Gå til innhold

DÅP i heimen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da er det snart tid for dåp, og jeg stresser ekstremt med dette hvem som skal være fadder og gudfar (?)
Vi har vell egentlig kommet fram til at min far altså (morfar til lillegutt) skal være gudfar.
Og så har min sambier 4 brødre og jeg har 2 brødre, er det normalt at fadderene er søsken? Eventuelt hvor mange? Hvordan valgte dere faddere? Og holdt det med en gudfar? Noe annet som vi ikke har tatt med? Ganske nytt dette, og vill ikke duskutere dette så mye med alle slekningene det er snakk om, da jeg hater at jeg ikke kan velge alle, hehehhee :D 
Takk for svar :D



Anonymous poster hash: 2872e...986
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi valgt våre søsken som faddere. Et par av deres partnere har furtet litt fordi de ikke fikk være det, men det er nå en gang sånn vi har valgt å gjøre det.

Gudfar/gudmor har vi ikke valgt, ser vi ikke grunn til å ha det



Anonymous poster hash: 8e848...6f1
Skrevet

Er dere katolikker? Jeg har ikke så god greie på skikkene der...

 

Men i den "vanlige" kirken er det ingenting som heter gudfar eller gudmor, der er alle faddere på lik linje. Man kan vel ha opptil 6 faddere. En av fadderne eller en av dere foreldrene bærer barnet til dåpen.

 

Vi har hatt to-tre faddere til våre barn.

Første barnet hadde min ene søster og mannens ene bror.

Andre barnet hadde min mamma og mannens andre bror

Tredje barnet hadde mannens foreldre og min andre søster

Tredje barnet hadde begge mine søstre og mannens ene bror.



Anonymous poster hash: ab77c...586
Skrevet

vi har hatt to søsken som faddere med den ene ungen og to av mine beste venner med den andre



Anonymous poster hash: 82d71...918
Skrevet

 

Er dere katolikker? Jeg har ikke så god greie på skikkene der...

 

Men i den "vanlige" kirken er det ingenting som heter gudfar eller gudmor, der er alle faddere på lik linje. Man kan vel ha opptil 6 faddere. En av fadderne eller en av dere foreldrene bærer barnet til dåpen.

 

Vi har hatt to-tre faddere til våre barn.

Første barnet hadde min ene søster og mannens ene bror.

Andre barnet hadde min mamma og mannens andre bror

Tredje barnet hadde mannens foreldre og min andre søster

Tredje barnet hadde begge mine søstre og mannens ene bror.

 

Anonymous poster hash: ab77c...586

 

 

Gudfar eller gudmor er den som bærer barnet til dåpen, disse trenger ikke å være fadder i tillegg. 

Når det gjelder fadder så er det vanlig å bruke søsken evt med partnere. 

Jeg har selv venner av mine foreldre som fadder, disse mistet mine foreldre kontakten med etterhvert. Dermed ble det rart å invitere de til konfirmasjon og bryllup. 

 

Anonymous poster hash: 3a380...1a7

Skrevet

Ja, tenkte liksom at de bare ble kalt gudfar/gudmor når det er de som skulle bære barnet bort :-)
Er så utrolig vanskelig å velge faddere når vi alle  8 søsken (7 gutter) har så god kontakt...men får bare sette oss ned å nesten "trekke" haha :D nei huff, men takk for svar. Greit å se hva andre gjør :D



Anonymous poster hash: 2872e...986
Skrevet

 

Ja, tenkte liksom at de bare ble kalt gudfar/gudmor når det er de som skulle bære barnet bort :-)

Er så utrolig vanskelig å velge faddere når vi alle  8 søsken (7 gutter) har så god kontakt...men får bare sette oss ned å nesten "trekke" haha :D nei huff, men takk for svar. Greit å se hva andre gjør :D

 

Anonymous poster hash: 2872e...986

 

Om det er første barnet og dere skal ha to barn er jo 8 søsken veldig greit, fire faddere til hvert barn.

 

Ta eldste og yngste f.eks. Så kan de i midten da nest barn...

 

Anonymous poster hash: ab77c...586

Skrevet

Jeg har forresten 4 barn selv, og er tante til 8 barn, har derfor vært i dåp mange ganger, i forskjellige kirker og forskjellige steder i landet.

 

Alle stedene har det vært foreldrene som har båret barnet inn i kirken, når orgelet spiller og presten går foran med korset og alle foreldreparene med hvert sitt dåpsbarn på armen går gjennom hele kirken og satt seg forrest.

 

Når dåpsritualet startet er det foreldre og faddere som får beskjed om å reise seg og komme frem, og da er det enten en fadder eller en forelder som bærer barnet til dåpen. Aldri hørt om at man har en egen gudfar eller gudmor som ikke er fadder til å bære barnet.... Mulig det er lokale forskjeller på dette, jeg har vært i dåp på sørlandet og flere steder på østlandet.

 

Jeg trodde gudfar og gudmor var ord som hang igjen fra vi var katolikker i dette landet, kirken selv bruker ikke dette begrepet ihvertfall.



Anonymous poster hash: ab77c...586
Skrevet

Her har vi tatt 2 fra hver av meg og mannen. En ung og en gammel fra hver, og en kvinne og en mann fra hver. Så fra mannen ble det f.eks barnets farfar og tante, fra min slekt barnets mormor og onkel. Barnets farfar bar til dåpen som samtidig var fadder. Ved neste barn har vi tatt en fra min slekt til å bære til dåpen.

Skrevet

Her har vi tatt 2 fra hver av meg og mannen. En ung og en gammel fra hver, og en kvinne og en mann fra hver. Så fra mannen ble det f.eks barnets farfar og tante, fra min slekt barnets mormor og onkel. Barnets farfar bar til dåpen som samtidig var fadder. Ved neste barn har vi tatt en fra min slekt til å bære til dåpen.

akkuratt det hørtes jo veldig smart ut :D Det er noe å tenke på, takk for svar :D

 

Anonymous poster hash: 2872e...986

Skrevet

I den norske kirke opereres det kun med "fadder". Men lokale dialekttradisjoner gjør at enkelte (bla vi) kaller alle faddere for gudmor eller gudfar. Det har kun med dialekt/sted å gjøre, ikke med kirkelige ritualer eller prosessen rundt dåpen å gjøre. Man velger faddere, også velger man selv hva man vil kalle dem. 

Skrevet (endret)

Med nr 1 har vi min søster, min venninne, mannens kusine og mannens venn med forloveden sin.

Med nr 2 har vi en annen søster sv meg, 2 andre venninner, mannens fetter, mannens stefar og mannens venn.

 

Og vi som foreldre bærer til dåpen selv :)

Endret av Appelsinpiken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...