ms.Pond Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 Dagens middag var kjøttkaker i brun saus. Ikke veldig spennende, men noe alle liker. Og jeg fikk lyst til å lage en liten vri på sausen, men ante ikke hvordan. Så litt på impuls spurte jeg junior hva jeg manglet i sausen. Appelsin! Var svaret jeg fikk. Hmm... Nåja. Skeptisk. Tenke litt. Veeel.. Kanskje det? Presset litt appelsinsaft oppi sausen og tenkte mitt. O hjelp, det ble godt Perfekt, faktisk! Og masse skryt fra svigers, som var på middagsbesøk, noe som selvsagt gikk godt hjem hos middagens helt og sausens redningsmann Neste gang tenker jeg jeg prøver med litt revet appelsinskall i og. Så nå er junior oppgradert til sous chef i heimen Hellstrøm - ta deg en bolle!
Gjest Helle_Høygir Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Der kan du se - smart kar! Jeg pleier si "muskattnøtt" omtrent til alt og kardemomme innen baking hehehe:) Men dette skal noteres bak øret altså!
ms.Pond Skrevet 28. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2014 (endret) Ja vet du, det var noe med det søte, syrlige og friske i appelsinen som gjorde noe magisk med den ellers relativt tunge og salte kjøttkakesausen. Må prøve meg frem til litt mer presise mål kjenner jeg, for nå skvisa jeg bare oppi en liten udefinerbar dæsj, men forskjellen var så definitivt merkbar, selv om det var vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det var som var annerledes. Vel, det viktigste var at det var godt, og junior er storfornøyd med å ha "årna middag" som han sier Kardemomme er noe jeg får panikk om jeg ikke finner på kjøkkenet Muskatnøtt bruker jeg som regel kun i hvit saus og kjøttkaker. Er det noe jeg har gått glipp av? Endret 28. august 2014 av mama foodie
moota m storebror&lillebror Skrevet 28. august 2014 #4 Skrevet 28. august 2014 Å det hørtes spennende ut Jeg bruker raspet eple i kalkunsausen, og tyttebærsyltetøy i viltsaus og noen ganger i kjøttkakesausen. I tillegg til fløte, smør, rømme sov.
Gjest Helle_Høygir Skrevet 28. august 2014 #5 Skrevet 28. august 2014 Ja vet du, det var noe med det søte, syrlige og friske i appelsinen som gjorde noe magisk med den ellers relativt tunge og salte kjøttkakesausen. Må prøve meg frem til litt mer presise mål kjenner jeg, for nå skvisa jeg bare oppi en liten udefinerbar dæsj, men forskjellen var så definitivt merkbar, selv om det var vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det var som var annerledes. Vel, det viktigste var at det var godt, og junior er storfornøyd med å ha "årna middag" som han sier Kardemomme er noe jeg får panikk om jeg ikke finner på kjøkkenet Muskatnøtt bruker jeg som regel kun i hvit saus og kjøttkaker. Er det noe jeg har gått glipp av? Muskattnøtt er ofte den ingrediensen som gjør en rett litt magisk det setter en spiss på ting og bringer frem smaker. Bruker det sammen med hvitløkspulver ( eller fersk) og litt paprika i pasta saus Og i hjemmelaget blomkålsuppe osv osv. Fersk revet er enda bedre, men tørr funker fint.
Lakrisogvin Skrevet 28. august 2014 #6 Skrevet 28. august 2014 Ja vet du, det var noe med det søte, syrlige og friske i appelsinen som gjorde noe magisk med den ellers relativt tunge og salte kjøttkakesausen. Må prøve meg frem til litt mer presise mål kjenner jeg, for nå skvisa jeg bare oppi en liten udefinerbar dæsj, men forskjellen var så definitivt merkbar, selv om det var vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det var som var annerledes. Vel, det viktigste var at det var godt, og junior er storfornøyd med å ha "årna middag" som han sier Kardemomme er noe jeg får panikk om jeg ikke finner på kjøkkenet Muskatnøtt bruker jeg som regel kun i hvit saus og kjøttkaker. Er det noe jeg har gått glipp av? Muskattnøtt er ofte den ingrediensen som gjør en rett litt magisk det setter en spiss på ting og bringer frem smaker. Bruker det sammen med hvitløkspulver ( eller fersk) og litt paprika i pasta saus Og i hjemmelaget blomkålsuppe osv osv. Fersk revet er enda bedre, men tørr funker fint. Savner muskatnøtt! Ungene mine liker set ikke! Et lite hint og maten blir ikke rørt! Jeg vil og!!!
ms.Pond Skrevet 28. august 2014 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2014 Ja vet du, det var noe med det søte, syrlige og friske i appelsinen som gjorde noe magisk med den ellers relativt tunge og salte kjøttkakesausen. Må prøve meg frem til litt mer presise mål kjenner jeg, for nå skvisa jeg bare oppi en liten udefinerbar dæsj, men forskjellen var så definitivt merkbar, selv om det var vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det var som var annerledes. Vel, det viktigste var at det var godt, og junior er storfornøyd med å ha "årna middag" som han sier Kardemomme er noe jeg får panikk om jeg ikke finner på kjøkkenet Muskatnøtt bruker jeg som regel kun i hvit saus og kjøttkaker. Er det noe jeg har gått glipp av? Muskattnøtt er ofte den ingrediensen som gjør en rett litt magisk det setter en spiss på ting og bringer frem smaker. Bruker det sammen med hvitløkspulver ( eller fersk) og litt paprika i pasta saus Og i hjemmelaget blomkålsuppe osv osv. Fersk revet er enda bedre, men tørr funker fint. Mmmm... Rote fram muskatnøtten fra krydderskuffen igjen jeg da skjønner jeg! Takker og bukker, alltid stas å lære om krydder og smaker Og magiske triks på kjøkkenet får man aldri for mange av!
Gjest Helle_Høygir Skrevet 28. august 2014 #8 Skrevet 28. august 2014 Man kan faktisk få muskattnøtt forgiftning Det tar en 7-8 timer før du merker noe (tror det er ca noe mer enn 1 t-skje som skal til). Så jeg ser for meg at muskattnøtt er det nyeste håtte innen rus; man kan nemlig hallusinasjonere Mulig jeg skrev siste ordet feil.. Jeg er så tett i nesa at staving er vanskelig nå..
ms.Pond Skrevet 28. august 2014 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2014 Ohoi! Men en teskje, det blir da voldsomt i de fleste settinger Jeg pleier å bruke noe sånt som en kvart teskje eller noe i den dur. Men kanskje jeg er pyse. Eller, når jeg ser på det siste innlegget, egentlig ganske smart Ser for meg at søndagsmiddagen brått kan ta en uventet vending om man går på ville veier i muskatposen! Ble litt skremt den gangen jeg leste at hvis man spiser tre spiseskjeer salt vil man sannsynligvis dø. Er glad i salt, for å si det sånn. Men når jeg tenkte meg om så jeg at å klare å trøkke i seg tre fulle spiseskjeer med salt var relativt sjanseløst. Fytti, grøsser bare ved tanken.
Iiiiik Skrevet 28. august 2014 #10 Skrevet 28. august 2014 Man kan faktisk få muskattnøtt forgiftning Det tar en 7-8 timer før du merker noe (tror det er ca noe mer enn 1 t-skje som skal til). Så jeg ser for meg at muskattnøtt er det nyeste håtte innen rus; man kan nemlig hallusinasjonere Mulig jeg skrev siste ordet feil.. Jeg er så tett i nesa at staving er vanskelig nå.. Jeg har jobbet med ungdom og vet at i matbutikkene i Moss ble de i en periode helt utsolgt for muskattnøtt fordi alle rusnyskjerrige ungdom hadde fanget opp dette. Hører mindre om det for tiden, så tror mengden og effekten ikke helt var i samsvar.
Gjest Helle_Høygir Skrevet 29. august 2014 #11 Skrevet 29. august 2014 Man kan faktisk få muskattnøtt forgiftning Det tar en 7-8 timer før du merker noe (tror det er ca noe mer enn 1 t-skje som skal til). Så jeg ser for meg at muskattnøtt er det nyeste håtte innen rus; man kan nemlig hallusinasjonere Mulig jeg skrev siste ordet feil.. Jeg er så tett i nesa at staving er vanskelig nå.. Jeg har jobbet med ungdom og vet at i matbutikkene i Moss ble de i en periode helt utsolgt for muskattnøtt fordi alle rusnyskjerrige ungdom hadde fanget opp dette. Hører mindre om det for tiden, så tror mengden og effekten ikke helt var i samsvar. Hahahahahaha uff det er ikke pent å le, men hva de ikke finner på. Effekten av muskattnøtt kommer jo mange mange timer etterpå, så er det jo ikke noe du skal fyse på her og nå akkurat
Iiiiik Skrevet 29. august 2014 #12 Skrevet 29. august 2014 For noen år siden var det jo en ungdom som døde av å sniffe gass fra sånn formfett, da endret de gassen. Det samme måtte de gjøre med sånn spray man bruker på toalettet. Og så altså muskat. De jeg har hørt om, har både sniffet pulver og drukket det som te. Kreativiteten har få grenser :/
Gjest Helle_Høygir Skrevet 29. august 2014 #13 Skrevet 29. august 2014 Det er jo helt utrolig egentlig. Mitt forkjølte hode minnes at Dr.phil snakket sint om salvie? At man kan rett og slett røyke det og få en rus? Hvis man virkelig vil, så får man det til tenker jeg. Men samtidig må jeg nesten berømme dedikasjonen til disse folka; de jobber jo hardt mot et mål. Målet er dog av det mer idiotiske slaget og tenk om den samme dedikasjonen kunne blitt brukt til kloke ting??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå