Anonym bruker Skrevet 29. august 2014 #1 Skrevet 29. august 2014 Og det gjelder ikke meg hun har en baby med en utenlandsk mann, de bodde sammen til babyen ble født, så flyttet hun tilbake til Norge. Kjæresten reiser mye og ser babyen uhyre sjelden ( Noen få ganger i året da han jobber utenlands, og er max sammen en uke med dem når de sees). Babyen er 5 mnd og han har sett babyen en gang etter fødsel. Hun fikk kun engangsstødnad da hun ikke jobbet under graviditet. Hun er jo i praksis alenemor, de bor jo ikke en gang sammen. Han overfører ikke penger til dem hver mnd, da lønningene der han er fra er lave. Er det ingenting hun kan ha "krav" på i dette tilfellet? Anonymous poster hash: 2c76f...758
Anonym bruker Skrevet 29. august 2014 #2 Skrevet 29. august 2014 Bor hun alene på adressen og hun har fult ansvar for barnet så kan hun søke overgangsstønad, dobbel barnetrygd og kreve barnebidrag. Anonymous poster hash: 6f42e...293
Anonym bruker Skrevet 29. august 2014 #3 Skrevet 29. august 2014 Mener ordlyden på overgangstønad var: At de ikke skulle leve i et ekteskaplignende forhold, om de er sammen/kjærester så gjør de jo det selv om de ikke sees hele tiden. Om jeg får et barn med en fisker så betyr nå ikke det at jeg er enslig forsørger. Dette er da ting man bør ha tenkt gjennom før man får barn. Hadde jeg blitt gravid og var uten jobb ville jeg nå først og fremst sørget for å i alle fall få et vikariat slik at jeg kunne opptjene meg rett til fødselspenger.I og med at hun ikke bodde i Norge før barnet ble født har hun da krav på noe i det hele tatt? Hadde hun frivillig medlemskap i folketrygden? Eller snyltet hun på den norske stat før barnet ble født også? Beklager, men da synes jeg pengen heller kan gå til bedre skoler og bedre aldershjem. Hun får få noen i familien sin eller hans til å hjelpe seg med ungen da slik at hun kan komme seg ut i jobb. Anonymous poster hash: c5899...8ce
Anonym bruker Skrevet 29. august 2014 #4 Skrevet 29. august 2014 Mener ordlyden på overgangstønad var: At de ikke skulle leve i et ekteskaplignende forhold, om de er sammen/kjærester så gjør de jo det selv om de ikke sees hele tiden. Om jeg får et barn med en fisker så betyr nå ikke det at jeg er enslig forsørger. Dette er da ting man bør ha tenkt gjennom før man får barn. Hadde jeg blitt gravid og var uten jobb ville jeg nå først og fremst sørget for å i alle fall få et vikariat slik at jeg kunne opptjene meg rett til fødselspenger. I og med at hun ikke bodde i Norge før barnet ble født har hun da krav på noe i det hele tatt? Hadde hun frivillig medlemskap i folketrygden? Eller snyltet hun på den norske stat før barnet ble født også? Beklager, men da synes jeg pengen heller kan gå til bedre skoler og bedre aldershjem. Hun får få noen i familien sin eller hans til å hjelpe seg med ungen da slik at hun kan komme seg ut i jobb. Anonymous poster hash: c5899...8ce Men en fisker ser da barnet mer enn et par ganger i året? Dårlig sammenligning. Hun ER jo norsk, men bodde i utlandet 1,5 år før babyen ble født. Anonymous poster hash: 2c76f...758
Anonym bruker Skrevet 29. august 2014 #5 Skrevet 29. august 2014 Mener ordlyden på overgangstønad var: At de ikke skulle leve i et ekteskaplignende forhold, om de er sammen/kjærester så gjør de jo det selv om de ikke sees hele tiden. Om jeg får et barn med en fisker så betyr nå ikke det at jeg er enslig forsørger. Dette er da ting man bør ha tenkt gjennom før man får barn. Hadde jeg blitt gravid og var uten jobb ville jeg nå først og fremst sørget for å i alle fall få et vikariat slik at jeg kunne opptjene meg rett til fødselspenger. I og med at hun ikke bodde i Norge før barnet ble født har hun da krav på noe i det hele tatt? Hadde hun frivillig medlemskap i folketrygden? Eller snyltet hun på den norske stat før barnet ble født også? Beklager, men da synes jeg pengen heller kan gå til bedre skoler og bedre aldershjem. Hun får få noen i familien sin eller hans til å hjelpe seg med ungen da slik at hun kan komme seg ut i jobb. Anonymous poster hash: c5899...8ce Men en fisker ser da barnet mer enn et par ganger i året? Dårlig sammenligning. Hun ER jo norsk, men bodde i utlandet 1,5 år før babyen ble født. Anonymous poster hash: 2c76f...758 Da har hun tydligvis ikke satt seg inn i regelverket. Det spiller ingen rolle om du er norsk, har du vært ute av Norge i mer en 10 mnd uten "gyldig" grunn er du ikke lenger medlem av folketrygden dermed har hun strengt tatt ikke krav på en krone før om 2 år. Går ut i fra at hun da har gått på skole og demed fått beholde sitt medlemskap i folektrygden, for hun har vel ikke svindlet Norge i 1,5 år mens hun oppholdt seg ulovlig i utlandet? Har hun gått på skole kan hun vel søke lånekassen om fødselspenger. Siden du synes fisker var et dårlig eksemple: Hva om det var en FN-soldat som var borte i et år i gangen? Poenget er at de viste jo om dette på forhånd, eller i alle fall burde ha sjekket det. Om man må være fra hverandre en periode så betyr ikke det at man er ensling forsørger. Dette var en støtte som skulle gjøre det enkler i en overgangs periode å kunne klare seg selv. Bare for nyskjerrighet: Hva levde hun av i 1,5 år når hun bodde i utlandet da? Anonymous poster hash: c5899...8ce
Anonym bruker Skrevet 29. august 2014 #6 Skrevet 29. august 2014 Det er jo bare å søke, så finner hun jo kjapt ut om hun får eller ikke. Verre er det ikke. Anonymous poster hash: 37285...5dd
Anonym bruker Skrevet 29. august 2014 #7 Skrevet 29. august 2014 Det er jo bare å søke, så finner hun jo kjapt ut om hun får eller ikke. Verre er det ikke. Anonymous poster hash: 37285...5dd Om hun er ærlig når hun søker ja også om hvor hun har oppholdt seg det siste 1,5 året og hva hun har levd av. Anonymous poster hash: c5899...8ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå