Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #1 Skrevet 27. august 2014 La meg gjette.. - Stønaden fantes ikke dengang dere hadde barn, eller - Dere hadde verken lyst eller tid til å være hjemme med barnet utover permisjonstiden, eller - Dere fikk ikke økonomien med kontantstøtte i kombinasjonen hjemmeværende/deltidsarbeidende til å gå opp, og ble dermed "tvunget" til å benytte barnehage etter endt permisjon. Jeg har hørt folk uttale seg om at de ikke fikk kontantstøtte da deres barn var små (ordningen fantes ikke), og derfor var de imot at dagens foreldre skulle få en slik ordning. Jeg forstår at ikke alle ser på kontantstøtten som en reell mulighet for å være hjemme, mange har hus/bil-lån osv som ikke kan forsvares med usle 3300 kr per måned, som er det man får i kontantstøtte. Noen kan velge å tenke at det kun er de rike som kan ta seg råd til å benytte seg av denne ordningen. Selv er vi to sykepleiere i husstanden, og ved å jobbe rundt hverandre (natt/dag i kombinasjon med pappaperm og kontantstøtte har dette gitt oss muligheten til å ha barna hjemme, så i enkelte tilfeller går det an uten at man er stinn av penger). Jeg tror ikke at noen av de som har hatt mulighet og lyst til å være hjemme med barna har sett på kontantstøtten som noe negativt. Kan ikke dere som ikke fikk muligheten/ikke ønsket å snylte på staten, som dere så fint kaller det i stedet glede dere over at kontantstøtten hos andre faktisk kan bidra til at de får mer tid sammen med barna sine? Glede dere over at staten sparer penger på at enkelte ikke benytter barnehageplass i en periode? Man må ikke glemme at en barnehageplass koster langt mer enn kontantstøtten koster, så hvem som "snylter" mest på staten (som enkelte kaller det), det kan jo diskuteres.. Og ja, selvfølgelig skal vi forsørge barna våre selv, MEN man må ta i betraktning at mange faktisk tenker over sin økonomiske situasjon og planlegger ut fra hvilke regler som finnes i samfunnet til enhver tid. Dette være seg både kontantstøtte, fødselspengerettigheter eller barnetrygd. Stønadsordningene er der for en grunn- for å sikre mennesker i spesielle faser i liver, og for å sikre videre reproduksjon. Hilsen 6-barnsmor. Anonymous poster hash: bdd1f...0e7
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #2 Skrevet 27. august 2014 Jo, stønaden fantes når jeg fikk barn. Jeg mottok også kontantstøtte noen måneder. Jeg er likevel imot den. Anonymous poster hash: 6d9a1...2f1
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 La meg gjette.. - Stønaden fantes ikke dengang dere hadde barn, eller - Dere hadde verken lyst eller tid til å være hjemme med barnet utover permisjonstiden, eller - Dere fikk ikke økonomien med kontantstøtte i kombinasjonen hjemmeværende/deltidsarbeidende til å gå opp, og ble dermed "tvunget" til å benytte barnehage etter endt permisjon. Jeg har hørt folk uttale seg om at de ikke fikk kontantstøtte da deres barn var små (ordningen fantes ikke), og derfor var de imot at dagens foreldre skulle få en slik ordning. Jeg forstår at ikke alle ser på kontantstøtten som en reell mulighet for å være hjemme, mange har hus/bil-lån osv som ikke kan forsvares med usle 3300 kr per måned, som er det man får i kontantstøtte. Noen kan velge å tenke at det kun er de rike som kan ta seg råd til å benytte seg av denne ordningen. Selv er vi to sykepleiere i husstanden, og ved å jobbe rundt hverandre (natt/dag i kombinasjon med pappaperm og kontantstøtte har dette gitt oss muligheten til å ha barna hjemme, så i enkelte tilfeller går det an uten at man er stinn av penger). Jeg tror ikke at noen av de som har hatt mulighet og lyst til å være hjemme med barna har sett på kontantstøtten som noe negativt. Kan ikke dere som ikke fikk muligheten/ikke ønsket å snylte på staten, som dere så fint kaller det i stedet glede dere over at kontantstøtten hos andre faktisk kan bidra til at de får mer tid sammen med barna sine? Glede dere over at staten sparer penger på at enkelte ikke benytter barnehageplass i en periode? Man må ikke glemme at en barnehageplass koster langt mer enn kontantstøtten koster, så hvem som "snylter" mest på staten (som enkelte kaller det), det kan jo diskuteres.. Og ja, selvfølgelig skal vi forsørge barna våre selv, MEN man må ta i betraktning at mange faktisk tenker over sin økonomiske situasjon og planlegger ut fra hvilke regler som finnes i samfunnet til enhver tid. Dette være seg både kontantstøtte, fødselspengerettigheter eller barnetrygd. Stønadsordningene er der for en grunn- for å sikre mennesker i spesielle faser i liver, og for å sikre videre reproduksjon. Hilsen 6-barnsmor. Anonymous poster hash: bdd1f...0e7 LOL Anonymous poster hash: 3db10...832
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #4 Skrevet 27. august 2014 Her holdt ikke økonomien til å være hjemme. De fleste jeg kjenner bruker kontantstøttet til å finansiere dagmamma mens de fortsatt jobber. Blir helt feil. Anonymous poster hash: ad308...c93
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #5 Skrevet 27. august 2014 Her holdt ikke økonomien til å være hjemme. De fleste jeg kjenner bruker kontantstøttet til å finansiere dagmamma mens de fortsatt jobber. Blir helt feil. Anonymous poster hash: ad308...c93 Hei! Ja, jeg skjønner at du kjenner at dette blir feil, men kanskje de ikke har fått plass i barnehage? Uansett, de sparer staten for mange penger ved ikke benytte seg av en barnehageplass:-) Trådstarter Anonymous poster hash: bdd1f...0e7
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #6 Skrevet 27. august 2014 De fleste jeg kjenner bruker kontantstøtten ifm venting på barnehageplass,- det samme kommer vi til å gjøre. Vet om faktisk ingen som bruker den til dagmamma istedet for barnehage. Men dere som er i mot og mener at man skal forsørge seg selv. Hvilke andre stønader er dere k mot? Er ganske mange stønader her i landet der staten forsørger. Eller er det bare mot småbarnsforeldre som ikke har krav på barnehageplass før 1.august hvert år? Anonymous poster hash: 7a031...271
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #7 Skrevet 27. august 2014 Jo, stønaden fantes når jeg fikk barn. Jeg mottok også kontantstøtte noen måneder. Jeg er likevel imot den. Anonymous poster hash: 6d9a1...2f1 Men du valgte å ta imot stønaden, og du syntes sikkert ordningen var kjekk da du hadde behov for den? Hva er det som gjør at du er imot den? HI Anonymous poster hash: bdd1f...0e7
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #8 Skrevet 27. august 2014 Her holdt ikke økonomien til å være hjemme. De fleste jeg kjenner bruker kontantstøttet til å finansiere dagmamma mens de fortsatt jobber. Blir helt feil. Anonymous poster hash: ad308...c93 Hei! Ja, jeg skjønner at du kjenner at dette blir feil, men kanskje de ikke har fått plass i barnehage? Uansett, de sparer staten for mange penger ved ikke benytte seg av en barnehageplass:-) Trådstarter Anonymous poster hash: bdd1f...0e7 Nei, her vi bor er det full barnehagedekning. De hadde ikke søkt engang. Tror ikke det er noe unikt. Er nok selvsagt folk som går hjemme med barna og mottar støtte, men kjenner ingen som har gjort det. Anonymous poster hash: ad308...c93
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #9 Skrevet 27. august 2014 Mottok kontantstøtte selv, men er i mot ordningen. Bygg ut barnehagene, og gjerne gjør de litt bedre. Kvaliteten er ofte skremmende lav! Anonymous poster hash: 0ad73...412
Elsker livet Skrevet 27. august 2014 #10 Skrevet 27. august 2014 Syns det er litt rart at flere mener de som ikke får barnehageplass må kunne forsørge barna sine selv. Mens de som er heldige og får barnehageplass får dekket ca. 10000 av staten i mnd. Er det retferdig?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #11 Skrevet 27. august 2014 Syns det er litt rart at flere mener de som ikke får barnehageplass må kunne forsørge barna sine selv. Mens de som er heldige og får barnehageplass får dekket ca. 10000 av staten i mnd. Er det retferdig? Enig i det du stiller spørsmål ved. Når det er sagt, syns jeg det er veldig rart at noen er så i mot kontantstøtten. Anonymous poster hash: 425d7...285
Anonym bruker Skrevet 27. august 2014 #12 Skrevet 27. august 2014 Mottok kontantstøtte selv, men er i mot ordningen. Bygg ut barnehagene, og gjerne gjør de litt bedre. Kvaliteten er ofte skremmende lav! Anonymous poster hash: 0ad73...412 Staten sparer på å gi folk kontantstøtte fremfor å ha barnet i bhg. Støtten til bhg er mer enn 6000kr mnd per barn. Anonymous poster hash: 62f04...504
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå