Gå til innhold

Ang bilder av barn brukt til reklame (er dette lov)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde det litt for travelt og formulerte meg feil i tidligere tråd.

Jeg var innom en fotobutikk i går. I denne butikken ser jeg bilder at mitt barn på 7 år.Bilder fra 2 års alder og frem til DD. Alt i fra på lerreter, kopper, vesker, you name it.

Innehaver av butikken er barne fars stefar, altså stebestefar. Han er fotograf. Jeg viste at mange flotte bilder ville bli tatt, men ante ikke at de kunne brukes til utstilling i butikker uten mitt samtykke. Det er jo mitt barn. Også fars barn, men kan noen av oss bestemme slikt på egenhånd? 

Vi har delt foreldre ansvar, jeg har hovedomsorgen.

Som skrevet tidligere, jeg har egentlig ikke noe i mot det, bare veldig sjokkert over at jeg ikke har fått vite noe :o Å tilfeldig gå inn i en butikk å se ditt barn prege hele rommet som modell var litt av et sjokk!!

Kjente jeg ble sint og lei meg på en gang.

Anonymous poster hash: a5dc6...577
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt en skal suttre over.

Ha en fin dag!

Anonymous poster hash: d59d9...e5e

Skrevet

Sorry, for en gangs skyld ønsket jeg et synspunkt her inne. HI

Skrevet

Er ikkje sikker, men eg trur han kan vere på trygg grunn så lenge bileta vart tatt med samtykke. Det er fotografen som har rettane til bileta, ikkje objektet.

Skrevet

Jeg synes det er litt spesielt at de har brukt bilder av barnet ditt i så stor grad uten å også spørre deg først må jeg si. En ting er jo et bilde i vinduet eller på veggen der inne, for å illustrere hva de kan tilby av 'barneprodukter', men å 'pepre' hele butikken? Jeg hadde i alle fall satt pris på å få vite om dette kjenner jeg.

Anonymous poster hash: d443f...461

Skrevet

Litt spesielt at de ikke spør deg. Vet ikke om det er lov eller ikke...

Anonymous poster hash: 8895f...3fc

Skrevet

Ja, det er lov så lenge far har godtatt det. Det kolder å få tillatelse fra en av foreldrene.

Anonymous poster hash: 52d4e...956
Skrevet

Jeg mener det er slik at det ikke er lov å bruke bilder i reklame uten foreldrenes samtykke og siden dere ikke er sammen men har delt ansvar må vel begge foreldrene samtykke. Tror jeg ville tatt dette videre til en advokat så kunne nå du heller ha foreslått noe slikt som: Bildene stoppes umidelbart, men for de 5-6 årene dette har pågått kreves det 3000 kroner i "inntekt" til barnet for hver år som stettes på barnets konto eller noe i den duren.

Anonymous poster hash: f5ee4...8aa
Skrevet

Det burde vel i det minste finnes en opplysningsplikt. 

Det var ikke gøy, jeg trudde jo jeg hadde rett på å vite om slikt, fikk bakover sveis.

Barnet mitt er da brukt som modell for barne produkter og utstilt i butikker over hele landet- Uten at jeg som mor viste noen ting! Noen som vet hvem jeg kan kontakte for å sjekke om der er lovlig? 

Skrevet

HI Over her.

Skrevet

Jeg hadde definitivt ønsket og bli informert om dette eller bare spurt for ordens skyld. Det mener jeg er normalt. 

Dernest tenker jeg at det er fantastisk at en stebestefar åpenbart er stolt av sitt bonus barnebarn, og hadde ikke blitt sint. Men ja, det hadde vært ønskelig med informasjon på forhånd :)

Skrevet

Jeg hadde definitivt ønsket og bli informert om dette eller bare spurt for ordens skyld. Det mener jeg er normalt. 

Dernest tenker jeg at det er fantastisk at en stebestefar åpenbart er stolt av sitt bonus barnebarn, og hadde ikke blitt sint. Men ja, det hadde vært ønskelig med informasjon på forhånd :)

Det siste du skrev, har også slått meg. Men umulig for meg å tro på. Barnefar ga både meg og barnet juling. Barnefar skylte på stefar fordi har hadde vært voldelig mot ham som liten og i ungdommen

Ste bestefar tålte ikke mitt barn som liten, og såvidt jeg vet aldri likt barnet senere heller.

Eneste som slår meg at tanten har valgt bildene, men kan fremdeles ikke forstå at det er lovlig uten mitt samtykke!

Skrevet

Vet om et tilfelle der dette skjedde.. Der hadde moren til barnet en farlig x og bodde på hemmelig adresse. (X var ikke bf)

Faren hadde vel godtatt slik som i dette tilfelle, og plutselig så voldelig x bilder av tidligere stearinlys og skjønte hvor de befant seg. Gikk bra, men holdt på å gå dårlig.

Så burde iallfall om ikke annet være en opplysningsplikt.

Skrevet

Det siste du skrev, har også slått meg. Men umulig for meg å tro på. Barnefar ga både meg og barnet juling. Barnefar skylte på stefar fordi har hadde vært voldelig mot ham som liten og i ungdommen

Ste bestefar tålte ikke mitt barn som liten, og såvidt jeg vet aldri likt barnet senere heller.

Eneste som slår meg at tanten har valgt bildene, men kan fremdeles ikke forstå at det er lovlig uten mitt samtykke!

Nei det er jo veldig merkelig, og om du ønsker det så kan du selvsagt ta det videre og noe sier meg at du vil få medhold. 

Men det høres jo ut som du har hatt mye bry med denne familien som det er. Vil du ikke heller prøve og snu det til det positive? Prøve og se at det er koselig? 

Jeg forstår imidlertid ikke helt hvordan et produkt med print av en "hvilket som helst barn# skal selge? Kan du utdype litt? 

Du nevnte kopper, sitter bildet på emballasjen her, eller på selve kruset? 

Skrevet

Hvis man har felles foreldreansvar kan man hver for seg ta "hverdagsavgjørelser" på vegne av barnet. Eksempler på det motsatte i barneloven er valg av alternativ skole, oppstart av behandling som ikke er livsnødvendig, inn- og utmelding av trosssamfunn osv. Jeg tror derfor barnets far har sitt på det tørre dersom han har samtykket til dette uten å informere deg. Klokt er det imidlertid ikke. Slik du beskriver det, kan det vel forresten godt hende at stefaren har brukt bildene uten å spørre barnets far også, det er selvfølgelig ikke greit.

Jeg ville nok også blitt irritert, men tror ikke jeg ville tatt sjansen på å røre opp et potensielt veldig urolig hav ved å lage bråk. Tenker at den som best kan vurdere dette, er en jurist som kan mye om barnefordeling og barneloven.

Gikk forbi Japan Photo i går og så utstilt kopper, pennal, musematter, brilleetui, sekker, handlenett osv osv, så skjønner at de vil ha ting utstilt. Får jo da et inntrykk av hvordan produktene blir seende ut. Nå som nesten alle har printere gode nok til å printe ute bilder selv, er det vel andre prdukter de skal leve av å selge.

Skrevet

Jeg hadde nok blitt paff selv og tenkt som deg, hi!

Vet ikke nok om loven til å uttale meg, men tipper (som andre skriver) at så lenge en av dere (her altså far) har godkjent så er det greit. Men jeg syns jo det er fryktelig rart at ikke barnets far har nevnt dette for deg!

Anonymous poster hash: 37c3c...6c8

Skrevet

Foreldre skal samtykke i at barnets bilder blir utstilt i butikken. Dersom det skal brukes kommersielt (altså på ting som skal selges), skal det også samtykkes. For skams skyld bør gutten også få betalt for å stå modell. (ev en del av inntektene fra salget)

Anonymous poster hash: 40114...47b
Skrevet

snakk og om og overdrive. du er ikke sjef over barnet ditt, far har like mye rett her,så lenge dere har delt foreldreansvar

Anonymous poster hash: 4cbb9...491
Skrevet

snakk og om og overdrive. du er ikke sjef over barnet ditt, far har like mye rett her,så lenge dere har delt foreldreansvar

Anonymous poster hash: 4cbb9...491

Eller snu på det, og si at mor har like mye hun skulle ha sagt som far?

Anonymous poster hash: 41a2b...c31

Skrevet

Hysteriske kvinnfolk

Anonymous poster hash: 31f8c...a56

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg hadde synes det hadde vært morsomt, men hadde likt å vite om det på forhånd

Skrevet

Mange rare svar her. HI er da ikke hysterisk! Skjønner godt at hun reagerer.

Ikke alle vil at barna skal være modeller.

Jeg hadde IKKE likt det om der var meg og mine barn.

Har dessverre ikke peil på det juridiske her, men skulle tro at begge foreldrene måtte samtykke når dere har delt foreldreansvar.

Anonymous poster hash: d100d...b2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...