Gå til innhold

Atopisk eksem og parfyme


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på snart ett år har atopisk eksem men er ikke den hardest rammet. Men vi lurer på hvordan det er med atopisk eksem og parfyme. Legen sa at man ikke skal bruke parfyme i hans vaskemiddel, kremer ol. Det har jeg lest om og. Og det er null problem da det uansett er anbefalt for nyfødte så vi har aldri utsatt han for parfyme.

 

Men er alle med atopisk eksem allergisk mot parfyme? Er det som med ull at selv om de ikke får eksem av ull så kan det klø for det? Eller tåler noen med atopisk eksem parfyme? Han får ikke utslett av ull men har aldri brukt ull lenge da han klager, før vi visste at han har eksemen altså.

 

Vi har ikke tenkt å utsette han for parfyme men det kan jo skje at andre gjør det ubevisst. Han begynte i barnehagen i forrige uke og de har fått info om eksemen men han er den eneste så der de kan kanskje glemme seg. Men de var opptatt med det med parfyme og sa at de uansett ikke har lov til å bruke det, bortsett fra deodorant. Han har vært fri for utslett i et par mnd men det kom tilbake på mandag og vi vet ikke hva det er, de vet hva han ikke tåler å spise og det er ikke mye.

 

 

 

Anonymous poster hash: 07d26...ba6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksem kan blusse opp av så mangt: det er for varmt, man er stresset, immunforsvaret er svekket osv. Veldig vanlig at barn blusser opp litt i sammenheng med barnehagestart. De blir også kronisk snørrete, haha! 

 

Regner med dere har en god smørerutine, så følg opp med det, smør også forebyggende med fuktighetskrem selv om huden er fin. 

 

I tillegg begynner det jo å nærme seg høst, temperaturendringer og endringer i luftfuktigheten vil også påvirke eksemen. Det er med andre ord mange potensielle årsaker til at han blusser opp, ikke så lett å finne årsaken men det viktigste er uansett å smøre.

 

Og nei, ikke alle reagerer på parfyme men det kan godt irritere og klø. Er jo ikke "naturlig" og atopikere har jo særdeles sensitiv hud. Det er jo per def en kronisk hudsykdom.



Anonymous poster hash: 78d72...89a
Skrevet

Takk for svar. Jo han er allerede snørrete :P Vi smører hver dag med A-derma og har god kontroll syns vi. Litt spent på vinteren og kulden. Vil A-derma fungere i kulda eller må vi kjøpe en kuldekrem?

 

Skal fortsette å unngå parfyme ja. Er så rart for ingen i slekta har atopisk eksem, på begge sider. Allergier er ikke vanlig i det hele tatt. Så er nytt dette! Håper han vokser det av seg.

 

Anonymous poster hash: 07d26...ba6

Skrevet

Er det mye vann i A-derma? Med tanke på kulden.

 

Anonymous poster hash: 07d26...ba6

Skrevet

Jeg har atopisk eksem, det har også to av barna mine.

 

Det jeg reagerer mest på at parfymerte ting er sjampo, klør så sinnsykt i hodebunnen. Bruker derfor en mild sjampo fra apoteket som er laget for sensitiv hodebunn (Vishy). Jeg reagerer ikke på såpe med parfyme og kan fint smøre meg med boylotion med parfyme også innimellom om jeg ønsker å lukte litt godt. De beste kremene for eksemhud er jo uten parfyme da, så er jo de vi bruker mest.

 

Vaskemiddel til klær bruker jeg for sensitiv hud, og jeg bruker bare flytende. Pulver setter lettere igjen såperester i klærne og da kan det klø.

 

Når det kommer til ull så klør det noe helt forferdelig selv om det ikke akkurat blir eksem ja, det er ordentlig ubehagelig å ha på seg. Har prøvd mange forskjellige typer, og forskjellige farger (de sier jo naturfarget ull er bedre enn de som f.eks er farget mørkeblå), men ingenting fungerer på hverken meg eller ungene.

Jeg og en av ungene kan ikke ha ull som mellomlag heller, blir noe flyvestøv eller noe fra ullen som gjør at vi klør under haken, i ansiktet, på hendene osv, mens den ene ungen kan ha ull som mellomlag uten å merke ubehag. Vi bruker superundertøy/teknisk undertøy om vinteren alle sammen.



