Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #1 Skrevet 26. august 2014 Er vel fare for at jeg kan bli gjenkjent ved å legge ut dette her men jeg trenger noen andre sin mening. De siste 8 årene har vi leid en enebolig, vi flyttet ut derfra for syv måneder siden. På gulvene var det et slags belegg i "parkett-look", altså et veldig mykt gulv siden det var belegg. Vi hadde en reclinerstol som tydeligvis hadde laget skader i gulvet når den gynget. Dette så vi ikke før vi flyttet ut, men sa såklart ifra til huseier om det. Et annet sted på gulvet var det også en flekk som hadde trekt ned i belegget. Sølet ble tørket opp med en gang men ble "sugd" ned i belegget. Har prøvd mye slags flekkfjerning. I tillegg var det balansert varmegjennvinning i huset, i det ene røret var det blitt mugg (!), huseier mener vi ikke har inspisert og vedlikeholdt disse rørene. Vi har skiftet filter etter intervall og vasket de ventilene, noe øvrig vedlikehold av anlegget viste vi ikke at vi hadde, og det står heller ikke i kontrakten. Altså, vi flyttet for syv måneder siden og avtalte da med huseier at de skulle se på hva det kostet for å utbedre gulvet. Vi har spurt flere ganger i løpet av disse månedene og nå kom de fram til 1000 kr pr kvm for gulvet... De vil beholde hele depositumet. Jeg mener ikke at vi skal ha tilbake alt, men man må regne med litt normal slitasje når vi har bodd der i så mange år. Og jeg syns vi har vist velvilje med å vente så lenge. Huseier har tatt i bruk boligen selv. Mannen mener vi bare skal godta og bli ferdig med det men jeg syns dette er litt urettferdig. Hva syns dere? Er det å regne som normal slitasje når vi har bodd der så lenge eller burde vi bare betale alt? Anonymous poster hash: f4196...ab2
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #2 Skrevet 26. august 2014 Vil tro huseieren ikke kan kreve hele depositumet. Det med gulvene er jo normal slitasje. Og hvis han mente dere skulle vedlikeholde noe ut over vanlig så vil jeg tro at han måtte ha fått det inn i en kontrakt. Dere har bodd der i syv år, det vil synes at dere har bodd der da. Huseier kan ikke kreve at normal slitasje dekkes. Men jeg vil tro at han synes det er greit å få betalt oppussing til eget bruk... Søleflekk som ikke lar seg fjerne fordi huseier har valgt dårlige materialer i utgangspunktet er ikke noe dere skal belastes for. Også merkene etter stolen deres er diskutable, men det har dere jo gitt dere på. Så lenge det ikke stod noe i kontrakten om at dere skulle være ansvarlig for videre vedlikehold varmesystemet, så tror jeg ikke han kommer noen vei med det. At huseier velger å bytte et gulv av dårlig kvalitet ut med et mye (!) dyrere gulvbelegg, det er en kostnad huseier selv må ta, ikke noe dere skal sponse! Les gjennom husleieloven, vis til loven og paragrafer og skriv et brev til huseier som avsluttes med at dere forventer at depositumet frigis innen f.eks. 14 dager. Hvis han ikke går med på det så går dere til Husleietvistutvalget eller Forliksrådet (hvem som tar saken avhenger av hvor i landet dere bor mener jeg). Anonymous poster hash: 61d96...c79
Mamma-til-Emma Skrevet 26. august 2014 #3 Skrevet 26. august 2014 Selvfølgelig skal dere ikke godta dette! Det er normal slitasje og det må det bare regnes med når man leier ut bolig. Et slikt gulv koster LANGT ifra 1000 kr kven og at det har stått en stol eller en hylle eller bord på samme plassen i flere år må man bare regne med. Hvis dere ikke har fått instruksjoner på hvordan dere skulle vedlikeholde varmeanlegget så skal dere heller ikke holdes ansvarlig. Ta kontakt med advokat å få tilbake HELE depositumet deres!!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #4 Skrevet 26. august 2014 Jeg stiller meg bak de andre. Dette er normal slitasje og dere bør få tilbake hele depositummet. Skriv et brev som nevnt over. Anonymous poster hash: f6280...cff
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #5 Skrevet 26. august 2014 Nr 2 igjen - glemte å skrive at jeg også ville hatt igjen hele depositumet ut fra det du skriver. Så jeg er enig med nr 3 og 4 i det. Anonymous poster hash: 61d96...c79
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #6 Skrevet 26. august 2014 Enig med resten. Etter 7år vil det selvsagt vises at huset har vært bebodd. Normal slitasje skal ikke dere betale for. Dere må bare ikke godta at huseier tar penger fra dep.kontoen! Anonymous poster hash: 08442...107
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #7 Skrevet 26. august 2014 Dette skal dere IKKE godta. Dette som du beskriver her er helt normal slitasje, dere har tross alt bodd der i mange år. Så klart vises det at dere har bodd der! Her må du "sette deg på bakbena" og gjøre ting etter boka. Viktigste spørsmålet er om dere har depositumet på en depositumskonto? Har dere det så er saken grei og det er bare å følge husleieloven og skrive de diverse brevene som trengs. Da har dere nok pengene innen noen måneder, med mindre huseier vil ta saken videre(hvorfor skal han det når han ikke har retten på hans side). Har dere ikke pengene på depositumskonto er saken mye verre og jeg vil si at de er omtrent tapt.. Da kommer det litt ann på om dere mener summen er "verdt" å kjempe for. Anonymous poster hash: 65517...658
