Gå til innhold

Er det sånn det skal være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi går nå i 3. klasse. Hun trenger fler venner, og en venninne av meg har en datter i samme klasse. De er noe sammen, men det foregår nok mest på venninna sine premisser.

Dattera til venninna mi er mye sammen med fire andre jenter. Og foreldrene til disse jentene (inkludert venninna mi) arrangerer ofte sånne små private partyer for disse jentene. De har blitt en skikkelig "klikk". Det er ingen andre som slipper inn der, heller ikke min jente.

Det er så mange som ikke har noen venner, så jeg kjenner det provoserer meg litt at disse foreldrene stadig har privat "fester" for jentene der ingen andre slipper inn.

Er det sånn det skal være allerede ved 8 år? Både jeg og datteren min er inkluderende, så det kunne ikke falt meg inn å lage en "klikk" med de samme jentene og arrangere private partyer. For det er jo ikke jentene som ber om disse partyene, det er foreldrene som ordner det.

Er det jeg som er helt på jordet her, og bare må regne med at det er slik det skal være?

Anonymous poster hash: 5b9e8...fdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre utvikler menneskeheten seg til en egoistisk rase, vi er jo enda mange som fører god gammel folkeskikk, men om vi ikke er harde nok på å lære det videre, vil det gå samme vei som det du forteller om her.. De selv ser ikke hva galt de gjør, mens de som fører folkeskikk, ser det.

Sier ikke at man aldri kan ha noe med bare utvalgt inviterte, men å legge opp til en "klikk" er jo å gå langt forbi det.

Med andre ord, nei, du er ikke helt på jordet, det er det de som er.

Anonymous poster hash: 9637c...3ad
Skrevet

Jeg synes det må være akseptabelt. Også barn må kunne velge selv hvem de skal være sammen med og å søke mot dem de trives aller best med. Hadde det vært min venninne og min datter, kunne jeg nok kanskje sagt at det er sårt for henne å ikke ha en fast gjeng, men mer sannsynlig hadde jeg fått datteren min med på å arrangere noe selv. Enten ved å be de fire som allerede utgjør en gjeng, eller (helst) ved å identifisere noen andre som også trenger sin faste gjeng.

Skrevet

Det er jo greit at barna velger hvem de vil være sammen med. Men, disse private festene bidrar ikke akkurat til å lære barna å være inkluderende. For som sagt så er det foreldrene som tar initiativ til disse festene, ikke barna. Min jente føler hun er bra nok innimellom, men ikke bra nok til å bli invitert.

Om alle foreldrene skal holde på sånn så vil de jo komme ut og da vil det jo alltid være noen som aldri får være med.

Ja, de skal få veøge venner selv, men er det i en alder av 8 år nødvendig å lage klikker over hodet på barna? Blir litt annerledes når de er 14 år og selv tar initiativ til og møtes i gruppe.

Skrevet

Dytter denne litt.

Skrevet

.

Skrevet

Ingen fler som har synspunkter på dette?

Skrevet

Men hva vet foreldrene om at de stegner andre ute? Slik jeg ser det så arrangerer de moro for barna sine som leker sammen. Hadde de visst om flere som ville vært med- hadde de da holdt dem utenfor? Kan andre som ikke arrangerer og inviterer til det samme forvente å bli invitert hos dem? Så lenge det er snakk om bare 4 barn så er det jo ikke det samme som å be hele klassen, og det kan man jo heller ikke forvente at de skal gjøre hver gang barna skal leke. Hva om du gjør det samme og inviterer dem? Kanske din datter inviteres dit neste gang de skal ha et slikt arrangement hos dem også?

Anonymous poster hash: 105da...3e6

Skrevet

Dessverre ja.

Nå vet jeg jo ikke hvordan din datter er men jeg gidder rett og slett ikke ha over barn som ødelegger harmoniene i gruppa. Som lager uro og skaper krangel.

Jeg ser at det er dårlig gjort og at jeg/vi burde anstrenge oss litt men etter en lang dag så har jeg ikke overskudd til å megle og følge opp barnas venner. Det er dessverre slik at jeg som regel velger det enkle. Og når barna selv ikke vil ha med denne kranglefanten som dominerer og kjefter så får de heller ikke bli med.

Jeg burde kanskje forklare hvorfor men har dårlig erfaring med at foreldre takler slike tilbakemeldinger.

Anonymous poster hash: 84406...b31

Skrevet

Jeg synes det må være akseptabelt. Også barn må kunne velge selv hvem de skal være sammen med og å søke mot dem de trives aller best med. Hadde det vært min venninne og min datter, kunne jeg nok kanskje sagt at det er sårt for henne å ikke ha en fast gjeng, men mer sannsynlig hadde jeg fått datteren min med på å arrangere noe selv. Enten ved å be de fire som allerede utgjør en gjeng, eller (helst) ved å identifisere noen andre som også trenger sin faste gjeng.

Men hvorfor må man på død og liv ha disse private festene? kan man ikke bare møtes etter skoletid,evt ha en på overnatting og ikke alle fire+

Man ekskluderer jo fryktelig om man har masse av disse festene, hvorfor ikke rette barna utover istedet for innover?

Ja,man skal få velge selv hvem man skal leke med,men man skal også se andre mennesker og inkludere,det gjelder både for voksne og barn!

Man trenger ikke å danne en slik klikk,det er det KUN foreldrene som kan styre!

Anonymous poster hash: 1443e...858

Skrevet

Dessverre ja.

Nå vet jeg jo ikke hvordan din datter er men jeg gidder rett og slett ikke ha over barn som ødelegger harmoniene i gruppa. Som lager uro og skaper krangel.

Jeg ser at det er dårlig gjort og at jeg/vi burde anstrenge oss litt men etter en lang dag så har jeg ikke overskudd til å megle og følge opp barnas venner. Det er dessverre slik at jeg som regel velger det enkle. Og når barna selv ikke vil ha med denne kranglefanten som dominerer og kjefter så får de heller ikke bli med.

Jeg burde kanskje forklare hvorfor men har dårlig erfaring med at foreldre takler slike tilbakemeldinger.

Så fordi du er lat og giddaslaus så skal andre barn lide? Nice, ikke rart barn blir jævla egoistiske

Skrevet

Dessverre ja.

Så fordi du er lat og giddaslaus så skal andre barn lide? Nice, ikke rart barn blir jævla egoistiske

Jøss. Hva er problemet ditt?

Mener du virkelig at JEG har ansvaret for naboens barn?

Naboen får oppdra sine barn så de kan omgås andre barn uten å hyle.

Kan ikke se noen som helst grunn til å drive veldedighet på kveldstid med barn som har foreldre som ikke GIDDER lære de folkeskikk.

Så i stede for å hisse deg opp, kanskje se på din egen oppdragelses metode og kanskje prøve å gjøre noe med adferdsproblemene til barnet ditt.

Det er faktisk ikke MIN feil at ditt barn støter andre barn fra seg.

Skrevet

Dessverre ja.

Kan ikke se noen som helst grunn til å drive veldedighet på kveldstid med barn som har foreldre som ikke GIDDER lære de folkeskikk.

Så i stede for å hisse deg opp, kanskje se på din egen oppdragelses metode og kanskje prøve å gjøre noe med adferdsproblemene til barnet ditt.

HAHAHAHAHAHA, hvem er det som hisser seg opp her? Jeg er ikke HI, og mine barn har ikke adferdsproblemer overhodet,jeg synes bare det er rart at man  på død og liv ha slike private parties for kun de få utvalgte,kan ikke barna bare besøke hverandre etter skolen? MÅ det kun inviteres noen få og danne slike klikker hele tiden?

Jeg sier ikke at du skal invitere naboens irriterende barn (hvorfor ikke skjønner jeg ikke, kanskje nettopp DU kan gjøre en forskjell ved å hjelpe dette barnet med oppdragelsen,har du tenkt den tanken?) men je gsier at slike VIC partyer er helt hinnsides,det skaper klikker og egoister,det skaper barn som kun ser seg selv og de tre andre i venninnegjengen.

Hva med å bare være sammen flere,hva er galt med det?

Skrevet (endret)

Mine unger inviterer alle i bursdager og har invitert med seg nesten alle i klassen hjem til lekebesøk i hvert fall en gang. Snakker også mye med dem om å inkludere alle i lek mens de er på skolen og på å forstå hvorfor andre gjør "dumme" ting, men allikevel ikk er dumme.

Hvis vi arrangerer halloweenfest, vinteraktivitetsdag eller annet spesielt er det imidlertid de samme fire-fem som går igjen. Alle mine tre har måttet godta at jeg mener at den siste i nabolaget må få være med, men det er altså sånn at de alle tre forholder seg til en fast klikk og den har vært nokså fast helt siden skolestart.

Endret av Iiiiik
Skrevet

Dessverre ja.

HAHAHAHAHAHA, hvem er det som hisser seg opp her? Jeg er ikke HI, og mine barn har ikke adferdsproblemer overhodet,jeg synes bare det er rart at man på død og liv ha slike private parties for kun de få utvalgte,kan ikke barna bare besøke hverandre etter skolen? MÅ det kun inviteres noen få og danne slike klikker hele tiden?

