Gå til innhold

Pose med mat gått ut på dato - gi til trengende?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

Hm, jeg forstår ikke hvorfor ikke bare DU kan spise opp denne maten? Og, uansett så finnes det ikke noe som en diabetiker dør av akkurat, bare det spises i små mengder/kombineres med grønnsaker el annen adekvat mat samt reguleres med riktig dose insulin.

 

Anonymous poster hash: 055ea...49a

Himmel for en dust du er. Så fordi han ikke dør av det akkurat, så bør de spise det selv. Blås i om det ikke er bra for han.

 

Hi : ikke hør på sutrehønene her inne. Ta kontakt med en organisasjon og hør, vil de ikke ha det så sier de nei. Jeg synes det var en fin tanke jeg :) Selv har jeg ingen problemer med å spise tørrvarer som er gått ut på dato med noen måneder, litt mer skeptisk til boksmat.

 

Anonymous poster hash: 81da8...35c

Du er tydeligvis en av dem som omtales i noen andre tråder idag.. Jeg mente ikke å være spydig (i motsetning til deg) men ser at tonen i tilbakemeldingen min ikke var direkte vennlig. Det var ikke meninga. Og - har du hørt om ironi eller å sette ting på spissen?

Jeg synes bare det fremstår som ufint å opprette en slik sak her - jeg skjønner at hi har gode intensjoner men hun vil gi bort noe som i praksis ikke er godt nok for henne selv - men "fattige" skal finne seg i å få gammel mat? Om man ønsker å glede er det kanskje en finere gest å gi fersk mat, tenker jeg. Og er det snakk om mat som er så usunn/dårlig at en diabetiker (jeg har nye kunnskap om diabetes og utsagnet er ikke basert på synsing) ikke kan spise den synes jeg i hvert fall det er ufint å gi den til andre, er det ikke så nøye med "fattige"? Men som sagt, jeg ser at hi har gode intensjoner - jeg bare deler ikke hennes tankegang, er rett og slett uenig;)

 

Anonymous poster hash: 055ea...49a

 

Du var ikke det spor bedre i ditt svar enn jeg var.

 

Anonymous poster hash: 81da8...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

 

 

Hm, jeg forstår ikke hvorfor ikke bare DU kan spise opp denne maten? Og, uansett så finnes det ikke noe som en diabetiker dør av akkurat, bare det spises i små mengder/kombineres med grønnsaker el annen adekvat mat samt reguleres med riktig dose insulin.

 

Anonymous poster hash: 055ea...49a

Selvfølgelig kan jeg spise denne maten. Men å lage meg en hel gryterett for å kaste nesten alt etterpå gidder jeg ikke. Å lage all mat fra bunnen av er tidkrevende, og i tillegg skulle lage posemat til meg ved siden av, det blir veldig mye mer mat enn hva vi spiser altså.

Det er uansett veldig hyggelig og positivt for både oss og barna å kunne spise den samme maten. Og det at vi har begynt å spise så sunt gar jo god effekt for meg også. Nå ryddet jeg skapene en gang for alle, og det vi ikke spiser skal ut.

 

Selvfølgelig kan min samboer spise dette han også uten å dø. Men hvorfor ta insulin om man klarer å unngå det så langt det går? Å ha høyt blodsukker en dag er ikke farlig. Men mye høyt blodsukker over tid gir deg ett høyt HbA1c (langtidsblodsukker). Og høyt HbA1c er strake veien til senbivirkningene som diabetes kan gi. Det er gitt at en diabetiker lever 10 år kortere enn en frisk person, hvorfor utfordre dette mest mulig?

Før i tiden var det egne dietter for diabetikere, feks lavkarbo, som ofte har meget god effekt på diabetikere. Men ingen blir fortalt om dette lenger etter at insulinet kom på markedet. Det beste for en diabetiker er å klare å regulere bs gjennom mat og ikke insulin, selv om det er nesten umulig for de fleste. Og det er heller ikke bare bare å regulere med insulin for alle.

 

Så selvfølgelig kunne vi spist det selv, men en hel bærepose er ikke middag fir kun en uke altså!

 

Anonymous poster hash: 362ec...df6

Så dere kjører hele familien inkludert barna på lavkarbo fordi mannen er diabetiker? Du vet at barna trenger karbohydrater i en helt annen grad, enn voksne?

 

Anonymous poster hash: bcadd...683

Nå finnes det veldig mange forskjellige typer lavkarbo dietter da. Men ja vi har alle kuttet helt ut raske karbohydrater.

 

Anonymous poster hash: 362ec...df6

 

Stakkars barna som ikke får lov til å spise litt finere brød, pannekaker på en fredag, drikke et glass med juice og kose seg med annen vanlig mat og må følge foreldrenes galskap... :( Får barna med egen mat i bursdager også siden dere har kuttet HELT ut de raske karbohydratene? Har dere ingen kake i barnas bursdag? Høres utrolig stusselig ut. Og nei, verken jeg eller barna spiser kjempemasse sukker, men de får lov å kose seg med en is innimellom og selvfølgelig lov til å gå i/ha bursdager med alt det innebærer.

Hjelpes, du er virkelig på heksejakt idag..

 

Anonymous poster hash: 925b5...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en gjeng..

Bør jeg heller kaste det jeg har av mat eller materialistiske ting for de det av en eller annen grunn ikke er bra nok for meg, selv om andre kunne ha glede av det? Spiller det noen rolle egentlig?

 

 

Anonymous poster hash: 925b5...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hm, jeg forstår ikke hvorfor ikke bare DU kan spise opp denne maten? Og, uansett så finnes det ikke noe som en diabetiker dør av akkurat, bare det spises i små mengder/kombineres med grønnsaker el annen adekvat mat samt reguleres med riktig dose insulin.

 

Anonymous poster hash: 055ea...49a

Himmel for en dust du er. Så fordi han ikke dør av det akkurat, så bør de spise det selv. Blås i om det ikke er bra for han.

 

Hi : ikke hør på sutrehønene her inne. Ta kontakt med en organisasjon og hør, vil de ikke ha det så sier de nei. Jeg synes det var en fin tanke jeg :) Selv har jeg ingen problemer med å spise tørrvarer som er gått ut på dato med noen måneder, litt mer skeptisk til boksmat.

 

Anonymous poster hash: 81da8...35c

Du er tydeligvis en av dem som omtales i noen andre tråder idag.. Jeg mente ikke å være spydig (i motsetning til deg) men ser at tonen i tilbakemeldingen min ikke var direkte vennlig. Det var ikke meninga. Og - har du hørt om ironi eller å sette ting på spissen?

Jeg synes bare det fremstår som ufint å opprette en slik sak her - jeg skjønner at hi har gode intensjoner men hun vil gi bort noe som i praksis ikke er godt nok for henne selv - men "fattige" skal finne seg i å få gammel mat? Om man ønsker å glede er det kanskje en finere gest å gi fersk mat, tenker jeg. Og er det snakk om mat som er så usunn/dårlig at en diabetiker (jeg har nye kunnskap om diabetes og utsagnet er ikke basert på synsing) ikke kan spise den synes jeg i hvert fall det er ufint å gi den til andre, er det ikke så nøye med "fattige"? Men som sagt, jeg ser at hi har gode intensjoner - jeg bare deler ikke hennes tankegang, er rett og slett uenig;)

 

Anonymous poster hash: 055ea...49a

Du virker ikke til å ha mye kunnskap om dia1 utifra holdningen din dessverre.

 

Syns det er synd så mange her vrir det til at det ikke er godt nok for meg. Det er jo ikke det det handler om, men jeg tror at uansett hva jeg sier vil dere alltid dra noe annet ut av det jeg skriver enn jeg faktisk skriver.

 

Posen ble gitt til en narkoman som handler fast på butikken til venninnen min som alltid klager på at de kaster mat. Jeg fyllte den opp med litt annet kos og praktiske ting også. Han ble kjempeglad:) Så jeg anser det som dagens gode gjerning fra meg idag og og avslutter dette nå.

 

Tusen takk til dere som har svart meg ordentlig idag.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 362ec...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis maten selv, og gi heller et beløp til en veldedig organisasjon, hvis du har lyst til å hjelpe noen.  

 

 



Anonymous poster hash: 9944b...654
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Hm, jeg forstår ikke hvorfor ikke bare DU kan spise opp denne maten? Og, uansett så finnes det ikke noe som en diabetiker dør av akkurat, bare det spises i små mengder/kombineres med grønnsaker el annen adekvat mat samt reguleres med riktig dose insulin.

 

Anonymous poster hash: 055ea...49a

Himmel for en dust du er. Så fordi han ikke dør av det akkurat, så bør de spise det selv. Blås i om det ikke er bra for han.

 

Hi : ikke hør på sutrehønene her inne. Ta kontakt med en organisasjon og hør, vil de ikke ha det så sier de nei. Jeg synes det var en fin tanke jeg :) Selv har jeg ingen problemer med å spise tørrvarer som er gått ut på dato med noen måneder, litt mer skeptisk til boksmat.

 

Anonymous poster hash: 81da8...35c

Du er tydeligvis en av dem som omtales i noen andre tråder idag.. Jeg mente ikke å være spydig (i motsetning til deg) men ser at tonen i tilbakemeldingen min ikke var direkte vennlig. Det var ikke meninga. Og - har du hørt om ironi eller å sette ting på spissen?

Jeg synes bare det fremstår som ufint å opprette en slik sak her - jeg skjønner at hi har gode intensjoner men hun vil gi bort noe som i praksis ikke er godt nok for henne selv - men "fattige" skal finne seg i å få gammel mat? Om man ønsker å glede er det kanskje en finere gest å gi fersk mat, tenker jeg. Og er det snakk om mat som er så usunn/dårlig at en diabetiker (jeg har nye kunnskap om diabetes og utsagnet er ikke basert på synsing) ikke kan spise den synes jeg i hvert fall det er ufint å gi den til andre, er det ikke så nøye med "fattige"? Men som sagt, jeg ser at hi har gode intensjoner - jeg bare deler ikke hennes tankegang, er rett og slett uenig;)

 

Anonymous poster hash: 055ea...49a

Du var ikke det spor bedre i ditt svar enn jeg var.

 

Anonymous poster hash: 81da8...35c

Til deg, mener du? Nei, det er ikke ofte noen kaller meg for DUST. Nei, vent litt - det er faktisk FØRSTE gang noen kaller meg det! Og det en voksen (eller?).. Om du derimot sikter til svaret mitt til hi, så ser jeg at jeg kunne ordlagt meg litt smidigere selv om jeg er uenig med henne. Men å kalle andre her for ting jeg aldri ville funnet på å si i virkeligheten.. Nei, det mener jeg er noe helt annet enn en (evt) amper diskusjon hvor man er uenig i sine synspunkter.

 

Anonymous poster hash: 055ea...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tenke på hva som er bra nok eller ikke er vel ikke det viktige? En gang kjøpte jeg kaffe og en bolle til en narkoman som stod ute i regnet. Jeg ville ikke selv drukket kaffe eller spist bolle, men det betyr ikke at det ikke var bra nok for han. Kanskje en dårlig sammenligning, men likevel. Jeg gir klær til fretex som jeg ikke føler er bra nok for meg lengre, men for noen andre vil de føle at de klærne er bra nok. Ett plagg med hull i vil jeg kaste, noen ville tatt imot det å bare sydd hullet.



Anonymous poster hash: 7e714...7e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat som ikke har gått ut på dato kunne jeg fint gitt bort etter en rydderunde i skapet men men det om har gått ut ville bli kastet. Jeg er ikke begeistret for å spise tørrvarer og boksemat etter holdbarhetsdato selv om jeg vet at det kan være bra fortsatt. Derfor ville jeg heller ikke gitt det til andre. 

Ikke godt nok for meg men du kan jo spise det er ikke en følelse jeg ønsker å gi til andre, føler at det ikke er å være til hjelp.

 



Anonymous poster hash: ffe75...29b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken fattig eller rik, men har maaaaange ganger lagd både supper, sauser og gryteretter e.l. av poser som har vært utgått på dato. Ikke fordi jeg ikke har råd til å handle, men fordi jeg kan få det for meg å handle litt vel mye tørrvarer når jeg har god råd, sånn i tilfelle jeg skulle få dårlig råd, eller uforutsette utgifter som setter budsjettet på hodet for en liten stund.

Jeg har spist tørrvarer som har lagt i skapet i årevis!, ja, så lenge at best før datoen kan være oversteget med ett helt år eller mer, før jeg har fått brukt det. Og vet dere hva? Jeg har aldri blitt syk, maten har aldri smakt vondt. 

Jeg ville kanskje vært litt mer skeptisk til hermetikk som har gått langt over holdbarhet, men tørrvarer er iallefall helt problemfritt!



Anonymous poster hash: 15ffb...a8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken fattig eller rik, men har maaaaange ganger lagd både supper, sauser og gryteretter e.l. av poser som har vært utgått på dato. Ikke fordi jeg ikke har råd til å handle, men fordi jeg kan få det for meg å handle litt vel mye tørrvarer når jeg har god råd, sånn i tilfelle jeg skulle få dårlig råd, eller uforutsette utgifter som setter budsjettet på hodet for en liten stund.Jeg har spist tørrvarer som har lagt i skapet i årevis!, ja, så lenge at best før datoen kan være oversteget med ett helt år eller mer, før jeg har fått brukt det. Og vet dere hva? Jeg har aldri blitt syk, maten har aldri smakt vondt. Jeg ville kanskje vært litt mer skeptisk til hermetikk som har gått langt over holdbarhet, men tørrvarer er iallefall helt problemfritt! Anonymous poster hash: 15ffb...a8a

Min personlige rekord var vell en gryteretter som gikk ut på dato ca 15 år tidligere. Smakte helt godt og ingen ble syke. Å spise mat som har gått ut på dato plager med ikke det minste. Å spise ris som har stått på kjøkkenbenken over natta for eksempel ville derimot ikke falt meg inn. Du må vurdere hva som egentlig er farlig.

 

Anonymous poster hash: 3809a...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så rart at så mange av dere tenker man ikke kan gi til andre fordi man ikke synes det er godt nok for en selv. Det er jo mange som kan se nytteverdien i det likevel.

Mener ikke man skal spise bedervet mat, men tror ikke det var det HI skulle gi bort heller

 

Anonymous poster hash: 925b5...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Hm, jeg forstår ikke hvorfor ikke bare DU kan spise opp denne maten? Og, uansett så finnes det ikke noe som en diabetiker dør av akkurat, bare det spises i små mengder/kombineres med grønnsaker el annen adekvat mat samt reguleres med riktig dose insulin.Anonymous poster hash: 055ea...49a

Selvfølgelig kan jeg spise denne maten. Men å lage meg en hel gryterett for å kaste nesten alt etterpå gidder jeg ikke. Å lage all mat fra bunnen av er tidkrevende, og i tillegg skulle lage posemat til meg ved siden av, det blir veldig mye mer mat enn hva vi spiser altså.

Det er uansett veldig hyggelig og positivt for både oss og barna å kunne spise den samme maten. Og det at vi har begynt å spise så sunt gar jo god effekt for meg også. Nå ryddet jeg skapene en gang for alle, og det vi ikke spiser skal ut.

Selvfølgelig kan min samboer spise dette han også uten å dø. Men hvorfor ta insulin om man klarer å unngå det så langt det går? Å ha høyt blodsukker en dag er ikke farlig. Men mye høyt blodsukker over tid gir deg ett høyt HbA1c (langtidsblodsukker). Og høyt HbA1c er strake veien til senbivirkningene som diabetes kan gi. Det er gitt at en diabetiker lever 10 år kortere enn en frisk person, hvorfor utfordre dette mest mulig?

Før i tiden var det egne dietter for diabetikere, feks lavkarbo, som ofte har meget god effekt på diabetikere. Men ingen blir fortalt om dette lenger etter at insulinet kom på markedet. Det beste for en diabetiker er å klare å regulere bs gjennom mat og ikke insulin, selv om det er nesten umulig for de fleste. Og det er heller ikke bare bare å regulere med insulin for alle.

Så selvfølgelig kunne vi spist det selv, men en hel bærepose er ikke middag fir kun en uke altså!Anonymous poster hash: 362ec...df6

Så dere kjører hele familien inkludert barna på lavkarbo fordi mannen er diabetiker? Du vet at barna trenger karbohydrater i en helt annen grad, enn voksne?Anonymous poster hash: bcadd...683

Nå finnes det veldig mange forskjellige typer lavkarbo dietter da. Men ja vi har alle kuttet helt ut raske karbohydrater.Anonymous poster hash: 362ec...df6

Stakkars barna som ikke får lov til å spise litt finere brød, pannekaker på en fredag, drikke et glass med juice og kose seg med annen vanlig mat og må følge foreldrenes galskap... :( Får barna med egen mat i bursdager også siden dere har kuttet HELT ut de raske karbohydratene? Har dere ingen kake i barnas bursdag? Høres utrolig stusselig ut. Og nei, verken jeg eller barna spiser kjempemasse sukker, men de får lov å kose seg med en is innimellom og selvfølgelig lov til å gå i/ha bursdager med alt det innebærer.

Hjelpes, du er virkelig på heksejakt idag..Anonymous poster hash: 925b5...31e

 

Hun er ikke på heksejakt, hun er bare rett og slett litt dum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...