Gå til innhold

tarmkreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring med mistanke, symtomer, og sånt vedrørende tarmkreft?

Anonymous poster hash: f40c5...127
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til lege!!!

Anonymous poster hash: 91574...0a9
Skrevet

Det kan være alt fra ingenting til masse. "Vanlig" symptom er blod i avføringen, men det kan samtidig være et symptom på relativt mye annet. Noen oppdages som magesmerter, andre som forandringer i avføringsmønster. Noen oppdages tilfeldig. Noen oppdages fordi det er kommet spredning, og man blir undersøkt for noe helt annet av symptomer. 

Eneste som kan hjelpe deg i din unike situasjon er legen.

Anonymous poster hash: 6b7ce...57f
Skrevet

Noen med erfaring med mistanke, symtomer, og sånt vedrørende tarmkreft?

Mannen min hadde smerter i brystregionen. Da hadde kreften utvikla seg opp til levra. Ingen spesielle symptomer før den tid.

Anonymous poster hash: 8c4c8...49b

Skrevet

Min mor hadde ikke lenger avføring fordi svulsten tettet tarmen helt. Alt kom ut andre veien etter en stund. Hun ble akutt operert i januar 2010. Da var det spredning i lymfeknutene. Har hatt tilbakefall i 2012, kreften hadde spredt seg til leveren. Nå er det 1,5 år siden siste operasjon og cellegift kur. Oddsene er ikke gode, men so far, so good.

Anonymous poster hash: daa1a...eea

Skrevet

Jada, har bestilt legetime.

Det er "noe" med magen.

Avføringsmønsteret er heilt tullersk. Hardt og mykt, dagesvis uten, flere dager på rad med. Så er det mykt, så seigt, så kjennerjeg det ligge heeelt i endetarmsåpningen, og jeg tar i til jeg blir blå, og får ut en liiiten tynn bit, tar i så jeg får vondt i hodet. Så kjenner jeg at det er mer, kjenner det glir opp igjen i tarmen.

Føler jeg får ikke tømt meg.

Så plutselig kommer det masse og så en deilig følelse av å være tømt.

Drikker dulphalact hver dag, for jeg tart jerntabletter. Men uansett er magen helt rar.

Og jeg har lagt på meg, og midjemålet har økt, magen er veldig stor, helt fra hårkanten og opp under brystene.

Jeg har en ubehag følelse når jeg slipper ut magen, føler meg framtung, det er vondt når jeg trykker og klemmer på, ikke altid men ofte. Kjenner meg full, og stinn, og stappet. Og jeg har veldig mye luft. Og det lukter død og forråtnelse.

Ingen blod som kan ses med blåtte øye.

Spiser små måltider, ofte

Spiser grovt og grønt

beveger meg

drikker vann

Gjør alt etter boka. Stort sett veldig veldig likt. Men avføringen er ikke lik. JEg kan gå i dagesvis å prompe dårlig lukt, og kjenne jeg trenger bæsje men det kommer ikke noe. Jeg kjenner det er der, men får det ikke ut.

Kan sitte på do og prøve og prøve, men ikke noe skjer.

Jeg er har vert hjemmeværende i ett år, og har "all verdens tid og mulighet" til å gå på do når jeg trenger. Og det er jammen godt, kunne ikke forlatt arbeidet mitt for å gå på do på jobb slik som her.

Men nå har jeg begynt å tenke tarmkreft, kanskje det er noe i magen som vokser............... Derfor har jeg bestilt legetime.

Og jo mer jeg leser om tarmkreft, jo mer panikk får jeg.

Min far fikk tarmkreft for noen år siden.

Jeg har i 15 år hatt ett utrolig dårlig kosthold. Og bletil slutt GBP opperert.

Fikk bukplastikk også. Har lagt påmeg noen kilo, men det skulle ikke tilsi at magen økte med 15 cm på 1år.....

Så redd legeundersøkelsen, finger opp i rompa, rektoskopi, coloskopi....samtidig så er jeg reddfor å la vær, tiden er esenisiell....

1 uke til lege time. sår jo ikke svar da, får bare en hennvising til videre undersøkelse dersom legen mener man trenger der. Regner med han hører på hva jeg har å si,og så må jeg opp i stolen og han tar fingeren opp i rompa for å undersøke det han kan der.

Så hennviser han meg.

Gruer meg så.

Skrevet

Det kan være så utrolig mye ufarlig! Ikke tenk det verste med en gang! Du kan f.eks ha en prolaps som gjør det vanskelig å gå på do.

Gå til legen selv om du ikke har lyst. Tenk når du går ut derfra med gode nyheter!

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: e34cf...0ba

Skrevet

Irritabel tarm....

Da hadde jeg blitt glad da.... men man har jo ikke den følelsen av at magen er framting, stinn og full og hoven da vel?

Skrevet

Men Duphalac og jern i seg selv kan jo gi disse symptomene. Uansett, du bør gå til legen for en nærmere undersøkelse.

Anonymous poster hash: b3736...2bb

Skrevet

Irritabel tarm....

Da hadde jeg blitt glad da.... men man har jo ikke den følelsen av at magen er framting, stinn og full og hoven da vel? Anonymous poster hash: f40c5...127

Jo.

Anonymous poster hash: b3736...2bb

Skrevet

Hallo, er det ikke mer nærliggende at dette er konsekvens av gbp?! Du har jo tuklet med innvollene, ikke rart de reagerer. Får du ikke oppfølging ift dette?!

Anonymous poster hash: a1311...6ec

Skrevet

Typisk tegn er at man går ned i vekt så hvis du har lagt på deg så er det nok noe annet. Det er sannsynligvis noe annet uansett men kreft gir i de aller fleste tilfeller vakttap.

Anonymous poster hash: c987d...8c9

Skrevet

hmmm, blir litt lettet da.

Men jeg bekymer meg over denne følelsen av å ikke greie presse ut avføringa selv om den er for så vidt myk. Det er jo ikke slik at det er en stor knakkhard klomp som er for stor til hullet......det er jo realvtiv myk masse..... Men jeg føler at musklaturen ikke funker.

Skrevet

Hallo, er det ikke mer nærliggende at dette er konsekvens av gbp?! Du har jo tuklet med innvollene, ikke rart de reagerer. Får du ikke oppfølging ift dette?!

Anonymous poster hash: a1311...6ec

Men det er jo 5å siden operasjon.  Og dethar vert "mer trøblete enn før", etter operasjon, forde jeg mååt på jern tabletter og dermed ble hardi magen. Og på grunn av en indre hemoroise liker jeg ikke å trykke ut en hard bæsj.  Men 30-60 ml dulphalack daglig gjorde det til å levemed.  Etter bukplastikken derrimot, da er det helt  tullerusk..... Nå er det heilt ute av kontroll......

Skrevet

Flere som vet mer om denne kreft typer..

Skrevet

Faren min fikk tarmkreft. Raste ned 50 kilo og så ut som et vandrende skjelett. Var gustengrå i huden, mistet hår på hodet og så ut som en belsenfange!

Skrevet

Har du født barn vaginalt? Jeg tenker med en gang rectocele jeg da, siden du sliter med avføringen. Kan det kjennes ut som avføringen er der, men at avføringen er på `feil spor`? Kan du kjenne avføringen gjennom vaginalveggen?

Det er ikke veldig vanlig at unge damer får tarmkreft altså. 

Det kan være veldig mye det du sliter med. Mye av det er ikke farlig i det hele tatt. 

God bedring:)

Anonymous poster hash: 5ee8f...1a8
Skrevet

Min mor gikk ikke ned i vekt, men som sagt, hun ble akutt operert fordi en svær svulst sperret tarmen. Godt mulig hun ville gått ned om det hadde tatt lenger tid før diagnosen ble stilt.

Anonymous poster hash: daa1a...eea

Skrevet

Nei fødte med keisersnitt.

Jeg synes dette er så rart.

Det er ikke lurt å sitteå gugle iallefall, kjenner symtomer både her og bådeder.

Skrevet

Høres ut som det kan være noe med kosten heller. Cøliaki kan også være aktuelt her... Men dette finner legen ut av. Veldig alvorlig høres det ikke ut som..

Anonymous poster hash: e2764...c5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...