Jeg sier ikke at du skal invitere naboens irriterende barn (hvorfor ikke skjønner jeg ikke, kanskje nettopp DU kan gjøre en forskjell ved å hjelpe dette barnet med oppdragelsen,har du tenkt den tanken?) men je gsier at slike VIC partyer er helt hinnsides,det skaper klikker og egoister,det skaper barn som kun ser seg selv og de tre andre i venninnegjengen.

Har ikke fester. Har barn over til middag.

Og barnet har samarbeidsproblemer. Ikke irritrrendes. Slike problemer jeg ikke orker bruke energi på etter en lang arbeidsdag.

Ser du har engasjert deg veldig nå men orker ikke gå i en lang diskusjon med deg om dette.

Åpenbart er du en mor med adferdsproblemer. Jeg liker best normale mennesker. ;)

Skrevet

Dessverre ja.

HAHAHAHAHAHA, hvem er det som hisser seg opp her? Jeg er ikke HI, og mine barn har ikke adferdsproblemer overhodet,jeg synes bare det er rart at man på død og liv ha slike private parties for kun de få utvalgte,kan ikke barna bare besøke hverandre etter skolen? MÅ det kun inviteres noen få og danne slike klikker hele tiden?

Har ikke fester. Har barn over til middag.

Og barnet har samarbeidsproblemer. Ikke irritrrendes. Slike problemer jeg ikke orker bruke energi på etter en lang arbeidsdag.

Ser du har engasjert deg veldig nå men orker ikke gå i en lang diskusjon med deg om dette.

Åpenbart er du en mor med adferdsproblemer. Jeg liker best normale mennesker. ;)

Himmel og hav hvor lavmål det er å dømme folk ut ifra ingenting.

Whatever,du er sikkert ei skikkelig sliten joggismor som ikke orker å ta barnas kamper, som gir de usunne middager og som ikke orker å dusje de oftere enn to ganger i måneden.

(ser du hvor idiotisk det er å tro man vet noe om noen man aldri har møtt,KUN ut fra de få setningene de skrev?Om ikke så sier jeg bare : I rest my case...

god natt til deg)

Skrevet

Er det snakk om aktiviteter som er barne barna eller er det barn om mødre?

Min ene datter har 2 gode venninner, som igjen i en liten klikk med 1 annen jente.

Alle 4 barna leker godt sammen, men de 3 gjør en god del ting som mitt barn ikke blir invitert i.

Dette kommer av at de 3 mødrene er veldig gode venninner og de ofte planlegger disse aktivitetene rundt sosialt samvær seg i mellom og noen ganger med sine familier.

Min datter syntes selvsagt at det er kjedelig at de 3 går på teater eller har middag sammen en dag og hun ikke er invitert, men sånn er livet. Jeg er på god for med alle disse damene men vi er ganske forskjellig og kan ikke regnes som venninner derfor er det helt unaturlig at jeg skulle vært tilstede på en del av disse kveldene de har sammen og det ville ikke vært helt naturlig at mitt barn var der uten meg heller.

Men som jeg har forklart barnet mitt at ja de gjør ting sammen innimellom men vi gjør igjen ting sammen med andre barn og foreldrene deres.

Hi du sier det er mange barn der dere bor som trenger flere venner, så hvorfor ikke ta tak i det og inviter noen av disse hjem til dere på ting og se om barnet ditt kan finne god kjemi med noen av de barna, da hjelper du både ditt barn og de andre barna samtidig.

Det kan nok være en langt bedre løsning en å prøve for hardt å dytte barnet ditt inn i en klikk av jenter som alt er ganske sammensveiset.

Min datter og de andre jentene jeg snakket om (flotte barn altså) er forskjellige i det at disse jentene er avhengige av hverandre, mens mitt barn leker kjempeflott med disse jentene men også med en mengde andre barn. Og jeg ser i noen settinger at disse jentene ofte blir usikre og står litt på utsiden om ikke minst en av de andre 2 er tilstede.

Anonymous poster hash: 3c168...d62
Skrevet

Barn velger selv hvem de vil være med, foreldre kan oppmuntre, men barna finner fort ut hvem de vil være med. Er det ingen andre i klassen eller på trinnet datteren din kan være med? Må jo være flere jenter enn disse 4-5 det er snakk om.

Anonymous poster hash: 147d0...763
Skrevet

Dette er vel noe av utfordringene med skolebarna.

