Gå til innhold

Huff, barnevernsmelding har blitt den nye heksejakten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke annet enn å trekke paralleller til gamle dager da man meldte naboen som heks fordi kua ikke melket, eller fordi hun var penere, at mannen var foresket i henne, hun var flinkere husmor eller fordi barna ble syke. 

Det er ikke det spøtt bedre i dag, om man skal tro alt man leser her inne! Folk som meldes og melder til barnevernet over en lav sko, virker som om det går en sport i det. Har man et horn i siden til noen - meld til barnevernet! Barna kan umulig ha det bra hjemme om jeg ikke liker mora. 

Eller basert på enkelthendelser, som at et barn får kjeft i offentlighet. Hva skjer vel ikke i hjemmet da, nå foreldrene tydeligvis er så blottet for folkeskikk at de skjenner på barnet ute blant andre? 

Jeg er helt for melding ved faktisk bekymring, og når det er ting som ser helt riv ruskende galt ut, men altså, melde tidligere venninner kun for hevn, og familier hvor barn kommer i barnehagen med frokostflekker på klærne, alvorlig talt! 

Det trekker jo fokuset vekk fra de som virkelig trenger hjelp! Det blir mindre kapasitet, og færre krefter til å hjelpe de barna som virkelig har det vondt, de som trenger at noen kan ta tak og si "vi skal hjelpe deg så du slipper å være redd hjemme"! Det er ingen barn som vokser opp med arr i sjelen av å ha blitt irettesatt på butikken eller å ha blitt sendt i barnehagen med samme klær som i går. 

Anonymous poster hash: d4fbb...0fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tull og tøys at det meldes over en lav sko. Barnevernet får inn få meldinger. De fleste meldingene kommer fra foreldrene selv. Skole og helsesøster melder også inn. Tannleger melder inn noe og barnehagene melder inn lite. Bekymringsmeldinger fra andre er det lite av.

Anonymous poster hash: fb469...40e
Skrevet

Kan ikke annet enn å trekke paralleller til gamle dager da man meldte naboen som heks fordi kua ikke melket, eller fordi hun var penere, at mannen var foresket i henne, hun var flinkere husmor eller fordi barna ble syke. 

Det er ikke det spøtt bedre i dag, om man skal tro alt man leser her inne! Folk som meldes og melder til barnevernet over en lav sko, virker som om det går en sport i det. Har man et horn i siden til noen - meld til barnevernet! Barna kan umulig ha det bra hjemme om jeg ikke liker mora. 

Eller basert på enkelthendelser, som at et barn får kjeft i offentlighet. Hva skjer vel ikke i hjemmet da, nå foreldrene tydeligvis er så blottet for folkeskikk at de skjenner på barnet ute blant andre? 

Jeg er helt for melding ved faktisk bekymring, og når det er ting som ser helt riv ruskende galt ut, men altså, melde tidligere venninner kun for hevn, og familier hvor barn kommer i barnehagen med frokostflekker på klærne, alvorlig talt! 

Det trekker jo fokuset vekk fra de som virkelig trenger hjelp! Det blir mindre kapasitet, og færre krefter til å hjelpe de barna som virkelig har det vondt, de som trenger at noen kan ta tak og si "vi skal hjelpe deg så du slipper å være redd hjemme"! Det er ingen barn som vokser opp med arr i sjelen av å ha blitt irettesatt på butikken eller å ha blitt sendt i barnehagen med samme klær som i går. 

Barn som stadig kommer i barnehagen med skitne klær fra dagen før kan skape en bekymring hos de ansatte. Ikke for de skitne klærene i seg selv, men fordi det kan være tegn på at ikke alt er som det bør være hjemme. Ofte er det flere ting over tid som gjør at barnehagen melder, ikke at barnet kommer i barnehagen med skitne klær en gang, eller to eller tre.

Anonymous poster hash: 32fee...66b

Skrevet

Barn som stadig kommer i barnehagen med skitne klær fra dagen før kan skape en bekymring hos de ansatte. Ikke for de skitne klærene i seg selv, men fordi det kan være tegn på at ikke alt er som det bør være hjemme. Ofte er det flere ting over tid som gjør at barnehagen melder, ikke at barnet kommer i barnehagen med skitne klær en gang, eller to eller tre.

Hvis det er gjentatte ganger, og barnet generelt ser uflidd ut og virker å ha dårlig hygiene, så selvsagt. Men til sammenligning så har vi innimellom sendt barnet med samme t-skjorte og bukse som dagen før. Likevel har vi skiftet undertøy og sokker, men det synes ikke for de som evt måtte henge seg oppi sånt. 

Skrevet

Jeg har aldri meldt noen, men har truet med det dersom de ikke oppsøkte BVT selv. 

Jeg melder ikke fordi noen hyler til ungen sin en dag. Men jeg tenker det er fint at mennesker er andre mer bevisst. I så måte at de såklart sier fra dersom de ser et barn som er i fare på den ene eller den andre måten. Jeg synes det er fantastisk at min røst  kan redde et barn fra vannskjøtsel og det er vår fordømte plikt som mennesker og melde fra når noe skurrer alldeles! 

Skrevet

Helt enig med deg hi. Det er helt surrealistisk at folk driver og mld ifra om idiotiske ting ,hvor fam får problemer og barna blir de lidende.og på toppen sitter og godter seg av andre barn og fam skjebner. Tragisk. Ser for meg disse perfekte mødrene som melder inn alt og alle.eller bare som bruker barnevernsgrupper på face som underholdning. Håper karma biter dem skikkelig i ræva snart. Husk at du som mamma godter deg over andre fam skjebner. Er vel egentlig ikke en så god mamma inderst inne da. Bare det var kanskje en grunn til å mld dere :)

Anonymous poster hash: b8514...cbf

Skrevet

Hvilke opplysninger sitter du på som støtter påstanden din?

Alle jeg vet om som jobber i/med barnevernet sier at de får inn for få meldinger - og for sent. Mange barn kunne vært reddet mye tidligere om man ikke var så redd for å blande seg litt.

Skrevet

Jeg tror faktisk det er noe i det du sier, min svigerinne og hennes mann er stort sett perfekte på alle plan. De har kjempe bra jobber, fint hus og følger datteren opp perfekt, jeg har ofte tenkt at svigerinnen min er for snill med datteren, og jeg beundrer virkelig tålmodigheten hennes. Hun er pen, vellykket, flink, snill og gjør andre medkvinner misunnelige.

Uansett, noen misunnelig sjeler meldte inn mannen hennes for alkoholproblemer! Ja, han drikker ofte øl, men begrenser det til 1 øl med mindre om han er på fest. Barnevernet måtte følge opp saken, men trakk seg fort ut. Da kunne de misunnelige sjelene fryde seg over å spre rykter ute på bygda, nå går det rykter om alt fra seksuelt misbruk, rusproblemer og vold. Alle som kjenner de vet jo at de ikke ligger noe sannhet i det, men slarvekjerringene gjør at en fjør blir til ti høns.

Stakkarsstakkars svigerinnen min, hun fortjener virkelig ikke dette :(

Anonymous poster hash: 98622...dca

Skrevet

Jeg har lest på fora at menn råder andre menn til å sende bekymringsmelding ang eksen fordi hun bruker penger på seg selv samtidig som hun mottar bidrag. Resonnementet er da gjerne at bidraget ikke går til å forsørge barnet. Latterlig.

Så, ja, jeg tror helt avgjort at det noen ganger kan være noe i det du sier, men når det er sagt så skal jo antallet bekymringsmeldinger være høyere enn antall saker som ikke blir henlagt. Dette fordi man skal sende melding ved mistanke, ikke bevis. Å skaffe bevis, er barnevernets jobb,

Anonymous poster hash: 5373b...566
Skrevet

Maria, 28, ingrep när pojken blev misshandlad

Den fyraårige pojken blev svårt slagen av sin pappa i en fullsatt tunnelbanevagn.
Då ingrep Maria Lundin, 28.
Hon tog nackgrepp på mannen, höll fast honom och larmade polisen.
Nu har 55-åringen dömts till fängelse.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12121129.ab
Tenk så fæl hun var! Man burde ikke reagere på noe som man bare tilfeldigvis ser skje en gang. Synd at mannen fikk fengselsstraff. Han var jo, skal vi følge HIs premisser, helt uskyldig!

Anonymous poster hash: fe259...af9
Skrevet

Det er for få bekymringsmeldinger, ikke for mange. Det meldes på ingen måte over en lav sko .

Anonymous poster hash: 6b4cb...138
Skrevet

Jeg må spørre som Miss Marple... hva bygger du påstandene dine på, HI, om at det meldes altfor mange til bv?

Du trekker inn hevn og heksejakt. Uten at jeg kan vise til tall, annet enn det at de fleste i bv sier de ofte får for få og for sene bekymringsmeldinger, så vil jeg tro at hevn og heksejakt utgjør et lite fåtall av alle klagene som kommer inn. For de som urettmessig får mistanke rettet mot seg så er det selvfølgelig tragisk. Samtidig så må man bare stå for det man gjør og det at man da blir frikjent fra mistanke.

Når du drar inn hevn som et motiv, så tror jeg det er like primitivt og uopplyst som det tidligere tiders heksejakt var. Man kan ikke beskytte seg mot andres idioti, annet enn at vi i dag har et system som ikke er hjernevasket og sultne på blod slik tidligere tiders heksejakt var preget av. Idioter og primitive mennesker vil alltid finnes. Men jeg vil også tro at når slike klager ikke fører frem så vil det å melde folk til bv uten grunn være noe som avtar. Da står disse primitive menneskene igjen uten skyts, og da forsterker de sin egen dumskap med å begynne å spre rykter (som en nevner).

