Gå til innhold

Ok å invitere kun min bror og barna, ikke kona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min er gift med en ganske komplisert kvinne. Hun har noen alvorlige sinneproblemer og hun er veldig glad i å skape konflikter. Jeg pleier til vanlig å ignorere henne når hun baksnakker andre osv, for jeg vil ikke være med på "lekene" hennes. For et par uker siden prøvde hun å dra meg inn i en konflikt hun hadde med en bekjent og da fikk jeg nok og sa på en pen måte at jeg ville ikke ta noen side i en sak jeg ikke har noe med. Dette ble hun rasende for og skjelte meg og hele min familie ut. Hun kan også la sitt sinne gå utover barna mine i form av å invitere dem med på ting og så plutselig bare dra uten dem. Barna mine elsker å være med kusinene sine så de blir jo knust av slike ting. Likevel passer jeg på å ikke snakke nedlatende om tanten deres og prøver å unnskylde henne. Kanskje det er dumt av meg, jeg vet ikke.

Nå har minstebarnet mitt bursdag om en uke og vi tenkte å bare invitere noen få på middag. Faktum er at jeg virkelig ikke ønsker denne kvinnen i huset mitt lenger. Jeg er så lei av henne. Hun har flere ganger ødelagt store dager for meg (dåp, bursdag osv ) med å være ufin mot meg, gjerne litt i det stille. Men nok er nok.

Er det helt på tryne av meg å kun invitere broren min og barna hans? Eller må jeg bite i det sure eplet og invitere kona også? I grunnen blir jeg imponert hvis hun tør å dukke opp her etter alt hun har sagt og gjort den siste tiden, men hun kunne finne på å gjøre det for å ødelegge dagen også...

Bare så det er sagt; vi pleide å være gode venner, men for et par år siden snudde det. Jeg har prøvd å konfrontere henne mange ganger, for jeg vil så gjerne vite om jeg evt har gjort noe som har satt i gang det hele, for jeg klarer ikke å se hva det skulle være. Jeg har alltid stillt opp og er generøs med dem. Jeg har hjulpet til da de slet økonomisk og jeg har vært barnevakt utallige ganger. Jeg har aldri fått noe igjen for det, men forventer heller ikke det, det er tross alt familie.

Anonymous poster hash: 7ca60...fcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke prøve og prate med broren din?litt merkelig at han sitter og hører på den typen oppførsel

Skrevet

Broren min er gift med en ganske komplisert kvinne. Hun har noen alvorlige sinneproblemer og hun er veldig glad i å skape konflikter. Jeg pleier til vanlig å ignorere henne når hun baksnakker andre osv, for jeg vil ikke være med på "lekene" hennes. For et par uker siden prøvde hun å dra meg inn i en konflikt hun hadde med en bekjent og da fikk jeg nok og sa på en pen måte at jeg ville ikke ta noen side i en sak jeg ikke har noe med. Dette ble hun rasende for og skjelte meg og hele min familie ut. Hun kan også la sitt sinne gå utover barna mine i form av å invitere dem med på ting og så plutselig bare dra uten dem. Barna mine elsker å være med kusinene sine så de blir jo knust av slike ting. Likevel passer jeg på å ikke snakke nedlatende om tanten deres og prøver å unnskylde henne. Kanskje det er dumt av meg, jeg vet ikke.

Nå har minstebarnet mitt bursdag om en uke og vi tenkte å bare invitere noen få på middag. Faktum er at jeg virkelig ikke ønsker denne kvinnen i huset mitt lenger. Jeg er så lei av henne. Hun har flere ganger ødelagt store dager for meg (dåp, bursdag osv ) med å være ufin mot meg, gjerne litt i det stille. Men nok er nok.

Er det helt på tryne av meg å kun invitere broren min og barna hans? Eller må jeg bite i det sure eplet og invitere kona også? I grunnen blir jeg imponert hvis hun tør å dukke opp her etter alt hun har sagt og gjort den siste tiden, men hun kunne finne på å gjøre det for å ødelegge dagen også...

Bare så det er sagt; vi pleide å være gode venner, men for et par år siden snudde det. Jeg har prøvd å konfrontere henne mange ganger, for jeg vil så gjerne vite om jeg evt har gjort noe som har satt i gang det hele, for jeg klarer ikke å se hva det skulle være. Jeg har alltid stillt opp og er generøs med dem. Jeg har hjulpet til da de slet økonomisk og jeg har vært barnevakt utallige ganger. Jeg har aldri fått noe igjen for det, men forventer heller ikke det, det er tross alt familie.

Den er ikke lett. Din bror tar det nok som en selvfølge at kona og mor til hans barn får være med. Det skal være rimelig ille før du utelater henne, og da har jeg problemer med å se hvordan du får til det uten å også utelate din bror og Evt også dine tantebarn...

Anonymous poster hash: 2e37c...d12

Skrevet

Vet ikke om det du forteller er "gyldig" grunn til å utelate henne, men jeg hadde gjort det!

Anonymous poster hash: 26941...b3b
Skrevet

Jeg ville invitert kona også. Det kan fort bli kjedelig om broren din tar avstand fra deg om du ekskluderer kona hans og på sikt kan dere også miste kontakten med barna. Ønsker du det?

Ta heller en prat med broren din. Det er bedre enn å bare la være å invitere henne.

Anonymous poster hash: 4d1ba...da5
Skrevet

I min familie har vi det slik med bestefar og kona hans. Bestemor døde når jeg var liten. Denne dama tåler jeg ikke trynet på! Har endt med at jeg ikke inviterer noen av dem lenger.. Synd det skal bli slik, men etter mange år er det helt naturlig. Hun har laget opptrinn i både bursdager, konfirmasjoner og generelt satt bestefar mot oss. Ringer midt på natta og sier blant annet: Jeg har aldri likt noen av dere, jeg holder bare ut pga. bestefar. Så jeg personlig skjønner VELDIG godt hvordan du har det. Jeg har valgt å kutte slike mennesker ut av livet mitt. Vi har mange ganger snakket med bestefar, men han er urokkelig... Så han har tatt sitt valg. Pass på at det ikke går ut over barna. Ta en prat med din bror først, og så hans kone (gjerne med vitner, eller ta opp samtalen uten at hun vet det?)... og prøv å ordne opp i problemet. Vær en større person enn henne, men understrek samtidig at du IKKE finner det i verken å bli snakket dårlig til selv, eller at hun gjør det til dine barn eller andre du har bedt i selskap. Lykke til! 

Anonymous poster hash: a7db2...1a3

Skrevet

Saa lenge broren di er gift med henne saa maa du dessverre inkludere henne ogsaa. Om ikke ber du om braak, mener jeg da.

Anonymous poster hash: 00a70...6b4
Skrevet

Du må heve deg over det. Hun er en type som kommer til å lete feil å skape drama uansett. Så det eneste du kan gjøre er å ha ditt på det rene, og inkludere henne, slik at hun ikke finner noe å lage drama over.

Hev deg over kjærringa, og la henne bli med, og ikke bry deg om henne....! 

Anonymous poster hash: 1339e...969
Skrevet

Jeg ville først av alt ha snakket med broren din, HI.

Jeg regner med at han har vært til stede når hun har "tatt av" i disse ulike selskapene og situasjonene tidligere? Minn ham på dem og si at dette er med på å ødelegge din glede over å møte hans kone. Si at du synes det er synd at du og hun tydeligvis ikke lenger er venner, men at du oppriktig ikke forstår hva som har endret seg. Spør om det er noe hun sliter med også.

Hvis du skal gi henne en sjanse til så ville jeg gjort det klart for din bror at hvis hans kone setter i gang igjen som tidligere, så må han stoppe henne, enten ved å si fra når det skjer og slik stoppe hennes raseri, eller rett og slett forlate selskapet med henne.

Og så hadde jeg nok sagt at hvis det skjer en slik episode til så vil du ha svært vanskelig for å noensinne be henne på noe senere.

Jeg tror i hvert fall ikke du bør la være å invitere din brors kone uten først å ha snakket med ham.

Og en ting til - snakk med ham ansikt til ansikt, ikke gjør det over telefon.

Anonymous poster hash: d313b...c35
Skrevet

Jeg ville satt henne på plass høylytt vis hun var frekk i stillhet.

Inviter henne men ikke la henne styre sjappa. Noen trenger å settes på plass. Ja så ødelegger det stemningen denne bursdagen men kanskje hun tar hintet da og da har du reddet fremtidens sammenkomster.

Anonymous poster hash: ebe2a...76c

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd!

Jeg har snakket mye med broren min om dette. Problemet er at når han prøver å snakke med henne så truer hun bare med å gå fra han. Det er ikke lett for han er livredd for å miste henne, han er sårbar etter en vond barndom. Dette utnytter hun til det fulle, og selv om hun har hatt sitt å stri med hun også, så synes jeg det er grusom oppførsel. Jeg har også et veldig nært forhold til tantebarna mine, og jeg tør jo ikke å risikere å ikke få sett dem lenger.

Jeg var fryktelig frustrert da jeg skrev dette innlegget, så skjønner at jeg ikke tenkte rasjonellt ved å vurdere å ikke invitere henne. Jeg får se å tøffe meg opp litt og si i fra oftere. Kanskje jeg skal lage en liten scene selv neste gang. Jeg kan jo også håpe at hun ikke tør å komme ;-)

Men jeg tenker kanskje også å invitere henne til å gå en tur el så jeg kan prøve å snakke med henne en siste gang. Jeg tror virkelig at hun kunne trenge litt hjelp, og særlig pga barna hennes. Jeg ser jo at de blir påvirket av hennes oppførsel.

Skrevet

Det høres iallfall ikke ut som du er redd for å både si fra, evt konfrontere og spørre henne rett ut. Det er veldig bra! Mange er så konfliktsky at de går og baksnakker og surmuler bak ryggen på alle isteden for å si fra.

All cred til deg for det! Hun høres ikke helt god ut heller, by the way - lykke til

Anonymous poster hash: 53129...5eb

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd!

Jeg har snakket mye med broren min om dette. Problemet er at når han prøver å snakke med henne så truer hun bare med å gå fra han. Det er ikke lett for han er livredd for å miste henne, han er sårbar etter en vond barndom. Dette utnytter hun til det fulle, og selv om hun har hatt sitt å stri med hun også, så synes jeg det er grusom oppførsel. Jeg har også et veldig nært forhold til tantebarna mine, og jeg tør jo ikke å risikere å ikke få sett dem lenger.

Jeg var fryktelig frustrert da jeg skrev dette innlegget, så skjønner at jeg ikke tenkte rasjonellt ved å vurdere å ikke invitere henne. Jeg får se å tøffe meg opp litt og si i fra oftere. Kanskje jeg skal lage en liten scene selv neste gang. Jeg kan jo også håpe at hun ikke tør å komme ;-)

Men jeg tenker kanskje også å invitere henne til å gå en tur el så jeg kan prøve å snakke med henne en siste gang. Jeg tror virkelig at hun kunne trenge litt hjelp, og særlig pga barna hennes. Jeg ser jo at de blir påvirket av hennes oppførsel.

Høres ut som en skikkelig kjip problemstilling. Men jeg synes du har lov til å sette foten ned når du mener at nok er nok, og ikke invitere henne. Barn har ikke godt av at alle hyggelige tilstelninger som jul, bursdag, 17-mai eller dåp blir trykkokere av følelser. Da blir de ikke hyggelig mer, og det er dårlig gjort mot barna.

På den annen side forstår jeg at du er redd for å miste kontakten med niesene dine. Hvis de har en ustabil mor og en far som heller ikke setter foten ned kan livet bli ganske vanskelig for dem, og da trenger de kanskje en voksen som ser dem og bekrefter dem.

Er det en måte der du kan fortsette å ha et nært forhold til niesene dine, men fortsatt klare å leve et nogenlunde harmonisk liv med eller uten svigerinna di?

Hvis det er så ille at barna hennes faktisk tar skade av det burde kanskje en form for hjelp kobles inn også?

Anonymous poster hash: 88928...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...