De har flere venner noen mange andre få. Noen foreldre kjenner hverandrte og tar initiativ. Noen har en gjeng de trives med og holder seg der.

Du får ikke gjort så mye med dette HI, jeg er enig i at dette er litt korttenkt av foreldrene til disse barna, kanskje særlig av din venninne som vel vet hvordan situasjonen er for ditt barn.

Synes du skal fokusere på de andre barna som også trenger venner, det finnes nok noen uoppdagede diamanter der.

Og denne "firerbanden" trenger ikke å vare evig den heller, husker fra min egen vennekarriere at dette forandret seg endel under skoletiden.

Skrevet

Er fem jenter det er snakk om. Og må bare få si at det er ingen i klassen som er vanskelige av seg

De er greie jenter alle sammen. Inkludert min datter. Hun opfører seg alltid pent.

Jeg er jo helt for at de skal få velge hvem de vil leke med, men i denne klassen er det flest jenter (nesten ingen gutter) og det har blitt jobbet mye med å skape et godt miljø blant jentene der alle skal inkluderes, også når det gjelder bursdag. Nettopp pga at det er et overtall av jenter og det har vært en del intriger. Derfor syns jeg det er unødvendig at voksne skal skape et lite lukket miljø.

Jeg har tatt mye initiativ til å innvitere andre barn og vil fortsette med det.

Skrevet

Hvis det er mange i klassen som ikke er invitert tror jeg bare dette er noe ungene må lære seg å tåle. Det er lov å like noen bedre enn andre og å ha bestevenner.

Det jeg imidlertid vil anbefale HI er å ikke forsøke å få datteren inn i klikken med disse jentene. De trenger ikke flere venner. Se dere heller rundt etter andre som ikke har så mange og som trenger venner. Inviter andre som har falt utenfor med på morsomme ting. Der vil dere ha mye større mulighet for å få innpass enn hos klassens ledere.

Anonymous poster hash: 75930...0ab

Skrevet

Jenta mi går nå i 3. klasse. Hun trenger fler venner, og en venninne av meg har en datter i samme klasse. De er noe sammen, men det foregår nok mest på venninna sine premisser.

Dattera til venninna mi er mye sammen med fire andre jenter. Og foreldrene til disse jentene (inkludert venninna mi) arrangerer ofte sånne små private partyer for disse jentene. De har blitt en skikkelig "klikk". Det er ingen andre som slipper inn der, heller ikke min jente.

Det er så mange som ikke har noen venner, så jeg kjenner det provoserer meg litt at disse foreldrene stadig har privat "fester" for jentene der ingen andre slipper inn.

Er det sånn det skal være allerede ved 8 år? Både jeg og datteren min er inkluderende, så det kunne ikke falt meg inn å lage en "klikk" med de samme jentene og arrangere private partyer. For det er jo ikke jentene som ber om disse partyene, det er foreldrene som ordner det.

Er det jeg som er helt på jordet her, og bare må regne med at det er slik det skal være?Anonymous poster hash: 5b9e8...fdd

Kva med og få skulen til å lage grupper. 2 gutter og 2 jenter som har samling kvar 3 uke. Når alle har kommet rundt blir det nye grupper. Vennina av deg lurer på om det er vennine jeg da.

Anonymous poster hash: 5fdbf...107

Skrevet

Dessverre ja.

Jeg synes det er trist å lese at du har en sånn holdning til "vanskelige" barn. For barn ER ikke vanskelig, de HAR det vanskelig. Denne "kranglefanten som dominerer og kjefter" kan være det barnet som aller mest trenger å bli inkludert og å bli sett. Og ja, jeg synes du har et ansvar for naboens barn. Hvis de har det vanskelig er det din oppgave som ansvarlig voksen å gjøre det du kan for at det skal bli bedre. Enten det er en liten invitasjon eller en stor bekymringsmelding.

Hvis du ikke gjør det du kan for at små, uskyldige barn skal ha det bra, ja da er det faktisk din feil også om "ditt barn støter andre fra seg."

Skam deg.

Skrevet

Kan du ikke høre om datteren din kan være med neste gang da? Når ungene vokser til så vil de uansett plukke seg ut enkelte de trives bedre med enn andre. Slik er det jo bare.

Tenker at det er viktig at de lærer å inkludere andre, men private "fester" vil nok forekomme. Ikke alltid vi forelde tenker på å invitere andre enn de barnet ramser opp. 

Mine barn har iallfall sine bestevenner. Orker ikke å mase om at de må besøke "alle", og ikke har jeg oversikt over hvor mange venner de enkelte har heller...

Anonymous poster hash: aab0c...682

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...