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #8 Skrevet 26. august 2014 Pengene står på depositumskonto ja. HI Anonymous poster hash: f4196...ab2
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #9 Skrevet 26. august 2014 Ikke godta dette! Alt du nevner er normal slitasje etter 8 år! Det med varmeanlegget er ikke deres ansvar, med mindre dette står i kontrakten. Ta kontakt med advokat, og si i fra til huseier om at du gjør det, så skal du se dere får depositumet tilbake... I hvert fall deler av det. Vi hadde faktisk også en huseier likedan for noen år siden. Vi bodde der i 3 år. Det var teppe på det ene rommet, og kjøkkenskapene satt dårlig på. Vi prøvde flere ganger å fikse dem, men de falt stadig av hengslene uansett. Huseier påstod han ikke var klar over sistnevnte... Vi klarte å søle på teppet. Vi prøvde alt for å få bort flekken, men det gikk ikke. Det var ingen stor flekk, men det grå teppet så ekstra grått ut akkurat der. Vi ble tilbakeholdt hele depositumet. Vi løy, sa vi hadde tatt kontakt med en advokat, og at advokaten sa huseier ikke hadde noe å stille med, og vi fikk tilbake depositumet uten et ord, med det samme. Jeg sier ikke dere skal lyve, men gjerne ta kontakt med noen som har peiling på sånne saker :-) Anonymous poster hash: 1b263...cab
Mamma-til-Emma Skrevet 26. august 2014 #10 Skrevet 26. august 2014 http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§10-2 Her står det om det dere sliter med. Dere har loven på deres side. Bare å vise til denne lovteksten og dere skal ha depositum tilbake.
Mamma_til_2 Skrevet 26. august 2014 #11 Skrevet 26. august 2014 Dere skal ikke betale for dette og ikke gi noe fra dep.konto, husk huseier får ikke ut noe derfra uten samtykke fra den som står som medeier og det er du eller mannen din, de er låst!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #12 Skrevet 26. august 2014 Er vel fare for at jeg kan bli gjenkjent ved å legge ut dette her men jeg trenger noen andre sin mening. De siste 8 årene har vi leid en enebolig, vi flyttet ut derfra for syv måneder siden. På gulvene var det et slags belegg i "parkett-look", altså et veldig mykt gulv siden det var belegg. Vi hadde en reclinerstol som tydeligvis hadde laget skader i gulvet når den gynget. Dette så vi ikke før vi flyttet ut, men sa såklart ifra til huseier om det. Et annet sted på gulvet var det også en flekk som hadde trekt ned i belegget. Sølet ble tørket opp med en gang men ble "sugd" ned i belegget. Har prøvd mye slags flekkfjerning. I tillegg var det balansert varmegjennvinning i huset, i det ene røret var det blitt mugg (!), huseier mener vi ikke har inspisert og vedlikeholdt disse rørene. Vi har skiftet filter etter intervall og vasket de ventilene, noe øvrig vedlikehold av anlegget viste vi ikke at vi hadde, og det står heller ikke i kontrakten. Altså, vi flyttet for syv måneder siden og avtalte da med huseier at de skulle se på hva det kostet for å utbedre gulvet. Vi har spurt flere ganger i løpet av disse månedene og nå kom de fram til 1000 kr pr kvm for gulvet... De vil beholde hele depositumet. Jeg mener ikke at vi skal ha tilbake alt, men man må regne med litt normal slitasje når vi har bodd der i så mange år. Og jeg syns vi har vist velvilje med å vente så lenge. Huseier har tatt i bruk boligen selv. Mannen mener vi bare skal godta og bli ferdig med det men jeg syns dette er litt urettferdig. Hva syns dere? Er det å regne som normal slitasje når vi har bodd der så lenge eller burde vi bare betale alt? Anonymous poster hash: f4196...ab2 Vanvittig overpris. Innhent anbud og fiks gulvet selv. Anonymous poster hash: 12461...120
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #13 Skrevet 26. august 2014 Normal slitasje er det nok også. Anonymous poster hash: 12461...120
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #14 Skrevet 26. august 2014 1000 kr pr kvadratmeter var vel både for gulvet og for arbeidet. Men allikevel dyrt syns jeg! Og ville aldri hatt et slik gulv om jeg hadde eid huset, det tåler virkelig ingen ting. På soverommene var det vanlig laminat og den så helt ny ut da vi flyttet, til tross for at det var små barn som hadde bodd der. Tusen hjertelig takk for alle svar, da er jeg ikke helt på jordet selv. Ble virkelig overrasket over huseier, vi har hatt et godt forhold mens vi har leid så trodde ikke dette skulle dukke opp på den måten. Mistenker nesten at huseier ønsker seg nytt gulv siden de har flyttet inn selv så prøver de å få oss til å betale for det på denne måten. Jeg skal skrive et brev til huseier i morgen, tror kanskje jeg skal sende det rekommandert for å gjøre det ordentlig. Hi Anonymous poster hash: f4196...ab2
C&M&H Skrevet 26. august 2014 #15 Skrevet 26. august 2014 Ta saken til husleietvistutvalget enkelt og greit. Da får dere en riktig avgjørelse helt etter loven.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2014 #16 Skrevet 26. august 2014 Det hadde jeg ikke gått med på. Dere skal ha igjen om ikke alt så i alle fall mesteparten. Anonymous poster hash: ed514...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå