Gå til innhold

Hva koster bleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart termin og vipper mellom tøy eller papir. Tror det utslagsgivende må bli prisen, miljøaspektet går opp-i-opp og det praktiske er ikke så relevant. Så hva koster en pakke bleie/en bleie pr stk sånn ca for tiden (med/uten div avtaler og slikt som jeg ser enkelte butikker opererer med)? Og er det store forskjeller mellom merkene? 

Anonymous poster hash: 319b4...838
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du seriøst aldri sett på bleiepriser? De varierer fra 10kr og oppover, alt etter alder på ungen/str. du trenger rett og slett. Det er mao ikke så godt å svare på.

Anonymous poster hash: f0418...c13
Skrevet

Miljømessig er utregningene du finner på nett gjort i England, det elektrisistet kommer fra gasskraft/kullkraft, derfor ikke spesielt miljøvennlig. I Norge er elektrisitet fra vannkraft, fornybart. Derfor er det mye å hente her, særlig om du lar være å tromle bleiene.

Prismessig er papirbleier sykt billig i Norge (butikkene taper penger på å selge bleier), bleier brukes som lokkeprodukter, og utlendinger hamstrer bleier i Norge. Veldig synd, for ellers tror jeg flere hadde valgt tøybleier. Totalt sett for hele leieperioden er det kanskje litt dyrere med tøybleier totalt sett, men du slipper masse turer til butikken og masse søppel. Får du et barn nummer to kan du bruke bleiene om igjen og sparer da inn pengene igjen.

Vi har tenkt å bruke papirbleier de første ukene for enkelthetens skyld, og derettet bytte til tøybleier.

Anonymous poster hash: db782...e1d

Skrevet

Joda, jeg har sett på bleiepriser, sist gang kostet det 69 kr for en pakke. Og da lønte det seg helt klart med tøy. Men det er nesten 15 år siden. 

Dette er altså en atpåklatt, som ikke kommer til å få søsken etter seg, så da er valget litt mer komplisert, siden det ikke kan gjenbrukes (bortsett fra å gi de bort til noen som vil ha). Og jeg ser jo rundt om, og de jeg prater med som går for tøy; selv om de ideelt kan klare seg med et minimum med bleier kjøper og prøver de seg gjennom store mengder av de ulike sortene før de finner "sin" bleie. Og slik blir det jo sikkert her og, finner neppe det som funker best på første forsøk. Så da er jeg redd det blir kjøpt inn langt mer enn nødvendig, som vi ikke får brukt igjen. Så da går jo tøybleieprisen raskt over det papir ville kostet om det stemmer at man får en pakke for en tier. 

Tebkte forøvrig også å starte ut med papir, OM det blir tøy, husker det var ekstremt mange skift de første ukene, men at det stabiliserte seg litt senere. Og da er det kanskje lettere å finne rett passform og type bleie? 

Skrevet

Kjøp brukte tøybleier. Det er ihvertfall lønnsomt :) masse fint på både finn og Facebook som tøybleiegruppe

Anonymous poster hash: c9fe7...c7b

Skrevet

Vi bruker engangs. Kjøper somregel firstprice. 16 kr for 50 stk på kiwi. (7 til 14 kg) Altså 32 øre pr stykk. Evt coop sine som koster 20 kr (med coopkort) 58 stk. Så ca 34 øre pr stykk. Libro og pampers har mindre pakninger, og dyrere pris. Synes ikke disse er noe bedre enn billigbleiene jeg da. Libroen tisset de begge igjennom på, og det har aldri skjedd med de billigste.

Tøybleier har jeg aldri prøvd så det kan jeg ikke si noe om. Vi har nok å vaske på :P

Skrevet

Billigbleier koster lite. Vi bruker Rema sine til 17 kr for en pakke med 56 eller 58 stk. Supre:)

Anonymous poster hash: dec98...495

Skrevet

Bleier utgjør ingenting i et husholdningsbudsett om du kjøper billigbleier. Rema 1000 sine bleier er også bedre enn Libero og Pampers.

Om det er ditt første barn, ville jeg begynt med papirbleier og et par tøybleier, så får du prøvd ut om du virkelig, virkelig kunne tenke deg alt det merarbeidet det gir for å spare de få kronene du evt måtte spare på det.

I de første ukene er det gjerne 6-10 skift i døgnet (natt og dag) pga avføring etter nesten hvert måltid. Så stabiliserer dette med avføring seg en periode til fast føde er hovedernæringen. Da er det vanlig med avføring etter hvert måltid igjen en stund. 

Se på bleiepriser, gjerne fortsett å vurdere tøybleier, men jeg ville prøvd det ut i praksis før jeg investerte fullt ut i det. 

Anonymous poster hash: 86db1...ed4
Skrevet

Bleier utgjør ingenting i et husholdningsbudsett om du kjøper billigbleier. Rema 1000 sine bleier er også bedre enn Libero og Pampers.

Om det er ditt første barn, ville jeg begynt med papirbleier og et par tøybleier, så får du prøvd ut om du virkelig, virkelig kunne tenke deg alt det merarbeidet det gir for å spare de få kronene du evt måtte spare på det.

I de første ukene er det gjerne 6-10 skift i døgnet (natt og dag) pga avføring etter nesten hvert måltid. Så stabiliserer dette med avføring seg en periode til fast føde er hovedernæringen. Da er det vanlig med avføring etter hvert måltid igjen en stund. 

Se på bleiepriser, gjerne fortsett å vurdere tøybleier, men jeg ville prøvd det ut i praksis før jeg investerte fullt ut i det. 

Anonymous poster hash: 86db1...ed4

Hehe, nei på ingen måte første barn, men det er som sagt leeenge siden sist. Og da var ikke tøy et alternativ, selv om prisen på papir da var helt vannvittig. Prismessig kommer vi nok langt bedre ut av det med papir, det ser jeg. Men det er alt det andre som taler for tøy. Kommer neppe til å begynne med tøy uansett før barnet er over de første spedbarnsukene. Men må nok ta ettpar ekstra runder før jeg går amokk på ebay og ved symaskinen. 

Skrevet

Jeg har en nevø som er 17. Jeg husker godt hvordan min søster hamstret da vi kom over en butikk som solgte bleier til 59kr pakken.

Selv har jeg jo aldri måtte betale så mye for bleiene, og med prisjustering er jo forskjellen enda større. Bleier er billig nå.

Men skjønner godt diskusjonen om tøybleier, vi har den litt i huset nå (venter nr 2). Det finnes egne tøybleieforum på nett (alt som finnes på nett nå!) hvor man kan få tilsendt prøvepakker med ulike merker av tøybleier hjem til låns. Dermed kan man slippe utgiften med å kjøpe feil merke og størrelse (vi kjøpte to tøybleier til nr 1, men de var så knøttsmå at de ble umiddelbart degradert til dukkebleier).

Anonymous poster hash: 646b0...c5b

Skrevet

30 kr for up and go på coop med de med medlemskort, det er Libero

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...