Gå til innhold

Hull i tennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

på under 2 år ;( blir vi meldt til barnevernet da? Er forsiktig med søtsaker,men tydeligvis ikke godt nok ;( utrolig dårlig samvittighet.

Nekter og at vi skal pusse tennene,da kniper han munnen igjen

Anonymous poster hash: 2198d...824
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neinei! Det blir dere ikke:) Er det snakk om ett enkelt hull? Jeg er tannlege. Jeg har send bekymringsmeldinger dersom foreldre gjentatte ganger har unnlatt å komme til timer uten å gi beskjed (når deg alt er påvist behandlingsbehov).

Et hull i en tann er ikke verdens undergang. Samarbeid godt med tannlegen. Han/hun eller tannpleier vil vise hvordan dere kam unngå flere hull. Enten det gjelder kosthold eller renhold. Pust med magen, dette går fint :)

Anonymous poster hash: c5a8a...4d3

Skrevet

Takk for svar, Tror han har hull i 2 stk ;( føler meg forferdelig. ungen er bare 18mnd

Skrevet

Huff da :( Hva med å kjøpe elektrisk Mikke Mus tannbørste? Min òg ville ikke pusse tennene sine, og knep igjen. Kjøpte den tannbørsten som spiller av musikk etter hvert minutt. Skikkelig stas :)

Skrevet

Hmmm. Ja, det var ganske tidlig. Er det fortennene? Pass på at dere kommer godt innunder leppene når dere pusser. Helt opp til tannkjøttet. Får han ofte mat i vognen for å være rolig? Trenger ikke være "verstinger" som boller, mariekjeks etc. Holder med småspising generelt. Flaske med annet enn vann på natten? Ammer du fortsatt? Fint råd du fikk om elektrisk tannbørste. Det bruker jeg selv til mine, de er ikke alltid lett å pusse på disse små. Det positive er at det ble oppdaget, så kan dere snu før det blir flere hull. Dette ordner seg:)

Hilsen tannlegen

Takk for svar, Tror han har hull i 2 stk ;( føler meg forferdelig. ungen er bare 18mnd

Skrevet

Uansett, tennene SKAL pusses. Du er ike for "snill"? Lar barnet slippe?

Her har jeg holdt fast til tider, gråt og skrik har det vært.

Takken? En ungdom som aldri har hatt hull. Han husker ikke at det var drama med tannpussen fram til 3 års alder ;)

Nr 2. har vært greiere, men må ha holdt fast her også ;)

Mine barn fikk ikke saft som barn, bare melk og vann. Pusset bare kveld og noe fluor men ikke hver dag.

Anonymous poster hash: 5d077...e8c

Skrevet

Det forstår jeg ikke er noe særlig,man blir ikke meldt til bv av 2 hull, hadde ei venninne som har et barn på 3 år, han hadde 7 stk på 3 års kontrollen de meldte dem ikke,men nå er ungen snart 7 år, og nå er hun meldt for hun møter ikke opp til timer, og det har skjedd 5-6 ganger, ta det helt med ro, ikke dårlig mor selvom det har skjedd.

Men spør en tannpleier om råd,de hjelper deg nok med glede, de abefaller nok hva som er lurt og gjøre vidre

Skrevet

Har barnet mer enn 2 hull så sender tannlegen beskymringsmelding til barnevernet.

Anonymous poster hash: 1962f...d16
Skrevet

Har barnet mer enn 2 hull så sender tannlegen beskymringsmelding til barnevernet.

.

Det er bare tull. Hilsen tannlege.

Skrevet

Har samme problemet!!

Jeg har en gutt på snart 2 år,og fått hull i begge fortennene😒 vi pusser hver dag morgen,og kveld. + jeg pusser over med fluorskyll etter tannpuss! Vi drikker aldri saft,juice etc.. Men mye småspising ja 😣😒 så det er synderen? Er det noe man kan gjøre for å stoppe begynnende hull? Noe spesiell mat ol?

Anonymous poster hash: f877a...782

Skrevet

.

Det er ikke tull! Hadde du vært oppegående nok til å søke på nettet så hadde du sett at det er sant det jeg sier!

Itellegg har det vært utallig mange tråder her inne om folk som har blitt meldt til barnevernet pga barnet har hatt tre hull.

Skrevet

.

Det er ikke tull! Hadde du vært oppegående nok til å søke på nettet så hadde du sett at det er sant det jeg sier!

Itellegg har det vært utallig mange tråder her inne om folk som har blitt meldt til barnevernet pga barnet har hatt tre hull.

Ha ha.." oppegående nok til å søke på nettet` sier du som ikke kan stave bekymre engang. Man er meget oppegående om man ikke søker alt mulig tull opp på nettet. Takk og lov at tannlegen min ikke googler hvordan min tann skal rotfylles. 

Nei, man blir ikke meldt til barnevernet pga to hull i tennene. Tror dere barnevernet ikke har nok å gjøre? Man blir derimot meldt til barnevernet ved omfattende tannråte i flere tenner. 

Anonymous poster hash: 60e09...d21

Skrevet

Det forstår jeg ikke er noe særlig,man blir ikke meldt til bv av 2 hull, hadde ei venninne som har et barn på 3 år, han hadde 7 stk på 3 års kontrollen de meldte dem ikke,men nå er ungen snart 7 år, og nå er hun meldt for hun møter ikke opp til timer, og det har skjedd 5-6 ganger, ta det helt med ro, ikke dårlig mor selvom det har skjedd.

Men spør en tannpleier om råd,de hjelper deg nok med glede, de abefaller nok hva som er lurt og gjøre vidre

Jeg ville ha kalt den dama en dårlig mor, sorry men fakta f.. .

Gir faen i å møte opp??? Gang etter gang? Med omfattende problemer i munnen? HALLOOOO?

Anonymous poster hash: 5d077...e8c

Skrevet

.

In feil! Beklager. Selvfølgelig helt feil av meg å stole på min egen faglige kompetanse og erfaring, og ikke heller google frem troverdige barnevershistorier.

Neida, ikke meningen å være flåsete. Men du skjønner sikkert selv at barnevernet ville blitt rimelig unødvendig overarbeidet hvis det skulle gå automatikk i at foreldre til alle barn med mer enn tre kariesangrep ble meldt inn. Hvis det derimot kom en seksåring med på klinikken alene, kledd i tynne tøysko i februarslapset og kanskje med mistenkelige blåmerker eller sår i tillegg til de tre hullene, da ville jeg nok sendt inn en melding. Eller hvis foreldrene gjentatte ganger unnlater å møte til barnas behandling. Vi ser på helhetsbildet. Ingen blir meldt kun pga tre kariesangrep. Vi tannleger er også mennesker, og vet at ulike livssituasjoner og livskriser har sine utfordringer, og at kosthold og munnhygiene av og til stiller litt bak i køen når livet ikke går på skinner. Det finnes også tilstander hvor man lettere får karies, og man blir ikke meldt fordi barnet har astma eller tannutviklingsdefekter. HI kan slappe helt av:) Vi er her for å hjelpe!

Skrevet

Tenner skal pusses, med tvang om man må.

Småspising er unødvendig, venn ungene til faste måltider og vann som tørstedrikk.

Dette er de beste tipsene til å minimere hull.

Anonymous poster hash: abc60...46e

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min eldste har slitt med hull (samme som meg, får hull uansett), men har da ikke blitt meldt noe sted! Hun og broren har blitt fostra opp på det samme, og han har ikke hatt hull (og spiser nugatti hver dag). Så nei. Man blir ikke meldt for det!

Skrevet

Vår gutt fikk hull i tennene som ca to-åring fordi vi ga for mye vann med smak. Slikt tærer veldig på emaljen. Jeg visste det egentlig, men innså ikke hvor raskt det gjorde skade. Det ble ikke gjort noe med hullene da, men vi fik en ekstra kontroll året etter. Da hadde vi kuttet på vann med smak og blitt veldig nøye med tannpuss om kvelden, og tennene var ikke mer skadet i løpet av et år. Så tannlegen var forhåpentlig fornøyd med at vi stoppet dumhetene våre. Hørte aldri noe om bekymringsmelding, men så var det vi som selv bestilite time og etterpå ble flinkere med tannstellet.

Anonymous poster hash: 29c44...4cd
Skrevet

Har barnet mer enn 2 hull så sender tannlegen beskymringsmelding til barnevernet.Anonymous poster hash: 1962f...d16

.Det er bare tull. Hilsen tannlege.Anonymous poster hash: c5a8a...4d3

Det er ikke tull! Hadde du vært oppegående nok til å søke på nettet så hadde du sett at det er sant det jeg sier!Itellegg har det vært utallig mange tråder her inne om folk som har blitt meldt til barnevernet pga barnet har hatt tre hull. Anonymous poster hash: 1962f...d16

Slike som deg som ordner barnevernet på døra pga av eit barn har hull i tenner. Husk før du kvesser at det er mange faktorer til at eit bar har mangen hull.

Anonymous poster hash: b2713...936

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...