Gå til innhold

Sønnen min har problemer med lesingen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt synspunkter. Har en gutt som har slitt endel med konsentrasjonen. Og oppdaget fort at lesing ble en stor utfordring for han. 

Glemmer bokstaver og da blir det jo vanskelig å få flyt i lesingen. Har hele tiden fått oppfølging fra skolen. I 2.klasse var lese leksen et ork for han. En hel side med lesing var tungt for han, men vi jobbet oss gjennom det hver dag. Viktig å øve. Og ofte las han bare deler av teksten, slik at han kunne det greit.

Skal testes for dysleksi nå som han er kommet i 3.klasse. Ved oppstart kom han hjem med ny lesebok. Syntes det var latterlig enkel. Viste seg at 4 i klassen har fått denne boken. Nå er ikke lese leksen et ork lenger, og det er jo bra. Men, føler boken blir altfor enkel. Og gir for lite utfordring. Er jo denne boken han skulle hatt i fjor! 

Noen lærere her som har tanker om dette? Snakket med en annen mor som også mente det samme, men ville ikke være en vanskelig mor å si noe til læreren.

Anonymous poster hash: 35674...c06
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig det der. Er boken for enkel for ham, så sier du selvsagt ifra til læreren. Men slik du beskriver han, kan det virke som den faktisk er på hans nivå. Det er viktig å ikke skremme bort all leselyst med alt for vanskelige bøker.

Gjest Julia1984
Skrevet

Har dere sjekket synet?

Ekkelt synes jeg det er bra at boken er "enkel". Det han trenger nå er å automatisere de mest høyfrekvente ordene og det gjør man med litt enklere lesestoff. I tillegg er det viktig at han føler mestring og da er det bra at han får oppleve å lese med flyt før større utfordringer kommer.

Benytt disse enkle bøkene, utvid etterhvert som han har automatisert. Det er ikke bare det lesetekniske, men leseforståelsen. Får han for vanskelige bøker bruker han all energi på det tekniske uten at han får med seg innholdet. Jobb systematisk. Ville bedt om et møte med en av skolens spesialpedagoger for videre veiledning.

Lykke til.

Gjest Julia1984
Skrevet

Egentlig synes jeg det er bra boken er enkel skylle det stå ....

Skrevet

Jeg har en datter som sliter med lesingen.

Hun har nå startet i 6.Klasse. Vi har vert inne til Logostest på PPT. De fant en god del ting hun må jobbe med, men hun har ikke rett på ekstra resurser.

Hun har hele tiden fått god oppfølging på skolen og hjemme.

I fjor var det et mareritt å gjøre leselekser med henne. Hun var sint og frustrert. Vi fikk da en tilpasset bok som var mye enklere.

Jeg var usikker på om hva jeg syntes om det, men ser nå at det er det beste som kunne skjedd. Hun fikk tilbake leselysten fordi hun faktisk opplevde mestring.

I år har hun fortsatt tilpasset bok, men velger noen ganger å bruke samme som klassen.

Ønsker dere lykke til. Ikke noe gøy når barna sliter og du ser de virkelig prøver, men de fortatt ikke får det til.

Anonymous poster hash: 9d4ed...438

Skrevet

Takk for fine svar! Ja, fordelen med enkle bøker er definitivt det at han føler mestring. Tidligere har han ofte sagt at han er så dårlig... Er liksom så redd for han skal få smellen om noen år. At de tilrettelegger hele barneskolen, og så kommer han på ungdomsskolen og der er det karakterer.

Har flere venninner med unger som sliter der nemlig. Og ungene får lite hjelp. Er liksom holdning; "ungene kommer jo inne på spesielt grunnlag om de sliter". 

Skrevet

Har forresten sjekket synet. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...