Gå til innhold

Er det greit å hjernevaske barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange religiøse gjør jo det? Kan barnevernet komme inn i bildet dersom man for eksempel oppdrar barnet sitt til å bli veldig religiøs?

Anonymous poster hash: 693b6...409
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er det ikke derfor man får barn da? For å manipulere de til å bli akkurat slik vi vil ha dem. MOAHAHAHAHA

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg har hjernevasket barna mine med at nugatti er søppel.

Sikkert en sak for barnevernet....😄

Skrevet

Jeg har hjernevasket barna mine med at nugatti er søppel.

Sikkert en sak for barnevernet....

Men det er jo sant, så det er ikke hjernevask.

Anonymous poster hash: 693b6...409

Skrevet

Om hjenevaskingen bryter lovene vi har her i landet så er det nok en sak for barnevernet. Men det er ikke ulovlig å fortelle barna hva man tror på så lenge man holder seg innenfor rammene lovverket gir.

Skrevet

Gjør vi ikke det alle da, til en viss grad? Vi lærer dem å leve innenfor det vi selv synes er gode verdier og normer.

Skrevet

Jeg oppdrar mine barn i den retningen jeg mener er best og gir dem de verdier jeg syns er viktig. Det kalles oppdragelse, og vi alle har hver vår vri på oppdragelsen av barna våre.

Jeg skjønner hvordan du klarer å vri det til å være hjernevasking, men det blir likevel feil å faktisk kalle det det

Anonymous poster hash: 2a7b4...700

Skrevet

He he, den var god. Alle "hjernevasker" barna sine, selv ateister og agnostikere :P

Anonymous poster hash: 72ed9...5a4

Skrevet

Hva vasker dere med? Zalo ?

Anonymous poster hash: fcc27...19b

Skrevet

Hva vasker dere med? Zalo ?Anonymous poster hash: fcc27...19b

zalo er ok, blenda er ekkelt.

Anonymous poster hash: b420d...8e7

Skrevet

Historiefaget på skulen må i så fall utgå. Det meste ein lærer er heilt sant, men ein må ikkje vere blind for at pensum er utvalgt av folk som nok har ein agenda.

Skrevet

"Hjernevask" er vel egentlig en betegnelse på oppdragelse man ikke liker. Jeg syns jo selvfølgelig at alle burde ha de samme verdiene som meg :P

Anonymous poster hash: 25ed1...ec6
Skrevet

HI, tror du har misforstått noe her.. Hjernevasking handler ikke om å lære barna sine det man tror er rett. Hjernevasking handler om å bryte ned et menneske, vi utsettes alle for sosial påvirkning. Men her snakker vi om påvirkning i ekstrem grad. Hjernevask er det folkelige navnet på ulike teknikker som tas i bruk for systematisk og massiv psykologisk kontroll av den totalt invaderende sorten, hvor personen ikke bare skal endre grunnleggende holdninger og oppfatninger, men også slutte å tenke selvstendig, slutte å stille spørsmål og la seg fullstendig overstyre. Hjernevask handler om at du blir passivisert mentalt og gjør det du blir bedt om uten spørsmål. Jobben din blir å tilfredsstille lederen eller gruppens behov. Din eneste oppgave er å tjene og forsvare lederen. Den andres ord er sannheten. Du er blitt en mental fange, en underordnet slave, svært få trossamfunn går under denne beskrivelsen, de fleste har jo egne tanker rundt saker, selv egen tro.

Hjernevasking tar tid, det forutsetter en "mørningsprosess", omgivelsene må kontrolleres. Du må helst isoleres over tid fra alle andre enn de som skal indoktrinere. Deretter utsettes du for økende grad av sosial påvirkning, hvor egne forsvarsverk gradvis bryter sammen.Rusmidler, karismatiske taler og suggerende musikk og visuelle effekter kan også bli brukt for å bryte ned.Små, uskyldige forespørsler leder gradvis til mer ekstreme krav. Gjennom systematisk bruk av belønning og trusler og straff, utsettes du etter hvert for et voldsomt gruppepress. Du påvirkes til å tvile på alle andre enn gruppa og gruppelederen, inklusive egen dømmekraft. Resten av verden er nå blitt ”utgruppa”, som man ser ned på, synes synd på og ikke stoler på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...