Anonymous poster hash: 7bdbf...4de
Skrevet

Sier meg enig med anonym øverst her, det trenger absolutt ikke ha sammenheng med parfyme, men alt det andre han blir "utsatt for" ved ny barnehagestart. Eksem blusser gjerne opp ved forandringer, enten det dreier seg om ferieturer, bytte av skole/jobb/barnehage, nye småsøsken, samlivsbrudd eller ny seng. Og når det gjelder parfyme konkret er det gjerne slik at de aller, aller fleste atopikere fint tåler at folk de omgås med bruker produkter med parfyme, men de tåler ikke selv å få vasket håret i parfymert shampo eller bruke vaskemiddel med parfyme. Som eksempel: Jeg har hatt kraftig eksem hele mitt liv, men kan fint bruke feks parfyme på håndleddene, eller parfymerte produkter til klesvask. Men jeg kan aldri smøre meg meg noe som har parfyme, og deodorant er et håpløst kapittel. Jeg har også nikkelallergi og kontaktallergi, men kan fint bruke smykker rundt halsen, men ikke på fingre eller i ørene (plast/silikon går) siden kontakten da blir tettere. Dette er slikt som man finner ut av etter hvert. Gutten din er bare 1 år, og dere vil helt sikkert kunne begynne med tidligere "fy-fy" produkter etter hvert, eller kutte ned på andre begrensinger etter som dere ser at det går fint, i små doser. Men når diagnosen settes får man gjerne generelle råd om de tingene som normalt sett trigger eksem, men så ser man etter hvert hva som faktisk trigger og hva som går fint. 

Skrevet

Takk du og. Foreløbig bruker jeg en shampoo&dusjsåpe til baby som er uten parfyme og alt anna som er fy som parabener. Han blir så oljete selv om vi ikke bruker kjempe mye babyolje i vannet så må ha shampoo, selv om det egentlig sikkert ikke trengs.

 

Jeg har kjøpt noe i bambus til guttungen. Jeg syns forresten selv at ull klør veldig så bruker aldri ull, men er veldig varmblodig, guttungen og.

 

Anonymous poster hash: 07d26...ba6

Skrevet

Sier meg enig med anonym øverst her, det trenger absolutt ikke ha sammenheng med parfyme, men alt det andre han blir "utsatt for" ved ny barnehagestart. Eksem blusser gjerne opp ved forandringer, enten det dreier seg om ferieturer, bytte av skole/jobb/barnehage, nye småsøsken, samlivsbrudd eller ny seng. Og når det gjelder parfyme konkret er det gjerne slik at de aller, aller fleste atopikere fint tåler at folk de omgås med bruker produkter med parfyme, men de tåler ikke selv å få vasket håret i parfymert shampo eller bruke vaskemiddel med parfyme. Som eksempel: Jeg har hatt kraftig eksem hele mitt liv, men kan fint bruke feks parfyme på håndleddene, eller parfymerte produkter til klesvask. Men jeg kan aldri smøre meg meg noe som har parfyme, og deodorant er et håpløst kapittel. Jeg har også nikkelallergi og kontaktallergi, men kan fint bruke smykker rundt halsen, men ikke på fingre eller i ørene (plast/silikon går) siden kontakten da blir tettere. Dette er slikt som man finner ut av etter hvert. Gutten din er bare 1 år, og dere vil helt sikkert kunne begynne med tidligere "fy-fy" produkter etter hvert, eller kutte ned på andre begrensinger etter som dere ser at det går fint, i små doser. Men når diagnosen settes får man gjerne generelle råd om de tingene som normalt sett trigger eksem, men så ser man etter hvert hva som faktisk trigger og hva som går fint.

 

Takk. Ja det trenger ikke ha med parfyme å gjøre at han har fått litt utbruddnigjen. Men de i barnehagen var veldig opptatt av det med parfyme første dagen hans, bra det, men vi visste ikke helt hva vi skulle si annet enn at han ikke må få krem med parfyme eller at de vasker klærne hans med vaskemiddel med parfyme. Men nå vasker de ikke klærne til barna. Jeg er ikke glad i parfymelukt så bruker krem uten parfyme. Men jeg bruker shampoo og vaskemiddel med parfyme, samboer og. Og det virker ikke som at gutten vår reagerer på det fordi da hadde vi byttet merker.

 

Anonymous poster hash: 07d26...ba6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...