Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 Tredjeklassing har spilt fotball siden 1. klasse. Han er ikke spesielt flink til det og har heller ingen stor interesse av det. Alle guttene i klassen er med. Gutten selv ønsker å slutte og begrunner dette med at han ikke syns han er noe flink Vi foreldre er usikre fordi vi tenker at det er sosialt viktig å være med siden resten av guttene er med og det ikke er andre aktuelle aktiviteter. Samtidig vil vi jo ikke bryte ned selvtilliten hans. På trening og kamp deltar han og gjør ikke en spesielt dårlig, men heller ikke spesielt god, innsats. Vi har til nå sagt at han må være med, og han gjør ikke noe stort opprør, men spør med jevne mellomrom om han kan få slutte. Anonymous poster hash: f08df...1ed
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Så la han slutte da, stakkars. Han kan være med på aktivitet han virkelig har lyst til. Anonymous poster hash: f666f...32f
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 La han slutte! Merker han at han havner utenfor så vil han kanskje hive seg på igjen! Anonymous poster hash: 02ca6...4d9
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #5 Skrevet 27. august 2014 Tredjeklassing har spilt fotball siden 1. klasse. Han er ikke spesielt flink til det og har heller ingen stor interesse av det. Alle guttene i klassen er med. Gutten selv ønsker å slutte og begrunner dette med at han ikke syns han er noe flink Vi foreldre er usikre fordi vi tenker at det er sosialt viktig å være med siden resten av guttene er med og det ikke er andre aktuelle aktiviteter. Samtidig vil vi jo ikke bryte ned selvtilliten hans. På trening og kamp deltar han og gjør ikke en spesielt dårlig, men heller ikke spesielt god, innsats. Vi har til nå sagt at han må være med, og han gjør ikke noe stort opprør, men spør med jevne mellomrom om han kan få slutte. Anonymous poster hash: f08df...1ed Jeg har vokst opp med foreldrene som tvang meg til å drive med en aktivitet jeg hatet. Jeg hater det den dag i dag og det har ødelagt mye av min selvfølelse og mitt forhold til foreldrene. La ham selv velge hvilken aktivitet han skal gå på. Anonymous poster hash: 82b03...4b2
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #6 Skrevet 27. august 2014 Her jeg bor er fotball den store tingen.90- 95% av jenter og gutter fra andre klasse og opp til 6-7 ser ut til å være på fotball laget/lagene her. Min datter kan ikke fordra fotball, av den grunn kunne det ikke falle meg inn å tvinge gjennom at hun skal dit bare fordi alle andre går der. Jeg ville ikke vært særlig glad og lykkelig om jeg ble tvunget på en aktivitet jeg ikke liker en dag hver uke samt mange helger i mnd og syntes ikke vi som foreldre har rett til å gjøre dette mot barna våre heller. Anonymous poster hash: 36cf2...874
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #7 Skrevet 27. august 2014 Tusen takk for svar! Jeg er bare så redd for at han havner utenfor det sosiale. Han er ikke den mest utadvendte. Han er den typen som lett gir opp og har luten tro på seg selv. Han har en svært god fysikk og jeg er sikker på at med litt mer tro på seg selv kunne han blitt riktig så god i fotball. Og hadde han blitt god hadde han kanskje likt det. Jeg syns det er vanskelig. Det er ingen andre aktiviteter han kunne tenke seg heller. Hi Anonymous poster hash: f08df...1ed
Iiiiik Skrevet 27. august 2014 #8 Skrevet 27. august 2014 Jeg har også en sånn, like gammel. Han er ingen racer fysisk og har ingen andre ønsker heller. Han har dessuten en tendens til å velge letteste utvei sånn generelt. Vi har sagt at han må begynne med noe annet hvis han skal få slutte og han har ingen andre ønsker. Dermed går han på fotball selv om han ikke synes det er mer enn sånn passe. Det er viktig sosialt, når alle andre spiller fotball, blir man lett utenfor hvis man ikke er der. Akkurat det er han enig i selv også - det at alle kameratene går gjør det akseptabelt også for ham.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #9 Skrevet 27. august 2014 Snakk med han om det, ikke slik du har gjort nå, men mer: "Hvorfor synes du ikke du er god?", "Tror du det er noe du, treneren eller jeg/vi (foreldre) kunne gjort for at det vil gå bedre?", "om du ikke driver med fotball, er det noe annet du tror du kunne ha trivdes med å gjøre?"Med andre ord, legg opp til en god samtale om det, og gjør det klart for han, at det er helt opp til han om han vil slutte, men om han tror det er noe som kan hjelpe for at han skal trives med det, så er det kanskje mulig å prøve det, ikke over lang tid, men en liten stund, om det ikke er noe han ønsker, så si at det er helt greit. Kanskje dere kan lage i stand noe ala hobbybasert, hvor dere kan invitere venner/andre gutter og/eller jentene av og til, slik at han ikke faller utenfor det sosiale? Anonymous poster hash: d26e8...c04
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #10 Skrevet 27. august 2014 Min datter ville ikke spille fotball, og vi lot hun derfor slippe. Men hun falt jo litt utenfor det sosiale da, ettersom de fleste andre var med. Anonymous poster hash: ab77e...c0d
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #11 Skrevet 27. august 2014 Jenta vår vil ikke spille fotball. Så og si alle jentene i klassen gjør det. Hun ville heller gå på turn og synge i kor. Hun fikk selvfølgelig gjøre det hun ville. Vi har ikke tenkt på at hun skulle være utenom før en av de andre mammaen kommenterte det. Vi har ikke noe inntrykk av at hun er utenfor og hun har mange venner og nok å gjøre også på fritiden. Anonymous poster hash: 034e4...b32
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #12 Skrevet 27. august 2014 Jeg tenker det er greit han slutter, men at dere da må finne en annen aktivitet. Kulturskole, speider, en annen idrett e.l. Anonymous poster hash: 1efac...a58
SuperFries Skrevet 27. august 2014 #13 Skrevet 27. august 2014 Hvis han har god fysikk, så kanskje kampsport er tingen? Der lærer de disiplin, hard trening, samhold, vennskap, lojalitet osv osv.
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. august 2014 #14 Skrevet 27. august 2014 Det er ikke for gitt at alle skal like fotball, men nå er det så mye mer enn kun idretten i seg selv. Har han forsøkt å være keeper? Det er viktig at barn får være med på noe de trives med, samtidig som det er greit å være med tilstrekkelig til at det er gjennomtenkt. Hva med å si at han fullfører den sesongen her også bestemmer han seg da? Når det er sagt har jeg selv en 8 åring som både er veldig god og lever for fotball, men det er ikke dermed sagt at han liker å gå på trening hver gang. Han driver også med annen idrett, så vi lar han velge hvilke dager han går på trening hver søndag. Fotballen har frivillige treninger også. Nå det er bestemt så gjennomføres det. Viktig å lære seg at man må stille opp når det er forventet, og at ikke alt er morsomt her i livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå