Gå til innhold

Legesekretær - kan noen se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det ikke er ideelt, men er det mulig å komme inn på et legekontor man ikke har fastlege og bare få tatt en crp?

Årsaken til at jeg spør er at bussene her har lagt om rutene sine og jeg må derfor beregne minst halvannen time én vei for å komme til legen min (tar et kvarter i bil, så er egentlig ikke langt). Nå er jeg syk og burde tatt en crp siden jeg har andre ting som gjør at immunforsvaret mitt ikke er på topp.

Det er et legekontor tre minutter med buss unna her jeg bor. Tror dere jeg kan komme inn der i morgen og bare ta en crp? Hvis den viser noe må jeg selvfølgelig dra til legen min, uansett, men viser den ikke noe så slipper jeg å bruke over tre timer på reise samt risikere å smitte masse folk på veien.

Anonymous poster hash: 47602...962
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvfølgelig ringe og spørre, men de må uansett opprette en journal på deg og det er ikke like enkelt som før etter fastlegereformen...

Anonymous poster hash: 0b9f4...8e6

Skrevet

Du kan selvfølgelig ringe og spørre, men de må uansett opprette en journal på deg og det er ikke like enkelt som før etter fastlegereformen...

Anonymous poster hash: 0b9f4...8e6

Takk for svar. Jeg får se an formen i morgen og ringe og spørre.

Det er håpløst når bussene har tatt bort all korrespondanse og man er avhengig av buss :(

Kan og vil ikke bytte lege heller siden fastlegen min er veldig dyktig og jeg er midt i en spesiell utredning for annen komplisert sykdom.

Skrevet

Bytt lege nå så har du ny lege og legesenter om 5 dager ;) 

Anonymous poster hash: 7978d...f9c
Skrevet

Bytt lege nå så har du ny lege og legesenter om 5 dager ;)

Anonymous poster hash: 7978d...f9c

Helt uaktuelt å bytte lege siden den jeg har er så dyktig. Finnes få i landet som han! :)

Er normalt ikke noe problem, men akkurat nå er det altså det.

Skrevet

Du kan eventuelt ringe legekontoret ditt, og høre om de kan kontakte det som ligger nærmere deg. 

Men husk at CRP må sees i sammenheng med hvordan du har det, og er bare en liten puslespillsbrikke i et større bilde! Ikke stol blindt på hva den verdien sier, særlig ikke hvis du har andre sykdommer/immunproblemer og kanskje går på medisiner for det?

Anonymous poster hash: 273e3...d3d
Skrevet

Jeg er ikke legesekretær, men på legekontoret her nekter de i alle fall å ta blodprøve hvis man ikke har fastlege her. Fryktelig upraktisk siden vi bare har en fastlege i kommunen og han er helt håpløs.

Anonymous poster hash: 83bac...010
Skrevet

Jeg er ikke legesekretær, men på legekontoret her nekter de i alle fall å ta blodprøve hvis man ikke har fastlege her. Fryktelig upraktisk siden vi bare har en fastlege i kommunen og han er helt håpløs.

Dette gjelder forresten selv om man har rekvisisjon fra en annen lege.

Skrevet

Du kan eventuelt ringe legekontoret ditt, og høre om de kan kontakte det som ligger nærmere deg. 

Men husk at CRP må sees i sammenheng med hvordan du har det, og er bare en liten puslespillsbrikke i et større bilde! Ikke stol blindt på hva den verdien sier, særlig ikke hvis du har andre sykdommer/immunproblemer og kanskje går på medisiner for det?

Anonymous poster hash: 273e3...d3d

Jeg kontaktet mitt legekontor, men likevel så nektet det som ligger nært meg å ta en crp.

Jeg går ikke på medisiner og er under utredning for det andre som feiler meg som svekker immunforsvaret.

Jeg trenger nå bare vite om crp er forhøyet, for da trenger jeg antibiotika (jeg liker ikke å ta det, så det er ikke for å få unødvendig medisin). Hvis den ikke er forhøyet så trenger jeg ikke antibiotika.

Alle andre "brikker" følges av legen min og sykehus.

Jeg forstår også at man normalt ikke skal gjøre det jeg ber om, men når jeg har snakket med legekontoret mitt og avtalt at hvis crp er forhøyet så skal jeg komme dit til oppfølging, så mener jeg det er unødvendig strengt å nekte å ta denne prøven.

Det som nå skjer er at jeg må ta tre busser en vei og omgås masse folk som jeg risikerer å smitte, for ikke å snakke om at jeg pga underliggende diagnose kommer til å bli verre av en slik reise nå når jeg har dette på toppen. Det er i hvert fall ikke samfunnsøkonomisk å ikke kunne vise skjønn.

Men ser ut som jeg må se om jeg greier å komme meg til min egen lege i morgen.

Å være alene uten bil når man er syk er noe dritt :/

Skrevet

Du skriver legesekretær, det er faktisk ikke helsesekretæren som bestemmer disse reglene, det er legene. Vi følger bare det de sier og mye av grunnen til at vi ikke kan ta inn alle andre (er mange som spør) er fordi vi må prioritere våre egne faste pasienter, de kommer først. Kan til tider være ganske så travelt på laboratoriet og da kan vi ikke ta inn andre.

Du trur kanskje det er fort gjort, er forsåvidt det, men man må lage journal på deg, det må jo dokumenteres, så inn å ta stikket i fingeren for så å analysere (ca 5 min). Ja, og hvis den er skyhøy,over 200, kan vel ikke bare sende deg hjem igjen da?

Så vi nekter ikke folk for å være slemme, ting skal følges opp av fastlehe, er derfor vi har det.

Crp kan og endre seg i løpet av få timer så man kan ikke stole blindt på den,sier bare hvordan det er der og da. Hvis legen konferer med sykehuset gir de faktisk blanke i crp, de er intressert i allmentilstanden/klinikken.

God bedring:)

Hilsen helsesekretær

Anonymous poster hash: 631e1...32c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...