Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #1 Skrevet 31. august 2014 Det er ikke kritikk (føler mane lærer er veldi på "alerten" for tiden, så vil bare presisere det), men mitt spørsmål er : Dere har fri alle ferier pga at det er ferie + avspassering. Men, hva med f.eks gymlærer? Slyd/håndarveids lærer? De har jo like lange ferier som dere, men kan umulig bruke mye kvelder, ettermiddager og helger på planlegging. Ikke har de prøver å rette heller....så de jobber vel egentlig mye mindre enn en kontaktlæret, men har like mye ferie? Er det ok? Anonymous poster hash: dff3a...e5f
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #2 Skrevet 31. august 2014 Alle fag har hver sin tallkode som avgjør hvor mye tid man har til for-og etterarbeid. Gym har mye mindre tid til for- og etterarbeid enn feks norsk. Så en gymlærer underviser mange flere timer i uka enn en norsklærer. Dermed blir det totale timeantallet likt i løpet av ett år. Og en gymlærer har også rettearbeid på videregående. Kunst- og håndverk finnes ikke på videregående, så det ved jeg ikke noe om. Anonymous poster hash: 13818...ac8
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #3 Skrevet 31. august 2014 På min skole var det forskjell på undervisningstimer pr uke etter hvilke type fag man har. Dvs at de fagene som krever mer utenom undervisning, ville føre til færre undervisningstimer pr uke. Når det er sagt så er det ikke slik at man ikke behøver å planlegge praktiske fag. Ubdervisningen må også tilrettelegges for individene, noe som også tar tid selv om produktet er et fuglebrett. Jeg jobber ikke som lærer i dag fordi jeg var lei av å bruke masse fritid på andres barn, planlegging og tilrettelegging. Jeg jobbet 42 timers uke på skolen, hver søndag, og de fleste undervisningsfri perioder. Jeg går også ut fra at de andre lærerne gjorde sine jobber og brukte masse fritid på sitt arbeid. Jeg har aldri jobbet på et arbeidssted som holder så kontroll på arbeidstakernes arbeidstid, hvor tiden er delt i timer og prosenter, og skjønner godt at lærerne blir provoserte når det blir satt spm tegn ved deres atbeidsmoral. Anonymous poster hash: 46275...16f
Optatium Skrevet 31. august 2014 #4 Skrevet 31. august 2014 Rett som førte svarer sier, det er ulik undervisningsmengde for gym og norsk. Dessuten er det sjelden en person underviser 100% i gym eller kunst og håndverk, iallefall på de skolene jeg har vært på.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #6 Skrevet 31. august 2014 Jeg jobber i VGS, og her har vi lærere som kun underviser i kroppsøving. De har langt flere undervisningstimer i uken enn det jeg som lærer i norsk og historie har. Jeg underviser bare 16 timer i uken i 100% stilling, mens jeg tror de har 23-24 timer i uken. I VGS er det også en del teori og teoriprøver, så det er en del planlegging og retting. Kunst og håndverk har vi ikke. I grunnskolen pleier det ikke å være rene KRØ- eller K&H- lærere. Der har gjerne en lærer en klasse i KRØ, og så f.eks. engelsk og samfunnsfag utenom. Totalt skal arbeidsmengden bli omtrent den samme, men det er ikke noe å legge skjul på at jeg som norsklærer jobber mer enn min kollega som har kroppsøving. Imidlertid plager det meg ikke i det hele tatt, jeg trives faktisk med faget mitt selv om det er et sort og "tungt" fag. Anonymous poster hash: 91534...724
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #7 Skrevet 31. august 2014 Jeg underviser i K&H. Jeg har flere timer i uken enn en norsklærer fordi de har større rettebunker. Men! Det er mye for og etterarbeid også her. Jeg rydder ned rommet en gang i mnd, bestiller varer,drar rundt og kjøper varer når d er salg i hobbybutikker o.l. Jeg må forberede utstyret før hver time. Tiden hjemme bruker jeg på å lage presentasjoner og forberede bilder til inspirasjon til nye oppgaver. Jeg har ofte hatt stuegulvet strødd med elevarbeider når jeg skal sette karakterer. Dette arbeidet er det ikke plass til å gjøre på jobb. Men mange ganger tar jeg bilder av arbeidene på skolen og bruker dem også. Jeg gir alltid skriftlig tilbakemelding med oversikt over oppnådde målnivåer og begrunnelser. Dokumentasjon er veldig viktig i praktiske fag, da det er de praktiske fagene som får mest klager på standpunkt. Jeg må ha alt i orden. Jeg underviser også i Mat&Helse, og er like nøye der. Heldigvis slipper jeg tentamen, så har ikke det rette arbeidet, men praktiske fag trenger mange praktiske forberedelser. Anonymous poster hash: 196db...167
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #8 Skrevet 31. august 2014 HI her Takk for svar dere. Da ble jeg litt kokere Anonymous poster hash: dff3a...e5f
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #9 Skrevet 31. august 2014 *klokere Anonymous poster hash: dff3a...e5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå