Gå til innhold

hvordan ville dere tatt dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn begynnte nå i 1 klasse og en gutt i klassen har en spesiell oppførsel,kjenner igjen mye av min andre sønns adferd,han har adhd.

Gutten i klassen til min minste sønn er tydelig utenfor og mammaen har lite nettverk her og er alene med gutten.

Jeg har lyst å strekke ut en hånd,dele erfaringer og kanskje bli bedre kjent.

For min del hadde jeg blitt taknemmelig hvis noen gjorde det samme mot meg hvis det var motsatt,men vet jo ikke andres reaksjon.

Dere med barn med diagnoser,hadde dere blitt støtt hvis noen lurte på hva det er ditt barn sliter med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør trå litt forsiktig, ikke begynne å snakke diagnoser og komme med velmenende råd før hun har blitt kjent med deg.

Skrevet

Ville nok heller prøvd å bli kjent med moren også heller la hun få fortelle om sønnens problemer, om hun vil det.

Skrevet

Som de andre sier, ikke nevn det, men bli kjent. Du kan jo etterhvert nevne noe om din andre sønn i en bisetning. Noe som faller naturlig.

Anonymous poster hash: a3dee...5a8

Skrevet

Du snakker jo som du har vett til. Ja for all del. Del ut diagnose til andres unger. Da blir du sikkert poppis. Ingen vil ha kontakt med deg så dropp det!

Anonymous poster hash: 0bc9a...d7d

Skrevet

Du snakker jo som du har vett til. Ja for all del. Del ut diagnose til andres unger. Da blir du sikkert poppis. Ingen vil ha kontakt med deg så dropp det!Anonymous poster hash: 0bc9a...d7d

At det var??? Og du er frøken hyggelig,ikke sant?

Skrevet

Du snakker jo som du har vett til. Ja for all del. Del ut diagnose til andres unger. Da blir du sikkert poppis. Ingen vil ha kontakt med deg så dropp det!Anonymous poster hash: 0bc9a...d7d

Og du er fru trollemor...

Anonymous poster hash: 0bc9a...d7d

Skrevet

Og du er fru trollemor...Anonymous poster hash: 0bc9a...d7d

Ha en flott kveld :-) :-) :-)

Skrevet

Kan du ikke la gutta bli venner og se hvor det fører hen?

Syns det er ganske frekt og korttenkt av deg og skal være spesialist på ADHD og komme med råd til andre foreldre. Det er ikke sikkert de syns du gjør rett engang.

Ikke vet du hva gutten sliter med heller. Jeg hadde blitt rimelig forbannet om en bedrevitende mor syntes jeg var så stakkarslig at hun mente jeg trengte venner og råd.

En mor som ønsker at ungene våre skal bli venner og er åpen for å snakke med andre foreldre og se om det er vennskapligkjemi, det hadde jeg selvsagt ikke takket nei til!

Anonymous poster hash: 70610...6d9

Skrevet

Mener på ingen måte å være spesialist,men vet hvordan det er å stå midt oppi noe slikt...for noe er det,det er jeg av forskjellige årsaker sikker på.

Ja godt råd å la gutta bli venner:-) jeg ville selvsagt ikke spurt rett ut på en frekk måte...

Skrevet

Jeg syntes det er kjempefint når noen kommer å spør i forhold til min datter istedenfor å gå å lure eller tro ting som er feil og jeg ikke får rettet opp i.

Jeg er veldig åpen i forhold til at hun har en diagnose og svarer på det jeg blir spurt om og tar gjerne imot tanker og råd fra andre som har innspill og (gjerne) litt erfaringer.

Samtidig vil jeg være forsiktig å hinte innpå om diagnose til et annet barn om du ikke vet at barnet har dette.

Det at barnet muligens ikke er som alle andre kan være ekstremt sårbart, noen ganger har barn diagnoser og foreldrene prøver å gjemme det fra de rundt for de vil ikke innrømme.

Noen ganger nekter de å engang vurdere å la ungen gå gjennom testingen for å se om noe er galt, eller de har ikke innsett selv at barnet muligens trenger ekstra hjelp fordi de ikke er åpne for dette.

Jeg syntes du heller skal prøve  bli bedre kjent med moren på generelt grunnlag og så kan du etter som du blir litt kjent med henne føle deg fram i forhold til hvor åpen hun er for andres råd og synspunkter.

Anonymous poster hash: 0fd35...7e4
Skrevet

Jeg kan ganske mye både om utredning av barn og om foreldreveiledning, men det ville ikke falt meg inn å si til noen at jeg har lagt merke til visse ting ved barnet deres. Det å ha et barn som strever er sårbart for foreldre og de må selv få styre hvem de vil snakke med om det.

Å bli kjent med dem og være åpen på hva din sønn strever med etter hvert, vil gi henne informasjon om at du kanskje har relevant erfaring hun kan ha nytte av. Da spør hun om råd hvis hun vil ha det.

Skrevet

Du kan jo feks spørre om gutten vil være med din sønn hjem i fra skolen ? Å så ta det der i fra. 

Når moren kommer for og hente gutten sin så kan du jo be henne inn på kaffe ol. Bare for en prat slik at dere kan bli bedre kjent, så kanskje moren selv åpner seg og forteller om sønnen sine problemer. Eller du kan være åpen med henne om at din sønn har adhd og at du er er veldig glad for at sønnen din har fått en kompis i hennes sønn, uten at du diagnoserer sønnen hennes eller hinter til noen diagnose.

Bli kjent med henne og vær heller åpen om din sønns diagnose, så kanskje hun gjengjelder åpenheten din.

Jeg har selv en sønn med adhd og vet veldig godt hvor vanskelig det er, spesielt når det kommer folk "utenifra" for og diagnosere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...