Gå til innhold

Femåringen begynner å bli litt rund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Misforstå ikke! Jeg er ikke ute etter å slanke barnet mitt, bare å finne ut om vi kan ha et enda sunnere kosthold.

Er det litt sånn at det går i rykk og napp? Hun har vært så hengslete lenge nå, og har spist lite, så jeg har forsøkt å motivere henne til å spise godt.

Nå har hun begynt på skole, og hele nista blir spist. Vi har mye frukt og grønt, to-tre skiver med leverpostei, ost osv. Av og til omelett.. En ganske vanlig Matboks. I det siste har vi hatt litt mandler og tørkede bananer i. Matboksen skal vare gjennom lunsj på skole og SFO.

Jeg var selv litt tung som barn - faren hennes var en flis..

Hun er nok for lite i aktivitet, der kan vi bli bedre. Hun har litt problemer med beina, så hun vegrer seg for å sprette rundt når hun ikke må. Her kan vi bli bedre til å gå ut i skogen osv. Hun går på svømming og danser ballett, men det er jo ikke så mye direkte aktivitet i det..

Hva er deres erfaringer? Er det bare en naturlig del av det å skulle strekke seg og bli lengre? At barnet periodevis blir litt rundere?

Anonymous poster hash: b8ac7...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer grønt, mindre frukt.

Dropp mandler og tørket frukt.

Og vær mer ute.

Anonymous poster hash: 73974...942

Skrevet

Mer grønt, mindre frukt.

Dropp mandler og tørket frukt.

Og vær mer ute.

Anonymous poster hash: 73974...942

Takk for tips :)

Har liksom ikke hatt dette "problemet" før. Men jeg trodde at frukt og nøtter var bra kilde til gode vitaminer.. Men klart det er mye sukker..

HI

Skrevet

Misforstå ikke! Jeg er ikke ute etter å slanke barnet mitt, bare å finne ut om vi kan ha et enda sunnere kosthold.

Er det litt sånn at det går i rykk og napp? Hun har vært så hengslete lenge nå, og har spist lite, så jeg har forsøkt å motivere henne til å spise godt.

Nå har hun begynt på skole, og hele nista blir spist. Vi har mye frukt og grønt, to-tre skiver med leverpostei, ost osv. Av og til omelett.. En ganske vanlig Matboks. I det siste har vi hatt litt mandler og tørkede bananer i. Matboksen skal vare gjennom lunsj på skole og SFO.

Hun er nok for lite i aktivitet, der kan vi bli bedre. Hun har litt problemer med beina, så hun vegrer seg for å sprette rundt når hun ikke må. Her kan vi bli bedre til å gå ut i skogen osv. Hun går på svømming og danser ballett, men det er jo ikke så mye direkte aktivitet i det..

Hva er deres erfaringer? Er det bare en naturlig del av det å skulle strekke seg og bli lengre? At barnet periodevis blir litt rundere?

Hun gikk fra hengslete til smålubben? Hva er vekt og høyde da? Min 5åring får også med 2 skiver i matpakka, helt normalt. Lang og har en polstret kroppsbygning. Mandler og tørka frukt er det mye kcal i. 

Anonymous poster hash: 09f4d...650

Skrevet

Det er vel mye aktivitet i svømming og ballett? Det blir jo fort mer stillesitting når hun har startet på skolen, særlig hvis hun ikke er en sånn som flyr og spretter av seg selv. Da kan det jo være på sin plass med litt ekstra innsats fra dere på fritiden med turer og utelek så hun rører på seg. 

Jeg har skolestarter selv, og ser at han er skrekkelig sulten for tiden, de trenger mye mat for å komme seg gjennom skoledagene med så mye læring og konsentrasjon, så å gi mindre mat vil jeg ikke tro er lurt, med mindre hun overspiser - og det høres ikke sånn ut. 

De vokser i rykk og napp, så kan godt hende hun strekker seg snart.

Desstuen - er du sikker på at hun egentlig er rund eller i ferd med å bli overvektig? Normalspennet er stort hos barn som hos voksne. Hvis hun alltid har vært tynn og hengslete kan det at hun nå legger litt på seg gjøre at du ser en vektoppgang som egentlig bare er sunn og innenfor normalen. Du kan sjekke med bmi-kurver for barn for å se mer nøkternt på det. Husk at hun skal vokse og utvikle seg enormt framover!

Men fokus på sunn mat og bevegelse er jo viktig uansett, synes i utgangspunktet det du beskriver høres veldig bra ut :-)

Skrevet

Hun gikk fra hengslete til smålubben? Hva er vekt og høyde da? Min 5åring får også med 2 skiver i matpakka, helt normalt. Lang og har en polstret kroppsbygning. Mandler og tørka frukt er det mye kcal i.

Hun var nok ikke mer hengslete enn andre, hun bare strakk seg så mye en periode at hun ble mye tynnere enn jeg er vant til.

Hun er 111 cm og 21 kg

HI

Skrevet

Hun var nok ikke mer hengslete enn andre, hun bare strakk seg så mye en periode at hun ble mye tynnere enn jeg er vant til.

Hun er 111 cm og 21 kg

HI

Høres ganske normalt ut. Min er vel på ca samme str, kanskje litt høyere. 

Skrevet

Det er vel mye aktivitet i svømming og ballett? Det blir jo fort mer stillesitting når hun har startet på skolen, særlig hvis hun ikke er en sånn som flyr og spretter av seg selv. Da kan det jo være på sin plass med litt ekstra innsats fra dere på fritiden med turer og utelek så hun rører på seg.

Jeg har skolestarter selv, og ser at han er skrekkelig sulten for tiden, de trenger mye mat for å komme seg gjennom skoledagene med så mye læring og konsentrasjon, så å gi mindre mat vil jeg ikke tro er lurt, med mindre hun overspiser - og det høres ikke sånn ut.

De vokser i rykk og napp, så kan godt hende hun strekker seg snart.

Desstuen - er du sikker på at hun egentlig er rund eller i ferd med å bli overvektig? Normalspennet er stort hos barn som hos voksne. Hvis hun alltid har vært tynn og hengslete kan det at hun nå legger litt på seg gjøre at du ser en vektoppgang som egentlig bare er sunn og innenfor normalen. Du kan sjekke med bmi-kurver for barn for å se mer nøkternt på det. Husk at hun skal vokse og utvikle seg enormt framover!

Men fokus på sunn mat og bevegelse er jo viktig uansett, synes i utgangspunktet det du beskriver høres veldig bra ut :-)

Har ikke tenkt på det du sier om at de er mindre aktiv nå på skolen, men det stemmer jo! Vi skal få bedre rutiner på utelek og tur i skog og mark :)

Kommer ikke til å ha mindre mat med, men eliminere unødvendigheter som vi ikke hsr tenkt på før, da hun spiste mye mindre. Da var det bare viktig å få henne til å spise..

HI

Skrevet

Synes det høres bra ut,men dropp tørkede bananer og begynn å gå litt mer:) Men i utgangspunktet synes jeg det høres fint ut jeg!

Anonymous poster hash: 1e1e0...77d

Skrevet

I barnehagen var brød inkludert til frokost og lunsj. Min datter og jeg får kvapsete fasong av for mye brød. Hun er skolestarter nå så har kontrollert kostholdet i hele sommer og med matpakke fremover. Fyller matboksen med LITT fullkornpasta, agurk, paprika i staver og/eller råkostsalat, med skinke biter, kyllingbiter ol. Til sfo får hun havreknelkebrød. Til frokost er det smoothie med havregryn. Hun ser mye sunnere ut nå som hun spiser sunt. Nøtter er forresten en bra kolde til næring. Det er ikke farlig med sunt fett. Men frukt må man være forsiktig med.

Anonymous poster hash: 55c8c...f30

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har en mann som er opptatt av å lage all middag fra bunnen av, så det er alltid sunn middag her. Men vi spiser ofte ikke middag før seks. Og jenta spiser veldig lite til middag, hvis det ikke er noe hun liker spesielt godt..

Jeg har derfor tenkt at det er viktig at hun spiser godt til de andre måltidene..

HI

Skrevet

Ungene vokser da i rykk og napp slik. Mine barn blir litt rundere,- plutselig så strekker de seg og blir tynne og lengre...Så begynner de smått og bli litt rundere igjen, før de strekker seg. Det er som om kroppen lagrer opp til en vekstperiode.

Min bror var ekstrem. Vi ser på bilder av ham fra han var 2-3 år og frem til voksen. Han var skikkelig "bollerund" på noen bilder en sommer, jula samme året var han MYE lenger og nesten "sykelig tynn"...Slik går det gjennom hele livet. Han begynte voksenlivet/makshøyde da han var ca 18 og frem til han var 25 var han "Flaggstang" på 190....Han har jobbet med saken, trent, spist proteinpulvermm,- og nå har han, som han sier, "jobbet litt for mye med kroppen" :) Han er nå i midten av 30-åra og over 100 kilo greit fordelt mellom muskler og "polstring" :)

Jeg ville tatt det med ro og sett det an litt. Følg med på veksten "oppover" om litt....Det er sånn at barna mine vokser ut av f.eks bukser. De blir for trange, men gjerne fortsatt litt lange.. Plutselig en dag kommer de ned med buksa på, da er den løs i livet og over rumpa og 2-3 cm for kort :) Det er i alle fall slik det har vært hos oss..

Anonymous poster hash: 7f25e...4c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...