Gå til innhold

Lus - Hvor kommer den fra ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kommer lusa fra ved det første utbruddet på skole/bhg?

Det er jo som regel en oppblomstring nå om høsten, men er det sånn at noen av barna bærer lus hele året og smitter andre når de begynner igjen på høsten og har trange garderober etc ?

Har fått lapp først om at det var lus hos barn på SFO, deretter at det er i klassen. Urk !

Har ikke (BANK I BORDET) funnet noe på barnet mitt, men sjekker hver eneste dag og får helt kløe av å tenke på det.

Dette kan jeg for lite om kjenner jeg.

Anonymous poster hash: 07c1a...493
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg og på

Anonymous poster hash: d14ac...b6a

Skrevet

Ja, det er nok noen som har lus omtrent hele tiden og smitter de andre videre. Også tror heg at folk sjekker mindre på sommerstid pga ferien, om et barn har lus før ferien vil disse få gode forhold å være klar til å kolonisere andre barns hoder når skolen begynner igjen. Var det som skjedde oss i sommer, vi ble smittet av gjester som aldri hadde fått før; barnet deres hadde tydeligvis fått det i bhg før ferien.

Vi har hatt lus 2 ganger i hus, og jeg fikk i hvert fall avkreftet noen fordommer jeg hadde.

For det første, er det faktisk ganske vanskelig å finne dem når man ikke vet hva man leter etter. Gutten har eksem i hodebunnen og klør en del til vanlig, det tok i hvert fall 1 mnd fra han begynte å klø til vi skjønte at det var lus. Nå sjekker vi grundig én gang i uken, og vi vet hva vi skal lete etter.

Lus smitter ikke så lett heller. Første gang var det bare gutten som fikk til tross for at det gikk lang tid før vi oppdaget det. Andre gang fikk vi det alle sammen selv om vi oppdaget det fort, men da hadde vi vært på ferie og delt hotellseng.

Det klør heller ikke alltid så fælt. Jeg ville i hvert fall aldri tenkt at jeg hadde fått lus når jeg fikk nå i sommer, det klødde ikke mer enn normalt. Men det viste seg at det var jeg som hadde mest, ulempen med langt hår...

Det kan være vanskelig å få ut, og enkelte hårtyper er verre enn andre. Kjenner i hvert fall en familie der de har nesten gitt opp å få lusen ut av datterens hår, med en gang de tror at de er kvitt det finner de mer. Jentungen har fått lusekur så å si hver uke i ett år. Nå er moren ganske ok og veldig åpen om problemet og hun fletter alltid håret på jenten for å minimere smitterisikoen. Personlig ville jeg nok klippet jenten kort kort en gang for alle, men hver sin lyst.

Dermed ikke så rart, tenker jeg, at lus smitter som det gjør, når det er vanskelig å oppdage første gang, ikke alltid klør like mye, og noen sliter med å få det bort. Også er foreldre ikke fullt så flinke lenger til å sjekke for lus, på sommeren. Nesten rart det ikke er mer lus, altså!

Anonymous poster hash: 28b27...4f1

Skrevet

Om sommeren farter jo folk mer, gjerne til mange forskjellige land, og da er det vel større sjanse for at en eller annen tar med seg lus hjem og sprer det i bhg og skole når de begynner igjen.

Anonymous poster hash: 0e8cd...07d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...