Gå til innhold

Samboeren har irritabel mage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nekter å gå til lege, så det er sagt. Men hver eneste dag sitter han på do etter å ha spist middag, uavhengig av hva vi har spist. Han blir ekstra dårlig av boller/bakevarer. Kan sitte på dass i sikkert 20-30 minutter. Blir løs i magen sier han..Og det har han visst slitt med i årevis! Noen her som har erfart lignende? 

Anonymous poster hash: 5ec8a...48e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei venninne av meg var sånn. Ble bare verre og verre og endte med at hun ble sykemeldt. Hun sendte en masse blodprøver til USA for å finne ut hva hun var allergisk mot. Kuttet ut det hun ikke tålte, og vips, så var hun frisk :) Du burde få han til legen, det er jo ikke noe godt å gå rundt sånn. Legen fant forresten ikke noe på min venninne, hun måtte betale selv for å finne ut hva som feilte henne. Legene finner sjeldent noe på de standard blodprøvene.

Anonymous poster hash: 3e498...585
Skrevet

Kan jo hende han har cøliaki.

Ellers ville jeg gått for matintoleransetesten til Lab1 - som nr to beskriver.

Hvis han ikke vil gå til lege eller oppsøke andre fagpersoner med dette så hadde jeg sagt at jeg ikke vil høre ham klage lenger.

Jeg har mye empati og kan høre masse "klaging" om smerter og dårlig form, men jeg gidder ikke høre på slik klaging når personen ikke er villig til å gjøre noe med plagene sine.

Anonymous poster hash: 600c3...78f
Skrevet

Kan jo hende han har cøliaki.

Ellers ville jeg gått for matintoleransetesten til Lab1 - som nr to beskriver.

Hvis han ikke vil gå til lege eller oppsøke andre fagpersoner med dette så hadde jeg sagt at jeg ikke vil høre ham klage lenger.

Jeg har mye empati og kan høre masse "klaging" om smerter og dårlig form, men jeg gidder ikke høre på slik klaging når personen ikke er villig til å gjøre noe med plagene sine.

Han klager ikke nødvendigvis, er bare meg som synes det er så merkelig og faktisk irriterende om vi skal noe rett etter middag - at han MÅ sitte på dass når han har spist. Han tror nemlig det er normalt og ikke så farlig å ha vondt i magen hver eneste dag virker det som. 

Skrevet

Han klager ikke nødvendigvis, er bare meg som synes det er så merkelig og faktisk irriterende om vi skal noe rett etter middag - at han MÅ sitte på dass når han har spist. Han tror nemlig det er normalt og ikke så farlig å ha vondt i magen hver eneste dag virker det som. 

Da forteller du ham at det ikke er normalt, og at det for de aller fleste er unødvendig å gå med magesmerter daglig.

Jeg hadde det tidligere selv - daglige magesmerter - men etter omlegging av kosten så ble det helt borte. Går på do om morgenen og ferdig med det, liksom.

Man blir vant med å leve med smerter, men han trenger ikke ha det slik.

Skrevet

Unnskyld at jeg sier det, men han er en dust som ikke går til legen! Jeg har hatt diagnosen irritabel tarm i 11 år, og vet alt om hvor pinlig og kjipt legeundersøkelse kan være, men.... Jeg plages så mye at jeg må bruke mye medisiner for å komme meg ut døra uten å gjøre i buksa. Medisinene vil fog gi meg utlagt tarm på sikt om jeg tar de daglig, så jeg er derfor ikke i jobb.

Få han til lege!

Jeg har vært på tarmskole i regi av sykehuset, og der lærte jeg mye nyttig:

*Drikk når du er TØRST! Det å suppe små slurker gjennom dagen er overhodet ikke bra.

*Tyggis gir ekstra luft, og bør styres unna, det samme gjelder alt annet med kunstig søtning.

*Fiber er ikke bra for oss med IBS

Anonymous poster hash: 5bbe9...97f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...