Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #1 Skrevet 30. august 2014 Han bruker fortsatt bleie. Han kan tisse og bæsje på do, men han gidder ikke. Hva skal jeg gjøre? Anonymous poster hash: aaafd...49b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #2 Skrevet 30. august 2014 kast bleiene. Anonymous poster hash: 9890c...12b
Mother Gothel Skrevet 30. august 2014 #3 Skrevet 30. august 2014 Hvorfor lar du han fortsette med bleie da?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #4 Skrevet 30. august 2014 Fordi han bæsjer og tisser i buksa hvis vi ikke har bleie på. Jeg orker rett og slett ikke den vaskejobben :/ Anonymous poster hash: aaafd...49b
Mamma til tre gutter Skrevet 30. august 2014 #5 Skrevet 30. august 2014 Vil tru at når han går med bæsja og tiss i bukse flere ganger daglig vil til slutt gjere at han går på do.. en unge på 4 år er såpass stor at han til slutt vil kjenne at og gå med ekkel bæsja i bukse i lengden er grusomt.. så la han gå ei stund med det før du tar det..
gale damen Skrevet 30. august 2014 #6 Skrevet 30. august 2014 Hvorfor skal han gidde å gå på do når han får viljen sin med bleier dersom han ikke gidder? Kast bleiene, ta kampen. Han vil neppe gå med bæsj i buksa så mange dagene..
*Miss Marple* Skrevet 30. august 2014 #7 Skrevet 30. august 2014 Vil tru at når han går med bæsja og tiss i bukse flere ganger daglig vil til slutt gjere at han går på do.. en unge på 4 år er såpass stor at han til slutt vil kjenne at og gå med ekkel bæsja i bukse i lengden er grusomt.. så la han gå ei stund med det før du tar det.. Jeg hadde ikke villet at barnet skulle gå rundt tissevåt og med bæsj i buksa. Både fordi det er ekkelt å få urin og avføring på møbler og tekstiler, men ikke minst fordi jeg ikke vil ydmyke barnet mitt på den måten. Jeg hadde nok gitt beskjed om at nå skal bleien bort og om han har 'uhell' får han skifte og vaske seg selv i tillegg til å legge de skitne klærne i vaskemaskinen. Ikke være sint og kjefte, men kort og effektiv - 'blir man skitten, må man vaske seg'.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #8 Skrevet 30. august 2014 Har du prøvd med belønning? 10 turer på do gir ti klistremerker or én sluttpremie feks? Anonymous poster hash: 8e400...292
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #9 Skrevet 30. august 2014 Enig med Miss Marple, må han vaske seg selv tipper jeg han slutter fort som fy. Hvis ikke hadde jeg tvunget ham på do en gang i halvtimen, enkelt og greit. Anonymous poster hash: f383f...ce5
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #10 Skrevet 30. august 2014 Siat hvis han driter i buksa, får han ikke middag Anonymous poster hash: 72f45...ef4
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #11 Skrevet 30. august 2014 Forsøk kalender og belønning, men først må du avtale det med han, det kommer ikke til å fungere derom han ikke vil det selv. Vi slet med en gutt som gjorde sterk motstand mot det å slutte med bleie (lang historie kort: sluttet med bleie når han var 2,5 år, bhg begybte med bleier igjen etter et par uhell og deretter nektet han å slutte). Vi flyttet til utlandet og var nødt til å tvinge det gjennom siden det var krav for å gå på pre-school. Det var beintøft. Vi kom i alle fall aldri til punktet der han syntes det ble pinlig å bæsje i buksen. Hvis det var noe, han syntes det var moro å se hvor fortvilet mannen, barnehagen (som plutselig ville hjelpe til, bare at det var ett år for sent) og jeg ble av alle uhellene. Han likte på en måte maktkampen. Kalender prøvde vi, men i første omgang var han egentlig ikke interessert. Til slutt klarte vi å finne noe som motiverte han: han ville veldig gjerne ha Playmobil sjørøverbåten; ble sjørøverbåten etter 1 mnd uten bæsj i buksen, hadde litt mindre overraskelser underveis, men den store motivatoren var båten. Jeg er i utgangspunktet imot å belønne barn for ting som er helt normalt å gjøre (som å bæsje i do), men vi var helt låst og måtte tenke ut av boksen. Anonymous poster hash: 5bbf4...0d1
Mother Gothel Skrevet 30. august 2014 #12 Skrevet 30. august 2014 Siat hvis han driter i buksa, får han ikke middag Anonymous poster hash: 72f45...ef4 Det hørtes skikkelig lurt ut..!
Marriet Skrevet 30. august 2014 #13 Skrevet 30. august 2014 Siat hvis han driter i buksa, får han ikke middagAnonymous poster hash: 72f45...ef4 Smart. Og hvis han kaster stein på garasjen må han legge seg en halvtime før.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #14 Skrevet 30. august 2014 Oi... Gidder ikke gå på do? Og du gidder ikke vaskejobben? Hm... Er han redd do? Noen barn er jo det... Her laget jeg en stor plakat. Kjøpte inn masse klistremerker. Lovet klistremerke for hver gang han tisset, og klistremerke og en godteri (en liten smågodt, ikke en hel pose) for hver gang han bæsjet. Det tok litt tid... Og det virket faktisk som om han ikke brydde seg. Før i sommer, når vi våknet en morgen av at han hadde tatt av seg bleia og sa at han skulle begynne med bare truse. Det var uhell, en del vil jeg si. Men når han først hadde sagt det selv, var det ingen vei tilbake. Selv ikke om natta. Og han ville det ikke selv heller. Jeg var forberedt på både uhell i klær og senger i en periode, og hvorfor skulle jeg ikke det? Det er jo en del av foreldrerollen og hjelpe barnet til å slutte med dette. Jeg vil tro det er bare i en begrenset periode det er "godt" å ha disse uhellene. Håper det ender godt! Anonymous poster hash: 6c3b4...a87
Isola&Lille+julegave Skrevet 31. august 2014 #15 Skrevet 31. august 2014 Vil tru at når han går med bæsja og tiss i bukse flere ganger daglig vil til slutt gjere at han går på do.. en unge på 4 år er såpass stor at han til slutt vil kjenne at og gå med ekkel bæsja i bukse i lengden er grusomt.. så la han gå ei stund med det før du tar det..Jeg hadde ikke villet at barnet skulle gå rundt tissevåt og med bæsj i buksa. Både fordi det er ekkelt å få urin og avføring på møbler og tekstiler, men ikke minst fordi jeg ikke vil ydmyke barnet mitt på den måten. Jeg hadde nok gitt beskjed om at nå skal bleien bort og om han har 'uhell' får han skifte og vaske seg selv i tillegg til å legge de skitne klærne i vaskemaskinen. Ikke være sint og kjefte, men kort og effektiv - 'blir man skitten, må man vaske seg'. Belønningsskjema? Ta trusa på inni bleia. Da blir det ekkelt for han. Og mindre vask på deg.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #16 Skrevet 31. august 2014 Vi har prøv belønning, det fungerte utmerket helt til det var over. Da skled det ut igjen :/ Men underbukse i bleie var vel ikke dumt!! For poenget er jo at det skal være litt ekkelt for han!! DET må vi prøve Anonymous poster hash: aaafd...49b
Mamma_til_2 Skrevet 31. august 2014 #17 Skrevet 31. august 2014 Belønning og trusler virker ikke, du må snakke med gutten kanskje det er noe som har gjort han "redd" for og gå på do. Forklar stille og rolig hvorfor han må tisse og bæsje på do, følg han dit ofte, finn på en morsom tiss og bærssang som dere synger mens han sitter der, gjør do gåing til noe morsomt.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #18 Skrevet 31. august 2014 Kjøp plaststruser. Da blir det vesentlig mindre behagelig å bæsje og tisse på seg. Bruk belønning når han går på do, for eksempel klistremerker. Kjøp klistremerker med favoritthelter eller lignende, noe han synes er gjevt å få. Anonymous poster hash: 831e7...547
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #19 Skrevet 31. august 2014 Vi har prøv belønning, det fungerte utmerket helt til det var over. Da skled det ut igjen :/ Men underbukse i bleie var vel ikke dumt!! For poenget er jo at det skal være litt ekkelt for han!! DET må vi prøve Anonymous poster hash: aaafd...49b Her måtte vi har kalender med belønning over laaaaang tid frem til han aksepterte at man måtte bruke do. Hadde stort premie mot slutten, men den måtte han vente på altså. Ble likevel mye tissing i buksen hjemme over en lengre periode etterpå, veldig tydelig at det var fordi han ikke giddet siden han aldri tisset på seg utenfor huset. Det er vanskelig, jeg forstår at du er fortvilet. Her hjalp det ikke å la være å skifte han siden det tydeligvis ikke plaget han å "sitte i det", straff fungerte ikke over tid (han ble lei seg hvis det ikke ble barne-tv, men ikke nok til å skjerpe seg), og i det hele tatt lnsket han ikke å slutte med bleie. Derfor jeg sier, om du ikke klarer å få han motivert, var forberedt på en lang kamp. Vi måtte det pga flyttingen, men det var beintøft å tvinge en viljesterk 3,5-åring til noe han overhode ikke ønsket å gjøre. Jeg har i ettertid konkludert med at vi ventet altfor lenge med bleieslutt. Barnehagen får si hva den vil, med neste mann tar vi avvenning i 2,5-års alderen. Anonymous poster hash: 5bbf4...0d1
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #20 Skrevet 31. august 2014 Har desverre ikke noen gode ideer til deg, jeg har ei jente på 6 år som ikke gidder å gå på do. Det er ikke noe galt med blæra og funskjoner der, men hun er rett og slett ikke innteresert ennå Har desverre ikke noen gode ideer, vi har forsøkt belønning og div, men hjelper lite. Rimelig lei av å vaske klær og tepper her nå. Anonymous poster hash: 74fd6...2d7
Elskerhøsten2014 Skrevet 31. august 2014 #21 Skrevet 31. august 2014 Du som er voksen her, sett foten ned nå, han bestemmer ikke, så du må bare hive de bleiene
Kanutten83 Skrevet 31. august 2014 #22 Skrevet 31. august 2014 Vi har samme problemet... Gutten vår blir 4 år om noen dager. Han er ikke redd for å på do, tisser uten problemer. Men uansett om vi setter ham på do hvert 10-15 min er han alltid litt våt i trusa. Prøvd hvert 30 min=våt, hver time=våt... Bæsjer gjør han også i trusa, og sier ikke ifra, ikke bryr han seg heller... Ikke sier han ifra når han må do... Føler også vi har prøvd alt, ingen belønning er stor nok, holde ut flere uker funker ikke, være bestemt funker ikke... Heldigvis er det snart 4 årskontroll, og håper de har noen tips...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2014 #23 Skrevet 31. august 2014 Mitt ene barn måtte tvinges til bleieslutt, ved 4.5 år. Barnet var rett og slett ikke nteressert i å slutte og alle oppmuntrende forsøk endte med fiasko. Så en dag fikk kom siste bleien på og beskjed om at nå var det tomt. Fjernet alle stellesaker og hadde noen uker med masse klesvask før barnet skjønte at nå måtte doen brukes. De to andre barna sluttet uten problem, den ene avvente seg selv ved 2 år og den andre trengte bare litt oppmuntring før bleien var borte ved 3 år. Anonymous poster hash: 03982...d20
stratosku Skrevet 31. august 2014 #24 Skrevet 31. august 2014 Ros, ros og enda mere ros! Ha faste toalettider, f. En gang i timen i begynnelsen. Skryt av barnet og gi en liten premie hver gang det kommer noe. Mine har fått en rosin, og det har funket som fy. Gjør toalettiden til noe positivt og ALDRI stress. Ha f.eks en bok liggende så barnet kan lese i, og bruker det 15 minutter så la det sitte der så lenge. Aldri bli sint hvis det oppstår uhell, det kan skape en vond sirkel. La barnet skifte på seg selv og la det kjenne på hvordan det føles å tisse seg ut. Og ikke la barnet bestemme! Men forbered barnet på at nå er det på tide å slutte med bleie, og spørr om han vil hjelpe til å kaste dem. Ros han og gjør dogåing til noe positivt og morsomt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå