en mens grunnet infeksjonsfare.

Gravid 3mnd etter jeg mistet.

Anonymous poster hash: e1899...859

Skrevet

1. SA etter ni uker. Alt kom ut av seg selv, ingen komplikasjoner etterpå. Var ikke et planlagt svangerskap, så å prøve på nytt var ikke et alternativ.

2. SA etter ti uker. Alt kom ut av seg selv, ingen komplikasjoner etterpå. Begynte å prøve etter første mens, tok fire mnd før jeg ble gravid igjen.

3. BO oppdaget etter ni uker (dette var rett etter spontanabort nr 2). Måtte ha en utskraping. Begynte å prøve umiddelbart, ble gravid før første mens. Endte i en fin gutt.

Skrevet

Noen flere?

Skrevet

Oppdaget MA på ultralyd. Hadde diffuse magesmerter og en dårlig følelse, men alt virket ok. Ingen blødninger eller sterke smerter. Mitt eneste svangerskap med hyperemesis. Konstatert MA i uke 10, utskrapning 11 uker på vei.

Ble gravid 5 mnd etterpå.

Anonymous poster hash: 76ffb...a92

Skrevet

Mistet i uke 11 i sa. Begynte å blø, kroppen ordnet opp selv. Hadde en menstruasjon deretter ble jeg gravid på nytt. Denne gang med tvillinger, og alt gikk fint :-)

Skrevet

Først gang var da jeg var tenåring og hadde en SA som var et rent helvete, andre gang var en BO som ble oppdaget på ultralyd uke 10 (måtte ha cytotec), tredje gang var en EXU og da måtte jeg operere bort både den ene egglederen og fosteret i uke 8, fjerde gang var en SA i uke 5. Nå er jeg gravid igjen og er snart 12 uker på vei, fikk se ett bankende hjerte i uke 8+4 så jeg håper at det går bra denne gangen.. 

Kroppen ordnet opp selv ved SA, cytotec ved BO og operasjon ved EXU. 

Prøvde straks jeg var ferdig med blødningene alle gangene (bortsett fra da jeg var tenåring og ikke skjønte at det faktisk var en SA da). 

Sluttet på p-pillen i mai - ble gravid i juni etter 2pp. 

Etter BO tok det 2,5 mnd før HCG-nivået gikk ned og jeg fikk tilbake EL, ble gravid etter 2pp. 

Etter EXU ble jeg gravid etter 2pp. 

Etter SA ble jeg gravid etter 2pp. 

Så nå sitter jeg bare å venter på UL på torsdag for å høre om hjertet til den lille fortsatt banker.. Tiden går sakte.. 

Lykke til med prøvingen HI :) Start når dere er klare for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...