Gå til innhold

Litt skeptisk merker jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk melding av en venninne om vi ville komme på middag i dag. Vi kom vi og det var veldig godt. Etter middag forteller hun at det var selvplukket sopp.

Hun er utrolig lite friluftsmenneske. Og kan veldig lite om naturen.

Går nå rundt og venter på å bli dårlig.

Syns dette er noe hun burde fortalt om før middag. Eller er jeg teit nå?

Anonymous poster hash: adc65...d0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe.

Hadde blitt litt skeptisk selv.

Hva slags sopp var det? Kantareller er jo rimelig safe å plukke.

Kan jo hende hun har vært innom en sånn frivillig "soppsentral" der mennesker som kan sopp går gjennom soppen og godkjenner den.

Anonymous poster hash: dbe0c...7c1

Skrevet

Spørs jo litt hvilken sopp. Har kun plukket kantarell kan du være trygg (da hun skal ha særs dårlig syn for å ta feil av den). Tror hun at hun fant sjampinjong, hadde jeg ringt til giftsentralen, da hun nok har plukket hvit fluesopp og du kan forberede deg på levertransplantasjon i løpet av de neste ukene.

Anonymous poster hash: c25ca...5ed

Skrevet

Jeg turte faktisk ikke å spørre. Men jeg så ikke noe som minnet om kantarell

Skrevet

Det går nok fint. :-) de fleste er jo klar over faren ved sopp, og plukker kun de de kan.

Problemet er jo at enkelte sopper er så potent giftige at du må hive alt du har om du har lagt en feil type i kurven (det nytter ikke å bare hive den giftige).

Men om noe skulle skje, og du begynner å kaste opp. Ta med oppkastet til sykehuset (da analyserer de innholdet og finner hvilken sopp du har fått i deg. Og dermed rett behandling).

Skrevet

Jeg turte faktisk ikke å spørre. Men jeg så ikke noe som minnet om kantarell

Altså - du er redd for at du kan ha blitt alvorlig forgiftet, men tør ikke spørre hva det er du har spist?

Er det virkelig mulig å være så kort?

Hva med normal konversasjon før og under middagen? "Jøss, jeg visste ikke at du var interessert i sopp. Når lærte du deg det? Si meg, hvilke typer har du plukket?"

Ikke alle typer soppforgiftning merkes før alvorlig organskade allerede har skjedd, så hvis du virkelig er så skeptisk som du gir uttrykk for så ringer du din venninne. Får du ingen gode svar så kontakter du sykehuset føre var.

Anonymous poster hash: 0af78...08a

Skrevet

Ringte henne for å spørre, hun hadde plukket piggsopp og steinsopp. De er vel ganske safe. Hun hadde med seg en sopp bok sa hun. Pluss at hun hadde lært mye av en annen vennine. Jeg må vel bare lære meg å ikke være så hysterisk 😄

Skrevet

Så bra. :-) men du gjør jo rett i å være skeptisk til selvplukka sopp av en du trodde var ukyndig.

Litt på siden, men pass på å bruke nye soppbøker. Sopper man trodde var trygge for 10 år siden har vist seg å gi uopprettelige skader på indre organer. Det tar bare så lang tid før de blir oppdaget at sammenhengen er relativt ny.

Skrevet

Ringte henne for å spørre, hun hadde plukket piggsopp og steinsopp. De er vel ganske safe. Hun hadde med seg en sopp bok sa hun. Pluss at hun hadde lært mye av en annen vennine. Jeg må vel bare lære meg å ikke være så hysterisk

Da bør du være ganske trygg :) Steinsopp kan forveksles med gallerørsopp, men den hadde ikke smakt godt, og den er heller ikke giftig.

Du er ikke hysterisk, man skal være bevisst når det kommer til sopp, og man skal stole på den som har plukket soppen og vite at den vet hva som er spiselig og ikke.

Bra du ringte venninnen din og spurte :)

(Beklager om jeg var krass over her, men man tar virkelig ikke noen risk hvis det kan være snakk om giftig sopp. Har sett resultat av det, og det er ikke noe man skal gamble med.)

Anonymous poster hash: 0af78...08a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...