Leser man inne på diverse fora på nettet så kan man tro at hyppigheten av falske meldinger til bv er langt høyere enn det den faktisk er.

Jeg tror man skal være forsiktig med å skape en holdning hvor folk blir altfor redd for å melde bekymring til bv. Hos de aller fleste oppegående mennesker så er denne redselen mer enn stor nok, så når man faktisk melder en bekymring så er det som regel gode grunner til det.

Ikke la barn måtte lide unødvendig fordi vi er for redde til å bry oss!

Anonymous poster hash: 361f2...f17
Skrevet

Den fyraårige pojken blev svårt slagen av sin pappa i en fullsatt tunnelbanevagn.

Tenk så fæl hun var! Man burde ikke reagere på noe som man bare tilfeldigvis ser skje en gang. Synd at mannen fikk fengselsstraff. Han var jo, skal vi følge HIs premisser, helt uskyldig!

Hvordan trakk du den konklusjonen?

Anonymous poster hash: 99a90...6ce

Skrevet

Jeg leste den idiotien folk skriver her.

Skrevet

Jeg leste den idiotien folk skriver her.

Men det er jo ingen her som snakker om at det er fælt at folk sender inn bekymringsmelding når de er bekymret på ordentlig. Du kan ikke ha lest tråden, tror jeg.

Anonymous poster hash: 5373b...566

Skrevet

Jeg har hørt at barnevernet får for mange tullemeldinger uten grunn til intervensjon, og at dette går utover de som virkelig trenger hjelp. Barnevernet bruker mye tid på å filtrere og sortere ut pga dette, og det skal man ikke kimse over. Har man en reell grunn til bekymring melder man, men ikke på grunnlag av ting som at barnet sitter i forovervendt bilsete selv om det bare er tre år osv.

Anonymous poster hash: ef4f1...e03

Skrevet

Jeg har også fått med meg at barnevernet mener de får inn for få meldinger.. Har ett par venninner, samt ekssvigerinne som jobber i bv.

Men mitt inntrykk er at det meldes inn så masse tull, men bv er pliktet til å etterforske. Derfor blir det brukt unødvendig mye ressurser på de "lette" sakene, de som henlegges veldig kjapt.

Mens de meldingene av alvorligere karakter, de lar vente på seg. DER er plutselig folk redde for å blande seg :(

At mor kjefter på en unge som er ute av kontroll på kjøpesenteret, eller jenta ofte kommer med bustete hår i barnehagen er ingen grunn til å melde bekymring. Ei heller om barnet har et hull i tanna, eller er ute i hagen kl 21 en lørdagskveld når det er sommer og sol mens foreldrene tar et glass vin på verandaen. Men om man ser at foreldre river tak i ungene, barnet har uforklarlige merker på kroppen, kanskje også oppfører seg bekymringsfullt osv, selvfølgelig melder man da inn sin bekymring. Men IKKE fordi ungen har på samme genser to dager på rad!!

Anonymous poster hash: 90aff...4fb

Skrevet

det er mye flere bekymringsmeldinger nå, enn hva det var tidligere.

terskelen for å gripe inn er lavere. barnevernet fanger opp flere.

innholdet i hva som er bekymringsverdig er svært endret, enn hva det var tidligere.

vi har mer kunnskap om hvordan ulike forhold påvirker barna.

ting som vi vokste opp med som helt normalt, blir i noen tilfeller sett på som svært bekymringsverdig.

Anonymous poster hash: e83fc...2bf

Skrevet

Jeg har forståelse for at du sitter med det inntrykket av å lese her inne.

Det stemmer imidlertid dårlig med virkeligheten. Det er svært sjelden at barneverntjenesten opplever å få tydelig ubegrunnede meldinger fra privatpersoner.

mvh.

barnevernansatt

Anonymous poster hash: aae19...506
Skrevet (endret)

Det dummeste jeg leser er når folk sier at det ikke finnes noenting i anklagene om naboen fordi de er jo såååååå hyggelige! De har gode jobber og flott hus osv.Bare for å nevne det, foreldrene til den berømte stakkars Kristoffer var svært hyggelige og oppegående folk. Vi vet alle hvordan det endte!

Poenget mitt er at vi ikke vet hva som skjer bak lukka dører. Aldri!

Endret av Fullrulle86
Skrevet

Man vet aldri hva som foregår inne bak husets fire vegger.

Folk kan være supperhyggelige, omgjengelige folk utenfor, og en helt annen innenfor. Ikke vær så naiv hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...