Gå til innhold

hvilke krav Bør man kunne stille til arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har en jobb hvor han reiser mye. Problemet er bare at det er så uforutsigbart. Han kan få beskjed om at "om et par uker må du dit og dit", men aldri noe håndfast. Brått kan han få beskjed dagen før,om at han må reise dagen etter og det er gjerne en uke før planlagt reise. Han vet aldri når han kommer hjem heller. Jeg har levd med dette i mange år nå men må si jeg begynner å bli mektig lei. Vet ikke når han drar, eller når han kommer hjem. Jeg kan ringe han i 16 tiden å spørre når han kommer hjem mtp middag, og ender ofte med "i morgen" til svar...

Ikke tjener han nok til å kompensere for dette heller, så jeg synes han bør snakke med sjefen om det, men han mener det bare er sånn det er...

Anonymous poster hash: c2957...c4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen synspunkter?

Skrevet

det hørtes veldig uforutsigbart ut - hva slags jobb er dette?

Kommer jo litt an på yrket hva som er "inneforstått" og ikke av uforutsette reiser. En samtale med sjefen er vel på sin plass uansett dersom situasjonen begynner å bli lite holdbar.

Anonymous poster hash: bee86...48b
Skrevet

det hørtes veldig uforutsigbart ut - hva slags jobb er dette?

Kommer jo litt an på yrket hva som er "inneforstått" og ikke av uforutsette reiser. En samtale med sjefen er vel på sin plass uansett dersom situasjonen begynner å bli lite holdbar.

Anonymous poster hash: bee86...48b

Den har vært lite holdbar lenge. De leverer tjenester til andre,så de er avhengige av at det passer for kunden - jeg ser den- men ofte må det passe for familien as også. Jeg har og en jobb, som hele tiden må ta hensyn til hans. .. det begynner å bli litt mer enn jeg klarer

Skrevet

Hva du kan kreve kommer jo an på hva som står i kontrakten og arbeidsinnstruksen til mannen din, jeg regner med at han visste da han ble ansatt at det var en type uforutsigbar jobb med mye reising.

I noen yrker er det selvfølgelig mulig å planlegge reising godt, men i andre yrker helt umulig, ofte er det hva som skjer andre steder (dit han reiser) som avgjør og det er ikke alltid lett å forutse.

Om mannen din har for dårlig lønn i forhold til innsats kan han selvfølgelig ta en snakk med arbeidsgiver om det, lønnsforhandlinger må man ha av og til. Mannen din kan selvfølgelig også ta en snakk om arbeidsinnstruks når det kommer til reising, men siden han sier det bare er sånn det er i hans jobb regner jeg med at han har forståelse hvor hvorfor det er sånn og at det er vanskelig å gjøre noe med. Da gjenstår det jo å vurdere en annen type jobb (for jeg skjønner godt din frustrasjon)

Anonymous poster hash: 80a8c...abd
Skrevet

Hva du kan kreve kommer jo an på hva som står i kontrakten og arbeidsinnstruksen til mannen din, jeg regner med at han visste da han ble ansatt at det var en type uforutsigbar jobb med mye reising. I noen yrker er det selvfølgelig mulig å planlegge reising godt, men i andre yrker helt umulig, ofte er det hva som skjer andre steder (dit han reiser) som avgjør og det er ikke alltid lett å forutse. Om mannen din har for dårlig lønn i forhold til innsats kan han selvfølgelig ta en snakk med arbeidsgiver om det, lønnsforhandlinger må man ha av og til. Mannen din kan selvfølgelig også ta en snakk om arbeidsinnstruks når det kommer til reising, men siden han sier det bare er sånn det er i hans jobb regner jeg med at han har forståelse hvor hvorfor det er sånn og at det er vanskelig å gjøre noe med. Da gjenstår det jo å vurdere en annen type jobb (for jeg skjønner godt din frustrasjon) Anonymous poster hash: 80a8c...abd

Søk ny jobb, og så forhandle lønn og andre betingelser.

Anonymous poster hash: 284bd...f24

Skrevet

Hva du kan kreve kommer jo an på hva som står i kontrakten og arbeidsinnstruksen til mannen din, jeg regner med at han visste da han ble ansatt at det var en type uforutsigbar jobb med mye reising.

I noen yrker er det selvfølgelig mulig å planlegge reising godt, men i andre yrker helt umulig, ofte er det hva som skjer andre steder (dit han reiser) som avgjør og det er ikke alltid lett å forutse.

Om mannen din har for dårlig lønn i forhold til innsats kan han selvfølgelig ta en snakk med arbeidsgiver om det, lønnsforhandlinger må man ha av og til. Mannen din kan selvfølgelig også ta en snakk om arbeidsinnstruks når det kommer til reising, men siden han sier det bare er sånn det er i hans jobb regner jeg med at han har forståelse hvor hvorfor det er sånn og at det er vanskelig å gjøre noe med. Da gjenstår det jo å vurdere en annen type jobb (for jeg skjønner godt din frustrasjon)

Anonymous poster hash: 80a8c...abd

Jo da, jeg er enig. Høyere lønn tørr han ikke be om (jeg har kranglet meg til at han skal ha overtidsbetaling ) med sjefen hans. Han tenker at siden ingen andre klager på det så kan ikke han heller. Jeg er bare så mektig lei av at han plutselig bare må ut og vekk, og aldri vet når. Har foreslått at han kan ha feks én uke i mnd hvor han kan være tilgjengelig for det, for sånn som det er nå er han borte minst annenhver uke...

Skrevet

Med mindre han har en ledende stilling eller tilsvarende (se arbeidsmiljøloven), så skal han ha betalt i forhold til de timene han jobber og det er begrenset hvor mye overtid han kan ha. I forhold til reiser er det andre satser. Hva med å sjekke en fagforening?

Anonymous poster hash: 25887...55c
Skrevet

Dersom ikke lønna svarer til arbeidet ville jeg tenkt at han hadde en på si.

Anonymous poster hash: c46d9...2bd

Skrevet

Dersom ikke lønna svarer til arbeidet ville jeg tenkt at han hadde en på si.

Anonymous poster hash: c46d9...2bd

Høhø. Ja det må du gjerne tenke, men akkurat det er ingen fare. I sådan gjelder det alle som jobber der siden vi damene diskuterte dette på sist firmatur

Skrevet

Med mindre han har en ledende stilling eller tilsvarende (se arbeidsmiljøloven), så skal han ha betalt i forhold til de timene han jobber og det er begrenset hvor mye overtid han kan ha. I forhold til reiser er det andre satser. Hva med å sjekke en fagforening?

Anonymous poster hash: 25887...55c

Alt dette vet jeg, og han, derfor ga jeg beskjed til sjefen om at jeg kom til å melde de om ikke de fikk betalt (mannen jobba 380 timer overtid et år,uten ekstra lønn). Han er på ingen måte noe leder eller har en stilling som krever dette, men han jobber i en usikker bransje og er redd for å forlate en sikker jobb, og det skjønner jeg jo. Men likevel, det må være forenelig med et liv. Og han tjener overhodet ikke godt nok til at jeg kan gå ned i stiliig

Skrevet

Man har krav på lønn som står i forhold til arbeidet. Ellers er det lite man kan gjør.

I mine øyne kan din mann enten be om høyere lønn eller lete etter en ny jobb med arbeidsforhold som passer bedre for dere som familie.

Jeg er gift med en mann som har veldig uforutsigbar arbeidsmengde og reiseplan, og selv har jeg alltid hatt den typen jobber. Blir en livsstil, men lønnen må være riktig.

Anonymous poster hash: f1378...fe8

Skrevet

Man har krav på lønn som står i forhold til arbeidet. Ellers er det lite man kan gjør.

I mine øyne kan din mann enten be om høyere lønn eller lete etter en ny jobb med arbeidsforhold som passer bedre for dere som familie.

Jeg er gift med en mann som har veldig uforutsigbar arbeidsmengde og reiseplan, og selv har jeg alltid hatt den typen jobber. Blir en livsstil, men lønnen må være riktig.

Anonymous poster hash: f1378...fe8

Veldig lite som er på stell der... man får lønn ettersom hvilken vei høna sparker. ..

Jeg kan og leve med det, hvis lønna er rett! Det er den overhodet ikke nå

Skrevet

Kan jeg spørre hvor mye han har i lønn?

Mannen min har en fastlønn på 950 000,- + bonus, og han har en normalt arbeidstid på 8-16.

Anonymous poster hash: f5e61...8e0
Skrevet

Mannen min har en fastlønn på 950 000,- + bonus, og han har en normalt arbeidstid på 8-16.

475.000...

Skrevet

hvis han har jobbet 380 timer uten en eneste times overtidsbetaling så er jeg også ganske sikker på at han har ei på si. Ingen seriøse arbeidsgivere som er store og har mange kunder/er redd for dårlig omtale og for å miste kontrakter som følge av det opererer med så mye ubetalt overtid. Har du sjekket at han faktisk jobber? Drar han ofte til et og samme sted på oppdrag?

Anonymous poster hash: 53725...cdb
Skrevet

hvis han har jobbet 380 timer uten en eneste times overtidsbetaling så er jeg også ganske sikker på at han har ei på si. Ingen seriøse arbeidsgivere som er store og har mange kunder/er redd for dårlig omtale og for å miste kontrakter som følge av det opererer med så mye ubetalt overtid. Har du sjekket at han faktisk jobber? Drar han ofte til et og samme sted på oppdrag?

Anonymous poster hash: 53725...cdb

Overhodet ikke redd. Hvis du ser svaret mitt over her så ser du det gjelder alle. Jeg har og sett kontrakten hans. Dersom han hadde vært utro måtte det isåfall med sin mannlige sjef, siden han skjønte hvorfor jeg var irritert. En eneste stor orgie...

Så nei, han er ikke utro. Mye av tiden jobber han hjemme. Og alle telefonene fra kunden er og menn. Så mulig han er homofil og fått med alle på jobben til å dekke over...

Skrevet

Men det er jo først og fremst hans innstilling til saken du må jobbe med. Du må få ham til å forstå at strikken din ikke kan strekkes lenger. Det høres for meg ut som om dere har gått i samme felle dere to. Han har jobbet så lenge for arbeidsgiveren at både ham og sjefen tror det er sånn det skal være. Du har godtatt det så lenge at han tror at det er sånn det skal være. Hvis han selv synes det er greit, må du ta stilling til om du synes det er greit. For meg er det helt på trynet at kona skal klage til sjefen hans hvis han ikke får overtidsbetalt. Herlighet, det er da snakk om en voksen mann som må håndtere sine egne arbeidsbetingelser.

Min mann har også en jobb der reising er temmelig uforutsigbart. Han er imidlertid bedre betalt enn din, så ytelser er mer i samsvar. Jeg tenker at jobb er en så stor del av livet at jeg ikke kan kreve at han har en jobb som passer meg. Det er viktig at han trives på jobb, da er han fornøyd og glad ellers også. Hvis hans glede gikk på bekostning av min glede, ville det selvfølgelig vært annerledes, da måtte han prioritert meg for at jeg skulle tenke at jeg ville ha ham. Men å skulle lete i arbeidsmiljøloven eller kjefte på sjefen hans blir altså å angripe det fra helt feil synsvinkel i forhold til hvordan jeg tenker.

Skrevet

475.000...

Huff. Det var ikke mye. Det er til og med mindre enn jeg tjener. Og jeg har også en 8-16 jobb.

Om man regner med alle overtidstimene til mannen din, har han en ekstremt LAV lønn.....

Er det verdt det? Kanskje ta en snakk med mannen din om det? Går det an å bytte jobb med bedre vilkår??

Skrevet

Du kan ikke stille krav, det er det han som i så fall må. Det er mannen din som på 1) synes dette ikke er greit 2) ta det opp med sjefen sin.

Du må få din mann til å se saken fra din side før det skjer noe bedring.

Men hva sier mannen din da?

Skrevet

Problemet er jo mannen, som ikke har baller nok til å si noe. Jeg "kjefta" ikke på sjefen, han spurte meg under en middag hva jeg syntes om arbeidet til mannen. Og da fikk han svar. Min mann kan ikke noe om lover og regler, så det må han ha svart på hvitt. Nå skal det sies at denne sjefen var ny på det tidspunktet og visste vel ikke helt hvordan ståa faktisk var. Etter den samtalen fikk han hvertfall overtid for jobbingen.

Uansett, spørsmålet her er hvorvidt det går ann å kreve litt mer forutsigbarhet som gjør det levelig for oss alle.

Skrevet

Problemet er jo mannen, som ikke har baller nok til å si noe. Jeg "kjefta" ikke på sjefen, han spurte meg under en middag hva jeg syntes om arbeidet til mannen. Og da fikk han svar. Min mann kan ikke noe om lover og regler, så det må han ha svart på hvitt. Nå skal det sies at denne sjefen var ny på det tidspunktet og visste vel ikke helt hvordan ståa faktisk var. Etter den samtalen fikk han hvertfall overtid for jobbingen.

Uansett, spørsmålet her er hvorvidt det går ann å kreve litt mer forutsigbarhet som gjør det levelig for oss alle.

Det kommer an på arbeidsavtalen hans. Er ikke dette spesifisert, kan han selvfølgelig ha det som forhandlingspunkt ved neste lønnsforhandling eller i medarbeidersamtale. 

Skrevet

Det kommer an på arbeidsavtalen hans. Er ikke dette spesifisert, kan han selvfølgelig ha det som forhandlingspunkt ved neste lønnsforhandling eller i medarbeidersamtale.

Ja nettopp. Det burde jeg jo skjønt når han skulle ha samtale nå i våres... jaja, neste gang. Takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...