Gå til innhold

Det er så mange innlegg om barnevernet her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..Og nå kom det ett til :rolleyes:

Er det virkelig så vanlig å ha kontakt med barnevernet? Jeg blir helt satt ut jeg. 

Er det bare i visse kretser at det er så vanlig, eller ties det, slik at man aldri får vite om det? Jeg vet ikke om noen i det virkelige liv som har hatt besøk av barnevernet.. 

Anonymous poster hash: 75cbe...3b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er fordi folk blander nesa si borti ting de ikke har noe med, og overtolker ting at mange blir meldt inn uskyldig. Men for all del så er det jo foreldre som trenger hjelp selv om de ikke er dårlige foreldre, bare har barn med litt spesielle behov.

Også er det de som ikke behandler barna sine godt å, både bevisst og ubevisst.

Anonymous poster hash: 3bbb5...cad

Skrevet

Jeg kjenner/vet om 3 familier som har hatt barnevernet inne i bildet. 2 av dem har selv sagt at det har vært grunnlag for det, og har frivillig tatt imot hjelpetiltak. Den tredje saken endte med omsorgsovertakelse, så jeg regner med det var grunnlag for den også.

Jeg synes ikke det er så fryktelig mange egentlig? Men regner jo med at noen holder det for seg selv også, sånn at det egentlig er flere. Jeg hadde i alle fall ikke villet fortelle om det til alle hvis jeg var i den situasjonen.

Anonymous poster hash: 5a133...4e3
Gjest Julia1984
Skrevet

Tror det er fordi folk blander nesa si borti ting de ikke har noe med, og overtolker ting at mange blir meldt inn uskyldig. Men for all del så er det jo foreldre som trenger hjelp selv om de ikke er dårlige foreldre, bare har barn med litt spesielle behov.

Også er det de som ikke behandler barna sine godt å, både bevisst og ubevisst.

Anonymous poster hash: 3bbb5...cad

Er det ikke bra at folk blander seg borti når noen ser et barn som har det vondt eller noe ikke er bra???

Skrevet

Jeg blir også overrasket over alle innleggene om barnevernet her inne. 

Vet kun om en som har hatt barnevernet innblandet, fordi hun drepte det ene barnet sitt, og fortsatte med samvær (med tilsyn selvfølgelig) med det andre...

Anonymous poster hash: eab30...28e
Skrevet

Tenkt det samme. Blir litt skremt. Et det så lett å havne under lupa?

Eller henger det faktisk en del "tilfeller" her inne?

Anonymous poster hash: 530df...5af

Skrevet

Tenkt det samme. Blir litt skremt. Et det så lett å havne under lupa?

Eller henger det faktisk en del "tilfeller" her inne?

Anonymous poster hash: 530df...5af

Å få en bekymringsmelding på seg er jo veldig lett, siden hvem som helst kan sende dem med eller uten grunn. Om jeg hadde visst navnet ditt så kunne jeg sendt en bekymringsmelding på deg akkurat nå bare for å demonstrere. ;)

En god del av bekymringsmeldingene blir jo henlagt, men mange av trådene her inne handler jo nettopp om at man har fått bekymringsmelding på seg, uten at vi dermed vet at det kommer til å bli en undersøkelse.

Anonymous poster hash: 5a133...4e3

Skrevet

Jeg tror at det alltid er noen som kjenner/vet om noen som er i kontakt med barnevernet.

Og så har vi media som skriver om bare en side fra saken.

Jeg har fikk skikkelig dårlig inntrykk av barnevernet av å se noen episoder av det tv programmet som gikk på nrk1. Og det skulle sikkert fremstå som bra?

Jeg føler mange av de virker som noen sos kopper, men jeg er veldig sikker på at noen barnevernstjenester er bra også, selv om vi ikke leser om dem. Vi får jo bare høre om de dårlige.

Jeg vet om bare en familie som er involvert i bv, og løsningen der ble ihvertfall ikke bra. Barnet ble fosterbarn hos besteforeldre, som fra før hadde "ødelagt" mor til barnet med null grenser og fri flyt. Så der bare vet jeg at det samme skjer igjen. Ungen blir naver og bare surrer. Får barn tidlig, og så føres dette videre. Barnevernet ser nok ikke det, og tror de gjør det bra mef at besteforeldre får omsorgsretten.

Mulig regelverket i norge burde være litt enklere å forholde seg til, slik at det er enklere å gjøre en bra jobb?

I tilegg så er vel ikke barnevernspedagogutdanningen en veldig bra utdanning.

Jeg har sett både prøver og innleveringer fra den, og mange spørsmål kan hvem som helst svare på uten å åpne en bok. Men det er en annen diskusjon.

Anonymous poster hash: 8cdc6...9a2

Skrevet

Hmm - jeg har blitt sjikaneringsmeldt av en gal nabo til en i familien en gang. Forøvrig vet jeg om flere som har fått hjelp av barnevernet. Ikke fordi det nødvendigvis er noe "galt" med dem som foreldre, men fordi de har hatt behov for bistand i en bestemt livsfase. Det kan hende oss alle om vi kommer i en gitt situasjon i livet. F.eks at ektefellen dør og du har 3 små barn, at den ene foreldren blir psykisk syk osv osv osv

Akkurat som det kan hende oss alle at vi kan bli arbeidsledige, uføre osv.

Hjelpeapparatet er til for at de som i en fase trenger hjelp, skal få det. Det er bare noen helt få saker i barnevernet som skyldes omfattende omsorgssvikt og som dermed medfører flytting av barna ut av familien. De aller fleste som er i kontakt med barnevernet har selv tatt kontakt.

Anonymous poster hash: 5d4aa...24d
Skrevet

Jeg har også blitt sjikaneringsmeldt av en bitter ex-venninne
Så ble det automatisk meldt fra politiet da barnefar drakk seg så full at han ikke klarte å komme seg hjem, og dermed tilbrakte natta på politistasjonen.

Den første meld forstod barnevernet bare var tull, så det ble ikke opprettet undersøkelse på den, men fikk vite om den da de satte igang undersøkelse etter meld fra politiet. 

Var i ett møte på barnevernskontoret, og ett hjemmebesøk, før saken ble henlagt.

Mange jeg kjenner har hatt noe med barnevern å gjøre. Både ved å ta kontakt selv, og pga bekymringsmeld.
Det er nok veldig mange bekymringsmeldinger det ikke er noe hold i, men er man bekymret for et barn, er det bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite, og dersom det ikke er noe i veien, bli saken raskt henlagt, selv om det er ubehagelig for familien midt oppi det hele.

Også tviler jeg på at de fleste skriker ut til venner og bekjente at man har fått en bekymringsmelding på seg..

Anonymous poster hash: aa52b...cd0
Skrevet

Flesteparten jeg kjenner som har barn har en eller annen gang fått en bekymringsmelding på seg. Noen berettiget, andre ikke. Særlig blandt unge foreldre er der en del som blir meldt som "hevn", uten noe grunnlag. 

Smålig!

Anonymous poster hash: 593ef...f59
Skrevet

Flesteparten jeg kjenner som har barn har en eller annen gang fått en bekymringsmelding på seg. Noen berettiget, andre ikke. Særlig blandt unge foreldre er der en del som blir meldt som "hevn", uten noe grunnlag. 

Smålig!

Dette tror jeg sier noe om de du kjenner. Jeg kjenner personlig ingen som har hatt noe med bv å gjøre, her tar jeg forbehold om at jeg ikke vet alt om alle.

Skrevet

Smålig!

Dette tror jeg sier noe om de du kjenner. Jeg kjenner personlig ingen som har hatt noe med bv å gjøre, her tar jeg forbehold om at jeg ikke vet alt om alle.

Du kjenner garantert noen, men de fleste tier stille om det siden man automatisk blir dømt av veldig mange. Det er synd det ikke er mer åpenhet om dette. Barnevernet gjør i de aller fleste tilfeller en veldig god jobb men de sakene er ikke spennende å trykke i avisen.

Barnevernet hjelper ikke bare "dårlige" foreldre, selv om noen later til å tro det.

Anonymous poster hash: 56591...da7

Skrevet

Smålig!

Alle du kjenner med barn? Hvilke kretser vanker du i om jeg tør spørre?

Skrevet

Hi her...

Jeg synes at disse innleggene på dib har blitt hyppigere de siste par årene.

Kan ikke huske at så mange pratet om barnevernet(eller populært kalt bv) da jeg ble medlem på barnimagen i 2006... 

Skrevet

Hi her...

Jeg synes at disse innleggene på dib har blitt hyppigere de siste par årene.

Kan ikke huske at så mange pratet om barnevernet(eller populært kalt bv) da jeg ble medlem på barnimagen i 2006... 

Tror det har blitt mye mindre redsel ovenfor barnevernet de siste årene... Folk forstår at barnevernet ikke kommer på døra og henter ungene ved en bekymringsmelding, og de tør og søke hjelp på egenhånd. 

Tror også mange flere i dag tør å sende ut bekymringsmeldinger! 

Anonymous poster hash: aa52b...cd0

Skrevet

Ingen i min krets som vet at barnevernet har vært inne i bildet. Saken ble henlagt, så vi sa det ikke til noen. I tillegg kjenner jeg flere som får hjelp av dem, blant annet på grunn av barnas problemer som fører til at de trenger litt ekstra veiledning. Stort sett frivillig. Kjenner en familie som har mistet omsorgen for barna, men der var det rus inne i bildet.

Anonymous poster hash: 9f402...3cc
Skrevet

Vi ba selv om hjelp fra barnevernet, siden det ene barnet vårt trenger MYE hjelp. Vi har vært ekstremt heldige med "vårt" barnevern, og faktisk fått den hjelpen vi ba om. Det er ikke noe vi går å forteller alle, men er heller ikke slik at vi skjuler det.

Jeg har inntrykk av at de som roper høyest om hvor elendig barnevernet, er de som faktisk trenger mest hjelp.

Anonymous poster hash: 73d4e...06e

Skrevet

Jeg vet om heller ingen som er meldt til bv. Har samme opplevelsen som deg HI og flere andre her.

Og en ting jeg lurer på. Mottar bv mange grunnløse bekymringsmeldinger? Altså gitt fra forsmådd ex, gal nabo osv.

Anonymous poster hash: 76fbb...b16

Skrevet

Ja tror mange sender meldinger mest for å såre, spesielt i "ex-tilfeller". Å få en bekymringsmelding på seg, er jo ikke akkurat noe å være stolt over, selv om det er en ex som hevner seg.

Skrevet

Men tror du det er sånn at bv får silt de ut fort? Altså, klarer de å skille ut det som er gjort på pur f...,

Det er en vanskelig avveining om man skal kunne melde anonym. Det skal være lett å melde, men det må jo heller ikke bli mye misbrukt og bv må bruke masse tid på forsmådde exer.

Anonymous poster hash: 76fbb...b16

Skrevet

Jeg gjetter på at det gjelder flere enn man tror. 

Men jeg tror mange bagateller meldes, mens mange barn som hadde trengt hjelp dessverre aldri oppdages.

Anonymous poster hash: 57102...f9c
Skrevet

Jeg tror (håper) de er trent på å lese hva som er sant og ikke, men til en viss grad så skal jo hver melding sjekkes ut. Da ser de jo på første møte om det er sant eller ikke, selv om mange dessverre er flinke til å lyve seg bort. Tror heller ikke at det er så mange som blir meldt inn på falskt grunnlag lenger. Det har skjedd med oss, at naboen meldte oss for noe som var helt på trynet. Dette var mens vi fikk frivillig hjelp av barnevernet, så de fikk jo henlagt den meldinga rimelig kjapt.

Selv om det var vondt/sårende at naboen heller ringte barnevernet istedenfor å spørre oss, så var det samtidig greit for det viste jo bare at de brydde seg. (Selv om meldinga var helt latterlig :-P)

Skrevet

Smålig!

Du kjenner garantert noen, men de fleste tier stille om det siden man automatisk blir dømt av veldig mange. Det er synd det ikke er mer åpenhet om dette. Barnevernet gjør i de aller fleste tilfeller en veldig god jobb men de sakene er ikke spennende å trykke i avisen.

Barnevernet hjelper ikke bare "dårlige" foreldre, selv om noen later til å tro det.

Anonymous poster hash: 56591...da7

Som jeg sa,jeg vet ikke alt og ser såklart at dette ikke er noe folk "flagger" med.

Men jeg tror heller ikke at barnevernet kun hjelper "dårlige" foreldre, vet faktisk om en som ba om hjelp fordi hun var alenemor med lite nettverk, da fikk hun svaret at så lenge hun hadde familie så fikk hun ingen avlastning.

Jeg mener alikevel at dette sier litt om de du kjenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...